آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر بتوانید نگاهی اجمالی به عملکرد درونی سازمان خود بیندازید و در مورد چگونگی و چرایی اتفاقات در کسب و کار خود اطلاعات مفیدی به دست آورید، تا چه حد می توانید موفق تر از قبل عمل کنید؟ خوشبختانه، ابزارهای هوش تجاری این فرصت را برای شما فراهم کرده اند و شما حتی می توانید کارهای مهم دیگری را با استفاده از این ابزارها در جهت پیشرفت روند کار خود انجام دهید. آیا مایلید تا با ابزارهای هوش تجاری بیشتر آشنا شوید؟ لطفا تا انتهای این مقاله با مکعب همراه شوید تا با کاربردهای هوش تجاری آشنا شوید.

حتما بخوانید :

آشنایی با مراحل پیاده سازی هوش تجاری

کاربردهای هوش تجاری : پیشینه ی هوش تجاری

در حقیقت کاربرد ابزارهای هوش تجاری برای بهبود عملیات تجاری، مفهوم جدیدی نیست و به دهه 1800 بازمی‌گردد؛ BI، به فناوری ‌ها، شیوه ‌ها و برنامه‌ هایی اشاره دارد که داده ‌های تجاری را جمع‌آوری، ادغام، تجزیه و تحلیل و ارائه می‌کنند با هدف ایجاد تصمیمات تجاری داده ‌محور.

در واقع با استفاده از ابزارها و نرم ‌افزارهای هوش تجاری (BI)، داده‌ هایی که کاربران وارد می‌کنند و یا منابع داده ای که آن ها مورد استفاده قرار می دهند، تجزیه و تحلیل می‌شود. سپس آن داده ها بر اساس یک الگو یا روند خاص سازماندهی می شود. در مرحله بعد، آن الگوها در تجسم داده ها ارائه می شود و به این ترتیب حتی کاربرانی که با هر نوع تجزیه و تحلیل آماری آشنا نیستند، قادر خواهند بود اطلاعات ارائه شده را درک کنند.

کاربردهای هوش تجاری

در نهایت از طریق بینش ها و روندهایی که با استفاده از داده های تجسم یافته، به دست می آید، سازمان ها می توانند استراتژی های به روز و آگاهانه ای ارائه دهند.

با وجود جدیدترین فناوری ها و نوآوری‌ ها، و برنامه ‌های متعددی که در حوزه BI برای انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل داده‌ها وجود دارد، عملکرد سازمان ها بسیار دقیق تر از سال های گذشته قابل بررسی و پیگیری خواهد بود و تصمیمات مهمی برای آینده ی کسب وکار خود اتخاذ نمایند.

معرفی مهم ترین کاربردهای هوش تجاری

اکنون که با پیشینه هوش تجاری آشنا شدید، قطعا متوجه شده اید که ابزارهای BI جز ابزارها و نرم افزارهای کاربردی در هر کسب و کار محسوب می شوند که می توانند در روند پیشرفت یک سازمان نقش قابل توجهی را ایفا کنند. به طور کلی هوش تجاری در حوزه های مختلفی کاربرد دارد که در این بخش از مقاله به آن ها پرداخته ایم. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

فروش هوشمندانه

یکی از کاربرد های کلیدی هوش تجاری یا BI بر جایی تمرکز یافته است که کسب و کار شما با مشتری ملاقات می کند. مذاکره با مشتری یک مهارت حیاتی است که بخش فروش هر سازمان باید آن را تقویت کند. گاهی اوقات متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای خرید محصول یا خدمات ممکن است سخت باشد. از طریق کاربردهای تجزیه و تحلیل کسب و کار و هوشمند سازی آن، این فرآیند روان تر و قابل پیش بینی تر خواهد بود.

  • هوش تجاری قادر است داده ‌های مربوط به KPI های خاص مانند جمعیت‌ شناسی مشتری، نرخ تبدیل، معیارهای فروش و غیره را جمع‌آوری کند. سپس این داده‌ ها را در تجسم ‌های ساختار یافته مانند انواع نمودارها، نمودارهای دایر ه‌ای و نمودارهای پراکنده سازمان‌دهی ‌کند. به این ترتیب می توان روندهایی را از این داده ها شناسایی کرد که بینش هایی را در مورد رفتار مشتری و عملیات تجاری ارائه می دهد. قطعا می دانید، شناخت مشتری به این معنی است که می توانید بهتر به آن ها خدمات رسانی کنید! این یکی از کاربردهای هوش تجاری در ارتباط با شناسایی رفتار مشتری می باشد.
  • علاوه بر این مدیران می توانند با استفاده از نتایج و اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل BI برای تصمیم گیری مبتنی بر داده ها بر اساس داده های سخت و پیش بینی برای آینده استفاده کنند. یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری مربوط می شود به تصمیم گیری های مبتنی بر داده.
  • در این حوزه یک مزیت قابل توجه برای هوش تجاری وجود دارد که باعث می شود شما از رقبای خود در تجارت، پیشی بگیرید. بنابراین یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری این است که شما بتوانید مزیت های رقابتی را پیدا کنید و از آن ها در جهت پیشرفت خود نسبت به سایر رقبا استفاده کنید.
  • داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده توسط سیستم ‌های BI به مدیران کمک می‌کند تا همیشه از محل کسب و کارشان، از KPI‌ های مختلف مطلع باشند و هرگز از آن ها غافل نشوند. به این ترتیب قادرند برای کسب و کار خود برنامه ریزی های دقیق تری داشته باشند. پس یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری این است که شما را قادر می سازد تا بتوانید برای بیزینس خود برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی یکی از مهم ترین مراحل برای ماندن در صدر بازار در هر صنعتی است و BI برنامه ریزی را آسان تر از همیشه می کند.

