آیا تا کنون در میان تبلیغات تلویزیونی، تبلیغی را دیده اید که احساسات شما را به شدت برانگیزاند و بسیار تکان دهنده باشد؟ آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که به تبلیغ خاصی فکر کرده باشید و اشکتان سرازیر شده باشد؟ قطعا پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است. تاثیری که هر تبلیغ خاصی روی افراد می گذارد، به علت جنبه ی روانشناسی تبلیغات می باشد. علت اینکه بعضی از تبلیغات مربوط به شرکت های تبلیغاتی موفق هستند و در ذهن شما تا سال های سال باقی می مانند، در حالی که دیگر تبلیغات به سادگی از ذهن ها بیرون می رود چیست؟ مطمئنا نه تنها این موفقیت اتفاقی نیست، بلکه این نتیجه ی تمرکز و تلاش حرفه ای و موثر بر روی فاکتورهای مختلفی می باشد. در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان در مورد نقش روانشناسی بر تبلیغات و تاثیر آن بر افراد، مطالبی را بیان کنیم.

حتما بخوانید :

برندینگ احساسی

اهمیت برندینگ

روانشناسی تبلیغات چیست؟

روانشناسی تبلیغات مجموعه فاکتورهایی است که جنبه های روانشناختی مصرف کنندگان را پیش بینی می کند. تبلیغات محدود به مجلات و روزنامه ها، رادیو، تلویزیون و یا حتی اینترنت نمی باشد، بلکه مربوط به هر آنچه است که اطراف شما را احاطه کرده است.

همه ی ما، زمانی که خرید می کنیم یا چیزی را مصرف می کنیم، تلاش می کنیم تا خود را از دیگران متمایز سازیم. متفاوت و منحصر به فرد بودن همان چیزی است که در روانشناسی تبلیغات باید از آن بهره مند شد.

استراتژی های روانشناسی تبلیغات

با دانستن ویژگی های افراد و نحوه ی خرید آن ها، شما بهتر می توانید آن ها را برای انجام خرید محصول خود از طریق رسانه ها، متقاعد نمائید. شاید برای همه ی شما تا به حال اتفاق افتاده باشد که برای خرید چیزی، به سوپر مارکت ها مراجعه کرده باشید، اما خریدی نکرده باشید. در این صورت شما قربانی تکنیک های استفاده شده در علم تبلیغات صاحبان آن کسب و کار شده اید چرا که آن ها به خوبی نتوانسته اند شما را برای خرید جذب کنند و توجه شما را جلب کنند.

روانشناسی تبلیغات

به طور کلی صاحبان کسب و کار، از روانشناسی تبلیغات برای تحریک مشتریات برای انجام خرید در موارد زیر استفاده می کنند:

  • مکانیسم: ابتدا، به طور عمده با به کارگیری علم روانکاوی، افراد را از طریق تکرار یک شعار تبلیغاتی یا تصاویر، شرطی می کنند. هدف این تکرار متقاعد کردن مصرف کننده به خرید است.
  • متقاعد کننده: هدف تولید یک محصول بالاتر از محصول معادل رقبای آن است. برای انجام این کار، اطلاعات مربوط به ویژگی ها یا ویژگی های آن را می دهد و آنها را با سایر موارد مشابه مقایسه می کند.
  • طرح: طرح، بر الگوها، فرهنگ و شیوه زندگی افراد متمرکز است. در این روش، معمولا محصولات را مطابق با منافع یا عقاید فردی نشان می دهند. علاوه بر این، علوم جامعه شناسی و انسان شناسی نیز در این روش، مهم است.
  • پیشگویی: در نهایت این استراتژی به تکنیک های روانکاوی می پردازد تا افکار ما را بخواند. اساسا، آن را بر اضطراب، ترس، و استرس مصرف کننده تمرکز می کند و تلاش می کند تا آنها را متقاعد کند که یک محصول “جادویی” وجود دارد که توسط ما ، فقط برای آنها طراحی شده است.

تبلیغات موفق، از علم روانشناسی بهره می برند

در پس کلیه ی کمپین های تبلیغاتی، تصمیم گیری های محوری وجود دارد که موفقیت کسب و کار به آن وابسته است. در هر کدام از این تصمیم گیری ها، متخصص روانشناسی تبلیغاتی، تحقیقاتی به عمل می آورد و دانش خود را به دیگر اعضا نیز منتقل می کند تا بازاریابان خود را قوی و تاثیرگذار نماید. آن ها عوامل زیر را در نظر می گیرند:

  • ویژگی های تبلیغ : رنگ، تایپوگرافی و تصاویری که باید در تبلیغات استفاده شود.
  • تکرار: تعداد دفعاتی که باید آنها را منتشر کنند. با وجود این که این روش یکی از قدیمی ترین استراتژی هاست، هنوز یکی از موثرترین آن ها است. فلسفه آن این است که بیشتر مصرف کنندگان هر چقدر که یک پیام را بیشتر می بینند یا بیشتر می شنوند، بیشتر آن را به حافظه خود میسپارند.
  • قیمت: قیمت پایین لزوما به معنی تعداد فروش بیشتری نیست. اگر چه قیمت یک عامل مهم است، اما متغیرهای دیگر نیز تاثیر گذارند.
  • کانال: اینکه تبلیغات شما از چه رسانه ای آگهی می شود نیز بسیار اهمیت دارد. (رادیو، تلویزیون، اینترنت و غیره)

و در پایان باید بگوئیم که، یک روانشناسی که در زمینه ی بازاریابی فعالیت می کند، باید به محدوده ی سنی بازدیدکنندگان نیز توجه داشته باشد. جهت و سمت و سوی مخاطبان هدف بسیار مهم است. به طور مثال اگر هدف ما این است که پیام تبلیغاتی خود را به جوانان برسانیم، می بایست در رسانه ای تبلیغ کنیم که بیشتر جوانان با آن ر و کار دارند، مثلا از طریق تلفن های همراه و اینترنت. و در کل پیامی از بزرگی هست که بیانگر این مسئله هست که، “پیام تبلیغاتی متقاعد کننده ی موثر، آنی است که، قادر باشد، عملکرد روانشناختی انسان ها را تغییر دهد.”

دوستان، از همراهی شما تا پایان این مقاله، صمیمانه سپاسگزاریم. در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکل با همکاران ما در تیم مهندسی مکعب هوش و نقش تماس حاصل فرمائید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

بیشتر بخوانید :

روانشناسی رنگ ها در برندسازی

تفاوت برندینگ و برندسازی

تفاوت برندینگ، بازاریابی و تبلیغات