همانطور که می دانید میزان رقابت در فضای اینترنت روز به روز در حال قوی تر شدن است. به همین دلیل است که باید با استفاده از ابزاری مانند داده کاوی، هوش مصنوعی، داده های بزرگ و … به دنبال روش هایی بود که بتوان با آنها استراتژی بازاریابی انلاین را بهبود داد. در روش های که اخیرا توسط بسیاری از دیجیتال مارکترها پیشنهاد می شود، هدف تمرکز روی شناخت مشتری، شناخت سبک زندگی، نیازهای او و … است. بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، بهترین راهکار برای دستیابی به این نوع اطلاعات این است که پرسونای مشتری بسازیم. در این مقاله همراه گروه مکعب باشید، تا با این مفهوم و نحوه پیاده سازی آن در استراتژی برندینگ خود آشنا شوید.

پرسونای مشتری یعنی چی؟

قطعا شما در هر حرفه ای که باشید با یک سری مشتری واقعی سر و کار دارید. این گونه مشتری ها افرادی هستند که برای خرید کالا ابتدا به شما سر می زنند، همواره پیگیر تغییراتی هستند که شما در کسب و کارتان ایجاد می کنید و … . اما پرسونای مشتری و یا مشتری خریدار، به فردی گفته می شود که بر اساس معیارهایی که شما برای مشتریان وفادار و واقعی خود تعریف می کنید، پرسونای مشتری یک نیمه مشتری یا شبه مشتری است.

بنابراین زمانی که شما شناخت درستی از این دست از مشتری های خود داشته باشید، می توانید در کمپین تبلیغاتی که ایجاد می کنید، مانند ایمیل مارکتینگ، این افراد را هدف قرار دهید. به عبارت دیگر، در این شیوه تبلیغاتی، شما تبلیغتان را تنها در اختیار کسانی قرار می دهید که واقعا به آن نیاز دارند.

بازاریابی پرسونا کمک می کند که بودجه بازاریابی خود را محدود کنید و نه تنها صرفه جویی در میزان سرمایه گذاری کنید، بلکه بتوانید با افزایش فروشی که دارید، درآمد خود را بیشتر کنید. بنابراین، از این پس، قبل از این که استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود را تهیه کنید، زمان بیشتری صرف کنید تا با پرسونای مشتری کسب و کارتان آشنا شوید.

چگون یک مشتری پرسونا بسازیم؟

روش های شناخت پرسونای مشتری چیست؟

مشتریانتان را شناسایی کنید

اولین قدمی که باید بردارید، این است که شناخت درستی از مشتریان واقعی خود داشته باشید. قبل از این که برای انجام این کار احساس درماندگی کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید، چرا که برای شناخت مشتری روش ها و البته ابزارهای مختلفی وجود دارد. برخی از مهمترین راهکارهایی که در این زمینه می توانید استفاده کنید، عبارت هستند از :

استفاده از نظرسنجی برای شناخت مشتری

بسیاری از کسب و کارها معمولا اطلاعات کاملی از مشتریان خود دارند. با استفاده از این داده ها، تقسیم بندی مشتریان به گروه های مختلف کار سختی نخواهد بود. اما به دلیل آنکه برای شناخت پرسونای مشتری به اطلاعاتی بیشتر از سن، جنسیت و … از مشتری دارید، باید ارتباط نزدیکتری با مشتریان خود برقرار کنید تا در مورد نیازها و چالش هایی که با آن رو به رو هستند، اطلاعات دقیق تری پیدا کنید.

برای انجام این کار می توانید از تماس های تلفنی استفاده کنید و نظر آنها را در مورد موارد مختلفی که به افزایش فروش شما کمک می کند را بپرسید. زمانی که مشتری احساس کند شما تنها برای فروش کالای خود با او تماس نگرفته اید و در اصل به نظر او برای بهبود روند کاریتان نیاز دارید، همکاری خوبی با شما خواهد داشت.

اطلاعاتی که در این نظرسنجی ها برای شناخت پرسونای مشتری باید کسب کنید، عبارت هستند از :

  • جمعیت شناسی: سن، محل، اشغال، قدرت خرید (B2B)
  • شیوه زندگی: علاقه ها و سرگرمی ها، فعالیت های روزانه
  • رسانه ها: برای کسب اطلاعات روزانه از چه پلتفرم و شبکه اجتماعی استفاده می کنند.
  • انگیزه و هدف: با چه قصد و انگیزه ای خرید انجام می دهند؟
  • برند: به چه برندهایی علاقه دارند؟
  • اعتراض: از آنها در مورد ناراحتی هایی که هنگام خرید دارند، بپرسید.

هرچه اطلاعاتی که در این مرحله بدست می آورید، دقیقتر و جزئی تر باشد، کار شما در مراحل بعدی آسانتر خواهد بود.

تجزیه و تحلیل

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد علاقه مندی های مشتریان خود بدست آورید، می توانید از ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده کنید. با داده هایی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهند، می توانید متوجه شوید که مشتری شما به چه مطالبی علاقه دارد و کدام یک را به اشتراک می گذارد. این نوع اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا استراتژی تولید محتوای خود را به بهترین شکل تدوین کنید. بنابراین با محتوایی که تولید می کنید، می توانید روی تصمیم گیری فرد برای خرید کالا تاثیر مثبتی بگذارید. بهترین ابزاری که می توانید در زمینه شناخت علاقه مندی های پرسونای مشتری از از آن استفاده کنید، ابزارهای Sysomos، Followerwonk و Klear است.

در صورتی که تمایلی به استفاده از این روش ها ندارید می توانید از ابزار همیشه محبوب گوگل ادوردز برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی و همچنین بررسی سایت رقبای خود استفاده کنید.

چگون یک مشتری پرسونا بسازیم؟

داده های داخلی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از مهمترنی کارهایی که باید انجام دهید این است که از نیاز پرسونای مشتری آگاهی داشته باشید. بهترین افرادی که می توانند در این زمینه راهنمای شما باشند، تیم فروشتان است. این تیم چون به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند می توانند اطلاعات مهمی در این رابطه در اختیار شما قرار دهند. پس مشورت کردن با آنها را فراموش نکنید.

چگونه پرسونای مشتری بسازیم؟

بعد از این که با استفاده از روش های بیان شده، پرسونای مشتری را شناسایی کردید، نوبت به آن می رسد که آنها را در 2 الی 6 دسته مختلف قرار دهید. این دسته ها می توانند همان مواردی باشند که شما هنگام شناسایی آنها استفاده کردید، مانند جمعیت شناسی، شیوه زندگی، چالش ها، انگیزه ها، منافع، و اهداف. داده های قرار داده شده در هر دسته باید به اندازه کافی واضح و گویا باشند. یکی از ابزاری که می توانید برای نمایش داده ها از آن استفاده کنید برنامه CloudApp است. با استفاده از این ابزار، تولید محتوای بصری به سرعت قابل انجام است.

بعد از این که این داده ها را به بهترین شکل نمایش دادید، نوبت آن است که با استفاده از تیم بازاریابیتان، پرسونای مشتری را هدف قرار دهید.

استفاده از پرسونای مشتری برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی

همان طور که گفته شد، هدف اصلی از ایجاد پرسونای مشتری این است که کمپین تبلیغاتی شما، تنها افرادی را هدف قرار دهد که به تبلیغ شما نیاز دارند. بنابراین با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که تبلیغ خود را در کدام پلتفرم و چه زمانی به اشتراک بگذارید.

بر اساس آماری که نشان دهنده تاثیر پرسونای مشتری بر بازده تبلیغات آنلاین هستند، می توان انتظار داشت که نرخ کلیک 14 درصد، نرخ تبدیل کاربر به مشتری 10 درصد، تاثیر ایمیل مارکتینگ 18 برابر بیشتر خواهد شد. و در نهایت می توان نتیجه گرفت که بازده کلی شما 2 الی 5 برابر افزایش خواهد یافت.

همراهان عزیز فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی آنلاین شما زمانی موفق است که بتوانید با استفاده از ایده های تبلیغاتی خود به نیاز مشتری پاسخ داده و به آنها ارزش دهید. پس با شناسایی پرسونای مشتریپرسونای مشتری ، سعی کنید تغییرات لازم برای موفقیت بیشتر را ایجاد کنید.