این مقاله، به معرفی و بررسی روند‌ها و راهکارهای به‌روز سئو در سال 2024 می‌پردازیم. با توجه به تغییرات مستمر الگوریتم‌های موتورهای جستجو و روند رشد فناوری، سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) نیز در حال تکامل است. در این مقاله، به موارد زیر می‌پردازیم:

روند‌های جدید در سئو: در سال 2024، روند‌های جدیدی در دنیای سئو وجود دارند که بر روی رتبه‌بندی و نتایج جستجو تأثیر می‌گذارند. مثلاً، توجه به سرعت بارگیری صفحه، بهبود تجربه کاربری موبایل، بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی و هوش مصنوعی، و بهبود محتوا و ارتباطات موقعیتی.

آینده سئو به سمت یک رویکرد کاربر محور، اخلاقی و فنی پیشرفته تر می رود.

چرا؟

  • ظهور هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین در موتورهای جستجو به آنها امکان می دهد تا اهداف کاربر را بهتر درک کنند و نتایج مرتبط تری ارائه دهند.
  • گوگل تجربه، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن (E-E-A-T) را در اولویت قرار می دهد و از تولید محتوای اخلاقی و با کیفیت بالا تأکید دارد
  • هوش مصنوعی (مانند ChatGPT) سئو را طوری شکل می دهد که محاوره ای تر باشد

درک این روندها می‌تواند به شما در رتبه‌بندی بهتر، تولید بیشتر محتوا و جذب ترافیک هدفمند به وبسایت کمک کند. لطفا با مکعب همراه شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش سئو در اصفهان ؛ دوره تخصصی سئو سایت صفر تا صد

 

1.Search Generative Experience (SGE): تجربه جستجوی گوگل با هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر سئو سایت چیست؟

تجربه جستجوی تولیدی (SGE)، تجربه جستجوی قدرتمندی است که توسط هوش مصنوعی گوگل ارائه می‌شود. SGE گوگل نتایجی تولید می‌کند که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند و در بالای صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) ظاهر می‌شوند. با فراگیرتر شدن آن، احتمالا نحوه تعامل کاربران با موتور جستجو را تغییر خواهد داد. و همچنین، این تغییر نحوه بهینه‌سازی وبسایت‌ها و ترافیک را نیز تغییر می‌دهد.

 

SGE با ارائه پاسخ های واضح و مختصر به درخواست جستجوی کاربر، تعاملات کاربر را افزایش می دهد. همچنین تصاویری مرتبط و یک مدل تعامل مکالمه را ارائه می دهد. برای روشن شدن، این یک ربات چت مانند ChatGPT نیست. بلکه، هنگامی که شما در گوگل جستجویی انجام می‌دهید، یک نتیجه بر پایه هوش مصنوعی ظاهر می‌شود.

 

گوگل در حال تکامل به یک دستیار گفتمانی بیشتر است،و سوالات شما را به شیوه ای انسانی تر درک می کند و به آنها پاسخ می دهد. این همان SGE است. در حال حاضر، عکس‌العمل هوش مصنوعی گوگل تنها برای تعداد محدودی از افراد در ایالات متحده و فقط به زبان انگلیسی در دسترس است. اگر در ایالات متحده هستید، می‌توانید در هنگام مرور وب آن را فعال کنید. این روند نشان دهنده تغییر به سمت یک تجربه جستجوی تعاملی تر و کاربرپسند است که در آن الگوریتم نیازها و مقاصد کاربر را درک و پیش بینی می کند.

این تنها یک ایده زیبا نیست. شرکت‌ها به طور قابل توجهی در این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند.در واقع، ارزش بازار هوش مصنوعی، که تجربیاتی مانند SGE را تامین می‌کند، نزدیک به 100 میلیارد دلار است و انتظار می‌رود تا سال 2030 به دو تریلیون دلار افزایش یابد.

 

 

seo

برای بهینه‌سازی مطمئن برای محتوا برای SGE گوگل، هنوز زود است. با این حال، تمرکز بر محتوایی که به طور مستقیم و جامع به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد، می‌تواند تضمین کننده حفظ ارتباط با مخاطبان باشد.

