یکی از شاخه های علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در واقع شامل سه مبحث : الگوریتم های تکاملی، سیستم های فازی و شبکه های عصبی می باشد. اگر بخواهیم هوش مصنوعی را با هوش انسان مقایسه کنیم، باید بگوئیم که انسان قادر به تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم گیری است، در حالی که هوش مصنوعی بر اساس یکسری داده و قوانین از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده، کار می کند. هدف از علم هوش مصنوعی، ایجاد سیستمی است که دارای الگوهای رفتاری و تصمیم گیری شبیه به انسان باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ می باشد. این تکنولوژی جدید که به سرعت در حال پیشرفت است، فرصت های بسیاری را برای پیشرفت کسب و کار شما در اختیارتان قرار خواهد داد. در ادامه راه هایی که از طریق آن ها، یک کسب و کار می تواند از هوش مصنوعی بهره ببرد و مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار ها را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

کاربرد ابزارهای داده کاوی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ

راه های بهره گیری از هوش مصنوعی در کسب و کار

  1. داشتن تعاملات خودکار با مشتری

امروزه بیشتر تعاملات با مشتری به تعاملات انسانی نیازمند است تعاملاتی از قبیل ارسال ایمیل، گفتگو در رسانه های اجتماعی، تماس تلفنی، چت آنلاین و….. با این وجود با استفاده از هوش مصنوعی (AI)، شرکت ها و صاحبان کسب و کار می توانند بسیاری از این ارتباطات را به صورت خودکار انجام دهند. به طور مثال از طریق تجزیه و تحلیل داده هایی که در ارتباطات قبلی با مشتریان به دست آمده است، رایانه ها می توانند برنامه ریزی شوند تا بتوانند پاسخ دقیقی در مورد نیازهای مشتریان به آن ها بدهند و به مشکلات مطرح شده از سوی آنان رسیدگی کنند. علاوه بر این، زمانی که هوش مصنوعی (AI) با مباحث یادگیری ماشین ترکیب شود، پلتفرم های ایجاد شده قادر به برقراری ارتباط بیشتر و موثرتری ی با مشتریان خواهند بود.

هوش مصنوعی در کسب و کار

  1. بهبود تجربیات خرید شخصی

با بهره گیری شرکت ها از مزایای هوش مصنوعی (AI) ،  آنها قادر خواهند بود تا برای مشتریان به صورت خصوصی  به بازاریابی شخصی بپردازند.که این به نوبه خود باعث افزایش تعامل با مشتریان شده و به افزایش وفاداری مشتری و بهبود فروش کمک می کند. یکی دیگر از مزیت های هوش مصنوعی (AI)  این است که صاحبان کسب و کار را قادر می سازد تا یکسری الگوها را در عادات و رفتار مشتریان خود شناسایی کنند و به این ترتیب بتوانند به مشتریان خود بسیار دقیق تر حصولات و خدمات خود را ارائه دهند.

  1. داده کاوی

با استفاده از داده کاوی و پردازش داد های بزرگ، صاحبان کسب و کار می توانند به سرعت، اطلاعات مم و مرتبط با مشتریان را کشف کرد. به این ترتیب این امکان برای آن ها فراهم می شود تا یک دید تازه نسبت به آنچه در مورد مشتریان نمی دانستند به دست آورند. که این می تواند مزیت بزرگی برای آن ها باشد.

بیشتر بخوانید:

استفاده از داده کاوی در دیجیتال مارکتینگ

  1. همکاری و یاری رساندن در زمان واقعی

هوش مصنوعی برای کسب و کارهایی که نیاز به پیوستن به حجم زیادی از مشتریان در طی هر روز دارند، بسیار عالی است. به عنوان مثال، در صنعت حمل و نقل، هوایی زمینی و ریلی، می توانند از برنامه های هوش مصنوعی برای ارتباط با مشتریان در زمان واقعی استفاده کنند، اطلاعات سفر را به طور شخصی برای آن ها ارسال کنند و مسافران را با اطلاعات مربوط به حمل و نقل در زمان واقعی آگاه سازند. به طور مثال : مشخص کردن جایی که در حال حاضر مسافران در آن واقع شده اند و یا زمان ورود و خروج به محلی خاص.

هوش مصنوعی در کسب و کار

  1. پیش بینی نتایج

از دیگر مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار می توان گفت که ، با استفاده از هوش مصنوعی می توان نتایج هر فرایند را بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها پیش بینی کرد. به عنوان مثال، بنا بر آن الگوهای داده های مشتریان که استخراج می شود، می توان میزان فروش، محصولات موجود در فروش گاه و حتی احتمال به فروش رفتن محصول خاصی را پیش بینی کرد. همچنین می تواند پیش بینی کند که تقاضا برای محصول خاصی کاهش می یابد یا افزایش. چنین اطلاعاتی می تواند کمک شایانی نیز در زمینه ی میزان سرمایه گذاری به شرکت ها و صاحبان کسب و کار بنماید.

حال که با مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار های مختلف آشنا شدید، یک سوال برای شما عزیزان مطرح می کنیم. دوستان گرامی، کسب و کار شما چقدر بر پایه استفاده از هوش مصنوعی و به کار گیری مزایای آن بنا شده است؟ اگر هنوز در کسب و کار خود از امکانات هوش مصنوعی بهره نگرفته اید، اما علاقه مند به انجام این کار هستید، هم اکنون برای انجام این کار اقدام نمائید.

همراهان همیشگی مکعب، امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید و جذاب بوده باشد. از توجه شما تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. سوالات و مشکلات خود را با همکاران ما در تیم مکعب در میان بگذارید. اعضای محترم تیم تراپی، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.