آیا می دانید یکی از موثرترین راه کارها برای به دست آوردن بهترین نتایج از تکنیک های بازاریابی و استفاده از آن ها در کسب و کار آنلاین خود، بررسی و مطالعه مفاهیم و آثار برجسته ترین افراد در این حوزه است؟ شکی نیست که فیلیپ کاتلر، یکی از این افراد است! کاتلر به عنوان “پدر بازاریابی مدرن” شناخته می شود و درس های مهمی در زمینه ی بازاریابی ارائه کرده است که می توانید از آن ها در بهره مند شوید. در این مقاله تا انتها با مکعب همراه شوید تا با اصول بازاریابی کاتلر آشنا شوید و بدانید که تعریف بازاریابی از دیدگاه کاتلر چیست!

حتما بخوانید :

استفاده از هوش تجاری برای بهبود بازاریابی دیجیتال

استراتژی STP چیست؟ شاه کلید موفقیت در بازاریابی!

بازاریابی افیلیت چیست؟

اصول بازاریابی کاتلر : فیلیپ کاتلر کیست؟

فیلیپ کاتلر، این استاد بزرگ آمریکای شمالی، خالق بازاریابی به عنوان یک رشته تحصیلی دانشگاهی است. به لطف فیلیپ کاتلر، دانشگاه‌ های سراسر جهان اکنون بازاریابی را در به عنوان یک رشته ی تحصیلی، در برنامه ‌های دانشگاهی خود گنجانده ‌اند. این نویسنده مشهور متولد شیکاگو، ایلینوی، از سال 1988 صاحب کرسی بازاریابی بین المللی در دانشگاه نورث وسترن، یکی از مهم ترین مراکز تجاری مطالعه در جهان می باشد.

اصول بازاریابی کاتلر : مفاهیم اصلی بازارابی

قبل از اینکه به ذکر اصول بازاریابی کاتلر بپردازیم، بد نیست با مفاهیم بازاریابی که توسط این استاد بزرگ عنوان شده است، آشنا شوید.

اصول بازاریابی کاتلر

تعریف بازاریابی از دیدگاه کاتلر : بازاریابی چیست؟

همانطور که فیلیپ کاتلر در کتاب مدیریت بازاریابی خود توضیح می دهد، “بازاریابی یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی است که از طریق آن افراد و گروه ها آنچه را که نیاز دارند و می خواهند، از طریق تولید، ارائه و مبادله محصولات ارزشمند با همتایان خود به دست می آورند.”

Segmentation یا تقسیم بندی چیست؟

برای کاتلر و آرمسترانگ، نویسندگان اصول بازاریابی، تقسیم بندی به این معناست که شما نمی توانید با رضایت یکسانی به همه مشتریان خدمات ارائه دهید. به این ترتیب، برای ایجاد بیشترین رضایت ممکن، لازم است یک “بازار هدف” تعریف شود.

بنابراین، بازار هدف «شامل مجموعه ‌ای از خریدارانی است که نیازها یا ویژگی‌های مشترکی، با افرادی دارند که شرکت یا سازمان تصمیم دارد به آن ها خدمت رسانی کند».

موقعیت یابی چیست؟

به گفته فیلیپ کاتلر، موقعیت یابی به این معنی است که مخاطبان هدف شما دقیقاً متوجه تفاوت شما با رقبای شما بشوند.

با این وجود باید بگوییم کاتلر در مصاحبه ای توضیح می دهد که سه نوع بازاریابی وجود دارد. در ادامه همچنان با ما همراه باشید تا با مفاهیم بازاریابی از دیدگاه کاتلر بیشتر آشنا شوید.

اصول بازاریابی کاتلر

بازاریابی 1.0 چیست؟

کاتلر توضیح می دهد : “بازاریابی 1.0 برای دستیابی به ذهن مشتریان مورد توجه قرار گرفته است.” “شرکت هایی که از این طریق بازاریابی می کنند، می توانند به موفقیت دست یابند؛ آن ها محصولات با کیفیت خوب را به مشتریان ارائه می دهند و از طریق آن به درآمد ایجاد می رسند.”

بازاریابی 2.0 چیست؟

طبق گفته ی کاتلر، “بعضی از شرکت ها تصمیم می گیرند در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری به دست آورند و بر اساس اسن اطلاعات تصمیم به تولید و فروش کالاهایی با کیفیت متفاوت تر می کنند؛ آن ها نیاز مشتریان خود را از طریق مطالعه پایگاه های داده بزرگ درک کرده و به آن ها خدماتتری متفاوت ارائه می دهند. “

بنابراین، شرکت ها می توانند پایگاه داده های مشتریان خود را تعریف و تجزیه و تحلیل کنند، و ترجیحات مصرف کنندگان را شناسایی کنند تا بهترین خدمات ممکن را به آن ها ارائه دهند.”

بازاریابی 3.0 چیست؟

در نهایت، فیلیپ کاتلر پیشرفته ‌ترین شکل بازاریابی، یعنی Marketing 3.0 را ارائه می‌کند و می گوید : در این نوع بازاریابی، شناخت مشتری بسیار پر اهمیت تر از یافتن شخصی است که علاقه مند به محصول شما می باشد. به عبارت دیگر در این نوع بازاریابی تلاش می کنند تا بتوانند با توجه به شرایط زندگی و معیشتی و نیازهای مشتریان، محصولات را تولید و ارائه کنند.

بنابراین، بازاریابی 3.0 تنها هدفش فروش محصولات به بهترین شکل ممکن نیست، بلکه هدف آن نیز تبدیل جهان به مکانی بهتر است. بازاریابی 3.0 ارائه : محصول، خدمات و ارزش است.

اصول بازاریابی کاتلر

آشنایی با اصول بازاریابی کاتلر

اکنون که می‌دانید فیلیپ کاتلر کیست و مفاهیم اصلی او را می‌دانید، خوب است با چند مورد از آموزنده ‌ترین اصول بازاریابی کاتلر نیز آشنا شوید تا هنگام فعالیت در رسانه‌ های اجتماعی و استفاده از استراتژی‌ های بازاریابی دیجیتال خود، آن ها را در ذهن داشته باشید و به کار ببندید.

  • هرگز قبل از دریافت درک صحیح از بازاریابی و یادگیری اصول و قوانین آن، وارد عمل نشوید. خوشبختانه بازاریابی را می توان به راحتی آموخت، اما اجرای اصول آن نیاز به تمرین تکرار و کسب تجربه دارد. در واقع بازاریابی موفق به زمان نیاز دارد.
  • بازاریابی هنر یافتن راه ‌های مبتکرانه برای نمایش آنچه انجام می‌دهید نیست. بازاریابی هنر ایجاد ارزش واقعی در برابر مشتریان و کمک به آن ها برای رفع نیازهایشان است. در حقیقت کلید واژه های اصلی بازاریابی عبارتند از : “کیفیت”، “خدمت” و “ارزش”.
  • این نکته ی مهم را در نظر داشته باشید که بخش فروش کل شرکت نیست، بلکه کل شرکت باید بخش فروش باشد.
  • بهترین تبلیغ برای کسب و کار شما مشتریانی هستند که از شما راضی بوده اند.
  • معمولا شرکت ها نگران هزینه ها هستند؛ اما نگرانی در مورد هزنیه ها بیشتر باید برای هزینه ی انجام کارها و ارائه خدمات باشد.
  • فروشندگان موفق ابتدا به فکر مشتری و بعداً به فکر محصول هستند.
  • شرکت های خوب، شرکت هایی هستند که به خوبی می توانند نیازهای مشتریان را برآورده کنند.
  • بهترین روش برای حفظ مشتریان این است که دائماً داده های مربوط به آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و دریابید که چگونه می توان با هزینه کمتر خدمات بهتری به آن ها ارائه کرد.
  • انجام کاری که از نظر استراتژیک صحیح است مهم تر از کاری است که فوراً شما را به سود می رساند.
  • اصول بازاریابی کاتلر می گوید، تنها یک استراتژی برنده وجود دارد : تعریف محتاطانه یک بازار هدف و سوق دادن یک پیشنهاد برتر به سمت این بازار.
  • شرکت های ضعیف رقبای خود را نادیده می گیرند، شرکت های متوسط از رقبا تقلید می کنند و شرکت های برنده رقبای خود را رهبری می کنند.
  • بازاریابی یک مسابقه است، بدون خط پایان! پس همچنان باید در حال تلاش باشید.
  • کلید برندسازی (Brand-building) به ویژه برای شرکت های کوچک، تمرکز بر تعداد محدودی از حوزه های این بخش و ایجاد تخصص برتر در آن زمینه ها می باشد.
  • همیشه اینگونه بیندیشید که، آینده در پیش روی ما نیست. بلکه قبلاً اتفاق افتاده است.
  • هر سازمانی باید قبل از اینکه رقبایشان خط تولید محصولات او را منسوخ کنند، سخت تلاش کند که چنین اتفاقی نیفتد!
  • سعی کنید روند حرکت بازار را کشف کنید.
  • طبق اصول بازاریابی کاتلر ، بازاریابی مجموعه ای از فعالیت های انسانی با هدف تسهیل و به انجام رساندن مبادلات است.
  • بازاریابی مجموعه عملیاتی است که باید قبل از ایجاد محصول انجام شود.
  • تحلیل بازار، تلاش برای به حداکثر رساندن سود شرکت برای هر معامله، و به حداکثر رساندن سود هر معامله در بلند مدت است».
  • برآورد هزینه ها را تنها برای تعیین قیمت انجام ندهید؛ بلکه این کار را فقط برای دانستن اینکه آیا باید محصول را تولید کنید یا نه، انجام دهید.

این موارد از مهم ترین اصول بازاریابی کاتلر است که برای موفقیت در حوزه ی Marketing باید آن ها را در نظر داشته باشید.

کلام پایانی : اصول بازاریابی کاتلر چیست؟

در این مقاله به معرفی فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن پرداختیم و به منظور آشنایی با تعریف بازاریابی از دیدگاه کاتلر ، تعاریفی که این استاد بزرگ از بازاریابی ارائه کرده بود را عنوان نمودیم. همچنین گفتیم اصول بازاریابی کاتلر شامل چه مواردی می شود. امید است مطالعه ی این مقاله برای تان مفید واقع شده باشد.

از توجه و همراهیتان تا پایان این مقاله ممنون و سپاسگزاریم.