در حال حاضر مشتریان نسبت به سال ها قبل در مورد محصولات و خدماتی که خریداری می کنند، بیشتر تحقیق و بررسی می کنند و در خرید، دقت بیشتری به خرج می دهند ؛ به دنبال آن یک بحران جهانی نیز برای آن ها جود دارد و آن هم هزینه زندگی است. بنابراین لازم است صاحبان کسب وکارها و برندهای مختلف، برنامه ریزی های لازم را داشته باشند؛ در این خصوص تحقیقاتی به عمل آمده است و نتایج آن در قابل مقاله ای که پیش رو دارید با عنوان برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 تهیه و تنظیم شده است. لطفا تا انتهای این مقاله با مکعب همراه شوید تا با نکات و رویکردهای مهم دیجیتال مارکتینگ در سال 2023 آشنا شوید و بتوانید به موفقیت های بیشتری در حوزه کسب و کار خود دست یابید.

حتما بخوانید :

نحوه پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ

اهمیت آگاهی از ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال جدید

همانطور که گفتیم، مشتریان نسبت به سال های گذشته در خرید خود بیشتر دقت به خرج می دهند و سعی می کنند محصول یا خدماتی را خریداری کنند که نسبت به هزینه ی آن از کیفیت کافی برخوردار باشد. این بدان معناست که برند ها باید به اندازه کافی شفاف سازی نمایند و یک استراتژی کارآمد برای خود در نظر بگیرند. همچنین لازم است پیش بینی هایی برای آینده کسب و کار خود داشته باشند تا در جهت پیشرفت بیزینس خود از آن ها بهره مند شوند. به این ترتیب آگاهی از برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال به آن ها کمک خواهد کرد تا بتوانند در مسیر درست قدم بردارند.

آشنایی با چند روند مهم بازاریابی دیجیتال در سال 2023

به منظور ارتقا سطح عملکرد خود، در هر زمینه ای که مشغول فعالیت هستید، توصیه می شود این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید. ما به برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 اشاره کرده ایم.

ترندهای بازاریابی دیجیتال

ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 : رسانه های اجتماعی تأثیرگذار

روندهای بسیار جالبی در سال 2023 برای رسانه های اجتماعی وجود دارد. در واقع، رسانه های اجتماعی حوزه ای از بازاریابی است که شاهد تغییرات قابل توجهی خواهد بود و برندها برای حضور در این فضا و استفاده موثر از این پلتفرم ها برنامه ریزی کنند.

برای مثال، TikTok در حوزه بازاریابی رسانه های اجتماعی، جایگاه ویژه ای در میان کاربران پیدا کرده است. TikTok در سال 2021 حدود 4.6  میلیارد دلار درآمد داشته و با وجود 1.8 میلیارد کاربر فعال ماهانه، تا پایان سال 2022، 142 درصد افزایش درآمد، نسبت به سال گذشته داشته است.

TikTok هم برای مصرف کنندگان و هم برای تولید کنندگان، در بهبود گزینه های هدف گذاری جهت تبلیغات تمرکز دارد که آن را به پلتفرم بزرگ تر و قوی تری برای برندها در سال نیز 2023 تبدیل کرده است.

برخی از پلتفرم ‌های جدید و هیجان ‌انگیز رسانه های اجتماعی مانند Mastodon نیز در چند هفته گذشته شاهد حجم عظیمی از دانلودها بوده است.

برنامه های دیگری مانند BlueSky که توسط مدیر عامل سابق توییتر، جک دورسی، در حال توسعه است، نیز در دست ساخت می باشد.

از آنجایی که آگاهی از برند بیشتر بر رسانه ‌های اجتماعی متمرکز می‌شود، برای برندها ایجاد محتوایی که برای مشتریان چالشی باشد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. اینجاست که تولیدکنندگان محتوا وارد می‌شوند؛ بنابراین بازاریابی محتوا یکی از تاثیرگذارترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 محسوب می شود.

ظهور پلتفرم های ارزشمندی چون TikTok، YouTube، و Twitch برای تولید محتوا، به این معنی است که انگیزه ‌ای برای سازندگان وجود دارد که برای تولید محتوایی که یک برند می‌تواند از آن استفاده کند، وقت بگذارند.

پس، یکی از برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 مربوط می شود به استفاده بهینه از رسانه های اجتماعی قدرتمند.

ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 : روندهای بازاریابی B2B

برای بهره مندی از روندهای بازاریابی B2B، لازم است که در بازاریابی خلاقیت داشته باشید و از کانال ها و ابزارهای موجود استفاده کنید تا در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوید.

انتشار ویدئو؛ همه ما از قدرت یک کمپین ویدیویی عالی برای اطلاع رسانی و برقراری ارتباط آگاه هستیم. آیا می دانید طبق آمار به دست آمده، بیش از 86 درصد کسب و کارها از ویدیو به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می کنند و 92 درصد آن را به عنوان بخش مهمی از استراتژی خود ارزیابی می کنند؟

برای کسب و کارهای B2B ، ویدئو می تواند نقش مهمی در چرخه فروش و بازاریابی ایفا کند. این امر به ویژه در لینکدین صادق است، به دلیل اینکه محتواهای ویدئویی در این پلتفرم بسیار محبوب ‌تر است و راهی برای ارتباط موثر با مشتریان محسوب می شود.

ترندهای بازاریابی دیجیتال

تولید محتوای مرتبط می تواند باعث ایجاد تعامل شود و نشان دهنده این است که شما به عنوان یکی از صاحبان کسب و کار، جای اینکه تنها به فروش فکر کنید، به فکر حل یک مشکل یا به اشتراک گذاری اطلاعات مورد علاقه مخاطبان خود هستید.

انواع محتوای مفیدی که می توانید به اشتراک بگذارید عبارتند از:

  • اخبار صنعت
  • بیانیه های مطبوعاتی یا اطلاعیه ها
  • مصاحبه ها (ویدئو و وبلاگ)
  • پادکست ها
  • و …

بنابراین یکی دیگر از برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 ، بهره مندی از روندهای بازاریابی برای کسب و کارهای B2B است.

ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 : بازاریابی محتوا

تحقیقات به عمل آمده از یک موسسه بازاریابی محتوا نشان داده است، در حالی که 78 درصد از بازاریابان یک رویکرد استراتژیک برای مدیریت محتوا دارند، تنها از نیمی از آن ها دارای یک استراتژی محتوای مستند هستند و این یک اشتباه در جامعه تشنه محتوای امروزی است.

بنابراین سعی کنید از محتوا برای ایجاد ارتباطات استفاده کنید؛ به علاوه، به دلیل اینکه ارزش برندها برای مشتریان مهم تلقی می شود، این شرکت ها هستند که باید ارتباطات را تقویت کنند تا به موفقیت دست یابند.

برخی از دیجیتال مارکترها معتقدند، با وجودی که رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی هنوز جایگاه خود را دارد، این کمپین ها هستند که کسب و کارها را به سمت فروش بیشتر هدایت می کنند؛ و آنچه بسیار مهم می باشد، رهبری آن کمپین هاست. باید در یک راستا باشد. مشتریان بیشتر تمایل دارند از شرکت‌هایی خرید کنند که ارزش های آن ها با ارزش های خودشان همخوانی دارد.

بنابراین تلاش کنید تا محتوای خود را برای ارائه ارزش و نه فقط برای فروش متعادل، تولید کنید.

ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 : روندهای بازاریابی اتوماسیون

از آنجایی که شرکت ‌ها برای بازاریابی موثر، نیاز به جمع آوری داده ‌های بیشتری دارند، در نتیجه اجرای کمپین‌ های بازاریابی نیاز به ابزارهای اتوماسیون، برای خودکارسازی فعالیت های معمول و تکراری در بازاریابی، در مقیاس بزرگ می باشد.

در این راستا تغییر به سمت بازاریابی مبتنی بر سیگنال در سال 2023، بازاریابان را قادر می‌سازد تا خواسته‌ های مشتریان را پیش ‌بینی کنند و سپس آن را وارد فرآیندهای اتوماسیون نمایند.

گارتنر پیش ‌بینی می‌کند که تا سال 2024، سازمان‌هایی با تیم ‌های فناوری اطلاعات که نیازهای مشتریان را درک می‌کنند، نسبت به سایر رقبای خود، 20 درصد بهتر عمل خواهند کرد و این امر متکی به ابزارهای اتوماسیون برای فرآیندهای داخلی و افزایش تجربه مشتری خواهد بود.

بنابراین یکی از برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 استفاده هر چه بیشتر از ابزارهای اتوماسیون و شخصی سازی در مقیاس بالا است؛ و این مهم تنها زمانی محقق می شود که شما داده های خود را به خوبی درک کنید، آن داده ها را در یک ابزار قرار دهید و از آن ابزار برای خودکارسازی ارتباطات خود با مصرف کنندگان استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و راه اندازی GPT-4 می تواند به بازاریابان کمک کند تا بسیاری از وظایف خود را خودکار کنند و فرصت های جدیدی پیش روی بازاریابان گشوده شود.

ترندهای بازاریابی دیجیتال

ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 : روندهای MARTECH (Marketing Technology)

به طور کلی فناوری بازاریابی  Martech  عبارتست از استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی در جهت دستیابی به اهداف مارکتینگ. MARTECH یک راه حل موثر برای اجرای کمپین ‌های بازاریابی است.

جالب است بدانید با وجودی که این ترند یکی از روندهای پرهزینه در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود، شرکت‌ های B2B بیش از 30 درصد هزینه ‌های خود را  به آن اختصاص می‌دهند.

کلام پایانی : برترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023

حقیقت این است که سال 2023 یک سال پرهیجان و چالش برانگیز برای بازاریابان خواهد بود! بنابراین لازم است برندها به دقت در مورد اهداف و استراتژی های خود فکر کنند تا بتوانند مخاطبان خود را درگیر کنند؛ ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2023 که در این مقاله آن ها را عنوان کردیم، می تواند در این راستا به شما کمک کند تا در نهایت بتوانید کسب و کار خود را به سمت و سوی درست برای دستیابی به موفقیت هر چه بیشتر هدایت کنید.