اگر شما یکی از صاحبان کسب و کار هستید، قطعا با اصطلاح پرسونا آشنایی دارید و از نقش مهم آن در یک کسب و کار موفق نیز آگاه هستید. در مقاله ای تحت عنوان چگونه یک مشتری پرسونا بسازیم؟ شما عزیزان را با یکسری مفاهیم اولیه در این زمینه آشنا کردیم و همانطور که گفته شد، با توجه به وجود فضای رقابتی آنلاین شدید، نیاز به بهبود استراتژی بازاریابی انلاین با استفاده از ابزارهای داده کاوی و هوش مصنوعی، تا حدودی مرتفع شده است. اما به علت اهمیتی که پرسونا (Persona) می تواند در موفقیت کسب و کارها داشته باشد و نیز ارتباط آن با داده های بزرگ و رویکردهای داده کاوی، تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله هر آن چه که لازم است، به منظور آشنایی هر چه بیشتر با این اصطلاح مهم دیجیتال مارکتینگ بدانید، بیان کنیم.

پرسونا (Persona) چیست؟ پرسونای خریدار چیست؟

پرسونای خریدار همان پرسونای بازاریابی است. اگر بخواهیم یک مفهوم کلی از آن بیان کنیم باید بگوئیم که پرسونای خریدار یعنی : “مخاطب خود را بشناس.”  در واقع از آ نجا که میزان مهارت شما در برآورد و شناخت نیازهای مشتری، کلید موفقت کسب و کار شماست، پس داشتن پرسونای درست می تواند منجر به نیل به اهداف کسب و کارتان شود. حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان مخاطبان دیجیتال خود را شناخت؟ که این می شود همان عملکرد پرسونا. پس اگر بخواهیم تعریفی برای آن ارائه دهیم باید بگوئیم : پرسوناها عبارتند از دسته ای از مشتریان که بر اساس ویژگی های  اصلی که منجر به انجام خرید می شود، دسته بندی شده اند.

پرسونا (Persona)

بنابراین به جای ایجاد یک بروشور بر اساس حدثیات خودتان برای مشتریانی که نمی شناسیدشان، بروشور محصولاتتان را بر اساس شناختی که از آن ها به دست می آورید و علاقه مندی های آن ها ایجاد کنید. هر چه اطلاعات دقیق تر و جزئی تری از مشتریان به دست بیاورید، بهتر می توانید پیام تبلیغاتی خود را به مشتریان واقعی یا همان مشتریان هدف خود برسانید. که این منجر به افزایش فروش و سوددهی بیشتر می شود. پرسونا بر اساس کلیت هایی که بر تصمیم خرید یک مشتری تاثیر گذار است، بنا می شود. این کلیت ها در شرکت های B2B می تواند شامل : نوع شرکت، میزان سود دهی، صنعت و…باشد و در شرکت های  B2C می تواند شامل : درآمد، جنسیت، میزان تحصیلات، علاقه مندی ها و…باشد.

پرسونا (Persona) برای کسب و کار آنلاین

در حوزه ی دیجیتال هم پرسوناها بر اساس رفتار خرید مشتریان، مکان، عنوان های شغلی آن ها و مواردی از این قبیل تعریف می شود و در نهایت یک پرسونای موثر و موفق بر اساس اصلی ترین و موثرترین فاکتوری که در خرید تاثیرگذار است مشخص می شود. اما چگونه می توانیم پرسونا ایجاد کنیم؟ برای شروع ایجاد یک پرسونای درست ابتدا از خود این سوالات را بپرسید:

  • با تیم فروش خود صحبت کنید. ببینید آن ها محصولات را به چه کسانی می فروشند.
  • با استفاده از تکنیک طوفان مغزی، لیستی از مشکلات و خواسته هایی که فکر می کنید مشتریان دارند، تهیه کنید. ببینید بر اساس کدام مورد مشتریان، تصمیم نهایی را برای خرید می گیرند.
  • به کلمات کلیدی خود توجه کنید : با استفاده از پرس و جو ها، می توانید از مشتریان خود یک دید کلی به دست آورید که مشخص کنید آن ها که هستند و چه می خواهند.
  • به نتایج تجزیه و تحلیل داده های آماری خود توجه کافی داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید که از طریق بک لینک ها، رسانه های اجتماعی و بازخوردها، با چه کسانی طرف هستید.
  • از مشتریان نظرسنجی کنید. (به آن ها پیشنهاد تخفیف، جایزه و…بدهید )

و در کل به این نکته توجه کنید که بیشتر به داده های مشتری توجه کنید و به خواسته های آن ها بها دهید، تا به آنچه که در ذهن خود دارید.

چگونه پرسونا (Persona) داشته باشیم؟

بسته به نوع کسب و کارتان، شما می توانید یک پرسونا (Persona) ، دو و یا بیشتر داشته باشید. برخی ویژگی ها که بر اساس آن ها می توانید پرسونا را تعریف کنید عبارتند از :

  • اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی عمومی از قبیل : سن، جنسیت، شرایط خانوادگی، تحصیلات، سطح درآمد.
  • نوع شغل و حرفه : موقعیت و مسئولیت های فعلی، فعالیت های معمول روزانه، مهارت های مورد نیاز، ابزار مورد استفاده، نوع شرکت (درآمد و کارمندان)، رقبا و….
  • سایر علاقه مندی ها : وابستگی های مذهبی، سرگرمی های خاص، تیم های ورزشی مورد علاقه و…
  • اهداف: مسئولیت ها، چگونگی کسب موفقیت ها
  • چالش ها : بزرگترین چالش ها و چگونگی غلبه بر آن ها
  • ترجیحات خرید : چه نوع ارتباط با فروشندگان را ترجیح می دهند، مهمترین دغدغه های آن ها چیست و….
  • منابع: انجمن ها، شبکه های اجتماعی، نشریات، وبلاگ ها و….

پرسونا (Persona)

دوستان عزیز، ممکن است در ابتدای امر، ایجاد پرسونا (Persona) به نظر کمی سخت و چالش برانگیز باشد، اما به محض اینکه یک پرسونا ایجاد کردید، متوجه خواهید شد که چه ابزار قدرتمندی در اختیار دارید. پرسونا نه تنها به شما کمک می کند تا علاقه مندی ها و نیاز های مشتریان خود را بهتر بشناسید، بلکه این امکان را برای شما فراهم می کند تا محتواهای ارزشمندتری ایجاد کنید تا علاقه مندی های آن ها را ارزشمندتر جلوه دهید.

دوستان عزیز ، از همراهی شما تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در تیم مکعب آماده ی پاسخ گوئی به سوالات شما سروران گرامی هستند. لطفا با ما در تماس باشید.