چرا؟

محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی SGE هنوز شامل لینک‌هایی به منابع و محتوای مرتبط است. در این مثال جستجو از گوگل، شما سه لینک را در کنار قطعه تولیدشده مشاهده خواهید کرد:

seo

 

 

هنوز مشخص نیست که چه عواملی بر لینک هایی که در کنار قطعه ظاهر می شوند تأثیر می گذارد. اما محتوای نمایش داده شده در اینجا تمایل به اشتراک گذاری برخی ویژگی های مشابه دارد.

  • نظر یا تجزیه و تحلیل: به نظر می رسد SGE اطلاعات و تجزیه و تحلیل را از منابع متعدد برای ساختن پاسخ خود ترکیب می کند. این بدان معناست که ارائه یک تحلیل یا نظر تخصصی در مورد موضوع ممکن است شانس شما را برای ظاهر شدن افزایش دهد.

 

  • زبان مستقیم: به نظر می‌رسد عکس‌های فوری تولید شده به بخش‌ها و بلوک‌های کامل متن ارجاع می‌دهند، دقیقاً شبیه به قطعه‌های برجسته. این بدان معناست که ساخت بخش‌ها، فهرست‌ها می‌تواند برای SGE آسان‌تر باشد.

 

  • اعتبار موضوعی یا تخصصی: سایت‌هایی که در تصویر تولیدشده ارجاع داده شده‌اند، معمولاً بیشتر به یک حوزه خاص و یا موضوعی تمرکز دارند. این می‌تواند نشانگر اهمیت بیشتری از نظر اعتبار موضوعی باشد که به عنوان بخشی از بهینه‌سازی SGE در نظر گرفته می‌شود.

 

  • اطلاعات جدید یا نوآورانه: منابع اصلی داده یا تجزیه و تحلیل به طور متداول در تصویر تولیدشده SGE نقل قول می‌شوند. این ممکن است به این معنی باشد که اهمیت انتشار یا به اشتراک گذاری اطلاعات جدید در یک موضوع بیشتر از ترکیب اطلاعات موجود مهم خواهد شد.

 

ممکن است ایده خوبی باشد که راه‌هایی را در نظر بگیرید تا این عوامل را در استراتژی محتوای خود اعمال کنید.

بهترین شیوه های سنتی سئو را به دلیل SGE رها نکنید. اگرچه نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است رفتار کاربر را تغییر دهد، SERP ها همچنان شامل نتایج جستجوی سنتی هستندکه آنها همچنان در آینده SEO مناسبی را می‌سازند.

در این مرحله، خیلی زود است که بدانیم کاربران چقدر برای پاسخ به پرسش خود به SGE متکی هستند. بسیاری از کاربران ممکن است همچنان روی نتایج جستجوی سنتی که هنوز در SERP نمایش داده می شوند کلیک کنند.

برای فیلتر کردن نتایج خود، بر روی “فیلترهای پیشرفته (Advanced filters)” کلیک کنید، بر روی نوار ناوبری زیر “ویژگی‌های SERP یا SERP Features” کلیک کنید و جعبه “قطعه برجسته Featured snippet” را انتخاب کنید. سپس بر روی “اعمال(Apply)” کلیک کنید.

2.جستجوهای بدون کلیک (Zero-Click Searches)

آنچه باید بدانید:

جستجوهای بدون کلیک در حال افزایش است. این به این معنی است که بیشتر جستجوها به صورتی است که کاربر بر روی هیچ یک از نتایج نمایش داده شده کلیک نمی‌کند. طبق مطالعه Semrush Zero-Clicks، 57% از جستجوهای موبایل و تقریباً یک چهارم جستجوهای دسکتاپ بدون کلیک بر روی یک نتیجه ارگانیک یا پولی، SERP را ترک می کنند. آنها ممکن است به دلایل مختلف روی یک نتیجه کلیک نکنند. به عنوان مثال، کاربر عبارت زیر را جستجو کرده است:

کسب‌وکارها یا خدمات محلی: گوگل به طور معمول اطلاعات لازم مانند موقعیت، جزئیات تماس یا ساعات کاری را مستقیماً در بسته محلی یا بسته نقشه ارائه می‌دهد.
تبدیلات سریع یا محاسبات: برای جستجوهایی مانند “دلار آمریکا به یورو” یا “مایل به کیلومتر”، گوگل ابزار تبدیل سریعی را مستقیماً در SERP ارائه می‌دهد.
اطلاعات عمومی یا مشاهیر: جستجوهای مربوط به اشخاص عمومی یا مشاهیر معمولاً منجر به نمایش پنل دانشی می‌شود که اطلاعات اساسی مانند سن، شغل و آثار قابل توجه آنها را ارائه می‌دهد.

