رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار یاBusiness analytics (BA)  عبارتست از مجموعه ای از رشته ها و فناوری ها، برای حل مشکلات تجاری با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، مدل های آماری و سایر روش های کمی. رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار شامل یک کاوش تکرار شونده بر اساس متد خاص، از داده های یک سازمان، با تاکید بر تجزیه و تحلیل آماری، برای هدایت تصمیم گیری در آن سازمان است. در این مقاله تا پایان با مکعب همراه شوید تا بدانید منظور از رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار یا BA دقیقا چیست و چه تفاوتی با هوش تجاری یا Business Intelligence (BI) دارد!

حتما بخوانید :

استفاده از هوش تجاری برای بهبود بازاریابی دیجیتال

آشنایی با مهم ترین کاربردهای هوش تجاری

رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار : اهمیت تجزیه و تحلیل داده

به طور کلی شرکت های مبتنی بر داده، داده های خود را به عنوان یک دارایی تجاری در نظر می گیرند و فعالانه به دنبال راه هایی برای تبدیل آن به مزیت رقابتی هستند. موفقیت در تجزیه و تحلیل داده های هر کسب و کار به کیفیت داده ها، تحلیلگران ماهر که فناوری ها و تجارت را به خوبی درک می کنند و تعهد به استفاده از داده ها برای به دست آوردن بینش هایی بستگی دارد که تصمیمات تجاری را تعیین می کنند. فارغ التحصیلان رشته تجزیه و تحلیل داده ، قادرند از طریق عملکرد BA ، کسب و کارها را در مدت زمان کمتری به هدف معین آن ها برسانند؛ آن ها از طریق اطلاعاتی که به واسطه تجزیه و تحلیل داده به دست می آورند، می توانند کسب و کارها را به سمت و سوی درست هدایت کنند. آیا می دانید عملکرد تجزیه و تحلیل داده به چه صورت است؟ لطفا همچنان همراه ما باشید.

آشنایی با عملکرد BA Business analytics

جالب است بدانید قبل از انجام هر گونه عملیات تجزیه و تحلیل کسب و کار، BA با چندین فرآیند اساسی آغاز می شود. در حقیقت متخصصان و فارغ التحصیلان رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار ابتدا لازم است موارد زیر را مشخص کنند.

  • هدف تجاری تجزیه و تحلیل را تعیین کنند
  • روش تجزیه و تحلیل را انتخاب کنند
  • داده های کسب و کار را برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل، اغلب از سیستم ها و منابع مختلف دریافت کنند
  • پاکسازی و ادغام داده ها در یک مخزن واحد، مانند انبار داده یا دیتا مارت را انجام دهند

رشته تحلیل کسب و کار

لازم است بدانید، تجزیه و تحلیل اولیه معمولاً بر روی یک مجموعه داده نمونه کوچک تر از داده های اصلی انجام می شود. ابزارهای تجزیه و تحلیل صفحات گسترده با توابع آماری، تا ابزارای داده کاوی پیچیده و برنامه های کاربردی مدل سازی پیش بینی شده را شامل می شود. پس از آن الگوها و روابط در داده های خام آشکار می شوند، سپس سوالات جدید پرسیده می شود و فرآیند تحلیل داده ها تا رسیدن به هدف تجاری تکرار می شود.

استقرار مدل های پیش بینی شامل یک فرآیند آماری است که با عنوان “امتیاز دهی” شناخته می شود و از رکوردهایی که معمولاً در یک پایگاه داده قرار دارند استفاده می کند. امتیازات به شرکت ‌ها و سازمان ها کمک می‌کند تا در برنامه ‌ها و فرآیند های کسب‌ وکار خود، تصمیم ‌های آگاهانه‌ تر را در زمان واقعی ‌تری بگیرند.

معرفی انواع تجزیه و تحلیل کسب و کار

افرادی که در رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار BA تحصیل کرده اند، قادرند به چند روش به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازند. در این بخش از مقاله شما را با انواع روش های تجزیه و تحلیل داده آشنا کرده ایم.

  • تجزیه و تحلیل توصیفی، که شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای درک وضعیت فعلی یک کسب و کار ردیابی می کند.
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی، که داده های ترند (Trend) را برای ارزیابی احتمال نتایج آینده تجزیه و تحلیل می کند.
  • تجزیه و تحلیل تجویزی، که از عملکرد گذشته برای ایجاد توصیه هایی جهت مدیریت موقعیت های مشابه در آینده استفاده می کند.

رشته تحلیل کسب و کار

مقایسه تجزیه و تحلیل کسب و کار BA با هوش تجاری BI

اصطلاحات هوش تجاری (BI) و تجزیه و تحلیل کسب و کار اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند؛ با وجودی که تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد.

