در مقالات قبلی شما عزیزان را با اصطلاح برندینگ آشنا کردیم. برندینگ خوب لازمه ی موفقیت یک کسب و کار است. زمانی که شما مسیر برندینگ را به درستی طی کرده باشید، در مسیر درست شروع کسب و کار خود قرار گرفت اید و می توانید جهت یافتن جایگاه خود در بازار، تلاش های موثر خود را آغاز نمائید. در این مقاله قصد داریم تا برخی از قوانین برندینگ (branding) را برای شما دوستان بیان کنیم تا بتوانید به راحتی و مانند یک فرد متخصص حرفه ای به برندینگ محصول و یا خدمت خود بپردازید.

اصول و قوانین برندینگ (branding) چیست؟

قانون اول : تلاش کنید تا برند خود را هر چه ساده تر طراحی کنید.

اولین قانون از قوانین برندینگ (branding) می گوید، زمانی که در مرحله ی ایجاد ویژگی های بصری برند خود هستید، بهترین کار این است که سادگی را مبنای کار خود قرار دهید. بدین معنا که، شما با یک برند بسیار ساده نیز می توانید موفق شوید چرا که یک برند خوب می بایست به راحتی در حافظه افراد بماند و به راحتی به خاطر آورده شود. اندیشیدن به یک برند آیکونیک، بسیار به شما کمک خواهد کرد و این شانس را برای شما فراهم می کند که بازدیدکنندگان و مشتریان به راحتی برند شما را به خاطر بیاورند.

قانون دوم : خاص و منحصر به فرد باشید.

برند شما به بهترین شکل ممکن، آنچه شما انجام می دهید را به نمایش می گذارد. در فرایند برندینگ، در نظر گرفتن مرجعی از قالب های صنعتی برای شما بسیار مفید خواهد بود، اما توصیه می شود که خود را زیاد درگیر کلیشه نکنید. به عنوان مثال با اینکه لوگو همه چیز برای برند شما محسوب نمی شود اما سعی کنید آ ن را طوری طراحی کنید که نه تنها به راحتی بتوان آن را به خاطر آورد، بلکه توسط آن پیوندی بین بینندگان و برند شما ایجاد کند.

قانون سوم : تناقض ایجاد نکنید

خط مشی برند خود را مشخص کنید، به طوری که همه چیز کاملا مشخص باشد. از نوع تایپوگرافی تا رنگ و تم مورد نظرتان. همه ی پروفایل های رسانه های اجتماعی خود را طوری شخصی سازی نمائید که کاملا سازگار با یکدیگر باشند. نهایت تلاش خود را برای طراحی بیزینس کارت خود انجام دهید. صدا و پیام خود را به طور پایدار و هماهنگ به گوش مشتریان برسانید.

قانون چهارم : برای خود اعتبار کسب نمائید

زمانی که برندی را ایجاد می کنید، از الزامات کار این است که بتوانید با برند خود اطمینان مشتریان را جلب نمائید. شما باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید و با آن ها کاملا صادق باشید. با مشتریان خود دائما در ارتباط باشید مثلا در شبکه های اجتماعی یا از طریق ایمیل و …همیشه باشید تا حضورتان را حس کنند و همچنین سعی کنید در زمان واقعی پاسخگوی نیاز ها و مشکلاتشان باشید. به این ترتیب شما می توانید اعتماد مشتریان خود را جلب نمائید.

قوانین برندینگ (branding)

قانون پنجم : در مورد رقبای خود تحقیق کنید.

قانون پنجم از قوانین برندینگ (branding) می گوید که، قبل از هر اقدامی، ابتدا می بایست سند چشم انداز رقابتی خود را تنظیم کنید سپس کاملا در مورد کسب و کار خود تحقیق کنید تا بتوانید فرصت ها را بیابید و جایگاه اصلی برند خود را در میان رقبا، پیدا کنید. همچنین برندینگ رقبای خود را بررسی کنید چرا که شما می بایست جایگاه خودِ خودتان را بیابید بدون اینکه هیچ شباهتی به رقبا داشته باشید. همانطور که گفتیم شما می بایست منحصر به فرد باشید.

شما می بایست از تمام نشانه های تجاری و قوانین کپی رایت آگاه باشید. برای این کار می توانید از عده ای از وکلا در آژانس های برندینگ کمک بگیرید تا در میان نشان های تجاری برای شما به جستجو بپردازند. نام دامنه ی خود را از میان نام های امن و مناسب انتخاب نمائید. نامی که انتخاب می کنید می بایست منحصر به فرد، یکتا و مرتبط با کسب و کار شما باشد.

قانون ششم : یک گام بزرگ بردارید و حرکت سازنده ای انجام دهید.

گام بزرگی که به اصطلاح مانند یک آسانسور شما را به یکباره بالا ببرد و ارتقا دهد. این مسئله بسیار مهم است و البته سخت. برای این کار فرمول مشخصی وجود ندارد اما این حرکت می بایست به گونه ای باشد که با موضوع اصلی برند شما در سطح انسانی ارتباط برقرار کند، و نیز کسب و کار شما را به صورت ساده تعریف نموده و آن را از رقبای شما کاملا مجزا کند.

این را بدانید که : شما می بایست قادر باشید تا با برند خود در مدت زمان 30 ثانیه یا کمتر، کسب و کار خود، خدمت و محصول خود را به بازدید کنندگان معرفی نموده و پیام خود را به آنان برسانید.

قانون هفتم : یک وب سایت فوق العاده طراحی کنید.

جدای از این که در کسب و کار خود چه فعالیتی انجام می دهید، شانس با شماست اگر مشتریان بتوانند شما را در وب پیدا کنند. وب سایت شما نمایش اصلی شما و برند شما  برای مشتریان می باشد.

توجه کنید که :

وب سایت شما می بایست ساده باشد، به راحتی آدرس دهی شود و همچنین در میان سایر پلتفرم ها عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین می بایست جوری وب سایت خود را طراحی کنید که کاربر پسند باشد و کاربران به راحتی بتوانند از وب سایت شما استفاده کنند. به عبارتی بهتر است کاربر با کمترین کلیک به آنچه می خواهد در سایت شما برسد. وب سایت خود را از لحاظ بصری قوی کنید و کاری کنید که مشتری برای دیدن سایت شما از خود رقبت بسیاری نشان دهد. متناوبا وب سایت خود را به روز رسانی کنید تا بازدیدکنندگان را به راحتی برای دیدار مجدد به سمت سایت خود بکشانید. این باعث می شود که هم مشتریان به شما اعتماد کنند و هم به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

دوستان عزیز، دانستن قوانین برندینگ (branding) به شما کمک خواهد کرد تا راه خود را به صورت کاملا حرفه ای در جهت نائل شدن به آرزو ها و اهدافتان بپیمائید. از این که تا پایان این مقاله با ما بودید از شما سپاسگزاریم.

بیشتر بخوانید:

اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کار 

برندینگ شخصی | پرسونال برندینگ چیست؟

وب برندینگ web branding چیست؟

برندینگ احساسی(Emotional Branding) چیست؟