آیا شما تا کنون به مفهوم بازسای برند(ریبرندینگ rebranding) یا به عبارتی، باز آفرینی برند و یا همان برند سازی مجدد، اندیشیده اید؟ گاهی ممکن است شما از لوگوی شرکتتان خوشتان نیاید و طراحی آن برایتان ایده آل به نظر نرسد. یا گاهی ممکن است از لحاظ زیبایی شناسی برند خود را در جایگاه مناسبی نبینید. خوشبختانه در چنین مواقعی ریبرندینگ(rebranding) به کمک شما می آید که اکثر شرکت ها نیز از این تکنیک برای بهبود بخشی برند خود استفاده می نمایند. اغلب اصول بازسازی برند بیانگر این مسئله است که یک شرکت فراتر از هویت قبلی خود تکامل یافته است و اکنون آماده است تا به جایگاه مرتفع تری برسد. Rebranding یک فرصت عالی برای تقویت حضور و تصویر یک شرکت در چشم مشتریان است. به طور کلی Rebranding، یک فرآیند همراه تلاش مضاعف است، بنابراین شما  قطعا باید در مورد دلیل بازسازی برند و چگونگی انجام آن بیاندیشید.

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که ” زمان مناسب برای ریبرندینگ (rebranding) یا بازسازی برند، چه زمانی است؟ در واقع چه مسئله ای ما را بر آن می دارد تا به برند سازی مجدد بپردازیم. در واقع در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که، صاحبان کسب و کار باید با در نظر گرفتن موارد زیر به این نتیجه برسند که آیا اکنون زمان بازسازی مجدد نام تجاری یا برند مربوط به کسب و کار آن ها رسیده است یا خیر.

نکات مهم در مورد زمان مناسب برای بازسای برند(ریبرندینگ rebranding)

نکته اول :

همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، نیازمند است تا تعداد مخاطبان هدف خود را نیز گسترده تر کند، و نام تجاری باید این مسئله را منعکس کند. در این زمان است که باید به فکر ریبرندینگ بیفتید و برای بازسازی برندتان اقدام نمائید.

نکته دوم :

اگر پیشرفت تکنولوژی کسب و کار شما را مختل کرده باشد، ممکن است ریبرندینگ لازم باشد تا شما بتوانید به رقابت خود ادامه دهید و به عنوان یک شرکت پیشرو در محیط جدید جایگزین شوید. اما لزوما تغییرات نباید در زیمنه تکنولوژی باشد،ذائقه و سلیقه مشتریان جدید می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد.

بازسای برند(ریبرندینگ rebranding)

نکته سوم :

شرکت شما ممکن است به سوی یک خطوط تولید جدید گسترده شود و یا وارد بازارهای بین المللی شود یا با شرکت های دیگر ادغام شود. در چنین مواقعی نام تجاری شرکت شما باید این تغییرات مهم را منعکس کند، و نباید در ویژگی های هویتی گذشته خود باقی بماند.

نکته چهارم :

هنگامی که شما به تازگی کسب و کار خود را آغاز می کنید، ممکن است نام تجاری شما نظم خاصی نداشته باشد. حتی ممکن است شما با یک لوگوی ساده به عنوان برند کسب و کار خود آغاز به کار نمائید. اما همانطور که شرکت شما رشد می کند، یک برند سازی مناسب تر می تواند به موفقیت های شما در زمینه ی کسب و کار تان بیافزاید.

نکته پنجم :

پس از سال ها کسب و کار، برند شما ممکن است آنچنان مثل گذشته از لحاظ ظاهری به روز نباشد. در چنین مواقعی بهتر است با به کارگیری روش های جدید برندینگ، ظاهر کار خود را بهبود بخشید و آن را به روز رسانی کنید.

نکته ششم :

هدف اصلی خود را از ریبرندینگ یا برندسازی مجدد مشخص کنید. به این مهم توجه نمائید که شما برای وجود چه مشکلی تصمیم گرفته اید ریبرندینگ انجام دهید.. به این ترتیب شما اطمینان حاصل می کنید که تلاش برای برند سازی مجدد ارزش آن را دارد که برای آن سرمایه گذاری کنید و نتیج مطلوب را برای شما ایجاد خواهد کرد. در غیر این صورت یک لحظه فکر کنید که چرا برند شما مجددا باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. گاهی ممکن است به این نتیجه برسید که مشکل شما در جایی عمیق تر در کسب و کار شما ریشه کرده است که با  rebranding قادر به حل آن نخواهید بود.

نکته هفتم:

هنگامی که تصمیم گرفتید تا به بازسای برند(ریبرندینگ rebranding) بپردازید، زمان تعیین مقیاس و دامنه برای این تلاش را مشخص کنید. بر اساس این که چرا نام تجاری نیاز به تغییر دارد، دو سطح از میزان تغییرات را مد نظر قرار دهید :

  • تازه سازی برند(refresh)
  • بازسای برند(ریبرندینگ rebranding) کامل

تازه سازی برند :

این یک تلاش ساده تر ولی هدفمند است. به طور مثال اگر در عناصر خاصی از نام تجاری می توان تغییرات جدیدی ایجاد کرد و یا اگر برای مثال لوگو یا ظروف بسته بندی محصولات را بتوان به شکل بهتری تغییر داد و به طور کلی با تغییرات این چنین بتوان یک تازه سازی در برند خود ایجاد کرد.

ریبرندینگ کامل :

 این بازسازی نام تجاری بسیار گسترده تر و با شدت و تلاش بیشتری انجام می شود. اگر یک بخش بحرانی کسب و کار تغییر کرده است – مثلا شما دنبال یک کسب و کار کاملا جدید هستید، یا هدف قرار دادن جمعیتی و متفاوت مد نظر شماست، یا به فکر فروش یک محصول جدید هست؛ یا  در حال ادغام شدن با کسب و کارهای دیگر هستند، شاید نیاز داشته باشید تا کل استراتژی نام تجاری و  برند خود را بازبینی کنید. برای مثال، هنگامی که مک دونالد به اروپا وارد شد، کل ندیدگاه و نام تجاری و به طور کلی از فضای فیزیکی و دکوراسیون  تا منوها را به شدت متفاوت از قبل انتخاب کرد. تا بتواند تحول عظیمی در کسب و کار خود ایجاد کند.

بیشتر بخوانبد:

دوستان همراه، چنانچه شما عزیزان هم یکی از صاحبا ن معتبر کسب و کار خاصی هستید و با مشکلاتی در زمینه کاری خود مواجه شده اید، با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که که ممکن است گاهی مشکلات موجود با بازسای برند(ریبرندینگ rebranding) یا برندسازی مجدد قابل حل باشند. بنابراین ابتدا بررسی نمئید که مشکل از کجای کار نشات می گیرد، در واقع سعی نمائید تا مشکل را ریشه یابی نمائید در صورت نیاز به برند سازی مجدد، کار را به صورت هدفمند، یا به صورت تازه سازی برند و یا یه صورت ریبرندینگ کامل آغاز نمائید. امیدواریم از مطالعه مقاله فوق لذت برده باشید و مطالب ارائه در آن، برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. از اینکه تا پایان این مطالب همراه ما بودید از شما کمال تشکر را داریم.