این جستجوها به طور معمول منجر به بدون کلیک شدن می‌شوند.

ویژگی‌های پیشرفته SERP گوگل، مانند پنل‌های دانش، بسته‌های محلی و ابزارهای تبدیل مستقیماً به تامین نیاز کاربر با ارائه پاسخ‌های مختصر و دقیق می‌پردازند.

به این معنی است که کاربران ممکن است اطلاعات مورد نظر را بدون نیاز به کلیک بر روی یک نتیجه دریافت کنند.

به عنوان مثال:

اطلاعات افراد مشهور مانند “جانی دپ” را جستجو کنید. شما فوراً اطلاعات مربوط به شغل، فیلم ها و سن او را بدون نیاز به کلیک بر روی پیوندهای وب سایت دریافت می کنید. شما فوراً اطلاعات مربوط به شغل، فیلم ها و سن او را بدون نیاز به کلیک بر روی پیوندهای وب سایت دریافت می کنید.

 

 

seo

 

جستجوها به دلیل بسیاری از دلایل ارائه شده در بالا منجر به کلیک نمی شوند.  برای جذب ترافیک بیشتر به وبسایت خود، معمولاً بهتر است روی بهینه‌سازی صفحات وب خود برای کلمات کلیدی مرتبط و جذاب تر تمرکز کنید و ارائه محتوای بیشتر و کاربردی در وبسایت خود داشته باشید.

نحوه آماده سازی

برای کاهش تأثیر جستجوهای بدون کلیک، می‌توانید استراتژی خود را تنظیم کنید تا بر روی به دست آوردن قطعه برجسته (featured snippet) برای کوئری‌هایی که به کلیک منجر نمی‌شوند، تمرکز کنید.

 

برای شناسایی کوئری‌ها، می‌توانید یک تجزیه و تحلیل SERP انجام دهید. سپس، به هدفگیری از آن کلمات کلیدی بپردازید.

برای انجام این کار، از ابزار Keyword Magic Tool شرکت Semrush استفاده کنید.

در ادامه، نحوه استفاده از این ابزار را توضیح می‌دهم:

ابتدا، بر روی “Keyword Magic Tool” در نوار ابزار Semrush کلیک کنید.

یک موضوعی که وبسایت شما پوشش می‌دهد را وارد کنید، مکان خود را انتخاب کنید و بر روی “Search” کلیک کنید.

 

seoحالا، نتایج فقط برای کلمات کلیدی فیلتر شده‌اند که قطعه برجسته (featured snippet) را فعال می‌کنند.

 

 

seo

می‌توانید بر روی یک کلمه کلیدی کلیک کنید تا ببینید کدام سایت، قطعه برجسته(featured snippet) را برای آن دارد. این کار شما را به ابزار بررسی کلمه کلیدی (Keyword Overview) هدایت می‌کند تا تجزیه و تحلیل کامل‌تری را انجام دهید.

 

seo

جعبه “سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty)” به شما کمک می‌کند تا ارزیابی کنید آیا باید به کلمه کلیدی هدفگیری کنید یا خیر.

امتیاز بر این شکل است:

0-14: بسیار آسان(Very easy)
15-29: آسان(Easy)
30-49: ممکن است(Possible)
50-69: سخت(Difficult)
70-84: بسیار سخت( Hard)
85-100: بسیار سخت(Very hard)

برای موفقیت در رتبه‌بندی کلمه کلیدی “چگونه کفش‌های خود را ببندید(How to tie your shoes)”، تخمین می‌زنیم که شما باید 43 دامنه مرجع و محتوای بهینه شده را داشته باشید تا بتوانید رقابت کنید.

برای مشاهده سریعتر، به بخش “تجزیه و تحلیل SERP” پیشرو نمایید تا ببینید کدام سایت قطعه برجسته را برای کلمه کلیدی دارد. شما با آیکون تاج آن را متوجه خواهید شد.

