اولین ایمیل مارکتینگ در سال 1978 ارسال شد که موجب افزایش 13 میلیون دلاری کمپانی و همچنین تبدیل شدن به بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ از آن دوره تا کنون شده است. بسیاری از کمپانی ها ایمیل مارکتنیگ را به اندازه سایر روش های بازاریابی اینترنتی مانند شبکه های اجتماعی، رسانه ها و … مورد توجه قرار نمی دهند. در حالی که این روش یک راه موثر برای تاثیر گذاری و برقراری ارتباط با مخاطب است. ایمیل مارکتنیگ را می توان یکی از قدیمی ترین ابزار دیجیتال مارکتنیگ دانست که اکنون خود ابزارهای مختلفی برای مدیریت بهتر در اختیار کاربران قرار داده است. با استفاده از لینک های زیر شما می توانید با برخی از مهمترین ابزار های آن آشنا شوید:

بیشتر بخوانید : 

ایمیل مارکتینگ یک ایمیل هرز و یا یک گفتگوی شخصی با همکار و دوستتون نیست. در واقع چیزی بین این دو است. به طور کلی مشتریان علاقه ای ندارند که اطلاعات شخصی خود را در اختیار شما قرار بدهند اما اگر شما به درستی از این اطلاعات استفاده کنید می توانید علاوه بر ساختن یک ارتباط پایدار به افزایش فروش خود کمک کنید. محتوای ایمیل ارسالی شما باید به گونه ای باشد که اطلاعات مورد نیاز هر کاربر در اختیارش قرار گرفته و او را تشویق به خرید و یا هر کار دیگری در سایت بکند.

همه چیز در مورد ایمیل مارکتینگ

چرا ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار شما اهمیت دارد؟

در سطح جهان 3.8 میلیون نفر وجود دارد که از ایمیل استفاده می کنند. پس اگر شما به دنبال روشی هستید تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید استفاده از این روش بازاریابی اینترنتی می تواند به شما کمک زیادی کند. جالب است بدانید که بر اساس آمار، به ازای هر 1 دلاری که شنا خرج کمپین ایمیل مارکتینگ خود می کنید می توانید 38 دلار سود کنید! سایر اهمیت های استفاده از ایمیل مارکتینگ عبارت هستند از :

  • مناسب برای انواع کسب و کار ها چرا که آمار نشان می دهند که دو سوم از مشتریان خرید اینترنتی خود را از طریق ایمیل دریافتی انجام داده اند.
  • این روش 40 درصد بیشتر از شبکه های اجتماعی توییتر و فیسبوک موثر است.
  • از این طریق شما می توانید ارتباط شخصی خود با مشتریان را داشته باشید. به عبارت دیگر عوامل خارجی روی موفقیت شما تاثیر زیادی نخواهند داشت. همه چیز به خودتان و استراتژی ایمیل مارکتینگ شما بستگی دارد.
  • استفاده از این روش به برندینگ شما و در خاطر ماندن افراد بسیار کمک می کند.
  • شما می توانید در ایمیل خود لینک محتواهایی را قرار دهید که برای کاربر مفید است و از این طریق به افزایش ترافیک سایت کمک کنید.

شروع کار با ایمیل مارکتینگ :

در این قسمت ما مهمترین نکات را در  بخش های مختلف به شما معرفی می کنیم تا بتوانید کمپین تبلیغاتی خود را به خوبی راه اندازی کنید :

  • استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را تعیین کنید :

به طور میانگین هر مشتری می تواند روزانه 121 ایمیل تبلیغاتی دریافت کند. اگر شما استراتژی درستی برای انجام این کار نداشته باشید، ایمیل شما میان این حجم ایمیل از یاد می رود یا بدتر، به پوشه اسپم ارسال می شود! شما باید ایمل را به کسانی ارسال کنید که واقعا برای آن ها مفید است و احتمال مطالعه آن بسیار بالا است. برای تعیین استراتژی شما باید کارهای زیر را انجام دهید :

– مخاطبین خود را تعریف کنید :

برای موفقیت اولیه شما باید شناخت درستی از مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید. باید نیازشان را شناسایی کرده و سعی کنید به پاسخ درستی برای آن ها پیدا کنید.