کاربردهای هوش تجاری

بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین کاربردهای هوش تجاری ، بهینه سازی عملیات فروش سازمان است. تیم‌ های فروش و بازاریابی می‌توانند هوش تجاری را برای کشف گرایش‌ ها در اولویت ‌های مشتری اعمال نموده و برای سازمان شرایطی را فراهم نمایند تا فروش را در چارچوب مشتریان ایده ‌آل خود به حداکثر برسانند.

تجسم داده ها و بصری سازی

در نرم افزارهای هوش تجاری، از طیف وسیعی از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است که برای تحلیل و مدیریت داده های مربوط به عملیات تجاری در هر کسب و کار طراحی شده اند. این داده ها که به صورت بصری و تجسم یافته ارائه می شوند، برای سازمان شرایطی را فراهم می کنند تا بتوانند لجستیک، فروش، بهره وری و … را در سازمان نظارت کنند.

برخی از پلتفرم ‌های هوش تجاری از امکاناتی برخوردارند که می توان از طریق آن ها گزارش ‌دهی سفارشی نیز ارائه کرد؛ به عبارت دیگر در این پلتفرم ها کاربران می‌توانند پارامترهای خود را مشخص کنند.

سیستم ‌های هوش تجاری با ارائه داده ‌ها به صورت بصری و فرمت‌ های قابل درک آسان، حتی کارمندان کم تجربه و مبتدی را قادر می‌سازند تا بتوانند بینش‌ هایی از داده ‌ها به دست آورند و آن ها درک کنند. حتی استفاده آسان از ابزارهای هوش مصنوعی کارمندان یک شرکت را قادر می سازد تا به جای تکیه بر متخصصین علوم داده، خودشان داده های سازمان را تجزیه و تحلیل نمایند.

تجسم داده ها، یا به عبارتی ترجمه داده ها به فرمت های بصری برای پردازش شناختی داده ها، برای مدیریت هر چه بهتر یک سازمان بسیار مهم است؛ به این دلیل که مغز ما تصاویر را 60000 برابر سریع تر از متن پردازش می کند!

بنابراین می توان گفت یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی تجسم و بصری سازی داده ها می باشد.

تهیه گزارش

یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری این است که شما می توانید از نتایج تجزیه و تحلیل داده ها گزارش تهیه کنید. در حقیقت تهیه گزارش یکی از برنامه های تجاری مهم BI است. همانطور که گفتیم، ابزارهای هوش تجاری مجموعه داده های بدون ساختار را جمع‌آوری می‌کنند و علاوه بر سازمان ‌دهی آن ها،‌ برای تولید طیف وسیعی از انواع گزارش از این داده ‌ها استفاده می کنند.

ارائه گزارش و تجزیه و تحلیل داده ها تقریبا فرایندهای مشابهی هستند، اما از نظر هدف، تحویل داده نهایی، وظایف و ارزش ها، به طور قابل توجهی متفاوت هستند. گزارش دهی عبارتست از فرآیند سازماندهی داده ها به صورت خلاصه با هدف نظارت بر عملکرد کسب و کار است؛ اما تجزیه و تحلیل، فرآیند کاوش داده ها برای استخراج بینش از آن ها است که می تواند برای بهبود شیوه های تجاری اعمال شود.

کاربردهای هوش تجاری

مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی، یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری است. با به کارگیری برنامه ها و ابزارهای BI، سازمان ها می توانند میزان پیشرفت اهداف مشخص شده را، بر اساس بازه های زمانی از پیش تعریف شده یا قابل تنظیم، نظارت کنند. اهداف داده محور ممکن است شامل مهلت های تکمیل پروژه، زمان تحویل هدف یا اهداف فروش باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید به یک هدف فروش خاص برسید، سیستم BI شما می‌تواند داده ‌های ماه‌ های گذشته را تجزیه و تحلیل کند و یک هدف معقول را بر اساس عملکرد گذشته ی سازمان پیشنهاد کند.

کلام پایانی : مهم ترین کاربردهای هوش تجاری

کاربردهای هوش تجاری بسیار وسیع است و مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، تنها برخی از مهم ترین کاربردهای BI می باشد. اما در کل می توان گفت کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، اطلاعاتی را در مورد مشتریان خود جمع‌آوری کنند، و از آن داده ها، گزارش ‌های دقیق و تجسم ‌های بصری تولید کنند. فراموش نکنید که هنگام انتخاب یکی از این ابزارها، الگوی نیازمندی‌ های تعاملی، گزارش مقایسه جامع و راهنمای قیمت‌گذاری صنعت مورد نظر را بررسی کنید تا در انتخاب ابزار BI بتوانید موفق تر عمل کنید.