هوش مصنوعی یکی از فناوری هایی است که بعد ارائه آن هم خیلی به سرعت پیشرفت کرد و هم اینکه صنایع مختلفی را تحت تاثیر خود قرار داد. به عنوان مثال ماشین های خودگران تسلا، دستیار گوگل و … از جمله صنایعی هستند که خیلی سریع از این فناوی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده اند. اما اکنون وقت آن رسیده است که از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده شود.

با تشکر از شبکه های اجتماعی که روز به روز گسترده تر شده و راه های ارتباطی را افزایش می دهند، استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ کار خیلی سخت هم به نظر نمی رسد. با استفاده از هوش مصنوعی شما، به عنوان صاحب یک کسب و کار قادر خواهید بود خدمات خود را با کیفیت بهتری به کاربران ارائه دهید، شناخت بهتری از مشتریان خود داشته باشد و تجزیه و تحلیل درستی روی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید.

ارتباط بین دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی :

در طول سال های گذشته، بازاریابانی که در حوزه اینترنت فعالیت می کردند، دید مثبتی به تاثیر گذاری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ نداشتند. اما در سال گذشته این تاثیر به حدی شگفت انگیز بوده است، که بسیاری از شرکت هایی که در حوزه خدمات رسانی دیجیتال مارکتینگ کار می کنند، به فکر استفاده از آن در پیشبرد اهداف خود افتاده اند. اخیرا هوش مصنوعی توانسته است که با ترکیب شدن با فناوری های مختلف مانند داده های برزک یا big data، اینترنت اشیا یا Internet of Things، ماشین لرنینگ یا Machine Learning تاثیر زیادی در نحوه انجام امور و درآمد ها داشته باشد. اما این موارد تنها نشان دهنده برخی از کاربردهای هوش مصنوعی است. بیایید نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ :

در ادامه ما به معرفی مواردی می پردازیم که بیانگر فرصت هایی است که از استفاده هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ ناشی می شوند.

افزایش شخصی سازی تجربه کاربر با استفاده از هوش مصنوعی :

تغییر در تجربه کاربر یکی از مهمترین زمینه هایی است که هوش مصنوعی در آن تاثیر زیاد و البته مثبت در صورت استفاده درست خواهد داشت. داشتن مشتری وفادار کلید اصلی موفقیت هر کسب و کار و داشتن محتوای با کیفیت کلید اصلی موفقیت برند شما در فضای اینترنت است. بنابراین اگر شما بتوانید در تعیین استراتژی تولید محتوای خود ار هوش مصنوعی استفاده کنید، می توانید برنده بازی رقابت با همکارانتان باشید. با استفاده از داده هایی از قبیل سرچ هایی که توسط کاربران انجام شده است، کالاهایی که بیشترین فروش را داشته اند و … شما می توانید درک درستی از نیاز کاربر داشته و محتوای خود را بر آن اساس تولید نمایید. در نتیجه با این سند چشم اندازی که برای هر کسب و کاری منحصر به فرد است، شما می توانید دقیقا به نیاز کاربر و مشتری پاسخ داده و تجربه بهتری از خدمات خود برای آنها ایجاد نمایید.

Chatbots یکی از مثال هایی است که با استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ توانسته است برقرای ارتباط با مشتریان را بهبود ببخشد. Chatbots برنامه های هستند که با توجه به داده هایی که از کاربر دریافت می کنند، به آنها پاسخ می دهد. بنابریان ارتباطات متنی کنار گذاشته شده و با استفاده از Chatbots ارتباط هایی برقرار می شود که بر پایه صدا و احساس بوده و به کاربر این حس را تلقین می کند که در حال برقراری ارتباط با یک انسان واقعی است. بنابراین احتمال جلب نظر مشتری برای خرید از سایت شما با استفاده از این فناوری افزایش می یابد.

تعیین استراتژی بازاریابی بهتر :

هر بار که کاربر در اینترنت موضوعی را جستجو می کند، داده های جدیدی را تولید می کند که توسط ابزار هوش مصنوعی جمع آوری می شوند. این داده ها می توانند اطلاعات بی نظیری را در رابطه با نیازهای کاربر و رفتار و اقدامات او در آینده برای شما نمایان کنند. بنابراین شما ب استفاده از این داده ها می توانید استراتژی بازاریابی آنلاین خود را بهینه کنید.  شما می توانید با استفاده از این فناوری و همچنین ریتارگاتینگ که البته با ایمیل مارکتینگ متفاوت است، نه تنها مشتریان جدیدی را جذب نمایید بلکه، مشتریان قبلی را به خرید از سایت خود تشویق کنید.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

استفاده از فناوری تشخیص تصویر برای حداکثر سازی ROI :

در گذشته فناوری تشخیص تصویر تنها برای تشخیص یک شی در کل یک تصویر استفاده می شده است اما اکنون با استفاده از هوش مصنوعی شما می توانید اطلاعات ریز و دقیقی را بدست آورید. به عنوان مثال با استفاده از برخی از نرم افزارهای خاص، نه تنها می توان چهره فرد را دقیقا شناسایی کرد بلکه می توان حس او را هنگام خرید نیز تشخیص دارد. یکی از کاربردهای این فناوری، افزایش امنیت سیستم های بانکی است چرا که با تشخیص چهره فرد کار می کنند.

شبکه های اجتماعی پر از عکس هایی هستند که با استفاده از ابزار تشخیص چهره، می تواند حالت های کاربر و الگوی رفتاری او را تشخیص داد و در نتیجه به نیاز احتمالی او پاسخ داد. با استفاده از مقایسه ای که نرک افزار هوش مصنوعی از عکس دریافتی با سایر داده های خود می کند، می تواند نتیجه را به شما انتقال دهد.

با توجه به گسترش رسانه های اجتماعی و داده های بزرگ، اکنون مشتریان را بهتر از همیشه می شناسیم. هوش مصنوعی و فنآوری های مرتبط با آن باید در سال های آینده بازاریابان و مشتریان را به همدیگر نزدیک تر کنند. مشتریان درک بهتر از یک محصول دارند و بازاریاب ها درک درستی از مصرف کنندگان دارند. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را حتما در برنامه کاری خود در نظر داشته باشید.