دوستان عزیز، در مقاله ی  استفاده از داده کاوی در دیجیتال مارکتینگ شما را با نقش دیتا ماینینگ در بازاریابی دیجیتال آشنا کردیم. حال که با نقش کلیدی داده کاوی در بازاریابی دیجیتال آشنایی پیدا کردید، لازم است تا با برخی از ابزارهای داده کاوی که نقش موثری در دیجیتال مارکتینگ و موفقیت کسب و کار شما داشته باشد آشنا شوید. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند ابزار، از بهترین ابزارهای رایگان دیتا ماینینگ آشنا نموده و توضیحاتی را در خصوص هر کدام از این ابزارها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید، داده کاوی عبارتست از فرایند استخراج داده با استفاده از یک الگوی خاص، با به کارگیری هوش مصنوعی، آمار، سیستم های پایگاه داده و یادگیری ماشین. زمانی که داده ها استخراج می شوند، به یک ساختار قابل فهم تبدیل می شود، بنابراین متخصصان در صنایع مختلف می توانند از آن ها استفاده نمایند. این گونه داده های استخراج شده، به طور گسترده ای برای بازاریابی، نظارت، آزمایشات، تشخیص تقلب و….مورد استفاده قرار می گیرد.

چهار عمل اصلی داده کاوی

به طور کلی داده کاوی شامل چهار عمل اصلی می باشد که عبارتند از : طبقه بندی، خوشه بندی، قوانین انجمنی و رگراسیون.

طبقه بندی عبارتست از : عمل عمومی سازی و ساختاربندی داده های همسان

خوشه بندی عبارتست از : یافتن ساختارها و گروه ها در داده هایی که به طریقی با یکدیگر همسان شده اند، بدون استفاده از ساختار از پیش تعیین شده در داده ها.

قوانین انجمنی عبارتست از : جستجوی روابط درونی داده ها با یکدیگر

رگراسیون عبارتست از : جستجوی عملکرد مدل های داده ای که دارای خطای کمتری هستند.

این چهار عمل اصلی در داده کاوی را می توان توسط ابزارهایی که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد، می توان انجام داد و درست مانند هر فعالیت و بیزینس دیگری، این ابزارها در دیجیتال مارکتینگ نیز کاربرد فراوان دارد.

معرفی ابزارهای داده کاوی (دیتا ماینینگ) که می تواند در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ کاربردی باشد

ابزار رپیدماینر (RapidMiner)

رپیدماینر یکی از محبوب ترین و معروف ترین ابزارهای داده کاوی است که تا کنون بیش از 3 میلیون نفر آن را دانلود کرده اند و این به معنای محبوبیت این ابزار است. در این پلتفرم، محیطی فراهم شده است برای انجام عملیات یادگیری ماشین و آزمایشات دیتاماینیگ  و همچنین برای انجام عملیات جستجو در داده های واقعی. این ایزار باETL که مربوط به گزارشات پیش بینی شده است،ادغام شده است. همچنین قابلیت تشخیص خطا درزمان واقعی و رفع سریع آن، در این پلتفرم وجود دارد. RapidMiner همچنین بیش از 500 اپراتور را برای تمام روش های اصلی یادگیری ماشین فراهم کرده است و برای تجزیه وتحلیل مجموعه متون،در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ابزارهای داده کاوی

ابزار وکا (Weka)

ابزار Weka  یکی دیگر از ابزارهای داده کاوی است که می تواند پیش پردازش،خوشه بندی،رگرسیون،طبقه بندی وتجسم داده ها را انجام دهد؛به علاوه می توان آن را با سایر محصولات مانند RapidMiner و Knime نیز ادغام کرد.این ابزار در جاوا نوشته شده و دسترسی به پایگاه داده های SQL را نیز فراهم کرده است که از اتصال جاوا به پایگاه داده استفاده می کند.

ابزارهای داده کاوی

ابزار Knime

این ابزار نیز یک ابزار رایگان داده کاوی برای تجسم و گزارش داده ها به صورت گرافیکی است. Knime مبتنی بر پلتفرم Eclipse IDE است. در اینپلتفرم امکان تمیزکردن یا دیتا کلینینگ،مدلسازی،و تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد. این ابزار بسیار کاربر پسند،قابل درک و جامع می باشد، همچنین در جاوا نوشته شده است که از افزونه های جاوا برای پشتیبانی و ارائه قابلیت های بیشتر، استفاده می کند.

ابزارهای داده کاوی

ابزار Orange

ابزار Orange همچنین یک ابزار تجسم و تجزیه و تحلیل داده با رابط کاربری آسان است. این پلتفرم یک نرم افزار مبتنی بر کامپوننت داده کاوی و یادگیری ماشین است. این ابزار بسیار قدرتمند و سریع می باشد. ابزار Orange در C++ و پایتون نوشته شده است.

ابزارهای داده کاوی

ابزار JhepWork

این ابزار باعنوان “jWork” نیز شناخته شده است و دارای محیطی است مناسب برای مهندسان، دانشمندان و دانش آموزان جهت طراحی برنامه های تجاری. این ابزار برای طرح های علمی تعاملی دو بعدی و سه بعدی، طراحی شده است و همچنین دارای کتابخانه های علمی درجاوا می باشد، برای اعداد تصادفی والگوریتم های داده کاوی.

ابزارهای داده کاوی

همراهان گرامی، این ابزارها تنها پنج ابزار گسترده داده کاوی است که بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته است و هر یک از آن ها برای محیط یا صنعت خاصی طراحی شده است، اما جنبه خوب این ابزارها، خاصیت اپن سورس بودن آن ها می باشد که برای کاربران این امکان را فراهم کرده است تا بتوانند بنا بر نیاز روز خود، این ابزارها را بازنویسی کنند؛ب ه خصوص هنگامی که در حیطه ی کاری شما، در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد.