شما چه فکر می کنید؟…آیا “برندینگ” با “برندسازی” متفاوت است؟  به راستی تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی چیست؟شاید افراد زیادی هستند که در پاسخ به این سوال دچار تردید شده اند. یا شاید افرادی با دیدن چنین سوالی متوجه شوند که تا کنون به چنین سوالی نیاندیشیده اند. اما برای پاسخ به این سوال باید گفت : آری. برندینگ  (branding)  با برندسازی متفاوت است. در این مقاله سعی کرده ایم تفاوت این دو را برای شما عزیزان بیان کنیم.

تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی چیست؟

ما بارها متوجه شده ایم که در دنیای کسب و کار، این دو واژه بسیار به جای یکدیگر استفاده شده اند در حالی که تفاوت زیادی بین این دو اصطلاح وجود دارد.

برندینگ (branding) چیست؟

برندینگ در واقع یک فرایند است، فرایند ساخت و ایجاد یک برند. این فرایند عبارتست از :

قراردادن شرکت و محصول خود در بازار، مشخص کردن استراتژی های برند خود برای دستیابی به اهداف کسب و کار، ایجاد نام یا هویت کلامی، طراحی هویت شرکت یا محصول، ایجاد پیام نام تجاری، تنظیمات استاندارهای برند یا نحوه ی استوارسازی برند. برندینگ کلا فرایند ساخت یک برند موفق است. برند شما نشان دهنده ی  سابقه ی درخشان شما در بازار کسب و کار، خدماتی که به مشتریان ارائه می دهید و مواردی از این قبیل می باشد.

نکته : برندینگ (branding) ، بخشی از فرایند برندسازی محسوب می شود.

مهم ترین ویژگی های یک برند خوب عبارتند از :

  • متمایز باشد : در میان رقبا بدرخشد و توجه مخاطبان شما را به خود جلب کند
  • به یاد ماندنی باشد : یعنی دارای تاثیر بصری باشد. (اپل را در نظر بگیرید: لوگوی آن بسیار به یاد ماندنی است، آنها فقط لوگو را به نام محصولات خود اضافه می کنند).
  • مقیاس پذیر و قابل انعطاف باشد : این می تواند باعث شود تا نام تجاری شما رشد و تکامل یابد.

زمانی که فرایند ساخت برند به پایان رسید و فعالیت حرفه ای شما در بازار کسب و کار آغاز شد، برای مدت 10 الی 20 سال نیاز به عملیات برندینگ ندارید و به طور مثال، کلا پروسه ی برندینگ برای یک کسب و کار 50 ساله، فقط 2 الی 3 بار اتفاق می افتد. زمانی که فعالیت شما در کسب و کارتان وارد دهه ی سوم خود شد، شما مجدد باید برندینگ را آغاز نمائید.

حتما بخوانید :

ریبرندینگ (rebranding)

اهمیت برندینگ

برندسازی چیست؟

و اما برندسازی چیست؟ زمانی که کار برندینگ به پایان رسید، شما یک برند دارید. برند شما، شما و خدمات شما را تعریف می کند. آنچه شما انجام می دهید را با به کارگیری هویت کلامی و دیداری شما، برای بازدیدکنندگان بیان می کند. برند شما در واقع عبرتست از هویت شما که توسط آن مشتریان شما را شناخته و به خاطر می آورند که این معنا و مفهوم برندسازی است. در واقع محصول خروجی برندینگ، برندی است که توسط آن، شما، محصول و خدمات شما برندسازی می شوند. واقعیت این است که برندینگ، ابزار برند سازی است.

برند سازی، تلاش برای دیده شدن شما در بازار و در میان رقبا می باشد. برندسازی در واقع ایجاد حسی است که مشتریان را به کسب و کار شما وصل می کند و نتیجه ی احساسی آنان است، هنگامی که با برند شما مواجه می شوند.

دانستن تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی ، چه کمکی به شما و کسب و کار شما می کند؟

دانستن تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی ، به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا به اطلاع رسانی موثر برای مشتریان بپردازند و آن ها را به خوبی آگاه کنند که در واقع محصول و خدمات شما به خوبی معرفی و توسط بازدیدکنندگان شناخته شود. در واقع دانستن این تفاوت به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا ارتباط موثر و مشخصی با مشتریان خود بر قرار کنند و در نتیجه خدمات خود را به بهترین نحو برای ان ها ارائه دهند.

درک تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی ، باعث می شود تا شما نیز به طور خاص و ویژه برای هر بخش به طور جداگانه سرمایه گذاری نموده تا در هر دو زمینه موفق شوید و بتوانید در بازار کسب و کار و در میان رقبا جایگاه اصلی خود را بیابید.

بسیار این اتفاق افتاده است که صاحبان کسب و کار به شدت برای فرایند برندینگ خود سرمایه گذاری نموده اند تا بتوانند یک برند ایده ال داشته باشند، اما متاسفانه به علت عدم موفقیت در زمینه ی برندسازی و اینکه نتوانسته اند صدای خود را به گوش مشتریان برسانند و در بازار دیده شوند، در کار خود با شکست مواجه شده اند.

پس عزیزان چنانچه شما نیز یکی از صاحبان کسب و کار هستید که یا سال هاست به فعالیت مشغول هستید و یا به تازگی وارد بازار شده اید، این نکات را در نظر بگیرید تا بتوانید جای خالی ارکان اصلی کار خود را با دانشی که در زمینه ی تفاوت برندینگ (branding) و برندسازی کسب کرده اید، به طور حرفه ای پر نموده و بر رقبای خود پیروز شوید.

بیشتر بخوانید :

اهمیت روانشناسی رنگ در برندینگ

مراحل برندینگ

آموزش برندینگ (برندسازی)

فواید و ضرورت برندینگ(branding) چیست؟