در دنیای بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای مختلفی در حال استفاده از ابزارهای مختلف برای بهبود شرایط کسب و کار خود هستند. اما خیلی اتفاق می افتد که مفاهیم مختلف را اشتباه متوجه شده و در نتیجه استراتژی اشتباهی پیاده سازی می کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ که هر دو نسبتا جدید هستند بپردازیم.

شرکت مکعب در زمینه برندینگ و بازاریابی آنلاین می تواند راهنمای شما باشد تا گام های لازم برای طی کردن مسیر موفقیتتان را تعیین کرده و در صورت ایجاد مشکلی شما را راهنمایی کند.

ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ به فرآیندی گفته می شود که طی آن شما می توانید به 98 درصد از افرادی که تنها وارد سایت شما می شوند ولی کاری که شما می خواهدی را انجام نمی دهند (مانند خرید کالا، دانلود کتاب الکترونیکی، ثبت نام در سایت و … )، دسترسی پیدا کنید. در بسیاری از مواقع وب سایت شما دارای ترافیک و بازدید خوبی است اما تنها 2 درصد از آنها از خدمات شما استفاده می کنند. این مسئله به این معنا است که شما نتوانسته اید کاربر را به مشتری تبدیل کنید.

ریتارگتینگ چگونه کار می کند؟

ریتارگتینگ همانطور که گفته شد یک فرآیند آنلاین است که به شما اجازه می دهد بازدیدکنندگان سایت خود را هنگامی که سایت شما را ترک کردند ردیابی و دنبال کنید. برای انجام این کار شما به کوکی ها نیاز دارید! هنگامی که یک فرد از سایت شما بازدید می کند، مرورگر مورد نظر یک کوکی را فعال می کند.

کوکی چیست؟

کوکی به قطعه ای از داده و برنامه گفته می شود که خود را در مرورگر ها جا می کند و به این ترتیب امکان ردیابی سایت هایی که فرد مشاهده می کند را فراهم می آورد.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

سپس کوکی مورد نظر، تبلیغ شما را در سایر سایت هایی که فرد بازدید می کند قرار می دهد و آنها را قانع می کند تا بار دیگر روی سایت شما کلیک کرده و به آن برگردند. این تبلیغات تنها کاربرانی را هدف می گیرد که قبلا از سایت شما دیدن کرده اند. در واقع کسانی که قبلا به نوعی علاقه خود را به سایت شما نشان داده اند ولی هنوز آنچه که شما مد نظر دارید را در سایت انجام نداده اند. به همین دلیل است که به این فرآیند ریتارگتینگ گفته می شود چرا که شما بار دیگر کسانی که تا به حال یک بار از سایت شما دیدن کرده اند را هدف دسترسی قرار می دهد. پس اگر بار دیگر و به صورت گام به گام فرآیند ریتارگتینگ را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم داشت :

  • کاربر از سایت شما دیدن می کند.
  • سایت شما را بدون انجام کاری ترک می کنند.
  • دنبال سایت های دیگر می گردند.
  • به لطف کوکی های موجود در مرورگرها، تبلیغات شما در سایر سایت هایی که دیدن می کنند، قرار داده می شود.
  • فرد یک بار قبلا به سایت شما علاقه نشان داده است پس این بار هم به احتمال زیاد با استفاده از تبلیغ به سایت شما باز می گردد و فرآیند مد نظر شما مانند خرید کالا را تکمیل می کند.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟

در بسیاری از مواقع دو مفهوم ریتارگتینگ و ریمارکتینگ به جای همدیگر استفاده می شوند، در حالی که برخی تفاوت های مهم نیز بین آنها وجود دارد.

هنگامی که می خواهیم به بررسی تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ بپردازیم، مهمترین و اولین تفاوتی که به نظر می رسد نحوه تعیین استراتژی است. در ریتارگتینگ هدف این است که شما به کاربراین که یک بار تمایل خود را نسبت به وب سایت شما نشان داده اند بار دیگر دسترسی داشته باشید با استفاده از تبلیغاتی که توسط کوکی ها برای شما انجام می شود، ولی در ریمارکتینگ عملکرد شما تنها بر اساس ارسال ایمیل است. در ریمارکتینگ شما باید اطلاعاتی از کاربران خود جمع آوری کنید، لیستی تهیه نمایید تا بعد از آنها برای ارسال ایمیل استفاده کنید. ریتارگتینگ و ریمارکتینگ هر دو به تنهایی می توانند در موفقیت کسب و کار شما موثر باشند همچنین اگر با یکدیگر نیز ترکیب شوند می توانند تاثیر بیشتری داشته باشند.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

ایا استفاده از ریتارگتینگ موثر است؟

هر سایتی دارای تعدای بازدید کننده است که تنها برخی از آنها خرید و فعالیت خود را در سایت به اتمام می رسانند و احتمالا بیشتر آنها سایت را بدون انجام کاری ترک می کنند. استفاده از ریتارگتینگ به شما این فرصت را می دهد تا بار دیگر این دسته از کاربران را قانع کنید که از خدمات سایت شما استفاده کنند. برای آشنایی با اهمیت استفاده از ریتارگتینگ می توانید نگاهی به آمار و ارقام زیر داشته باشید :

  • بعد از استفاده از ریتارگتینگ به کمک تبلیغات، به احتمال 70 درصد بازدید کنندگان به سایت شما باز خواهند گشت.
  • استفاده از این استراتژی به کمپین های تبلیغاتی کمک می کند تا به 98 درصد از بازدید کنندگان خود دسترسی داشته باشند.
  • به احتمال 50 الی 60 درصد فرد وقتی که بار دیگر به سایت شما بر می گردد به یک مشتری تبدیل خواهد شد.

همراهان عزیز توجه داشته بشید که برای موفقیت در هر زمینه ای شما باید قبل از هر چیزی یک برنامه و استراتژی معینی داشته باشید، به عنوان مثال یک کمپین تبلیغاتی فعال، تولید محتوای با کیفیت و سایر فعالیت هایی که باعث افزایش بازدید سایت شما می شود.

برای استفاده موثر از این ابزار شما می توانید از خدماتی که توسط برنامه هایی مانند Retargeter، Audience Perfect یا Google Re-Marketing ارائه می شوند استفاده کنید.

استفاده از ریتارگتینگ برای چه کسانی مفید است؟

استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ برای هر کسی که در زمینه های مختلف کسب و کار در حال فعالیت است و در هر مقیاسی، چه بزرگ و چه کوچک می تواند موثر باشد.

همراهان عزیز با توجه به مطالبی که در این مقاله در رابطه با ریتارگتینگ و ریمارکتینگ بیان شد، اگر در این رابطه نیاز به راهنمایی داشتید می توانید از طریق شماره 09138347634 با ما در ارتباط باشید