هوش تجاری در حال حاضر یک ضرورت برای موفقیت بیزینس ها محسوب می شود زیرا شرکت ها نمی توانند بدون به دست آوردن اطلاعات مهم در مورد کسب و کار خود دوام بیاورند. به کمک هوش تجاری یا Business Intelligence (BI) شما می توانید داده های گذشته و فعلی را در کسب و کار خود برای پیش بینی رویکرد آینده، تجزیه و تحلیل کنید. ابزارهای  هوش تجاری برای شما این امکان را فراهم می کند تا بدانید که آیا کسب ‌و کارتان در مسیر درستی قرار دارد یا خیر! در این مقاله مکعب یک استراتژی موثر برای پیاده سازی هوش تجاری را به صورت گام به گام برای شما آورده است. لطفا همراه ما باشید.

حتما بخوانید :

چگونگی توسعه و مستند سازی استراتژی هوش تجاری

نقش هوش تجاری در موفقیت کسب و کارها

این سوال بسیاری از صاحبان شرکت ها و بیزینس های مختلف می باشد. ممکن است شما هم از خود بپرسید که هوش تجاری چه نقشی در موفقیت یک کسب و کار دارد؟

BI داده‌های داخلی و خارجی را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا دیدگاه های مختلفی را برای هر کسب ‌وکارها فراهم کند، مانند اینکه کدام محصول و چه زمانی، ابتدا کدام بازار جمعیتی را مورد هدف قرار دهد، و همچنین فعالیت های بازاریابی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند. BI به عنوان یک نقشه راه برای هدایت کسب و کار شما به سمت موفقیت عمل می کند.

اما با پیشرفت کسب ‌وکارها، حجم داده‌ها بسیار زیاد می‌شود و پس از آن اجرای مؤثر و کارآمد، به استفاده از فناوری داده‌های بزرگ نیاز دارد و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به هوش تجاری نیاز دارد.

آشنایی با مراحل پیاده سازی هوش تجاری

در این بخش از مقاله می آموزید که چگونه باید یک استراتژی کارآمد و موثر را پیاده سازی کنید. لطفا با ما همراه باشید.

مرحله اول : اندیشه های بلند مدت داشته باشید

لازم است بدانید که هوش تجاری (BI) نتایج سریعی را به شما ارائه نخواهد کرد و مانند هر سیستم دیگری، قبل از شروع به دیدن نتایج ملموس، باید تغییرات زیادی را هم در سیستم ها و هم در افراد ایجاد کنید. پس به اشتباه در دام انتظار نتایج سریع نیفتید، زیرا اگر سعی کنید روند را تسریع بخشید، در این صورت این احتمال وجود دارد که ابزارهای اشتباه را در مکان اشتباه پیاده سازی کنید.

پیاده سازی هوش تجاری

اما این را بدانید که در پیاده سازی هوش تجاری نتایج تضمین شده ای دریافت خواهید کرد ولی این روند آهسته و تدریجی خواهد بود. بنابراین قبل از ادامه اجرای ماژول پروژه BI باید در مورد زمان، مرتبط بودن و سازگاری آن فکر کنید. این یکی از مراحل پیاده سازی هوش تجاری است.

مرحله دوم : اهداف روشنی داشته باشید

قبل از پیاده سازی هوش تجاذی ، لازم است بدانید که دقیقا چه می خواهید و چه کاری باید انجام دهید. شما باید دید روشنی از اینکه استراتژی هوش تجاری شما چگونه بر کسب و کار تان تأثیر می گذارد داشته باشید. دیدگاه شما باید به اندازه کافی گسترده باشد که هر کسی بتواند آن را درک کند و در عین حال باید به اندازه کافی مختصر باشد تا افراد نقشه های راه دقیقی برای دنبال کردن داشته باشند.

بنابراین در دومین مرحله از مراحل پیاده سازی هوش تجاری این سوال را از خود بپرسید که چه ابزارها/استراتژی هایی را باید به کار ببرم تا کسب و کارم از نردبان موفقیت بالا برود؟

مرحله سوم : تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی داده ها

در این مرحله لازم است که منابع داده موجود خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که کدام منابع به ایجاد یک استراتژی قوی BI کمک می کند. مطمئن شوید که همه منابع داده شما در تلاش شما برای رسیدن به یک سیستم بی نقص عالی، ارزشمند هستند. در حقیقت شما باید بهترین منابع داده را شناسایی کنید.

توجه داشته باشید که هنگام تجزیه و تحلیل داده ها، باید نحوه ذخیره داده ها و نحوه اشتراک گذاری آن ها را نیز ارزیابی کنید.

بنابراین برای استفاده مؤثر از قدرت سیستم‌های BI، باید معنای روشنی از بهره‌وری برای افراد در همه بخش‌ها تعریف کنید؛ به این معنا که در مورد اصطلاحات موجود در سیستم BI ، باید بین کارمندان شما درک مشترکی وجود داشته باشد.

مرحله چهارم : یک تیم از کارشناسان با توجه به هدف کسب وکارتان تشکیل دهید

هنگامی که وضعیت فعلی داده ها را تعریف کردید، گام بعدی از مراحل پیاده سازی هوش تجاری این است که تیمی شایسته از کارشناسان هدف را برای اجرای فرآیند پیاده سازی هوش تجاری مستقر کنید. تیم باید متشکل از افراد مبتنی بر داده هایی باشد که مربوط به بخش‌های مختلف مانند امور مالی، بازاریابی، تولید، خدمات مشتری، منابع انسانی و فناوری اطلاعات می‌ باشد.

