در حال حاضر ما در مقطعی از زمان به سر می بریم که تکنولوژی حرف اول را می زند و تقریبا می توان گفت حضور آن در هر فیلد و حوزه ای قابل لمس است؛ به طوری که امروزه مدیریت یک بیزینس و کسب و کار به مدد پیشرفت های تکنولوژیکی و با استفاده از هوش تجاری بسیار سریع و آسان میسر شده است. هوش تجاری (BI) برای کاربران شرایطی را فراهم می سازد تا از طریق تجزیه و تحلیل داده ها بتوانند کسب وکار خود را بهبود بخشند. برای این منظور لازم است شرکت ها و بیزینس ها عملیات پیاده سازی هوش تجاری را انجام دهند که در این مقاله به معرفی مراحل آن پرداخته ایم. لطفا با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

استفاده از هوش تجاری برای بهبود بازاریابی دیجیتال

معرفی بهترین ابزارهای آنالیتیکس و هوش تجاری

پیاده سازی هوش تجاری : نقش هوش تجاری در پیشرفت کسب و کارها

کسب وکارهای مختلف، با به کارگیری ابزارهای هوش تجاری، داده های بیزینس خود را تجزیه و تحلیل می کنند و از طریق بصری سازی داده ها می توانند روند کار و نحوه ی عملکرد کسب وکار خود را ببینند، نقاط ضعف و عیوب کار را تشخیص دهند و در جهت بهبود آن ها اقدامات لازم را انجام دهند؛ بنابراین در حال حاضر هوش تجاری یک مزیت رقابتی برای شرکت ها و کسب وکارها محسوب می شود. بنابراین صاحبان کسب وکارها باید به فکر راهی مطمئن برای وارد کردن هوش تجاری به بیزینس خود باشند که این امر از طریق پیاده سازی هوش تجاری امکان پذیر شده است.

از طریق پیاده سازی هوش تجاری (BI)، داده های خام به اطلاعات ارزشمند تبدیل می شوند؛ این راه حل، به اولویت بندی و تصمیم گیری های منطقی در هر کسب و کار کمک می کند.

در بخش بعدی مراحل پیاده سازی هوش تجاری را عنوان کرده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

معرفی مراحل پیاده سازی هوش تجاری

استراتژی هوش تجاری، تصمیم گیری های برنامه ریزی شده را، در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کسب وکار شما، محقق می سازد؛ نتایج به دست آمده از بررسی عملکرد شرکت ها، نشان دهنده کارایی سیستم های BI می باشد. از آنجا که مشاغل مختلف در هر مقیاس و اندازه ای، با رقابت شدید و حاشیه سود کم روبرو هستند، برای پیروزی بر رقبا و افزایش سود، نیازمند استفاده از سیستم های هوش تجاری می باشند. پیاده سازی هوش تجاری یک فرآیند چند مرحله ای است که در ادامه به ذکر این مراحل پرداخته ایم.

ایجاد استراتژی

در حقیقت، تمام فرآیند های چند مرحله ای نیاز به برنامه ریزی دقیق دارند و بدون یک استراتژی منسجم، شرکت ‌ها با یکسری اطلاعات متناقض و به برنامه‌ های غیرقابل اعتمادی کار می کنند. در مرحله ی ایجاد استراتژی، با توجه به اولویت داده ها، لیستی از داده های به روز و افرادی که مسئول ذخیره سازی آن ها هستند ایجاد می شود. سپس داده های ثانویه و سیستم هایی که آن ها را ارائه می دهند مشخص می شود.

پیاده سازی هوش تجاری

در حقیقت این مرحله از طریق ساختاردهی اهداف سازمان، مشخص می شود و شما یک چشم انداز از چگونگی و مکان استفاده از داده ها، ایجاد می کنید. برای مثال باید بررسی کنید که آیا می خواهید حاشیه را کاهش دهید؟ آیا می خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید؟ آیا نیاز به استفاده هوشمندانه از بودجه دارید؟ و … .

یا با توجه به این موارد، نوع سیستم BI خود را تعیین کنید؛ اینکه سیستم شما چه عملکردهایی را انجام خواهد داد؟ آیا به طور کامل جایگزین سیستم موجود شما خواهد شد؟ آیا این سیستم، یک سرویس آماده خواهد بود یا یک راه حل سفارشی؟

به این ترتیب می توانید یک استراتژی ایجاد کنید.

شاخص ها یا KPI  ها را تعریف کنید

نرم افزارهای مدرن متععدی در این زمینه ارائه شده اند و شاخص هایی را ارائه می دهند که کارایی و وضعیت گردش کار را دنبال می کنند. برای مشخص کردن این شاخص ها لازم است فرآیندهای کسب و کار به طور کلی مطالعه شوند. یک دسته بندی برای KPI ها که انتخاب آن ها را آسان تر می سازد شامل این موارد است : کنترل پروژه، شاخص های بازاریابی، امور مالی، داده های مشتری و منابع انسانی.

محاسبه بودجه

پس از شناسایی نقطه شروع و تعیین اهداف اصلی، باید بودجه را تعریف کرد. این مرحله یک گام کلیدی در ایجاد یک استراتژی موفق BI است. بودجه بندی عاقلانه، به تخصیص بهتر منابع کمک می کند.

در حال حاضر، بازار از راه حل ها بسیاری اشباع شده است که طیف گسترده ای از ویژگی ها را برای استفاده کارآمد از داده ارائه می دهند و هزینه آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ این هزینه به اندازه یک کسب و کار و نیازهای آن بستگی دارد. بنابراین، مطالعه موردی در این زمینه به شما کمک می کند تا درک روشنی از خواسته‌ های شرکت و بودجه عمومی به دست آورید و با در نظر گرفتن تمام الزامات، مبلغ مناسبی را به عنوان بودجه در نظر بگیرید.

انتخاب نرم افزار و ابزار

نکته مهم در مراحل پیاده سازی هوش تجاری، کشف نرم افزار مناسب برای هر هدف است؛ بنابراین با توجه به ابزارهای هوش تجاری متنوعی که در بازار موجود است، هنگام هدف قرار دادن آن ها، نیازهای های کاربردی و غیر کاربردی را در نظر بگیرید. انتخاب یک نرم افزار مناسب، تحت تأثیر فاکتورهای متعددی می باشد و ارزیابی صحیح الزامات کسب و کار، امری ضروری است.

پلتفرم BI خود را انتخاب کنید

مرحله بعدی پیاده سازی هوش تجاری ، انتخاب یک محیط و بستر مناسب است. میزبانی داده در این بسترها می تواند از نوع محلی، ابری یا ترکیبی باشد.

در پلتفرم های محلی، زیرساخت پلتفرم، در مکان های فیزیکی به صورت محلی برای کنترل کامل نصب شده است. این مدل برای مشاغلی مناسب است که تصمیم روشنی برای ذخیره سازی محلی داده دارند و حفظ حریم خصوصی و امنیت برای آن ها پر اهمیت است.

پیاده سازی هوش تجاری

در مدل ابری، دسترسی به دیتا و کار با داده ها، توسط ارائه دهندگان مستقل در ساختار ابری امکان پذیر شده است و داده ها در پلتفرم ابری کنترل می شوند مزیت قابل توجه بسترهای ابری این است که لازم نیست هیچ هزینه ای برای خرید و نگهداری تجهیزات فیزیکی بپردازید. بسیاری از شرکت ها اغلب فضای ابری را ناامن می دانند؛ اما در واقع، پلتفرم های ابری از یک پلت فرم محلی امن تر هستند، زیرا همه چیز به اجرای صحیح زیرساخت ها بستگی دارد.

در پلتفرم های ابری هیبریدی، سخت افزارهای محلی با سرویس های ابری ترکیب شده اند. این گزینه برای شرکت هایی مناسب است که به ذخیره اطلاعات حیاتی و بارهای کاری روی سخت افزار فیزیکی، و منابع غیر ضروری در محیط نیاز دارند.

ایجاد Roadmap یا نقشه ی راه

در مراحل پیاده ‌سازی هوش تجاری ، مرحله ایجاد نقشه راه، یک نوع اینفوگرافیک است که فعالیت ‌های کاری برنامه ‌ریزی ‌شده را بر اساس تاریخ، KPI، محصولات قابل تحویل و نقاط عطف در طول زمان نشان می‌دهد.

آماده سازی داده ها

آماده سازی داده ها یکی دیگر از مراحل پیاده ‌سازی هوش تجاری است. در این مرحله لازم است ابتدا داده ‌ها را همگام‌ سازی کنید. پس از دستیابی به یکپارچگی داده ‌ها، پارامترهای کیفیت داده اضافی ارزیابی می‌شوند.

ایجاد یک پروژه آزمایشی

در این مرحله از مراحل پیاده سازی هوش تجاری ، یک پروژه ی آزمایشی ایجاد می کنید که یک پروژه مفهومی جهت اثبات عملیات و کوتاه مدت است. از طریق این پروژه آزمایشی، فرضیه ها بررسی می شوند، تغییرات در ساده سازی توابع ظاهر می شود و عملکرد پروژه آزمایش می شود و به این ترتیب، میزان آمادگی اجرایی هوش تجاری ارزیابی می شود. علاوه بر این، جستجوی داده های اصلی و تغییرات برای بهبود امنیت مجموعه داده ها را تسهیل می کند.

پیاده سازی جامع هوش تجاری

در این مرحله، پس از انجام تنظیمات لازم، انطباق نتیجه با مراحل اولیه پیاده سازی هوش تجاری ارزیابی می شود و شما متوجه خواهید شد که آیا نتایج به دست آمده، با سؤالات اصلی و اهداف شما مطابقت دارد؟! و در صورتی که نسخه نهایی راه حلی برای همه مشکلات ارائه ندهد ، متخصصان تغییرات جدیدی را ارائه می دهند که با KPI مطابقت دارد. سپس پروژه دوباره تست می شود. این روش، یک روش مستمر است که به طور منظم برای بهینه سازی بخش هایی از پروژه که مشکل ساز است انجام می شود. هنگامی که نتایج به نقطه مطلوب رسید، می توان به این نتیجه رسید که مقیاس پذیری امن است.

پیاده سازی هوش تجاری

در این مرحله جریان های کاری داخلی عمیقاً آشکار می شود، عملکرد سیستم، کارایی فرآیند ها و راه های جذب مشتری ارزیابی می شود، نقاط ضعف و کاستی ها شناسایی می شود و در نهایت استراتژی کسب و کار تنظیم می شود.

ارزیابی سالانه BI

در این مرحله باید میزان موفقیت پیاده سازی هوش تجاری را ارزیابی کنید؟ در واقع شما باید مرتبا مدل BI را مورد بررسی قرار دهید تا جهت حرکت را درک کنید و اطمینان حاصل کنید که آیا در مسیر درست قرار گرفته اید یا نه؟! همچنین لازم است میزان دستیابی به اهداف مشخص شده، ارزیابی گردد و در نهایت در صورت نیاز تغییرات ممکن صورت گیرد.

کلام پایانی : مراحل پیاده سازی هوش تجاری

بهره مندی از مزیت های هوش تجاری در هر کسب وکار می تواند صاحبان آن بیزینس را به حداکثر سود ممکن برساند و از به هدر رفتن منابع تا حد ممکن جلوگیری کند. در این مقاله شما را با مراحل پیاده سازی هوش تجاری آشنا کردیم. امید است این مطالب برای تان مفید واقع شده باشد.