داستان سرایی در سال‌های اخیر در حوزه بازاریابی محتوا، بسیار مطرح شده است. آیا می دانید داستان سرایی به چه معناست و چرا به طور گسترده در استراتژی های بازاریابی دیجیتال به کار برده می شود؟ به خصوص در اینستاگرام، داستان سرایی باعث افزایش فالوور و رشد در این پلت فرم رسانه های اجتماعی می شود. آیا مایلید تا با داستان سرایی در اینستاگرام بیشتر آشنا شوید؟ پس تا انتهای این مقاله با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

اهمیت داستانی سرایی در دیجیتال مارکتینگ

چگونگی مدیریت در شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ

منظور از داستان سرایی در اینستاگرام چیست؟

به طور کلی داستان سرایی برند عبارتست از ثبت رویدادهایی که مربوط به شروع کسب و کار شما می باشد و همچنان بر چشم ‌انداز و مأموریت سازمان تأثیر گذار است. داستان سرایی به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط موثرتری برقرار کنید، و از این طریق اعتبار کسب کنید؛ اساساً، محتوای داستان سرایی است که باعث ایجاد ارتباط عمیق تر با مخاطبان هدف می شود.

داستان سرایی در اینستاگرام چگونه است؟

حقیقت این است که ساختن یک داستان برند متقاعد کننده، شبیه خلق شخصیت های کتاب ها و فیلم های مورد علاقه ی شما است. حتما داستان ‌های کلاسیکی که در دوران کودکی شنیده اید، به خاطر می آورید؛ این داستان ها با شروعی جذاب آغاز می شود، سپس یک ماجراجویی جذاب، و در نهایت داستان، با یک قهرمان و پایانی جذاب خاتمه می یابد.

این روایت ‌های به یاد ماندنی شامل چند فاکتور مشترک است که عبارتند از :

  • جذاب بوده و سریعا مخاطب را جذب می کنند
  • یک اتفاق به یاد ماندنی در آن ها وجود دارد
  • با نتیجه ‌ای شگفت ‌انگیز همراه است که مخاطب از آن مطلبی را می‌آموزد و کاربر را وادار به انجام عملی می کند

این سه عامل به شدت مخاطبان را درگیر خود می کنند.

به همین ترتیب داستان سرایی در بازاریابی به معنای استفاده از روایات مرتبط، برای انتقال پیام برند است و این وظیفه کپی رایتر است که داستانی را خلق کند که برای خواننده این امکان را فراهم کند تا تجربیات خود را با موضوع داستان منطبق کند.

داستان سرایی در اینستاگرام

بررسی داستان سرایی از لحاظ علمی : چرا داستان سرایی اینقدر تاثیرگذار است؟

انسان‌ ها از قدیم الایام داستان می‌گفتند. افسانه ها و درس هایی که در دل داستان ها نهفته بود، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. اما چرا داستان سرایی اینقدر تاثیرگذار است؟

اگر بخواهیم از منظر علمی به این مسئله بپردازیم باید بگوییم، مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که از قابلیت پاسخگویی به روایات برخوردار است. دانشمندان علوم اعصاب دریافته اند که داستان بهترین راه برای جلب توجه افراد، تخصیص اطلاعات به حافظه آن ها و ایجاد پیوندهای نزدیک و شخصی است.

بنابراین، مغز انسان به طور طبیعی به داستان علاقه مند است و داستان سرایی در بازاریابی اجتماعی می تواند باعث شود مخاطبان به سمت برند شما جذب شوند. به علاوه، داستان سرایی در اینستاگرام یک تاکتیک فروش معمولی نیست که به سادگی از استراتژی های بازاریابان محو شود و بسیار مفید و تاثیرگذار است.

بنابراین، علم پشت داستان سرایی در اینستاگرام ، ناشی از تمایل طبیعی مخاطبان به بازدید از محتوای داستانی می باشد.

جالب است بدانید، به گفته شرکت بازاریابی آنلاین Single Grain، داستان سرایی سطح اکسی توسین مغز را افزایش می دهد، هورمونی که باعث افزایش احساس عشق، پیوند و رفاه می شود، و ایجاد چنین احساسی در مخاطب است که می تواند او را به یک مشتری وفادار برای شما تبدیل کند.

چگونه از طریق داستان سرایی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم؟

همانطور که می دانید، همه داستان های خوب به یک شخصیت اصلی مرتبط نیاز دارد و مخاطبان شما شخصیت اصلی یا قهرمان داستان برند شما می باشند؛ بنابراین تنها راه برقراری ارتباط بین شخصیت اصلی داستان به خواننده، این است که مخاطب خود را بشناسید.

دایو تینکرمن، طراح ارشد ایجاد محصولات دیجیتال برای سازمان‌ هایی مانند رکوردهای جهانی گینس و کالج حقوق دانشگاه واشنگتن آمریکا، این موضوع را اینگونه توضیح می‌دهد :

برای بیان یک داستان جذاب، باید مخاطب خود را تعریف کنید. یک راه قابل اعتماد برای انجام این کار، ایجاد یک کهن الگو و یک شخصیت تعمیم یافته است که ویژگی های اولیه مشتری هدف شما را در بر می گیرد. به عنوان مثال، «شورش» یک کهن الگو است که میل به آزادی دارد و از قراردادها سرپیچی می کند. از طریق تثبیت یک کهن الگو شما می توانید شخصیتی را ایجاد کنید که داستان شما را مفهوم سازی کند.

داستان سرایی در اینستاگرام

مزایای داستان سرایی در اینستاگرام چیست؟

قبل از اینکه به صحبت در مورد جزئیات استراتژی داستان سرایی در اینستاگرام بپردازیم باید بگوییم، تعامل در اینستاگرام راه حل اصلی و شماره یک برای رشد حضور شما در رسانه های اجتماعی است؛ این کار به شما کمک می‌کند تا یک جامعه آنلاین بسازید و سریع ‌تر توسط مشتریان رویایی خود کشف شوید؛ پس از آن داستان سرایی برند است که به عنوان یک استراتژی اثبات شده برای افزایش تعامل در اینستاگرام محسوب می شود.

سه دلیل مهم که ثابت می کند داستان سرایی برند باعث افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام می شود عبارتند از :

  • داستان سرایی برند محتوای شما را انسانی می کند تا ارتباط عمیق تری ایجاد کند.
  • داستان سرایی ، درک موضوعات پیچیده را آسان می کند و برای شما این امکان را فراهم می کند تا تخصص و حرفه ی خود را به نمایش بگذارید.
  • داستان سرایی پیام ها را به یاد ماندنی تر می کند تا بتوانید از این طریق از رقبا خود متمایز شوید.

مهم ترین نکات داستان سرایی در اینستاگرام

نوشتن یک کپشن جذاب داستانی، یکی از راه های برتر برای بهره مندی از تمام مزایای داستان سرایی در اینستاگرام است. به همین دلیل در این بخش از مقاله به چند نکته کلیدی برای ایجاد یک کپشن جذاب در اینستاگرام از طریق هنر داستان سرایی ذکر کرده ایم. همچنان همراه ما باشید.

مخاطب را درگیر بخش میانه داستان کنید

هر داستان شامل یک شروع، میانه و پایان است؛ این همان چیزی است که در دوران ابتدایی در مورد جریان داستان به ما آموزش داده اند. در داستان سرایی برند، شما باید بتوانید مخاطب خود را با بخش میانه ی داستان درگیر کنید نه ابتدای داستان و این امری بسیار منطقی است. شما باید به جریان مربوط به وضعیت/مشکل فعلی، لحظه تحقق تحول ممکن و راه حل فکر کنید. این چارچوب به خواننده نشان می دهد که چگونه می تواند بر ناملایمات غلبه کند و مشکل خود را حل کند.

داستان سرایی در اینستاگرام

آموختن از تجربیات مرتبط

از تجربیات روزمره استفاده کنید که با پیام، درس و ارزش های برند شما مرتبط است. این کار برای پست ‌های آموزشی بسیار موثر عمل می‌کند، چرا که محتواهای آموزشی معمولا نیاز به یک چاشنی برای جذب مخاطب دارند. رعایت این نکته ی کلیدی می تواند برای کپشن نویسی در اینستاگرام یا طراحی یک ریلز جذاب با نتایج عالی همراه باشد.

داستان سرایی در کپشن لازم نیست طولانی باشد

وقتی می‌خواهید ایده ‌ای را اثبات کنید، سعی کنید در کپشن نویسی یک داستان یا یک حکایت عنوان کنید و یا از قیاس استفاده کنید. البته لازم نیست کپشن شما طولانی باشد. حتی یک داستان دو جمله ای اگر مرتبط باشد کار می کند. اگر سخنرانی TED را تماشا کنید، متوجه خواید شد که بلندگوها چگونه به سرعت داستان ‌ها را در کمتر از 30 ثانیه به مخاطب منتقل می‌کنند.

کلام پایانی : داستان سرایی در اینستاگرام

در این مقاله گفتیم که داستان سرایی در اینستاگرام چیست و چه مزایایی می تواند برای صاحبان برند به همراه داشته باشد. همچنین شما را با چند نکته ی مهم برای داستان سرایی در اینستاگرام آشنا کردیم. امید است مطالعه ی این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

از همراهی همیشگی تان صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید.