صاحبان کسب وکارها به خوبی می دانند که سهم بازار در موفقیت آن ها تا چه اندازه نقش دارد و این وابسته به میزان رضایت مشتری می باشد و اینکه شما تا چه حد پاسخگوی آن ها هستید. سوشال لیسنینگ (social listening) در حقیقت آمده است تا در این زمینه به موفقیت هر چه بیشتر بیزینس شما کمک کند و این کار از طریق شنیدن شبکه های اجتماعی یا گوش دادن در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. در این مقاله با مکعب همراه شوید تا به طور کامل با سوشال لیسنینگ (social listening) آشنا شوید و اهمیت شنیدن شبکه های اجتماعی را به درستی بدانید.

حتما بخوانید :

اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی برای سئو چیست؟

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

آشنایی با سوشال لیسنینگ (social listening)

در واقع می توان گفت سوشال لیسنینگ یکی از بهترین راه ‌ها برای درک این مسئله است که مشتریان واقعاً در مورد شما چه نظری دارند و حقیقت این است که گوش دادن در شبکه های اجتماعی را باید بخش جدایی ناپذیر از استراتژی برند خود بدانید.

پلتفرم ‌های رسانه ‌های اجتماعی در واقع گنجینه ‌ای از داده‌ های ارزشمند می باشد که به شما کمک می کند تا بفهمید دیگران درباره یک موضوع انتخابی در حیطه کسب و کار شما چه می‌گویند و از آن طریق می توانید کسب و کارتان را به واسطه بهبود  تجربه مشتریان، ارتقا کیفیت محصولات و توسعه برند خود ارتقا بخشید.

بنابراین برای استفاده از قدرت این داده های مهم ، لازم است که ابتدا گوش کنید؛ که این همان سوشال لیسنینگ است. اما اینکه گوش دادن به شبکه های اجتماعی دقیقاً چیست و چگونه ابزارهای سوشال لیسنینگ می توانند به شما کمک کنند تا مشتریان خود را عمیق تر درک کنید، مسئله ای دیگر است که در ادامه به آن ها پرداخته ایم. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

سوشال لیسنینگ (social listening) چیست ؟

شنیدن شبکه های اجتماعی یا سوشال لیسنینگ جایی است که شما می توانید در آن مکالمات و کامنت های مربوط به یک موضوع انتخابی را در پلتفرم‌ های رسانه ‌های اجتماعی دنبال کنید و سپس از آن ‌ها استفاده کنید تا آگاهی های لازم را کسب نمایید و در جهت بهبود کسب وکار خود اقدامات لازم را انجام دهید؛ و در کل می توان گفت به طور خاص برای برندها، گوش دادن در شبکه های اجتماعی فرآیند درک مکالمه آنلاین در مورد برند شما و همچنین محصولات و خدمات شما می باشد. این داده ها ممکن است مستقیماً متوجه برند شما باشد، یا ممکن است مستقیماً ذکر نشده باشد.

البته سوشال لیسنینگ (social listening) به عنوان یک مفهوم، ده ها سال است که وجود دارد و احتمالا اکثر افراد با این اصطلاح آشنا هستند و شنیدن شبکه های اجتماعی به طور مرتب از طریق نظرسنجی ها و … انجام می شد. اما با پیشرفت ‌هایی که در حوزه فناوری صورت گرفته است، اکنون این کار از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می شود، به این معنا که اکنون شما می‌توانید بدون زحمت، داده‌های غنی و ارزشمند را در مقیاس های مختلف از طریق ابزارهای ارائه شده در این زمینه جمع‌آوری کنید.

سوشال لیسنینگ

چگونه از طریق گوش دادن در شبکه های اجتماعی داده های مفیدی جمع آوری کنیم؟

در حقیقت جمع آوری داده های مفید مستلزم استراتژی‌های مؤثر و نظارت مستمر بر رسانه‌ های اجتماعی است؛ به این دلیل که با انجام این کار می‌توانید به طور مداوم بینش‌های جدیدی را بیاموزید و کشف کنید و بر اساس آنچه کاربران می‌گویند به بهبود کسب‌ وکار خود ادامه دهید.

شنیدن شبکه های اجتماعی نباید به عنوان یک “لحظه در زمان” تلقی شود، بلکه، درست مانند خود رسانه های اجتماعی، نظارت باید “همیشه فعال” باشد. به این ترتیب، چنانچه احساسات، نیازها یا گرایش‌های مشتریان تغییر کند، در صورت نیاز به سرعت می توانید مطابق با شرایط و نیازهای جدید مشتریان تغییرات لازم را انجام دهید.

اهمیت سوشال لیسنینگ

گوش دادن در شبکه های اجتماعی برای شما این امکان را فراهم می کند تا متوجه شوید مشتریان شما در مورد چه چیزی صحبت می کنند، چه فکر می کنند، چه احساسی دارند و چه چیزی از کسب و کار شما می خواهند؛ درک آنچه پیروان شما در مورد شما و کسب وکارتان می گذرد، به این معنا است که شما توانسته اید به صحبت های آن ها در زمان واقعی گوش دهید، داده ها و اطلاعات مربوط به مشتریان و بیزینس خود را استخراج کنید و به صورت استراتژیک تصمیم گیری های لازم را انجام دهید.

با بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ آشنا شوید

با استفاده از ابزارهای مناسب سوشال لیسنینگ ، این امکان برای شما فراهم می شود تا مکالمات موجود، عبارات، کلمات، شکلک‌ها و اصطلاحات خاص مربوط به کسب ‌و کارتان را ردیابی کنید و متوجه شوید کلا نظر کاربران و مشتریان در مورد محصولات و خدمات شما چیست، نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید و در جهت بهبود نقاط ضعف خود هر اقدامی لازم است انجام دهید.

در این بخش از مقاله برخی از مهم ترین ابزارهای سوشال لیسنینگ را به شما معرفی کرده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

Hootsuite

Hootsuite یکی از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ رایگان است.  شما می‌توانید از Hootsuite برای راه ‌اندازی جریان‌ های رسانه‌ های اجتماعی برای نظارت بر مکالمات، کلمات کلیدی، دیدگاه ها، هشتگ‌ها و … استفاده کنید. Hootsuite همچنین برای شما این امکان را فراهم می کند تا با نظارت بر رقابت و ایجاد روابط با سازندگان رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها، طرفداران بالقوه برند و … داده ها و اطلاعات لازم را به دست آوردید و آن ها را در جهت پیشرفت کسب و کار خود به کار بندید.

سوشال لیسنینگ

Adview

برخلاف اکثر پلتفرم‌های سوشال لیسنینگ، Adview به‌طور خاص برای گوش دادن در شکبه های اجتماعی در تبلیغات فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌شود و شما می توانید از آن برای نظارت بر سه حساب تبلیغاتی فیس بوک در صفحات نامحدود استفاده کنید. هنگامی که Adview را به داشبورد Hootsuite خود اضافه می کنید، می توانید به نظرات مربوط به همه تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام خود در یک مکان پاسخ دهید.

Talkwalker

 Talkwalker یکی از قوی ترین ابزارهای سوشال لیسنینگ می باشد و از این قابلیت برخوردار می باشد که  وبلاگ‌ ها، انجمن ‌ها، ویدیو ها، سایت ‌های خبری، سایت‌ های بررسی و شبکه‌ های اجتماعی را در یک داشبورد تجزیه و تحلیل  کند. این ابزار، داده ها را از بیش از 150 میلیون منبع مختلف جمع آوری می کند. شما می توانید مکالمات پیرامون برند خود را حین تجزیه و تحلیل تعاملات با مشتریان، دسترسی ها و … نظرات کنید و احساسات پشت آن ها را درک نمایید.

Synthesio

Synthesio نوعی ابزار شنیدن در شبکه های اجتماعی است که مکالمات را در مورد موضوعات بسیار خاص، مربوط به مخاطبانی که به دقت دسته بندی شده اند، دنبال می کند و برای شما این امکان را فراهم می کند تا داده های سوشال لیسنینگ خود را بر اساس زبان، مکان، جمعیت، احساسات، جنسیت و موارد دیگر تقسیم بندی کنید.

Mentionlytics

اگر مایلید کامنت ها، کلمات کلیدی و احساسات کاربران در مورد برند خود را در چندین زبان مختلف دنبال کنید؛ همچنین، می خواهید که به راحتی اینفلوئنسر ها را در شبکه های اجتماعی و سایر منابع آنلاین پیدا کنید، Mentionlytics یک ابزار مناسب برای شما می باشد. ابزار نظارت بر رسانه ‌های اجتماعی Mentionlytics از طریق پلتفرم ‌های اجتماعی، همراه با وبلاگ ‌ها و سایت ‌های خبری، اطلاعات لازم را برای شما جمع آوری می کند.

سوشال لیسنینگ

Netbase

در ابزار سوشال لیسنینگ NetBase، از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای شنیدن شبکه های اجتماعی استفاده می شود تا شما  بتوانید دقیق تر بر مکالمات کلیدی در مورد نام تجاری خود در رسانه های اجتماعی متمرکز شوید. این ابزار، داده ها را به طور  روزانه از صدها میلیون پست شبکه های اجتماعی و  بیش از 100 میلیارد پست تاریخی در سراسر وب جمع آوری می کند.

Audiense

ابزار Audiense برای شما این امکان را فراهم می کند تا هر مخاطبی را شناسایی کنید و گزارش ‌هایی را ایجاد می‌کند که به شما می‌گوید مخاطبان درباره چه چیزی بحث می‌کنند، چه چیزی را بیشتر دوست دارند و حتی چگونه فکر می‌کنند و چگونه رفتار می‌کنند.

از دیگر ابزارهای سوشال لیسنینگ می توان Digimind ، ForSight by Crimson Hexagon و Hootsuite Insights powered by Brandwatch را نیز نام برد.

کلام پایانی

در این مقاله شما را با اصطلاحی به نام سوشال لیسنینگ (social listening) آشنا کردیم و در مورد اهمیت گوش دادن در شبکه های اجتماعی مطالب مهمی را برای شما عزیزان ارائه کردیم.

اما دوستان، خوب است بدانید که هدف از شنیدن شبکه های اجتماعی فقط ردیابی نظرات و کامنت ها نیست؛ بلکه از این طریق شما می توانید در مورد مشتریان خود آگاهی و بینش به دست آوردید و از این طریق پس از شناسایی نیازهای آن ها، خواسته هایی که از شما دارند را بهتر و با کیفیت بالاتری برآورده نمایید. این بینش های کلی می توانند قوی ترین تأثیرات را در هدایت استراتژی آینده کسب وکار شما داشته باشد.

از توجه و همراهی شما عزیزان ممنون و سپاسگزاریم.