– جمع آوری اطلاعات :

قبل از این که شما بتوانید اهداف کمپین خود را معین کنید باید با استفاده از آماری که در دست دارید تعیین کنید برای صنعت شما به طور متوسط چه میزان ارسال ایمیل باید انجام شود.

-امکان ثبت نام در سایت را فراهم کنید :

برای این که شما بتوانید به مخاطبان خود ایمیل دهید باید، آدرس ایمیل آنها را داشته باشید! مهم نیست که لیست ایمیل شما چند نفره است، قطعا برای افزایش تعداد شما نیاز به زمان بیشتری دارید ولی از همان ابتدا کار را حرفه ای آغاز کنید.

-نوع کمپین ایمیل مارکتینگ خود را تعیین کنید :

سوالاتی از قبیل این که چند وقت یک بار باید ایمیل ارسال کنید، محصولات خود را چگونه معرفی کنید، لینک کدام محتوا را در ایمیل قرار دهید و … از جمله پرسش هایی هستند که از طریق تعیین نمودن نوع کمپین تبلیغاتی معلوم می شوند.

-برنامه ریزی کنید :

شما باید ارسال ایمیل را در یک زمینه مشخص به گونه ای انجام دهید که ارتباطتان با مشتری حفظ شود، شما را فراموش نکند و اعتمادش به شما بیشتر شود.

-بازخورد خود را بررسی کنید :

به عنوان یک بازاریاب در هر زمینه ای زمانی که شما کاری را آغاز می کنید باید نتیجه آن را نیز بررسی کنید. اگر از این کار غافل شوید ممکن است متوجه اثر منفی استراتژی خود نشوید!

همه چیز در مورد ایمیل مارکتینگ

  • لیست ایمیل خود را تهیه کنید :

برای این که شما بدانید به کدام افراد باید چه ایمیلی را ارسال کنید باید یک لیست بر اساس معیار های گوناگون تهیه کنید. به طور کلی می توان این کار را به دو روش انجام داد :

-تهیه لیست از طریق تکنیک های آهنربایی :

در این دسته شما لیست افراد را در حالی بدست می آوری که به آن ها پیشنهاد یک چیز رایگان و ویژه را داده اید. افراد معمولا راحت اطلاعات شخصی خود را در اخیتار شما قرار نمی دهند مگر این که مزیتی برای آن ها داشته باشد. شما می توانید پیشنهاد ارسال مواردی شبیه به موارد زیر را به کاربر خود بدهید :

  • کتاب الکترونیکی
  • مقاله
  • اینفوگرافیک
  • وبینار یا دوره
  • ابزار های کاربردی و …

-تهیه لیست از طریق فرم های ثبت نام :

ساده ترین کاری که شما می توانید برای دریافت اطلاعات کاربران انجام دهید این است که در طراحی سایت خود به حدی ظرافت به خرج دهید و در عین حال سادگی را رعایت کنید که روی کاربر تاثیر گذاشته و موجب اعتماد و در نتیجه ثبت نام در سایت شود. البته رعایت نکته دو مرحله فعال سازی نیز موجب جلب اعتماد بیشتر کاربر می شود. شما از این طریق به کاربر خود نشان داده اید که برای حفظ امنیت آن ها ارزش زیادی قائل هستید.

  • لیست کاربری خود را تقسیم بندی کنید :

زمانی که شما ایمیل را ارسال می کنید قصد دارید تا به یکی از نیازهای کاربر پاسخ دهید. پس اگر ایمیل نا مربوطی ارسال کنید، در واقع عکس این کار را انجام داده اید که در بسیاری از موارد موجب عصبانی کردن مخاطب شده اید. پس با بخش بندی لیست ایمیل های خود می توانید ایمیل مخصوص به هر دسته را ارسال کنید. به این کار شخصی سازی ایمیل ینز گفته می شود البته نه به این معنا که برای هر فرد یک ایمیل جداگانه ارسال کنید. به عنوان مثال اگر کوپن تخفیف برای محصولی ارسال کنید که کاربر اصلا نمی داند چیست، می تواند برای شما مشکل ساز باشد. با رعایت این نکته شما می توانید تا 58 درصد بازده کمپین ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهید.

