الگوریتم اینستاگرام واقعا چگونه کار می کند؟ این یک سوال رایج در بین کاربران و مدیران رسانه های اجتماعی، تولید کنندگان محتوا و هر کسی است که سعی دارد در شبکه های اجتماعی فعالیت کند و به موفقیت دست یابد. به همین دلیل در این مقاله مطلبی را در مورد نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 پرداخته ایم. لطفا تا پایان این مقاله با مکعب همراه باشید.

حتما بخوانید :

الگوریتم رنک برین rank brain گوگل چیست؟

4 مورد از مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

شما اغلب می شنوید که از الگوریتم اینستاگرام به عنوان یک مفهوم منحصر به فرد یاد می شود، اما در حقیقت الگوریتم اینستاگرام ترکیبی از الگوریتم های متعدد است که در کنار یکدیگر یا هدف واحد را دنبال می کنند.

در واقع هدف اصلی الگوریتم اینستاگرام این است که کاربر با ارائه محتوایی که مرتبط و جالب به نظر می‌رسد، برای مدت زمان طولانی‌تر بتواند جایگاه خود را در این پلتفرم حفظ کند و از مزایای اینستاگرام بهره مند شود.

این امر از طریق تنظیم یک استراتژی مطابق با عملکرد الگوریتم اینستاگرام امکان پذیر است؛ به این ترتیب شما می توانید به کاربران بیشتری دسترسی پیدا کنید و جامعه ای از دنبال کنندگان متعهد را برای خود داشته باشید.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

معرفی بخش های مختلف الگوریتم اینستاگرام

همانطور که گفتیم، اینستاگرام چندین الگوریتم دارد که هر کدام برای بخشی از برنامه از جمله پست های فید، ریلزها و … کار می کند. هر الگوریتم محتوا را بر اساس فاکتورهای مختلف رتبه بندی می کند؛ برای مثال :

  • الگوریتم فید : این الگوریتم مربوط به فعالیت شما در فید (لایک، کامنت، اشتراک گذاری، ذخیره) و اطلاعات مربوط به پست و شخصی که آن محتوا را پست کرده است، می باشد.
  • الگوریتم استوری ها : این الگوریتم مربوط به استوری هایی است که مشاهده کرده اید یا با آن ها در تعامل بوده اید.
  • الگوریتم صفحه اکسپلور : این الگوریتم مربوط به فعالیت شما در اکسپلور (لایک، نظرات و اشتراک‌گذاری) و اطلاعات مربوط به پست ها می باشد.
  • الگوریتم ریلز : این الگوریتم مربوط به فعالیت شما در ریلزها (لایک ‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ ها و ذخیره‌ ها) و اطلاعات مربوط به ریلز و شخصی است که آن را پست کرده است.

به این ترتیب این چند الگوریتم در کنار یکدیگر، الگوریتم اینستاگرام را تشکیل می دهند.

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای پست ‌های فید در سال 2023

الگوریتم فید اینستاگرام در چند سال اخیر بسیار تغییر کرده است؛ اما آیا می دانید این الگوریتم چگونه کار می کند و نحوه تعامل کاربر با پست ها را چگونه ارزیابی می کند؟ لطفا همچنان همراه ما باشید.

الگوریتم اینستاگرام بر هر تعاملی که کاربر در برنامه ایجاد می‌کند، از پست‌ هایی که به آن ها علاقه مند است گرفته تا افرادی که با آن ‌ها ارتباط برقرار می‌کند، نظارت می‌کند تا به کاربر محتوایی را ارائه دهد که فکر می‌کند با آن تعامل خواهد داشت.

چه عوامل دیگری می تواند بر رتبه بندی پست فید در اینستاگرام تأثیر بگذارد؟

فراتر از امتیاز مربوط به علاقه کاربران، عوامل دیگری وجود دارد که می‌تواند در رتبه بندی پست ها در فید اینستاگرام تاثیر بگذارد. این عوامل و فاکتورها عبارتند از :

  • کیفیت محتوای تصویری یا ویدئویی
  • اصالت و یونیک بودن پست (یعنی اینکه آیا پست قبلاً در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است یا خیر!)
  • کیفیت و یونیک بودن محتوای متنی
  • توجه به قوانین انجمن اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 : چه نوع تعاملاتی امتیاز بیشتری از الگوریتم اینستاگرام دریافت می کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، هر چه محتوا به گونه ای باشد که کاربر را برای برقراری ارتباط و تعاملات کلیدی تشویق کند، می تواند از الگوریتم اینستاگرام امتیاز بهتری دریافت کند. برای مثال، هر چه احتمال لایک کردن، یا ارسال کامنت برای یک محتوا بیشتر باشد، یا کپشن ها جذاب تر باشد، آن محتوا برای الگوریتم اینستاگرام جذاب تر است. یا اگر پستی شامل CTA باشد و کاربر را وادار به انجام کاری بکند، می تواند از الگوریتم اینستاگرام امتیاز خوبی دریافت کند.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

بنابراین قبل از انتشار یک محتوا در اینستاگرام از خود چند سوال بپرسید :

  • چقدر احتمال دارد پست لایک شود؟
  • چقدر احتمال دارد در مورد پست نظر داده شود؟
  • آیا این پست توسط کسی ذخیره خواهد شد؟
  • چقدر احتمال دارد این پست بازارسال شود؟

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای ریلز در سال 2023

دانستن نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 برای Reels ، یک مزیت بزرگ است و برای افرادی مناسب است که به دنبال رشد چشم گیر در اینستاگرام هستند.

همانند پست ‌های فید، الگوریتم اینستاگرام ، ریلز را هم بر اساس میزان تعامل مخاطب با آن، اولویت‌بندی می‌کند و از مجموعه ‌ای از سیگنال‌ ها برای کمک به رتبه‌ بندی محتوا استفاده می‌کند. بنابراین تولید کنندگان محتوا باید ریلزها را طوری ایجاد کنند که سرگرم‌کننده، الهام‌بخش و جذاب باشد. برای این منظور می توانند از ابزارهای خلاقانه برای تولید متن، ایجاد جلوه‌ های ویدئویی یا فیلترها استفاده کنند.

توجه داشته باشید که در تولید محتوای ریلز، از افکت هاییکه حاشیه ی تصویر را تار نشان می دهد و قبلا در اینستاگرام به وفور استفاده می شد، خودداری کنند. به این دلیل که ای نوع محتواها در الگوریتم اینستاگرام از امتیاز خوبی برخوردار نیستند و در نهایت ریلز شما رتبه ی خوبی دریافت نخواهد کرد.

همچنین توصیه می شود از کلمات کلیدی و هشتگ‌ های مرتبط و کپشن های جداب، هنگام انتشار ریلز استفاده کنید، که رتبه ی بهتری به محتوای شما اختصاص پیدا کند.

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای استوری در سال 2023

نحوه امتیاز دهی الگوریتم اینستاگرام به استوری ها معمولاً به این شکل است که به جای امتیاز دادن به یک محتوای خاص یک استوری، محتوای حساب ‌هایی که بیشتر با آن محتوا در تعامل هستید، اولویت قرار می‌دهد.

با این وجود اینستاگرام فاکتور های مختلفی را برای استوری ها بررسی می کند که قابل توجه ترین آن ها عبارتند از :

  • سابقه بازدید : اینکه هر چند وقت یکبار استوری های یک اکانت بازدید می شود.
  • سابقه تعامل : اینکه کاربران هر چند وقت یکبار با استوری های یک اکانت تعامل برقرار می کنند.
  • نوع ارتباط : مربوط می شود با نوع ارتباط بازدید کننده با صاحبان اکانت هایی که استوری ها را منتشر کرده اند.

با در نظر گرفتن این فاکتورها، ایده خوبی است که به طور مرتب استوری های اینستاگرام را به اشتراک بگذارید که بتوانید تعامل بیشتری با سایر اکانت ها برقرار کنید. همچنین از باکس های نظرسنجی، سوال و مسابقه و … برای ایجاد تعامل استفاده کنید.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای صفحه اکسپلور در سال 2023

الگوریتم اینستاگرام در صفحه اکسپلور، بر اساس تعاملات قبلی شما، محتوایی را ارائه می‌کند که شما بیشتر به آن علاقه مند هستید؛ در حالی که فید صفحه اصلی اینستاگرام شما شامل محتوای اکانت هایی است که شما قبلا آن ها را دنبال کرده‌اید.

صفحه اکسپلور اینستاگرام

مهم ترین سیگنال هایی که مربوط به رتبه بندی در صفحه اکسپلور اینستاگرام می شود عبارتند از :

  • اطلاعات در مورد پست : این اطلاعات نشان می دهد که یک پست چقدر محبوب است؛ برای مثال سرعت تعامل کاربران با آن محتوا. اهمیت این فاکتور در صفحه اکسپلور بسیار بیشتر از Feed و Stories است.
  • فعالیت شما در صفحه اکسپلور : اینکه نحوه تعامل شما با پست‌ ها در گذشته چگونه بوده است.
  • اطلاعات مربوط به شخصی که پست را منتشر کرده است : برای مثال، اینکه چند بار افراد در چند هفته گذشته با آن محتواها تعامل داشته اند.

توجه داشته باشید! صفحه اکسپلور به طور مداوم در حال تغییر است، و با دسته بندی موضوعات جدید، پست ها در آن منتشر می شوند؛ همچنین دارای قابلیت های جستجوی پیشرفته نیز می باشد. به عنوان مثال، شما می توانید با کلمات کلیدی و همچنین هشتگ ها در صفحه اکسپلور اینستاگرام جستجو کنید تا اینستاگرام محتوای مرتبط را در یک فید بی نظیر برای شما جستجو کرده و نمایش دهد.

بنابراین، توصیه می شود به طور مداوم محتواهای جذاب با کپشن های قوی، کلمات کلیدی مرتبط و هشتگ‌ های خاص، و به طور کلی محتواها را با پتانسیل بالا برای نمایش در صفحه اکسپلور اینستاگرام منتشر کنید.

کلام پایانی : الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 پرداختیم و گفتیم که این الگوریتم شامل چندین الگوریتم دیگر می باشد که در کنار یکدیگر بخش های مختلف پلتفرم اینستاگرام از جمله فید، ریلز، صفحه اکسپلور و … را بررسی و مدیریت می کند و در نهایت به محتوای منتشر شده رتبه ی مشخصی اختصاص می دهد.

امید است مطالعه ی این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.