هوش تجاری ابزاریست که برای شما این امکان را فراهم می کند تا داده ها را از منابع مختلف جمع آوری کرده ، آن ها را سازماندهی کنید و سپس از تجزیه و تحلیل داده ها لذت ببرید. اما شروع چنین کار پیچیده ای نیاز به آمادگی و کسب اطلاعات دارد. به همین دلیل در این مقاله مطالبی را در ارتباط با استراتژی هوش تجاری و نحوه ی مستند سازی و توسعه آن آورده ایم. لطفا با مکعب همراه باشید.

چرا به استراتژی هوش تجاری (استراتژی BI) نیاز داریم؟

یک استراتژی BI برای شما این امکان را فراهم می کند تا تمام مشکلات و نیازهای مرتبط با داده های خود را برطرف سازید تا بتوانید یک سیستم منسجم ایجاد کرده و آن را حفظ نمائید.

عناصر اصلی استراتژی هوش تجاری را بشناسید

استراتژی BI شما دارای سه عنصر اصلی است. که عبارتند از :

  • چشم انداز : چشم انداز بیان کننده ی پاسخ این سوال است که، چرا شما در حال ایجاد یک استراتژی BI در شرکت خود هستید و قصد دارید از طریق آن به چه چیزی برسید؟
  • افراد و فرایندها : مربوط می شود به اینکه چه کسی استراتژی BI را تعریف و اجرا می کند؟ و چطور؟
  • ابزار و معماری : مربوط می شود به اینکه شما کدام داشبورد و راه حل را می خواهیم بسازید؟ برای کدام مناطق؟ و این داشبوردها چگونه بر آن مناطق تأثیر خواهند گذاشت؟

استراتژی هوش تجاری

بنابراین، وقتی به استراتژی هوش تجاری شرکت خود نگاه می کنید ، متوجه خواهید شد که چه نوع ابتکارات هوش تجاری را می خواهید شروع کنید. سپس این چشم انداز به شما کمک می کند افراد مناسب را انتخاب کنید، افراد از فرایندهای انتخاب شده استفاده کرده و آن را حفظ می کنند؛ به علاوه برای پشتیبانی از افراد و فرایند ها ، از ابزارهای نرم افزاری استفاده می کنید و سرانجام ، شما یک نقشه معماری را برای توسعه آن ایجاد می کنید.

در ادامه مراحل ایجاد و توسعه استراتژی هوش تجاری را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

مراحل توسعه و میتند سازی استراتژی هوش تجاری

قبل از هر چیز لازم است که شما اکوسیستم فعلی BI خود را ارزیابی کنید و برای اینکه بدانید به کجا می روید ، باید یک خط مبنا تنظیم کنید.

بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با تمام افراد درگیر در فرایندهای فعلی هوش تجاری صحبت کنید : به طور مثال با کاربران و تیم IT ، مدیران بخش و سهامداران و … . سپس به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • دیدگاه BI شما چیست و آیا اصلا دیدگاه های خود را مشخص کرده اید؟ و در صورت وجود، چگونه این چشم انداز با IT و استراتژی شرکتی شما مطابقت دارد؟
  • افرادی که با BI شما در ارتباط هستند، چه کسانی می باشند و چقدر با یکدیگر هماهنگ هستند؟ آیا همپوشانی عملکرد بین آن ها وجود دارد؟
  • چگونه داده ها و قوانین حاکم بر آن داده ها را مدیریت می کنید؟ و چگونه از کاربران BI پشتیبانی می کنید؟
  • از چه راه حل هایی استفاده می کنید و چگونه؟ و کدام یک از آن ها ارزش دارند؟
  • آیا معماری شما با استراتژی شرکت سازگار است؟ آیا مطمئن هستید که مدل صدور مجوز بهترین عملکرد را دارد؟

سپس ، برای سازماندهی آنچه در نتیجه پاسخ به این سوالات به دست آورده اید، تجزیه و تحلیل SWOT را تنظیم کنید. تجزیه و تحلیل SWOT ، یکی از اصلی ترین ابزارهای ایجاد استراتژی هوش تجاری است که به شما کمک می کند دارایی ها و مشکلات اصلی خود را برای مرحله بعدی ایجاد استراتژی هوش تجاری مشخص کنید.

استراتژی هوش تجاری

از این بخش به بعد وارد مراحل اصلی ایجاد استراتژی هوش تجاری می شویم.

مرحله اول : ایجاد چشم انداز

چشم انداز ترکیبی از هدف و جهت است. هیچ استراتژی بدون چشم انداز وجود ندارد. این امر در قالب بسیاری از تصمیمات مهم ، مانند اینکه چه اطلاعاتی را تأمین خواهیم کرد یا چه کسی به این چشم انداز دسترسی پیدا می کند ، خود را نشان می دهد.

مرحله دوم : ایجاد فرایندهای حاکمیت هوش تجاری

فرایندهای حاکمیت BI مربوط می شود به تعریف و اجرای زیرساخت های BI . (لازم به ذکر است که، این نوع حاکمیت، با حاکمیت داده اشتباه گرفته نشودکه استفاده مداوم از داده ها را در یک سازمان تضمین می کند.) این فرایندها شامل سه جز است :

  • یک تیم حاکمیتی BI یا افرادی که مسئولیت فرآیندهای حاکمیت را بر عهده خواهند داشت.
  • ابزارهای BI و مدیریت چرخه زندگی یا طراحی و توسعه معماری BI
  • پشتیبانی کاربر از نقطه نظرات فنی ، عملکردی و داده ها

مرحله سوم : نقشه راه هوش تجاری بسازید

نقشه راه، یک سند تصویری است که محصولات قابل ارائه را در مراحل مختلف اجرا در جدول زمانی نشان می دهد که از طریق آن شما می توانید تمام داده های مورد نیاز برای سازماندهی و برنامه ریزی روی نقشه را فقط باید برای هر کار با چارچوب زمانی و قابل تحویل تنظیم کنید.

مرحله چهارم : استراتژی BI را مستند سازی کنید

منطق یک سند استراتژی هوش تجاری این است که آن سند، یک مرجع برای کل سازمان خواهد بود و برای ارائه استراتژی استفاده خواهد شد.

مرحله پنجم : هر ساله استراتژی BI خود را مرور و ارزیابی کنید

بنابراین شما می توانید پس از انجام مراحل فوق استراتژی هوش تجاری خود را مستند سازی کنید و از مزیت های هوش تجاری در کسب و کار خود بهره مند شوید.

از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.