یک فرد کاربلد و متخصص BI را برای رهبری تیم انتخاب کنید. تیم پیاده سازی هوش تجاری ، ترکیبی درست از افراد در بخش های مختلف می باشد؛ و توجه کنید که اگرچه تیم فناوری اطلاعات بخش مهمی از تیم است، اما نباید بخشی از تیم پیاده سازی BI باشد؛ و تیم هوش تجاری یک تیم مستقل می باشد.

پیاده سازی هوش تجاری

تیم فناوری اطلاعات برای درک نیازهای تیم هوش تجاری و ایجاد سیستمی که به راحتی قابل پیگیری باشد، به داده ها ورودی سایر اعضای تیم وابسته است. از این رو، هنگام ساختن یک تیم BI، باید اعضا را با پیشینه‌های مختلف انتخاب کنید تا تیم فناوری اطلاعات بتواند نیازهای همه گروه‌های سازمان را از قبل شناسایی کرده و یک سیستم قوی برای آن سازمان طراحی کند.

ایجاد یک تیم مجزای برای پیاده سازی هوش تجاری BI سازمان ، شما را قادر می‌سازد تا بازخورد واقعی و بدون فیلتر در مورد فرآیند BI دریافت کنید و این کمک زیادی به بهینه سازی فرآیند پیاده سازی BI می کند.

مرحله پنجم : KPI های مهم را شناسایی کنید

برای پیاده سازی هوش تجاری به صورت موفقیت آمیز، باید KPI های حیاتی (شاخص های کلیدی عملکرد) را شناسایی کنید تا بتوانید عملکرد خود را به سرعت و به طور موثر ارزیابی کنید. انجام این کار ضروری است زیرا یک KPI نشان می دهد که آیا در مسیر درستی قرار دارید؟ و آیا پیشرفت می کنید یا خیر! بنابراین KPI ها را به گونه ای انتخاب کنید که با چشم انداز کلی شرکت همسو باشد. نمونه های درستی از KPI ها عبارتند از :

  • فروش ماهانه
  • رشد فروش
  • تعداد مشتریان جدید اضافه شده در این ماه
  • ترافیک ارگانیک ایجاد شده
  • ترافیک رسانه های اجتماعی
  • ارزش مادام العمر مشتری

هنگام انتخاب   KPIها، دقت کافی را برای انتخاب  KPIهایی که به راحتی قابل درک هستند، داشته باشید؛ حتما مطمئن شوید که این KPI ها چه ارزشی برای شخصی که از آن ها استفاده خواهد کرد دارد. در ابتدا برای شروع روی KPI های مهم تمرکز کنید و سپس در خلال روند پیشرفت،  KPIها را اضافه کنید.

مرحله ششم : فرآیند پیاده سازی هوش تجاری را به چند فاز تقسیم کنید

با تقسیم کردن فرآیند پیاده سازی هوش تجاری BI به فازهای کوچک تر، خود را در مسیر انجام پروژه استوار خواهید دید؛ به علاوه انگیزه اعضا را حفظ خواهید کرد زیرا آن ها نیز احساس می کنند پیشرفت هایی در مسیر درست در حال انجام است.

چنانچه پروژه پیاده ‌سازی هوش تجاری BI ، پروژه بزرگی باشد، مطمئن باشید که همیشه با مشکلاتی مانند تاخیر در تحویل و یااستفاده از ابزارهای ناموفق BI مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از چنین پیش آمدهایی، بهترین کار این است که پروژه را به فازهای کوچکتر تقسیم کنید، زیرا در این صورت می توانید ذینفعان پروژه را مکرراً ملاقات کنید و در صورت وجود مشکلاتی، فوراً آن ها را برطرف نمائید.

پیاده سازی هوش تجاری

نکاتی مهم در ارتباط با مراحل پیاده سازی هوش تجاری

حال که با مراحل پیاده سازی هوش تجاری آشنا شدید، لازم است به دو نکته در این زمینه توجه کافی داشته باشید.

  • ابتدا با چند KPI آزمایشی پیاده سازی را آغاز کنید. به عبارت دیگر فقط با KPI های حیاتی کار را شروع کنید و سپس استراتژی پیش ببرید؛ سپس بازخورد سازمان را در مورد چگونگی عملکرد استراتژی BI با این چند KPI مهم جمع آوری کنید. این کار باعث می شود زمانی که تصمیم به اجرای استراتژی BI با همه KPI ها می گیرید از بروز مشکلات احتمالی در امان باشید.
  • یک حلقه بازخورد ایجاد کنید. شما باید جلسات منظمی با ذینفعان پروژه داشته باشید و وضعیت فعلی پروژه را تحلیل کنید. انجام این کار تضمین می کند که پروژه هرگز از مسیر اصلی و درست خود خارج نشود. همچنین با نمایش وضعیت فعلی کار به ذینفعان ، احتمال خطا را به حداقل خواهید رساند، به همین ترتیب که اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، ذینفعان می توانند بلافاصله به آن ها اشاره کنند و شما آن ها را برطرف سازید.

کلام پایانی

به هر حال هر نوع تغییری آسان نیست، به خصوص اگر این تغییر قرار باشد در مقیاس بزرگ انجام شود. استراتژی هوش تجاری این پتانسیل را دارد که با ایجاد یکسری تغییر کسب و کار شما را با سمت و سوی درست هدایت کند؛ به شرطی که به درستی پیاده سازی شده باشد. با انجام مراحل پیاده سازی هوش تجاری مطابق آنچه در این مقاله گفته شد، مطمئن خواهید شد که استراتژی BI را به خوبی اجرا کرده اید و کسب و کار موفقی خواهید داشت.