 

seo

منابع ترافیک جایگزین به شما امکان می‌دهند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید،  و بار تنها از نتایج جستجوی طبیعی را کاهش دهید.

اینگونه پلتفرم‌ها عبارتند از:

رسانه‌های اجتماعی: این پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاری محتوا که ترافیک را به وبسایت شما راه می‌اندازد عالی هستند. تحقیق و آزمایش کنید که کدام پلتفرم برای مخاطبان شما بهتر کار می‌کند، محتوایی را ایجاد کنید که درگیری را افزایش دهد و در گفتگوها شرکت کنید.

بازاریابی ایمیل: از بازاریابی ایمیل برای ارتباط مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنید. به روزرسانی‌ها، پیشنهادات و محتوای ارزشمند را مستقیماً در صندوق ورودی آن‌ها به اشتراک بگذارید. این ارتباط مستقیم را تقویت کرده و ترافیک را به وبسایت شما هدایت می‌کند.

انجمن‌های آنلاین: در انجمن‌ها، گروه‌ها و سایر انجمن‌های آنلاین مرتبط با صنعت خود شرکت کنید و علاقه و ترافیک را به وبسایت خود بازگردانید.

مفهوم کلیدی این است که یک جامعه ایجاد کنید که اتصال مستقیمی بین برندتان و مخاطبانتان ایجاد کند، به طوری که افراد قبل از فکر کردن به گوگل، به شما فکر کنند.

 

3. پاسخ بهینه سازی موتور پاسخ(Answer Engine Optimization یا AEO)

هوش مصنوعی و چت ربات ها نحوه جستجو و یافتن اطلاعات کاربران را تغییر می دهند. در پاسخ، ما از Answer Engine Optimization (AEO) استفاده می کنیم تا محتوای خود را مطابق با آن تطبیق دهیم و برای آینده سئو آماده شویم.

بهینه‌سازی موتور پاسخ (Answer Engine Optimization یا AEO) فرآیندی است که برای بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای پاسخ استفاده می‌شود. موتورهای پاسخ (answer engines) به طور کلی تکنولوژی‌هایی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات را ترکیب کرده و به سوالات مکالمه‌ای کاربران پاسخ می‌دهند.

به عنوان مثال، ChatGPT، Google SGE و بات گپتاکس شرکت مایکروسافت. با توجه به وجود چت‌بات‌ها، دستیارهای هوشمند و جستجوی صوتی، کاربرانی در حال افزایش هستند که به دنبال دریافت پاسخ‌های فوری بدون نیاز به کلیک بر روی یک صفحه وب هستند.

 

تیم شما باید بر روی توسعه یک استراتژی AEO تمرکز کند که همراه (یا در بالای) استراتژی‌های سنتی بهینه‌سازی موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. AEO بر اولویت‌بندی بهینه‌سازی برای سوالات مبتنی بر پاسخ تمرکز دارد.

این به معنای ایجاد محتوای مختصر، واضح و مستقیم است که به راحتی توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قابل درک باشد و در پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی نقل قول شود.

یکی از استراتژی‌ها این است که یک فرمت سوال و پاسخ قوی را در بیشتر یا تمامی محتواهای خود پیاده‌سازی کنید.

به عنوان مثال، اضافه کردن سؤالات متداول (FAQs) در مقالات خود. سپس، یک قدم بیشتر  بردارید و محتواهای بلند را بر اساس سؤالات کلیدی و سناریوهایی که کاربر ممکن است در جستجوی خود استفاده کند، ساختاردهی کنید.

از ابزار کلمات کلیدی جادویی Semrush برای شناسایی سؤالات متداول و پرسش‌های طولانی مرتبط با موضوعاتی که برای کسب و کار شما مهم است، استفاده کنید. ابزار را از نوار ابزار Semrush راه‌اندازی کنید.

سپس، یک موضوع را در جعبه جستجو وارد کنید،  داده خود را انتخاب کنید و بر روی “جستجو” کلیک کنید.

 

seo

با کلیک برروی “دکمه سوالات”، آن را فعال کنید.

seo

 

 

از این فهرستی از سوالات توصیه شده برای هدایت و تکمیل استراتژی محتوای خود استفاده کنید. سوالات (و پاسخ‌ها) را در محتوای مرتبط (هم جدید و هم قبلی) خود گنجانده و پیاده‌سازی کنید.

محتوای خود را قابل مشاهده تر برای موتورهای جستجوی درست کنید با:

شناسایی و گنجاندن کلمات کلیدی و عباراتی که کاربران ممکن است در جستجوهای محاوره ای خود استفاده کنند.
ساختار محتوا را در پاسخ به سوالات متداول یا پرس و جوهای مرتبط با موضوعاتی که هدف قرار داده اید، بسازید.
ایجاد محتوا به صورتی به صورت اشاره‌های خلاصه، جداول یا پاراگراف‌های کوتاه.

مطالعه ما در مورد به حداکثر رساندن فرصت‌های People also Ask (PPA) در مورد چگونگی افزایش احتمال نمایش محتوای شما در ویژگی SERP بحث می‌کند. SEO و AEO دقیقاً یکسان نیستند. اما، همسویی هر دو استراتژی ممکن است. این رویکرد باعث میشود که برند شما قابل مشاهده و مرتبط باقی باشد. حتی در حالی که کاربران به طور فزاینده ای به دنبال پاسخ های مستقیم هستند و از جستجوی صوتی و پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند.  حتی در حالی که کاربران به دنبال پاسخ‌های مستقیم هستند و از جستجوی صوتی و پلتفرم‌های با تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

 

4. تمرکز بر اعتبار موضوعی

سئو به طور فزاینده ای بر روی استراتژی هایی برای نشان دادن تخصص واضح در یک موضوع خاص متمرکز می شود.

این معمولاً با عنوان اعتبار موضوعی شناخته می‌شود.

اطمینان حاصل کردن از اعتبار موضوعی شامل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات درباره یک موضوع خاص است، و تضمین می‌کند که محتوای شما به طور جامع تمام جوانب موضوع را پوشش می‌دهد.

موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، به تدریج محتوایی را در اولویت قرار می دهند کاطمینان حاصل کردن از اعتبار موضوعی شامل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات درباره یک موضوع خاص یا نیش شدن است، و تضمین می‌کند که محتوای شما به طور جامع تمام جوانب موضوع را پوشش می‌دهد اولویت میبخشند. آنهااعتبار را ترکیبی از تجربه، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن تعریف می کنند (به نام E-E-A-T).

 

برقراری اعتبار موضوعی نیازمند یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد و بهینه‌سازی محتوا است.

این رویکرد شامل موارد زیر است:

– ایجاد محتوای جامع، متخصصانه و با کیفیت بالا در یک موضوع خاص
– ساخت یک کاتالوگ از محتوا درباره موضوعات و زیرموضوعات مرتبط
– پیاده‌سازی ساختار سایتی که کشف محتوای مرتبط مرتبط در وب سایت شما را برای انسان ها و ربات ها آسان می کند
– با ابزار Semrush’s Topic Research شروع کنید تا موضوعات اصلی و زیرموضوعات را در جایگاه خود شناسایی کنید.

برای دسترسی به این ابزار، بر روی “تحقیق موضوع” از نوار پیمایش سمت چپ در زیر “بازاریابی محتوا” کلیک کنید.

سپس، یک موضوع را در جعبه جستجو وارد کرده و پایگاه داده خود را انتخاب کنید. روی “دریافت ایده‌های محتوا” کلیک کنید.

 

seo

این ابزار فهرستی از ایده های محتوای مرتبط را بر اساس موضوع اولیه در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

 

seo

 

 

یک استراتژی جامع محتوایی شامل بسیاری یا همهٔ موضوعات پیشنهادی خواهد بود.

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به طور کامل این موضوعات را بررسی می کند و با ارائه اطلاعات ارزشمند  به پرسش‌ها و نیازهای کاربران پاسخ دهد.

سپس این موضوعات یا مقالات به یکدیگر پیوند داده می‌شوندتا خوانندگان و موتورهای جستجو بتوانند موضوعات اصلی موضوع را به طور کامل بررسی کنند.

ین استراتژی به عنوان خوشه موضوعی یا تاپیک کلاستر شناخته می شود.

 

 

خوشه موضوعی یا تاپیک کلاستر گروهی از صفحات یا مقالات مرتبط با موضوع است که با پیوندهای داخلی مرتبط هستند.

هنگامی که محتوا را توسعه می‌دهید، آن را در تاپیک کلاسترها یا خوشه هایی سازماندهی کنیدکه یک صفحه اصلی مرکزی توسط صفحات زیرموضوع مرتبط پشتیبانی شود و اطمینان حاصل کنید که آنها با هم پیوند داده شده‌اند تا اعتبار را توزیع کنند و مسیریابی کاربر را هدایت کنند.

از ابزار حسابرسی سایت برای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی ساختار پیوند داخلی خود استفاده کنید، و اطمینان حاصل کنید که محتوای درون یک خوشه موضوعی به طور موثر به هم مرتبط است.

به ابزار “Site Audit” در زیر “SEO” > “ON PAGE & TECH SEO” در نوار کناری سمت چپ بروید.

 

 

 

از ابزار “بازرسی سایت یا Audit tool” برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی ساختار پیوند‌دهی داخلی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوا در یک تاپیک کلاستر به طور موثری با یکدیگر پیوند داده شده‌اند.

برای دسترسی به ابزار “بازرسی سایت Site Audit“، به قسمت “سئو SEO” > “سئوی صفحه و فنی ON PAGE & TECH SEO” در نوار کناری سمت چپ بروید.

 

seo

برای ورود به دامنه خود، روی دکمه “+ Create project” کلیک کنید.

 

seo

نام دامنه خود را وارد کرده و روی دکمه “ایجاد پروژه Create project” کلیک کنید.

 

seo

 

روی دکمه “شروع حسابرسی سایت Start Site Audit” کلیک کنید.

 

 

seo

 

 

شما می‌توانید تنظیمات دیگری مانند اجازه یا حذف آدرس‌های وب (URLها) را ویرایش کنید و برنامه‌ریزی برای بازرسی‌ها را انجام دهید.

منتظر اتمام بازرسی Audit باشید یا بعداً به صفحه مراجعه کنید.

 

seo

 

 

 

شما می‌توانید تنظیمات دیگری مانند اجازه یا حذف آدرس‌های وب URLها را ویرایش کنید و برنامه‌ریزی برای بازرسی‌ها Audit را انجام دهید. منتظر اتمام بازرسی Audit باشید یا بعداً به صفحه مراجعه کنید.

 

seo

پس از آماده شدن ممیزی(بازرسی audit) ، روی نام پروژه خود کلیک کنید تا گزارش خود را مشاهده کنید.

 

seo

 

به «پیوند داخلی Internal Linking» در «گزارش‌های موضوعی Thematic Reports» بروید و روی دکمه «مشاهده جزئیات View details» کلیک کنید.

اکنون، می توانید جزئیات بیشتری در مورد پیوندهی داخلی وب سایت خود مشاهده کنید.

 

seo

 

این گزارش پنج برداشت را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها برای یافتن فرصت‌های پیونددهی داخلی استفاده کنید:

 

  • عمق خزیدن صفحات Pages Crawl Depth: تعداد کلیک های مورد نیاز برای دسترسی به صفحات وب که در پروژه حسابرسی سایت خود مشخص کرده اید را اندازه گیری می کند. به صفحاتی که کلیک بیشتری می‌کنند توجه داشته باشید تا فرصت‌هایی برای ایجاد لینک‌های داخلی مستقیم‌تر به این صفحات عمیق‌تر شناسایی کنید و آنها را در دسترس‌تر کنید.

 

  • لینک های داخلی Internal Links: لینک‌های داخلی: تعداد لینک‌های داخلی در وبسایت شما را نشان می‌دهد. با تعیین صفحاتی که تعداد کمتری لینک داخلی دارند، می‌توانید تشخیص دهید که کدام صفحات از افزودن لینک‌های داخلی برای افزایش قابلیت مشاهده و ارتباط با موضوع بهره‌مند خواهند شد.

 

  • توزیع لینک‌های داخلی Internal Link Distribution: تعداد لینک های داخلی دریافتی هر صفحه را نشان می دهد. با تجزیه و تحلیل صفحاتی که حجم لینک داخلی کافی ندارند، می‌توانید فرصت‌هایی را برای بهبود توزیع لینک‌ها پیدا کنید تا تمامی صفحات دارای حمایت متوازنی از لینک‌های داخلی باشند.