شرکت ها معمولا قبل از اجرای تجزیه و تحلیل کسب و کار ، فرایند تحلیل داده را با BI یا هوش تجاری آغاز می کنند. BI عملیات کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص کند چه شیوه هایی کارآمد بوده اند و کجا فرصت هایی برای بهبود وجود دارد. هوش تجاری یا BI از تجزیه و تحلیل توصیفی برای تحلیل و بررسی داده ها استفاده می کند.

در مقابل، تجزیه و تحلیل کسب و کار یا BA بر تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده تمرکز می کند، و بینش عملی را برای تصمیم گیرندگان ایجاد می کند. هدف BA به جای خلاصه کردن و برآورد داده های مربوط به گذشته در سازمان، به پیش بینی روندها می پردازد.

داده های جمع آوری شده با استفاده از هوش تجاری BI، زمینه را برای تجزیه و تحلیل کسب وکار BA فراهم می کند. شرکت ها می توانند با استفاده از این داده ها، حوزه های خاصی را برای تجزیه و تحلیل بیشتر با استفاده از تجزیه و تحلیل تجاری انتخاب کنند.

آشنایی با مهارت های تحلیلگر کسب و کار

وقتی فردی رشته ی تجزیه و تحلیل کسب و کار را انتخاب می کند باید بداند که پس از اتمام تحصیل، برای اینکه بتواند در تحلیل کسب وکارها موفق عمل کند لازم است از چند مهارت برخوردار باشد. اصول مهارتی یک تحلیلگر کسب وکار عبارتست از :

  • مهارت فنی و تکنیکی : یک تحلیلگر کسب و کار باید از توانایی راه اندازی و اداره سیستم، سخت افزار سیستم و قابلیت های آن، برخوردار باشد؛ همچنین با مفاهیم داده ها و به طور کلی مسائل فنی و تکنیکی در ارتباط با شغلش آشنایی کامل داشته باشد.
  • مهارت تحلیلی : یک تحلیلگر و آنالیزور حرفه ای کسب وکار علاوه بر تسلط بر اصول تحلیل و مهارت های آن، باید از دانش و آگاهی های لازم در ارتباط با روند کار، اطلاعات صاحبان کسب و کار و اسناد و مدارک موجود برخوردار باشد.
  • مهارت برنامه ریزی برای پیشرفت کسب و کار : برنامه ریزی جهت پیشرفت و بهبود عملکرد یک کسب و کار لازم است با توجه به برآورد نیازهای پروژه، منابع مورد نیاز، مقیاس و وسعت پروژه انجام شود و با توجه به نیازهای سازمان امکانات لازم فراهم شود. این موارد از جمله وظایف تحلیلگران کسب و کار و فارغ التحصیلان رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار است.
  • مهارت رهبری : دانش آموختگان رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار باید از توانمندی های لازم جهت هدایت و رهبری اعضای سازمان برخوردار باشند. یک تحلیلگر کسب و کار باید بتواند اعضای تیم تحلیل تجاری را برای حل کردن مشکلات و همچنین ایجاد یکپارچگی در سازمان رهبری و هدایت کند.

علاوه بر این موارد یک تحلیلگر کسب وکار باید از مهارت های ارتباطی خوب برای انجام کار گروهی، مهارت های نوشتاری برای اجرای تکنیک های نوشتاری و همچنین مهارت های ریاضی و تسلط بر کار با اعداد و نرم افزارهای مرتبط مثل اکسل برخوردار باشد.

رشته تحلیل کسب و کار

میزان درآمد یک تحلیلگر کسب و کار چقدر است؟

میانگین حقوق و درآمد یک تحلیلگر داده، بر اساس حوزه کاری و تجربه و مهارت های افراد متفاوت می باشد. در حقیقت هر چه در حرفه و مهارت های خود پیشرفت می کنید، قطعا درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

فارغ التحصیلان رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار که به زبان برنامه نویسی ‌های پایتون و R نیز تسلط دارند، نسبت به دیگر افراد درآمد بیشتری خواهند داشت.

بد نیست بدانید، در زمان نگارش این مقاله، در ایالات متحده، متوسط حقوق یک متخصص تجزیه و تحلیل کسب و کار حدود 80000 دلار آمریکا در سال است.

کلام پایانی : آشنایی با رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار

در این مقاله سعی کردیم شما را با رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار آشنا کنیم و گفتیم که تحلیلگر کسب و کار کیست و چه عملکردی دارد؛ به علاوه شما را با انواع تحلیل در رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار آشنا کردیم. در نهایت هم به مقایسه BA با هوش تجاری یا BI پرداختیم. امید است مطالعه ی این مقاله بر اطلاعات مفید شما در این زمینه افزوده باشد.

از توجه و همراهی شما تا پایان مقاله صمیمانه سپاسگزاریم.