بخش بندی لیست ایمیل را بر چه اساسی می توان انجام داد؟

  • موقعیت جغرافیایی
  • سطح زندگی
  • صنعت
  • تعامل قبلی با نام تجاری شما
  • زبان
  • عنوان شغلی و …

بخش بندی را شما می توانید بر اساس هر معیار دیگری نیز انجام دهید فقط هنگام ارسال ایمیل مطمئن باشید که گروه درست را انتخاب کرده اید.

تاثیر شخصی سازی بر موفقیت ایمیل مارکتینگ چگونه است؟

ایمیل هایی که بر این اساس ارسال می شوند 28 درصد بیشتر نسبت به سایر ایمیل ها باز می شوند و همچنین 14 درصد نیز بیشتر کلیک می خورند.

همه چیز در مورد ایمیل مارکتینگ

  • رعایت نکات ساختاری در ایمیل مارکتینگ :

اگر تا اینجا همه چیز به خوبی پیش رفته است شما اکنون لیستی از افراد در دست خواهید داشت که منتظر شنیدن سخنان شما هستند. اما هنوز همه چیز مهیا نیست. ساختار ایمیل ارسالی ما بسیار اهمیت دارد. پس حواستان به نکات زیر باشد :

  • تعیین موضوع : خیلی واضع با استفاده از کلماتی شیوا، تیتر را به گونه ای انتخاب کنید که هم مرتبط با متن کلی ایمیل باشد و هم اینکه توجه کاربر را به خود جلب کند.
  • بدن اصلی : متن بدنه اصلی ایمیل شما باید به گونه ای نوشته شده باشد که تنها به یک موضوع پرداخته و گسستگی نداشته باشد.
  • عکس ها : از عکس هایی استفاده کنید که برای تمام دستگاه ها بهینه سازی شده اند و موجب جلب توجه کاربر می شوند.
  • استفاده از گزینه call-to-action : زمانی که کاربر ایمیل شما را دریافت کرد باید گزینه ای در اختیارش قرار داده شود تا با کلیک کردن روی آن با شما تماس بگیرد، خرید انجام دهید و … .
  • زمان بندی : زمان ارسال ایمیل شما بسیار مهم است. به طور کلی ساعت 11 قبل از ظهر می تواند بهترین انتخاب برای بسیاری از کسب و کار ها باشد.
  • رعایت ریسپانسیو بودن : همان طور که حتما می دانید حدود 55 درصد از افراد بسیاری از کارهای روزانه خود را از طریق تلفن همراه، تبلت و … انجام می دهند. چک کردن ایمیل نیز یکی از آن هاست.
  • اتوماسیون :

با استفاده از اتوماسیون می توانید بهترین استفاده از بخش بندی که برای لیست ایمیل انجام داده اید، بکنید. شما می توانید این کار را دو روش زیر انجام دهید :

-ارسال خودکار :

شما می توانید یک سری از عملکرد های خاص را تعیین کنید. در صورتی که کاربر یکی از آن ها را انجام یک ایمیل به صورت خودکار برای آن ارسال می شود. به عنوان مثال هنگام ثبت نام در سایت یک ایمیل خوش آمد گویی ارسال شود. پس با استفاده از تنظیماتی که شما تعیین می کنید همه چیز راحت تر خواهد بود.

-عمل کردن بر اساس عملکرد کاربر :

این ویژگی کمی فراتر از ارسال خودکار است. در این حالت با استفاده از ابزار گردش کار یا Workflows خیلی چیز ها را متوجه خواهید شد. به عنوان مثال کدام ایمیل باز شده است، کدام کاربر محتوای شما را دانلود کرده است و … . پس شما می توانید بر اساس گردش کاری و عملکرد کاربر نسبت به ایمیل دریافتی تصمیم های بعدی را بگیرید.

استفاده از این ویژگی موجب افزایش 20 درصدی بازخورد شما خواهد شد چرا که هر ایمیل بر اساس رفتار خاص کاربر ارسال می شود.

همه چیز در مورد ایمیل مارکتینگ

  • جلوگیری از ارسال ایمیل هرز یا اسپم :

زمان و هزینه زیادی که برای کمپین ایمیل مارکتینگ خود انجام داده اید زمانی به هدر می رود که ایمیل شما تحت عنوان اسپم ارسال شود. با ارسال ایمیل شما نمی توانید گزارش دقیقی از عملکرد درست خود داشته باشید و همین مسئله موجب بدتر شدن شرایط خواهد شد … برای جلوگیری از این اتفاق می توانید کارهای زیر را انجام دهید :

-یک لیست سفید تهیه کنید :

لیست سفید دقیقا مقابل با لیست سیاه قرار دارد. شما باید اسم تمامی افرادی که قصد ارسال ایمیل به آن ها را دارید در این لیست قرار دهید و هر بار آن را به روز رسانی کنید.

-در انتخاب کاراکترها دقت کنید :

برخی از کاراکترهای نگارشی مانند علامت تعجب و همچنین کلماتی مانند انتخاب کنید، سفارش دهید و … به سرعت شناسایی شده و موجب هرز شدن ایمیل می شوند.

-از یک کمپانی ارسال ایمیل معتبر استفاده کنید :

اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات ایمیل رسانی شما تاثیر مستقیمی روی جلب اعتماد کاربر و افزایش اعتبار شما دارد.

-استفاده از گزینه 2 مرحله فعال سازی :

زمانی که کاربر در سایت شما ثبت نام کرد، برای این که مطمئن شوید تمایل دارد از مطالب ارسالی شما استفاده کند، می توانید ایمیلی با محتوای تایید فعال سازی برای او ارسال کنید.

  • آنالیز بازخورد کمپین ایمیل مارکتینگ :

بعد از این که تمامی نکات بیان شده به خوبی اجرا شدند حالا نوبت به این می رسد که مطمئن شوید استراتژی و برنامه شما به خوبی جواب می دهد. برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

-تست A/B :

زمانی که شما ایمیل ارسال می کنید دقیقا نمی دانید که با چه سلیقه ای رو به رو هستید. برخی ایمیل های متنی و برخی دیگر ایمیل های عکس دار را می پسندند. پس برای این که تشخیص دهید مخاطب شما از کدام دسته است می توانید ایمیل نوع A را در مقابل ایمیل B تست کنید. برای انجام این تست شما باید مراحل زیر را دنبال کنید :

  • هر بار تنها یک پارامتر را مورد سنجش قرار دهید. مثلا تعیین موضوع، زمان بندی و …
  • دو ایمیل ایجاد کنید. یکی با در نظر گرفتن پارامتر مورد نظر و دیگری بدون آن.
  • هر دو ایمیل را همزمان با هم ارسال کنید.
  • نتایج دریافتی از هر دو ایمیل را بررسی کنید.
  • بهترین را انتخاب کنید.

برای هر پارامتر شما باید این مراحل را تکرار کنید. بسیاری از ابزار های ایمیل مارکتینگ در بالا به آن ها اشاره شد، این تست را برای شما انجام می دهند.

-میزان موفقیت در تحویل درست ایمیل :

این که چند درصد از ایمیل های شما در پوشه اصلی افراد قرار داده شده اند بسیار اهمیت دارد.

-میزان باز شدن ایمیل ها:

ایمیلی که باز نشده پاک شود، همان بهتر که ارسال نشود!

-کلیک خوردن :

هدف از ارسال ایمیل افزایش ترافیک سایت و فروش شماست. پس باید دید گزینه های call-to-action چقدر کلیک خورده اند.

برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ باید چه کرد؟

در مقاله دلایل عدم موفقیت ایمیل مارکتینگ چیست؟ یک سری نکات در مورد نباید های ایمیل مارکتینگ بیان شده است. اما شما می توانید با باید های زیر آغاز کنید:

  • کاربرانی که فعال نیستند را از لیست ایمیل خود حذف کنید.
  • ایمیل های مسدود شده را نیز از لیست حذف کنید.
  • بازی با کلمات در تعیین موضوع ایمیل موجب افزایش انگیزه افراد جهت باز کردن آن می شود.
  • روز و زمان موافق کسب و کار خود را شناسایی کنید.
  • مطمئن باشید متن ارسالی به اندازه کافی گویا و بیانگر هدف شما است.

همراهان عزیز برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، قوانین زیادی وجود دارد که در این مقاله ما سعی کردیم مهمترین آن ها را در اختیار شما قرار دهیم. در سایر مقاله ها به هر کدام جزئی تر خواهیم پرداخت. اگر شما در این زمینه تجربه و یا سوالی دارید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید …