پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای تمامی صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی که می خواهند از فرصت های گسترده ارائه شده در دنیای آنلاین برای رشد و ارتقا بیزینس خود استفاده کنند، لازم و ضروری است. بازاریابی دیجیتال به روش های مختلف قابل انجام است اما بدون یک استراتژی مشخص به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. پس لازم است که نحوه پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید. در این مقاله با مکعب همراه شوید تا پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به شما آموزش دهیم.

نحوه پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ در چند گام

در این بخش از مقاله طی چند گام، به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای خود ایجاد کنید.

گام اول :  اهداف خود را  تعیین کنید

گام اول در پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، هدف گذاری است. بسیاری از افراد با اهدافی مانند “دریافت 1000 لایک در صفحه فیس بوک من” وارد بازاریابی دیجیتال می شوند اما این نوع اهداف به خودی خود معنی ندارند و اغلب می شنوید که این گونه هدف گذاری ها به عنوان معیارهای باطل محسوب می شود و هیچ تاثیر واقعی بر مسیر اصلی کسب و کار شما ندارد.

پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اهدافی که شما باید در این مرحله تعیین کنید اهداف شفاف تجاری هستند. معیارهایی که با استفاده از آن ها میزان رشد بازاریابی دیجیتال در کسب و کار  شما قابل سنجش باشد.

گام دوم : مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

گام بعدی این است که نوع افرادی که قرار است از طریق بازاریابی دیجیتال ، به کسب و کار شما نزدیک شوند مشخص کنید.

برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها معمولاً این مرحله، مرحله دشواری است زیرا تصورشان این است که با تصمیم گیری برای هدف قرار دادن گروه خاصی از افراد ، بازار بالقوه هدف خود را از دست می دهند. اما در واقع حقیقت چیز دیگریست و اگر شما بخواهید همه را مجذوب خود کنید ، در نهایت برای هیچکس جذاب نخواهید بود.

پس در مرحله دوم از پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ لازم است کمی وقت بگذارید و مشخصات این افراد را بنویسید.

گام سوم : موقعیت و جایگاه خود را در بازار مشخص کنید

این مرحله، مرحله نهایی آماده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، قبل از شروع مراحل عملیاتی و پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ آن است.

به طور مثال موارد خاصی که درکسب و کار شما وجود دارد را یادداشت کنید و از خود بپرسید چرا کسی باید شما را به جای رقبای شما انتخاب کند؟ چگونه می خواهید توسط مشتریان خود درک شوید؟ چه ارزش هایی برای شما مهم است؟

این روش به شما کمک می کند پیام رسانی کسب و کارتان به درستی انجام شود و افراد مناسب را به سمت خود جذب کنید.

گام چهارم : تاکتیک ها و فعالیت های خاص خود را برگزینید

هم اکنون شما مراحل مهم 1 تا 3 را انجام داده اید و می توانید به مراحل اصلی پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ و برنامه اصلی کسب و کار خود وارد شوید.

در این مرحله می توانید استراتژی های خاص بازاریابی را انتخاب کنید که از طریق آن بتوانید مخاطبی را که در مرحله دوم تعریف کرده اید جذب کنید و به اهدافی که در مرحله اول تعیین کرده اید ، برسید.

حالا می توانید با یک حسابرسی سریع از فعالیت های فعلی بیزینس خود داشته باشید و نیروهای کاری که نیاز دارید، نگه داشته و دیگران را کنار بگذارید.

پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام پنجم : نحوه ی ارزیابی نتایج کار خود را پیدا کنید

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که چگونه نتایج کسب و کار خود را می خواهید اندازه گیری کنید.

مثلا: هر هفته تعداد ارجاعاتی را که از طریق فرم تماس با وب سایت خود دریافت کرده اید یادداشت کنید.

Google Analytics نیز یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی کسب وکارها می باشد. مثلا شما می توانید از طریق این ابزارها ترافیک سایت خود را بسنجید. از این طریق می توانید به راحتی متوجه شوید که کدام یک از پلتفرم های رسانه های اجتماعی ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می کند.

شما حتی می توانید از همه مخاطبان جدید خود بپرسید که چگونه شما را پیدا کرده اند و در همان مسیر سرمایه گذاری کنید تا مشتری بیشتری جذب کنید.

گام ششم : زمانی را برای بررسی و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال خود تنظیم کنید

زمانی که پیشرفت کار خود را بررسی می کنید ، یک تاریخ در دفتر یادداشت خود قرار دهید. پیشنهاد ما 3-6 ماه است. به این ترتیب ، می توانید هرگونه استراتژی ای را که برای شما مفید نیست، به سادگی کنار بگذارید و تصمیم بگیرید که در صورت لزوم مورد جدیدی را به ترکیب پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کنید.

در این مرحله پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما به پایان رسیده است و شما می توانید آن را عملی کنید. حال شما تصمیم می گیرید که کدام یک از مراحل را خودتان می خواهید انجام دهید و کدام موارد را می خواهید به یکی دیگر از اعضای تیم خود واگذار کنید یا اینکه آن را به طور کامل برون سپاری کنید.

به این ترتیب هنگامی که شما یک برنامه واضح از آنچه نیاز دارید تهیه کنید ، پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ به راحتی انجام می شود.