در قسمت اول مقاله ی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ، شما را با اصطلاح استراتژی در بازاریابی دیجیتال آشنا کردیم. در این مقاله قصد داریم نحوه ی ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال را برای شما عزیزان بیان نموده و به شما آموزش دهیم که چگونه می توان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار خود داشته باشیم.

چگونه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را ایجاد کنیم؟

دوستان عزیز برای ایجاد استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ، می بایست مراحل زیر را به دقت دنبال نمائید.

مرحله ی اول : ایجاد یک شخصیت خریدار برای خود.

برای هر استراتژی بازاریابی – آفلاین یا آنلاین – شما باید بدانید که برای چه کسی بازاریابی می کنید. بهترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر پایه شخصیت های خریدار ساخته شده اند.

شخصیت خریدار، نمایانگر مشتری ایده آل شما می باشد و شما می توانید با استفاده از تحقیق، نظر سنجی و مصاحبه با مخاطبان مورد علاقه خود در کسب و کارتان این نوع شخصیت خریدار را ایجاد نمائید. توجه داشته باشید که این اطلاعات باید بر اساس داده های واقعی باشد، زیرا فرضیه های مربوط به مخاطبان شما می تواند استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شما را در مسیر اشتباه قرار دهد. برخی از اطلاعاتی که بر اساس آن ها می توانید یک شجصیت خریدار برای خود ایجاد کنید،عبارتند از :

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

اطلاعات کمی (یا جمعیت شناختی)

مکان- شما می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics استفاده کنید تا بتوانید به راحتی محل ترافیک وب سایت خود را مشخص کنید.

سن- بسته به نوع کسب و کار شما، ممکن است سن مهم باشد یا  نباشد. بهتر است این اطلاعات را با شناسایی روند موجود در پایگاه داده مشتری، جمع آوری کنید.

درآمد- بهتر است جمع آوری اطلاعات حساس مانند درآمد در مصاحبه های تحقیقات شخصی انجام شود، چرا که افراد ممکن است نباشند چنین اطلاعاتی را در فرم هایی که به صورتآنلاین پر می کنند، به اشتراک بگذارند.

عنوان شغلی- این چیزی است که شما می توانید از پایگاه مشتری خود دریافت کنید، و بیشتر مربوط به شرکت های B2B است.

حتما بخوانید : 

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در مکعب به زبان ساده

اطلاعات کیفی (یا روانشناسی)

اهداف- بسته به نیازی که محصول یا سرویس شما بر اساس آن ایجاد شده است، شما ممکن است ایده جالبی را مد نظر داشته باشید. با این حال، با صحبت کردن با مشتریان، و همچنین فروش داخلی و نمایندگان خدمات مشتری، فرضیات خود را در جهت نیل به این اهداف با آن ها در میان بگذارید..

چالش ها- باز هم با مشتریان، فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتری تماس بگیرید تا از مشکلاتی که معمولا مخاطبانتان با آن ها مواجه هستند مطلع شوید.

 سرگرمی ها و علاقه مندی ها- با مشتریان و افرادی که با اهداف مورد نظر شما هماهنگی دارند صحبت کنید. برای مثال، اگر شما یک نام تجاری مد لباس هستید، باید بدانید که آیا بیشتر مخاطبان شما نیز علاقه مند به تناسب اندام هستند، چرا که این مسئله می تواند به تولید محتوا در آینده کمک کند.

مرحله ی دوم : اهداف خود را مشخص کرده و ابزار بازاریابی دیجیتالی که نیاز دارید را شناسایی کنید.

اهداف بازاریابی شما همیشه باید به اهداف اساسی کسب و کار متصل شوند. هدف اصلی شما هر چه که هست، باید بدانید که چگونه آن را ارزیابی کنید و مهم تر از آن باید بدانید که چگونه کارآیی استراتژی دیجیتال خود را مورد سنجش قرار دهید. به طور مثال اگر شما یک مشتری HubSpot هستید، افزونه Reporting در نرم افزار HubSpot شما تمام اطلاعات مربوط به بازاریابی و فروش شما را به صورت یک جا برای شما ایجاد می کند. بنابراین شما می توانید به سرعت نقاط ضعف و قوت استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود را متوجه شوید.

حتما بخوانید:

درباره شرکت مکعب – آژانس دیجیتال مارکتینگ در اصفهان

مرحله ی سوم : حسابرسی و برنامه ریزی رسانه ی و کمپین متعلق به خود

این رسانه های متعلق به شما هستند که تقریبا همیشه انواع محتوا را دریافت می کنند. هر پیغام تبلیغاتی که برند شما انتشار می دهد می تواند در قالب یک محتوا طبقه بندی شده و منتشر شود. محتوا به شما کمک می کند تا بازدید کنندگان وب سایت خود را به مشتریان تبدیل کنید. در حقیقت شما برای ساخت استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، باید تصمیم بگیرید که چه محتوایی به شما کمک می کند که به اهداف خود نزدیک تر شوید.

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

مرحله ی چهارم : برای کمپین پرداخت های خود برنامه ریزی کنید.

برای ارزیابی اطلاعات موجود در رسانه هایی که برای استفاده از آن ها هزینه ای را پرداخته اید مانند Google AdWords، فیس بوک، توییتر و غیره، باید بدانید که هزینه ای که پرداخته اید شما را تا چه حد به اهدافتان نزدیک ترکرده است. به طور مثال اگر پول زیادی در AdWords صرف کرده اید و نتایجی را که انتظار داشتید مشاهده نکرده اید، شاید زمان آن باشد که رویکرد خود را اصلاح کنید یا آن را به طور کامل رها کنید و تمرکز خود را بر روی یک پلت فرم دیگر که به نظر می رسد نتایج خوبی داشته باشد قرار دهید.

راه موفقیت شما برای استراتژی بازاریابی دیجیتال

سند راهبردی شما برای کسب و کار شما بسیار شخصی خواهد بود، به همین دلیل است که ایجاد یک قالب استراتژی بازاریابی دیجیتالی مناسب و مشابه برای همه ی ما تقریبا غیرممکن است. شما می بایست اهداف استراتژی بازاریابی خود را به همراه مراحل رسیدن به آن اهدف در طول یک دوره زمانی ، بنویسید و سپس اصول اولیه ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را در آن رعایت کنید.