در مقالات قبلی نکاتی را در مورد برندینگ و برندسازی برای شما بیان کردیم و گفتیم که برای صاحبان کسب و کار انتخاب یک نام مناسب برای محصولی که تولید می کنند، بسیار اهمیت دارد و بر آگاهی برند شما بسیار تاثیر گذار است، همچنین باعث جلب مشتری و افزایش فروش آن محصول می شود. اما آنچه مهم است این است که در انتخاب نام برند، حتما معیارهایی را باید مد نظر داشته باشید تا در انتخاب نام تجاری برای یک محصول جدید موفق عمل کنید. در این مقاله نکات لازم را در این زمینه برای شما مطرح خواهیم کرد. در صورتی که شما هم یکی از صاحبان کسب و کار هستید که برای انتخاب برند خود نیاز به راهنمائی دارید، نکاتی که در این مقاله گفته شده است را با دقت مطالعه کنید.

معیارهایی که در انتخاب نام تجاری برای یک محصول جدید باید در نظر بگیرید

متمایز و خاص بودن

نکته ی اول در انتخاب نام تجاری برای یک محصول جدید این است که، نام برند می بایست خاص باشد و بتواند بیننده را به خود جذب کند، همزمان باید بتواند خاصیت و عملکرد خدمت و محصول شما را به نمایش بگذارد. به طور مثال اگر به نام فیسبوک کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که ترکیبی از فیس و بوک می باشد که آنچه از معنای آن برآورد می شود این است که این صحبت از یک کتابی است که شامل یکسری چهره می باشد. در واقع یک شبکه ی اجتماعی را معرفی می کند که به شما اجازه می دهد دیگر دوستان خو را در آن جا ملاقات کنید.

مختصر و مفید بودن

یکی دیگر از قوانین طلایی برای انتخاب نام تجاری برای یک محصول جدید این است که حتی الامکان نامی کوتاه اما با مفهوم برای آن انتخاب کنید. توجه داشته باشید که افراد، بیشتر نامی در ذهنشان می ماند که آسان تر باشد. پس اگر می خواهید بازدیدکنندگان به راحتی برند شما را به خاطر بیاورند حتما سعی کنید نامی آسان، کوتاه و با مفهوم برای آن انتخاب کنید.

متناسب بودن نام برند با محصول و خدمت

این نکته تا حدودی به نکته ی اول ربط پیدا می کند. توجه کنید که برند شما نماینده ی شماست و آنچه از محصول و خدمات که ارائه می دهید، به همراه نام برند، جز عواملی محسوب می شود که  مشتریان را به سمت شما جذب می کنند. با وجودی که گاهی اوقات اتفاق می افتد که نام برند با محصولاتی که ارائه می شود سنخیتی ندارد، مثل برند اپل که بر اساس داستانی خاص انتخاب شده است.

تلفظ و املای آسان

فرض کنید که در یک فروشگاه هستید و به دنبال محصولی با برندی عجیب و غریب می گردید که برای شما حتی تلفظ نام و همچنین املای بسیار سخت است. در این صورت برای پیدا کردن محصول مورد نظرتان حتی به سختی می توانید از فروشنده کمک بگیرید. خب آنچه مسلم است، این است که شما ترجیح می دهید قید خرید آ ن محصول را کلا بزنید. پس در انتخاب نام آسان برای برند خود دقت کافی داشته باشید.

محبوبیت محصول

بررسی کنید که نام برند شما تا چه حد مطلوب و مورد پسند مشتریان است. برای این کار می توانید از نظرسنجی آنلاین استفاده کنید.

قابلیت توسعه و ارتقا

برند شما برای اینکه بتواند برای مدت زمان طولانی جوابگو باشد، باید بعد از هر چند سال، یکبار ارتقا داده شود تا با تغییراتی که در آن اعمال می شود مشتریان دید جدیدی نسبت به آن پیدا کنند. این کار چیزی شبیه به روز رسانی برند شما بر اساس نیازمندی های بازار و مشتریان است.

قابلیت حفظ حقوق قانونی برند

همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که نام برند خود را قانونا ثبت کنید و اطمینان حاصل کنید که برند شما از هر مشکل ممکن از لحاظ قانونی در امان است.

قابلیت انتقال

این رویای بزرگی است که نام تجاری شما در سراسر دنیا و در عرصه بین المللی خوش بدرخشد و این مستلزم  آن است که برند تان به طور موثر قابل ترجمه باشد و از لحاظ فرهنگی با فرهنگ دیگر کشورها سازگاری داشته باشد.

پس دوستان عزیزی که برای برند خود به دنبال یک نام مناسب هستید، به شما توصیه می کنیم که حتما قبل از انتخاب نام تجاری برای یک محصول جدید نکات گفته شده را به دقت مطالعه کنید و آن ها به کار بندید تا بتوانید با بهترین انتخابی که انجام می دهید، برندی بسازید که برای موفقیت کسب و کار شما بسیار موفق و موثر عمل کند.