روانشناسی رنگ در سال های اخیر توسط متخصصان دانشگاهی و روانشناسان، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. از این بررسی ها اینگونه برآورد شده است که اثر عاطفی رنگ ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این بستگی دارد به جنسیت افراد، زمینه های فرهنگی، تجربه شخصی و مواردی از این قبیل. در نتیجه مطالعات روانشناختی رنگ ها، یکسری دستورالعمل های کلی به وجود آورده اند. درک این دستورالعمل ها ابزاری است که هدف اصلی ایجاد نام تجاری می باشد و منجر به معماری واقعیت ها، با تأثیر پذیری از ادراکات مصرف کنندگان و شکل دهی آن ها می باشد.به طور مثال رنگ قرمز می تواند بیانگر احساسات عاشقانه و یا بر عکس، بیانگر احساس خطر باشد. یا رنگ آبی می تواند بیانگر احساسات ذهنی مانند: حس آرامش و یا سردی باشد. به طور کلی از آنجا که رنگ ها به عنوان محرک های بصری بنیادی در علوم شناخت انسان ها محسوب می شود، بررسی روانشناسی رنگ ها می تواند در بسیاری از موارد و زمینه ها کاربردی و مفید واقع شود. اما در این جا ما قصد داریم در مورد روانشناسی رنگ ها در برندسازی برای شما مطالبی را عنوان کنیم که مطمئنا چنانچه شما جز صاحبان کسب و کار هستید، می تواند برای تان مفید واقع شود. لطفا با همراه باشید.

در این بخش، ما یک لیست از 12 تا از اصلی ترین رنگ های مورد استفاده در بنر، لوگو و…آورده ایم و نیز ویژگی هایی از آن رنگ ها را در زمینه ی نحوه ی تاثیر گذاری و ارتباط با مخاطب خاطر نشان می کنیم اما توجه داشته باشید که، هیچ کدام از این ویژگی ها به طور خاصی برای هر رنگ مشخص و در ارتباط با هر مخاطب، ثابت نیستند به این دلیل که یک رنگ می تواند دو احساس کاملا واگرا را در افراد مختلف ایجاد کند،
در روانشناسی رنگ ها در برندسازی ، با استفاده از رنگ ها می توانید به معنای واقعی کلمه، تفاوت های مفهومی کلمات را نشان دهید. به طور مثال رنگ “سلامتی” در برندینگ، رنگ سبز می باشد. با در نظر داشتن این موضوع و درک درستی از اصل نام تجاری خود، با انتخاب رنگ مناسب برای نام تجاری ، می توانید یک تصمیم منطقی و آگاهانه داشته باشید.

رنگ قرمز

اغلب افراد از لحاظ روانی، اثراتی که از رنگ قرمز دریافت می کنند، بسیار قوی است. بنابراین استفاده از رنگ قرمز برای اهداف تبلیغاتی می تواند موثر واقع شود. رنگ قرمز قدرت تفکرات تحلیلی را کاهش می دهد و سرعت واکنش های مخاطب را تشدید می کند به همین دلیل است که قیمت کالاهای فروشی را در برچسب های قرمز رنگ قرار می دهند. قرمز دارای طولانی ترین طول موج در بین تمام رنگ هاست و این رنگ، رنگ شور و عشق است. رنگ قرمز باعث افزایش اشتها می شود برمیزان هیجان مخاطب تمرکز دارد. سایر ویژگیهای احساسی مرتبط با قرمز عبارتند از:

پیامدهای مثبت: قدرت-شور-انرژی-بی تفاوتی-استحکام-هیجان
پیامدهای منفی: خشم-خطر-هشدار-اختلال-تجاوز-درد

رنگ نارنجی

از ترکیب رنگ قرمز و زرد، رنگ نارنجی به وجود می آید. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی، نارنجی تحریک کننده است.هیجان، شور، حرارت و گرما را در مخاطب بوجود می آورد. این رنگ سرگرم کننده و پر انرژی است و در نام تجاری بسیاری از تیم های ورزشی استفاده شده است. رنگ نارنجی برای مصرف کنندگان ارمغان آورنده ی ارزش است.ویژگی های احساسی مرتبط با رنگ نارنجی عبارتند از :

پیامدهای مثبت: شجاعت اعتماد به نفس گرما نوآوری دوستیابی انرژی
پیامدهای منفی: محرومیت نا امیدی فریبندگی نارسایی نادیده گرفتن ضعف

روانشناسی رنگ ها در برندسازی

رنگ زرد

طبق آنچه استنباط می شود، در روانشناسی رنگ ها در برندسازی، رنگ زرد، از طرفداران کمتری نسبت به سایر رنگ ها برخوردار است.اما کسانی که این رنگ را دوست دارند، احساس شور و هیجان فراوانی از آن دریافت می کنند. زرد به طور کلی رنگ شادی است اما استفاده بیش از حد از رنگ زرد می تواند باعث ایجاد احساس خشم، سرخوردگی، ترس و اضطراب می شود. این به دلیل این است که این رنگ بسیار متفاوت است. رنگ زرد برای نشان دادن متابولیسم و سوخت و ساز بدن به کار می رود و استفاده درست و به جا از آن در افراد باعث افزایش حس عزت نفس در آن ها می شود.این به این علت است که این رنگ طول موج نسبتا طولانی دارد.رنگ زرد باعث جلب توجه می شود، به این دلیل است که در علائم ترافیکی، تبلیغات، و برچسب های هشدار دهنده از این رنگ استفاده می شود. احساسات دیگری که توسط زرد مطرح می شود عبارتند از:

پیامدهای مثبت:خوش بینی،گرما ،خوشبختی، خلاقیت
پیامدهای منفی: بی رویه بودن، ترس، احتیاط ،اضطراب، نا امیدی، گرسنگی

رنگ سبز

در روانشناسی رنگ ها در برندسازی رنگ سبز از لحاظ دیداری ساده ترین رنگ است چرا که هنگام برخورد با شبکیه، نیاز به تفکیک ندارد. این رنگ آرام بخش و دلپذیر است. هنرمندان هنگامی که برای رفتن به صحنه، در اتاق انتظار قرار می گیرند، “اتاق های سبز” برای آن ها در نظر گرفته می شود تا آرام شوند. سبز در واقع می تواند بینایی را بهبود بخشد زیرا چشم ما می تواند بیشترین حجم از نور سبز را تشخیص دهد. رنگ سبز به آرامی در میان طیف رنگی قرار گرفته است. رنگ سبز رنگ تعادل است. این رنگ نشان دهنده طبیعت وباروری است. این رنگ، یک رنگ اطمینان دهنده است.لیست ویژگی های احساسی سبز شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت: سلامتی، امید، خنکی، طبیعت، رشد، خوشبختی

پیامدهای منفی : خستگی، رکود، حسادت، سرگیجه، حفاظت، بیماری

رنگ فیروزه ای

فیروزه ای یک رنگ در حال تحول است که موقعیت آن درطیف رنگی آن بین آبی و سبز است. این رنگ به معنای تفکر و برقراری ارتباط است. فیروزه ای یک رنگ الهام بخش است، روح را جلا می بخشد، به مخاطب انرژی مثبت می دهد و محرک اندیشه ی مثبت و بیانگر خلاقیت است. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی فیروزه ای یک رنگ ایده آل برای نشان پاکیزگی و خلوص می باشد. سایر صفات روانشناختی مرتبط با فیروزه عبارتند از:

پیامدهای مثبت: ارتباطات، وضوح، آرامش، الهام بخش، بیان خود، شفا

پیامدهای منفی: افتخار، محرمانه بودن، عدم اطمینان

رنگ آبی

آبی رنگ ذهن است. با طراوت و آرام بخش، رنگ وضو و اتصال است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگی، رنگ آبی رایج ترین رنگ در میان جمعیت جهان است و به ویژه رنگ مورد علاقه مردان است. آبی رنگ آسمان، اقیانوس ها و دریاچه هاست. این اولویت جهانی و همه جانبه زیست محیطی باعث می شود آبی حس احتیاط و آرامش را القا کند و یک رنگ سنتی محسوب شود. برندها هنگامی که در تبلیغات خود از سایه ای از رنگ آبی استفاده می کنند، با ریسک کمتری در بازار کسب و کار مواجه می شوند. این رنگ برای یک برند، نشانه ی ثبات و قابلیت اطمینان دیده می باشد. البته، آبی نیز رنگ ناراحتی و سردی نیز هست. این رنگ اصلا رنگ اشتها آوری نیست ونشان دهنده ی فساد مواد، خرابی و سم است. برنامه های غذایی کاهش وزن نیزاز یک صفحه آبی می شروع می شود. سایر ویژگی های رنگ آبی عبارتند از:

پیامدهای مثبت: اعتماد، وفاداری، قابلیت اطمینان، منطق، آرامش، امنیت

پیامدهای منفی: سرد شدن، بدون احساس،عدم علاقه، بی نظیربودن

رنگ بنفش

از ترکیب رنگ قرمز و آبی، بنفش به وجود می آید. رنگ بنفش، تعادل جذابی از ویژگی های مردانه و زنانه است و هم زمان حس گرمی و سردی را به مخاطب انتقال می دهد. رنگ بنفش، رنگ امتیاز و شجاعت است و به ثروت و اعتباراشاره دارد. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی بنفش یکی از عجیب ترین رنگ ها در طبیعت است. خاص یا مصنوعی نیز می باشد. کوتاه ترین طول موج در طیف رنگ ها، را رنگ بنفش دارا می باشد.  بنفش با زمان، فضا و کیهان ارتباط دارد که با معنویت، تفکر همراه میباشد وبیانگر خلاقیت و تخیل عمیق می باشد. ویژگی های رنگ بنفش عبارتند از:

پیامدهای مثبت: حکمت، ثروت، معنویت، تخیلی،پیچیدگی

پیامدهای منفی : درونی، افتادن، سرکوب، ناسازگاری، اضطراب، خوشبختی

رنگ ارغوانی

ارغوانی، رنگی است که نه کاملا قرمز است و نه کاملا بنفش. ارغوانی یک رنگ تعادل احساسی است. تحریک کننده ی منطق و آگاهی است. ارغوانی نشان دهنده شفقت، حمایت و مهربانی است و با احساس رضایت ازخویشتن همراه است. این رنگ، یک رنگ دگرگون کننده است، به همراه گرایش به عقاید قدیمی. این رنگ یک سطح مشخصی از جسارت رنگ قرمز را به همراه دارد. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی ،ویژگی های روانشناختی قرمز شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت: تخیلی،شور، دگرگونی، خلاق یا مبتکر، نوآوری، تعادل

پیامدهای منفی : ظلم و ستم،عدم انطباق، تکانش، عجیب و غریب،صاف بودن

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای از ترکیب رنگ های  قرمز و زرد تشکیل شده است که درصد زیادی از تیرگی را به همراه دارد. قهوه ای رنگ استحکام و اعتماد است، رنگ زمین است و در طبیعت فراوان است. این رنگ اغلب مورد پسند مردان است نسبت به زنان. قهوه ای دارای ویژگی بی نظیر حمایتی است که می تواند غم انگیز و عجیب نیزباشد. قهوه ای اگر به درستی به کار برده شود، می تواند پیچیده باشد. ویژگی های روانشناختی آن عبارتند از:

پیامدهای مثبت: جدی، گرما، زمین شناسی، قابلیت اطمینان، حمایت کردن،اعتبار

پیامدهای منفی: بی حوصلگی، سنگین بودن،کمی پیچیده، غمگینی، آلودگی، محافظه کار

بیشتر بخوانید :

مراحل برندسازی (branding) چیست؟

بازسای برند(ریبرندینگ rebranding) چیست؟

تبلیغات آنلاین(اینترنتی) چیست؟

تعریف بازاریابی اینترنتی(آنلاین)

برندسازی شخصی(پرسونال برندینگ) چیست؟

رنگ سیاه

رنگ مشکی نسبت به تمام رنگ ها از قدرت جذب بالاتری برخوردار است.این واقعیت دارای پیامدهای روانشناختی عمیقی است. سیاه نماد قدرت است. این رنگ، یک رنگ بازدارنده است به این معنا که انرژی زیادی به خود جذب کرده و افراد را نیزبه خود جذب می کند. اساسا فقدان نور است، که این رنگ را شگفت انگیزکرده است. سیاه رنگ بی نظیری است و بدون شک یک رنگ شیک وجذاب است. ویژگی های روانشناختی کامل سیاه شامل موارد ذیل است:

پیامدهای مثبت: پیچیدگی، امنیت، قدرت، ظرافت، قدرت،مواد

پیامدهای منفی: سرکوب، سرد شدن، تهدید، سنگین بودن، شیطان،عزاداری

رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ ها در برندسازی خاکستری یک رنگی است که هیچ ویژگی روانشناختی غالبی ندارد. اما این بدان معنا نیست که این رنگ کاربردی و قوی نیست. خاکستری مدرن و پیچیده است، یک رنگ که به خوبی در زمینه های فن آوری و برندهای لوکس جواب داده است. استفاده غلط ازخاکستری موجب القا نوعی پیچیدگی به مخاطب می شود. رنگ خاکستری عمیقا بر روی رنگ های اطراف آن اثر می گذارد. هم برای تعادل تنالیته رنگ ها و هم برای ایجاد کنتراست، به جای رنگ سفید از رنگ خاکستری استفاده می شود. ویژگی های روانشناختی رنگ خاکستری شامل:

پیامدهای مثبت: بی وقفه، بی طرفی، قابلیت اطمینان، تعادل، هوش، استحکام

پیامدهای منفی : عدم اعتماد به نفس، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی، سرگیجه

رنگ سفید

بر خلاف رنگ سیاه که جذب کننده ی کامل نور است، رنگ سفید بازتاب کننده ی کامل نور است. به همین دلیل است که این رنگ از گذشته تا کنون، نمادی از خلوص و بی گناهی بوده است. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی سفید، دلالت بر پاکیزگی دارد. رنگ سفید، نمادی از طراوت و نوآوری است.

پیامدهای مثبت: شفافیت، وضوح، خلوص، سادگی، پیچیدگی، خنکی

پیامدهای منفی : استریل، سرد شدن، دوست نداشتن، نخبه، تمایز، تهی

نتیجه :

هویت نام تجاری شما نشانگر درک دنیا از شما و کسب و کار شما می باشد. در روانشناسی رنگ ها در برندسازی ،رنگ، یک جزء جدایی ناپذیراز این ادراک محسوب می شود. انتخاب رنگی مناسب که هویت برند شما را بهتر نشان دهد و درک بهتری از آن به مخاطب بدهد، کاملا ضروری است. با آشنایی با روانشناسی رنگ ها، می توانید بر اساس بینش های ناشی از مطالعات علوم روانشناختی، در برندسازی خود از مناسب ترین رنگ ها استفاده کنید.