روز گذشته، در حالی که مشغول مطالعه یک مقاله در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ بودم به طور تصادفی با عنوانی رو به رو شدم که به نظر، برای صاحبان کسب و کار، بسیار مفید و کاربردی می آمد، به نام “تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات” . با خود فکر کردم که شاید افراد زیادی باشند که این سوال در ذهنشان مطرح شده باشد و مایل باشند تا در این باره مطالبی بدانند؛ بنابراین تصمیم گرفتم که در این مقاله اطلاعاتی را در این زمینه برای شما عزیزان بیان کنم. تا هر چه بهتر و کاربردی تر به درک صحیحی از تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات برسید.

تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات چیست؟

به منظور بیان تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات، این سه کلمه ی کلیدی در دنیای کسب و کار، سعی کرده ایم تا هر کدام را به اختصار برای شما عزیزان توضیح دهیم.

برندینگ چیست؟

به زبان بسیار ساده می توان این طور بیان کرد که برندینگ عبارتست از : اینکه شما چطور توسط بازدیدکنندگان دیده می شوید. همچنین می توان گفت که : برندینگ یعنی، دید واقعی بازدیدکنندگان نسبت به شما. برندینگ به میزان شهرت شما بستگی دارد و چنانچه شما تازه کار باشید، زمان می برد تا برند شما به چشم بیاید. برندینگ یعنی آنچه شما را از سایرین متمایز می سازد که این بستگی دارد به میزان ارتباط شما با مشتریان خود و میزان اعتماد آن ها به شما. در ابتدای کار برندینگ می توانید این سوالات را از خود بپرسید که :

  • ما که هستیم؟
  • کدام ویژگی، ما را از دیگران جدا می سازد؟
  • ما چه مشکلی را می توانیم از سر راه مشتریان خود برداریم؟

برندینگ دریافت مشتری از شما می باشد، به محضی که اسم شما و شرکت شما و محصول و خدمات شما را می شنود. برندینگ یک تصویر ذهنی از محصول یا خدمتی است که شما به مشتریان ارائه می دهید و تحت تاثیر آیتم ها، کلمات و به طور کلی مواردی می باشد که خلاقیت شما آن ها را احاطه کرده است.

یک برند خوب باید بتواند به درستی پیام شما را به مشتریان انتقال دهد و در عین حال اعتماد آن ها را به خود جلب کند. و در کل باید بگوئیم که : برندینگ یعنی دریافت مشتری از شما و کسب و کار شما که این خود بسیار استراتژیک و با اهمیت است.

تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات

بازاریابی چیست؟

به زبان ساده ، بازاریابی عبارتست از : آن طور که شما خودتان را در بازار کسب و کار می بیند؛ یعنی دید شما از خودتان در کسب و کارتان. که این شامل این موارد می باشد : عکس شما، روشی که خود را به دیگران معرفی می کنید و مواردی از این قبیل. در واقع در دنیای کسب و کار ، بازاریابی عبارتست از : یک فرآیند کامل که شامل : تحقیق، تولید، ارتقا، فروش و پخش محصولات و ارائه خدمات.

همچنین می توان گفت که : بازاریابی عبارتست از : هر آن چه شما انجام می هید تا محصول و خدمت و مشتریان بالقوه خود را در یک جا جمع نمائید.

به عبارت دیگر می توان گفت : بازاریابی یعنی مفهوم این جمله که : شما دوست دارید، دیگران چه دریافتی از شما داشته باشند. به این معنا که بازاریابی عبارتست از : چشم انداز و ارزش های کسب و کار شما.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات عبارتست از عملکرد عمومی شما. اگر بازاریابی را تعریف کنیم : دید شما از خودتان، تبلیغات عبارتند از : فعالیت هائی که شما برای بازاریابی انجام می دهید. تبلیغات یعنی روش رساندن پیام خود به دیگران و این مشخص می کند که چگونه شما قرار است توسط مشتریان هدف پذیرفته شوید. به طور تخصصی تر، تبلیغات عبارتست از :آنچه مشتریان را وادار می سازد که به محصول و خدمت شما اعتماد کنند.

حال که تا حدودی با تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات آشنا شدید در ادامه به نکته ای کلیدی اشاره خواهیم کرد که بد نیست ان را بدانید و آن تفاوت تبلیغات و بازاریابی است.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و چرا ما به هردو نیاز داریم؟

تبلیغات و بازاریابی به ظاهر هم معنی به نظر می رسند، دو کلمه ای که گاها به جای یکدیگر استفاده می شوند اما باید بدانید که تفاوت عمده ای بین این دو اصطلاح مربوط به دنیای کسب و کار وجود دارد و هنگامی که قادر به درک تفاوت این دو واژه شوید، موفقیت شما در بازار کسب و کار تضمین خواهد شد.

بازاریابی یک سری فرآیند برای ایجاد و برقراری ارتباط، ارسال و مبادله محصول و ارائه خدمات می باشد که برای مشتریان نوعی ارزش محسوب می شود. به عبارتی دیگر بازاریابی یک برنامه ریزی سیستماتیک، پیاده سازی و آنالیز فعالیت های کسب و کار به منظور افزایش فروش می باشد.

حال تفاوت آن با تبلیغات چیست؟ تبلیغات، عمل جلب توجه عمومی از محصولات و خدماتی است که شما برای مشتریان خود ارائه می دهید. بنابراین شما می بایست یک برنامه ی تبلیغاتی عالی نیز در کنار بازاریابی خود داشته باشید.

شما باید زمان کافی برای ایجاد یک برنامه ی تبلیغاتی مناسب، اختصاص دهید تا بتوانید اولا به درستی تحقیق کنید و ثانیا آماده ی تولید شوید و سپس توسعه، برای یافتن جایگاه خود در بازار و در میان رقبای خود.

عزیزان امیدواریم که باارائه ی مقاله ی فوق به شما کمک کرده باشیم تا به درک درستی از تفاوت بازاریابی ، برندینگ و تبلیغات برسید. به منظور آشنائی هر چه بیشتر شما با این اصطلاحات، مطالعه ی مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید :

اهمیت برندینگ

تعریف بازاریابی اینترنتی (آنلاین)

برندینگ تحت وب

اهمیت روانشناسی رنگ در برندینگ

مراحل برندینگ

راه های افزایش فروش با تبلیغات اینترنتی

آشنایی با تبلیغات اینترنتی

آموزش برندینگ (برندسازی)

فواید و ضرورت برندینگ(branding) چیست؟