مشکلات لینک داخلی: مشکلات لینک های داخلی شما را برجسته می کند. این مشکلات را در ناوبری وب سایت یا جریان پیوند لینک خود بررسی و برطرف کنید.

  • مشکلات لینک داخلی Pages Passing Most Internal LinkRank: مسائل مربوط به لینک‌های داخلی وبسایت شما را برجسته می‌کند. بررسی و رفع این مشکلات به منظور بهبود جریان پیوند لینک در وبسایتتان الزامی است.

Link juice اعتبار یا ارزشی است که از طریق یک هایپرلینک از یک صفحه وب به صفحه دیگر منتقل می شود.

ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک و بررسی بک لینک Semrush به شما اجازه میدهد تا پروفایل بک لینک خود را تجزیه و تحلیل کنید و اطمینان حاصل کنید که بک لینک های با کیفیتی دریافت می کنید که اعتبار موضوعی شما را تایید می کند. فقط کافیست وبسایت خود را وارد کنید و گزارشی دقیق در مورد بکلینک‌هایتان دریافت خواهید کرد.

 

seo

 

 

این گزارش شامل پیشرفت ساخت لینک شما تا بهترین دامنه‌های لینک‌دهنده رقبایتان است. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزار Backlink Gap، پروفایل بکلینک رقبا را تحلیل و مقایسه کنید و در پروفایل بکلینک خود به دنبال نقاط ضعف و فرصت‌ها باشید.

 

 

seo

 

توسعه و ارتباط دادن محتوا در یک حوزه موضوعی خاص کافی نیست تا اعتبار موضوعی را برقرار و حفظ کنید. محتوای خود را به‌روزرسانی منظم کنید تا مرتبط و ارزشمند برای کاربران باشد و برند شما را به عنوان یک منبع جامعه‌پذیر و متخصص معرفی کنند.

 

5. سئو ویدیو

ایجاد محتوای ویدیویی که در نتایج جستجوی گوگل (و همچنین در یوتیوب) رتبه بندی می شود، یک فرصت خوب برای بسیاری از تیم های بازاریابی است.

مردم به طور بی‌سابقه‌ای به محتوای ویدیویی علاقه‌مند هستند. تعداد تماشاچیان ویدیوی دیجیتال در سراسر جهان تا پایان سال 2023 به نزدیک 3.5 میلیارد نفر می‌رسد.

و موتورهای جستجو این موضوع را متوجه شده‌اند.

گزارش آمار بازاریابی ویدیو سال 2023 Wyzowl نشان می‌دهد که اهمیت محتوای ویدیویی در آینده سئو با چند یافته کلیدی زیر است:

51% از مردم احتمالاً ویدیو را در مقایسه با هر نوع محتوای دیگری به اشتراک می‌گذارند.
91% از کسب و کارها در سال 2023 از ویدیو به عنوان یک ابزار بازاریابی آنلاین استفاده کردند که رکورد بی‌سابقه‌ای است.
89% از افراد می‌گویند که تماشای یک ویدیو آنها را متقاعد کرده است که یک محصول یا خدمت را خریداری کنند.
پس، چگونه می‌توانید از سئو ویدیو برای افزایش پایه مشتریان خود و رشد کسب و کار استفاده کنید؟

 

نحوه آماده سازی

دوربین خود را بگیرید و شروع به ضبط کنید. اما این کار را فقط پس از داشتن یک استراتژی سئو ویدیو قوی انجام دهید.

گزارش Wyzowl بیان می‌کند که 70٪ از بازاریابان غیر ویدیویی قصد دارند استفاده از ویدیو را آغاز کنند.

بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اگر تعداد ویدیوها و رقابت برای جلب توجه مخاطب بیشتر شود و ورود عجولانه ممکن است نتایج بهینه‌ای را به همراه نداشته باشد.

یک استراتژی قابل اعتماد به شما کمک خواهد کرد تا ویدیوهای خود را از سایرین متمایز کنید و اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما محتوای شما را مشاهده کرده، ارزش آن را میدانند و برای مشاهده بیشتر برگردند.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب استفاده کنید تا کلمات کلیدی مربوطه و هدف را در عنوان، توضیحات و تگ‌های ویدیو پیدا و پیاده‌سازی کنید تا قابلیت مشاهده ویدیو را افزایش دهید.

از برنامه کلیدی تحلیل کلمات کلیدی یوتیوب Semrush می‌توانید استفاده کنید تا اصطلاحات جستجوی محبوب را پیدا کنید و درک کنید که افراد مشتریتان در دنبال چه مواردی هستند و محتوایی را ایجاد کنید که با آنها همخوانی داشته باشد.

به عنوان مثال، می‌توانید ببینید که کلمات کلیدی برتر در دوره‌های مانند ماه گذشته چگونه عملکرد داشته‌اند.

 

seo

بعد از دریافت کلمات کلیدی هدف خود، با استفاده از راهنمای زیر، بر روی تولید و توزیع ویدیو کار کنید:

از ابزارهای طراحی مانند Canva برای طراحی تصاویر بندانگشتی جذاب و مرتبط استفاده کنید تا نرخ کلیک (CTR) را افزایش دهید.
متادیتا و توضیحات را با کلمات کلیدی هدف خود اضافه کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا سریع‌تر محتوای ویدیویی شما را درک کنند و سایت شما را در رتبه‌بندی بالاتر قرار دهند.

6. عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو در حال تکامل است

عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو در حال تکامل هستند تا محتوای قابل اعتماد و کارشناسی را که به سرعت بهترین پاسخ را به سؤالات کاربران ارائه می‌دهد، با اولویت قرار دهند.

اما مجموعه کاملی از عوامل رتبه‌بندی و اهمیت نسبی آن‌ها بیشتر از همیشه در حال تغییر است.

بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 3500 حرفه‌ای سئو توسط Statista، سه عامل مهم سئویی برای رتبه‌بندی جستجو در سراسر جهان عبارتند از:

یادگیری ماشین/هوش مصنوعی (11.3٪)
معیارهای اصلی وب (Core Web Vitals) (10.8٪)
E-E-A-T و منابع معتبر (10.2٪)
این تکامل به منظور ارائه نتایج جستجویی است که به دقت به سؤال کاربران پاسخ دهد و اطلاعات ارزشمند دیگری را از منابع قابل اعتماد فراهم کند. درک و هماهنگی با این عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا در میان رقابت شدید، موقعیت‌های بالای صفحات نتایج جستجو را به دست آورید و حفظ کنید.

نحوه آماده سازی

استراتژی سئو خود را بر پایه بنیان اصلی و ثابت در مرکز الگوریتم جستجوی گوگل، یعنی تجربه کاربر، بنا کنید.

اگرچه تعریف یک تجربه کاربری خوب در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما گوگل همواره اولویت دادن به ارائه بهترین نتایج برای کاربران را نسبت به سایر عوامل مدنظر قرار داده است.

می‌توان فرض کرد که آینده سئو نیز این روند را ادامه خواهد داد.

چگونه باید بر تجربه کاربری تمرکز کنید؟

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به طور مداوم پاسخ‌های مفید و دقیق را به صورتی کاربرپسند ارائه می‌دهد؛ این مسئله برای حفظ و بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو وسط عوامل رتبه‌بندی در حال تکامل بسیار مهم است.

محتوایی را توسعه دهید که عمق دانش و تخصص شما در زمینه مربوطه را نشان دهد. می‌توانید با متخصصان صنعت (SMEs) تماس بگیرید تا نقل قول‌هایی در پست‌های خود قرار دهید و قابلیت اعتبار محتوا را بهبود بخشید.

تجربه کاربری وبسایت خود را با بهینه‌سازی برای Core Web Vitals بهبود بخشید؛ این معیارها برای گوگل بسیار مهم در کلیت تجربه کاربری یک صفحه وب محسوب می‌شوند.

می‌توانید از ابزار بررسی وب‌سایت Semrush استفاده کنید تا گزارشی از عملکرد Core Web Vitals وبسایت خود دریافت کنید.

 

seo

 

کلام پایانی

در سال 2024، توجه به روند‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار مهم است. با بهره‌گیری از این روند‌ها و استراتژی‌های مدرن سئو، می‌توانید وبسایت خود را به یک منبع ترافیک قدرتمند تبدیل کنید و در رقابت با سایر رقبا پیشی گرفته و جذب مخاطبان هدف خود را بهبود دهید.

از توجه و همراهی همیشگیتان صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید.