پایتون در چند سال اخیر به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است و بدون شک آینده بسیار روشنی دارد. از توسعه وب گرفته تا انجام محاسبات علمی، پایتون فاکتورهای ارزشمندی برای ارائه به مشاغل مختلف دارد. آیا از نقش پایتون در هوش تجاری آگاه هستید؟ در این مقاله با مکعب همراه شوید تا با اهمیت و کاربرد پایتون در هوش تجاری آشنا شوید.

حتما بخوانید :

آموزش هوش تجاری در اصفهان

چگونگی توسعه و مستند سازی استراتژی هوش تجاری

استراتژی موثر پیاده سازی هوش تجاری در چند گام

مختصری در مورد پایتون

پایتون یکی از انواع زبان های برنامه نویسی است که در دهه 1980 ارائه شد. این نام از گروه کمدی مونتی پایتون گرفته شده است. از مهم ترین مزیت های زبان برنامه نویسی پایتون این است که یادگیری و استفاده از آن بسیار آسان است، چرا که syntax ساده ای دارد و از آن در پروژه های کوچک یا بزرگ استفاده می شود. پایتون یک زبان محبوب برای توسعه وب، محاسبات علمی، هوش مصنوعی، تحلیل و آنالیز داده ها، هوش تجاری و غیره است.

به منظور آشنایی با کاربرد پایتون در هوش تجاری در بخش بعدی نیز مختصری در مورد هوش تجاری مطالبی را ذکر کرده ایم تا بتوانید درک بهتری از اهمیت پایتون در هوش تجاری و کاربرد آن داشته باشید.

کاربرد پایتون در هوش تجاری

مختصری در مورد هوش تجاری BI

هوش تجاری Business Intelligence (BI) یک ابزار قدرتمند تجزیه و تحلیل داده ها است که به کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از ابزارها و روش های مختلف بتوانند از طریق تحلیل داده ها، تصمیمات بهتری در شرایط مختلف اتخاذ نمایند. BI یا هوش تجاری شامل تجزیه و تحلیل داده و داده کاوی داده های بزرگ می باشد.

از طریق هوش تجاری با استفاده از چندین روش می توان جمع آوری داده ها، اشتراک گذاری و تهیه گزارش از داده ها را به راحتی انجام داد و از تصمیم گیری های بهتر در کسب و کار خود اطمینان حاصل کرد. با تاثیر قابل توجه تکنولوژی بر ابزارهای هوش تجاری BI، کاربران می توانند به راحتی گزارش ها و تجسم داده ها را تولید کنند.

تجزیه و تحلیل قدرتمند داده ها بستری برای برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری عملیاتی در کسب و کارها ایجاد می کند که کاملا تعاملی هستند و کاربران را قادر می‌سازد تا به داده‌هایی دسترسی داشته باشند که زیربنای نمودارهای ارزشمندی در بیزینس آن هاست.

اکنون تا حدودی با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا شدید و از نقش هوش تجاری در موفقیت کسب و کارها آگاهی پیدا کردید؛ در بخش بعدی نیز به ذکر مطالبی در مورد اهمیت و کاربرد پایتون در هوش تجاری خواهیم پرداخت. همچنان همراه ما باشید.

کاربرد پایتون در هوش تجاری

پیش تر گفتیم با استفاده از ابزارهای مختلف هوش تجاری مانند پاور بی آی (Power BI) قادر خواهید بود به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید و از این طریق داده های مربوط به بیزینس خود را در حالت بصری و بسیار ملموس تر بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت کار خود را سریع و دقیق بیابید.

در این میان زبان برنامه نویسی پایتون می تواند نقش مفیدی را ایفا کند. به منظور اهمیت و کاربرد پایتون در هوش تجاری به بررسی نقش پایتون در تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته ایم.

کاربرد پایتون در هوش تجاری

اهمیت پایتون (Python) در تجزیه و تحلیل کسب و کارها

آیا می دانید زبان برنامه نویسی پایتون جز محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای تجزیه و تحلیل کسب و کارها در سطح جهان می باشد؟ کاربرد پایتون در هوش تجاری و تحلیل داده ها شامل موارد زیر می باشد :

  • پایتون برای تجزیه و تحلیل داده های پیش بینی کننده و یادگیری ماشین یک گزینه ی عالی است : یکی از اهداف تجزیه و تحلیل کسب و کارها این است که بتوان با پیش‌بینی آنچه احتمالاً در آینده اتفاق می‌افتد، برای آن رویدادها آماده شد؛ که این همان تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده است. یادگیری ماشین نیز یکی از شاخه‌ های تحلیل پیش‌بینی کننده است که از الگوریتم‌ه ای آماری کارآمد برای پیش‌بینی آینده با کمک اطلاعات موجود و در عین حال شناسایی بینش‌ ها و روابط مرتبط استفاده می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل تجویزی و علم تصمیم گیری : در این نوع تجزیه و تحلیل، « زمان »، « چرایی » و « چه چیزی » در رابطه با نتایج خاص پیش‌بینی می ‌شود و تعیین می‌ شود که در نهایت با توجه به اطلاعات به دست آمده، چه تصمیمی اتخاذ شود. پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای این نوع تجزیه و تحلیل است و می توان آن را به عنوان یک کاربرد پایتون در هوش تجاری در نظر گرفت که کاربران به آن نیاز دارند.

کلام پایانی : اهمیت و کاربرد پایتون در هوش تجاری

در نهایت در مورد اهمیت و کاربرد پایتون در هوش تجاری باید بگوییم که پایتون از این قابلیت برخوردار است که به کاربران کمک کند تا مسائل مربوط به کسب وکار خود و خطاهای احتمالی برنامه نویسی را در نرم افزار حل کنند؛ و از آنجا که پایتون دارای سینتکس یا نحو ساده ای است، یادگیری و درک آن نیز بسیار آسان است و آن را به یک انتخاب برتر برای برنامه نویسان، تحلیلگران داده و تحلیلگران تجاری که از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده استفاده می کنند تبدیل کرده است.