شرکت بزرگ گوگل برای اولین بار در 26 اکتبر سال 2015 الگوریتم جستجو خود را معرفی کرد که این الگوریتم رنک برین RankBrain  نام گرفت. شرکت گوگل قبل از آن از الگوریتم های پایه دیگر برای نمایش نتایج جستجو استفاده می کرد، اما در حال حاضرازالگوریتم RankBrain استفاده می کند که این الگوریتم بر پایه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی عمل می کند. الگوریتم رنک برین به Google کمک می کند تا پرس و جوهای جستجو را به گونه ای بهینه تر، پردازش نموده و به عبارتی قادر است آن ها را درک کند. با مکعب همراه باشید تا شما را با اطلاعات تکمیلی در این زمینه آشنا کنیم.

نکاتی در مورد الگوریتم رنک برین ، الگوریتم جستجوی گوگل

زمانی که موتور جسجوی گوگل بر اساس کلماتی که کاربر سرچ می کند صفحاتی را به او پیشنهاد می دهد، نتایج آن پیشنهاد نگه داشته می شود. با استفاده از الگوریتم رنگ برین ، بسته به اینکه آن صفحات برای کاربر مفید بوده است یا کاربر آن صفحه را ترک کرده است، تصمیم می گیرد که برای جستجوهای مشابه آن مطلب را بار دیگر به کاربر نشان دهد یا نه!

قبل از اینکه به ذکر مطالب بیشتری در مورد الگوریتم رنک برین RankBrain بپردازیم، ابتدا به ذکر این دو نکته در مورد یادگیری ماشین (Learning Machine) و هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

  • یادگیری ماشین : در یادگیری ماشین یک سیستم برنامه ریزی می شود و در اصطلاح به آن آموزش داده می شود اما به شیوه ای خاص که بدون دخالت انسان انجام می گیرد. در حقیقت بر اساس روتین عملکرد برنامه، ماشین آموزش می بیند.
  • هوش مصنوعی : هوش مصنوعی عبارتست از برنامه ریزی یک سیستم برای انجام فعالیت هایی که باید با منطق انسانی تصمیم گیری شود. در حقیقت هوش مصنوعی عبارتست از هوشمندسازی یک سیستم.

حال که با این دو مفهوم آشنا شدید، نحوه ی عملکرد الگوریتم رنک برین را برای شما شرح خواهیم داد.

نحوه عملکرد الگوریتم RankBrain

در حقیقت الگوریتم رنک برین RankBrain ، کلمات کلیدی و یا عباراتی که توسط کاربر جستجو می شود را درک می کند. آیا می دانید قبل از این، گوگل 15٪ از کلمات تایپ شده در جعبه جستجو را متوجه نمی شد؟! این مقدار تقریبا 400 میلیون کلمات کلیدی را هر روز شامل می شود. اما امروز با به روزرسانی الگوریتم گوگل و استفاده ازالگوریتم رنک برین RankBrain ، گوگل همه مفاهیم و کلماتی را که در جعبه جستجو تایپ می کنید، درک می کند و نتایج 100٪ دقیق را به شما پیشنهاد می دهد.

پیش ازاین گوگل، کلمات مورد جستجو را مطابقت می داد، اما امروز دقیقا همان چیزی را که کاربر می خواهد بداند، درک می کند. در واقع گوگل به کمک الگوریتم رنک برین ، کلمات کلیدی را به مفاهیم تبدیل می کند و آنها را درک می کند، سپس نتایج جستجو را برای کاربر نمایش می دهد.

به عنوان مثال: قبلا اگر “شرکت دیجیتال مارکتینگ در اصفهان” را جستجو می کردید، گوگل کلمات مانند “شرکت”، “دیجیتال”، “اصفهان”، “مارکتینگ” را انتخاب می کرد و نتایج را نشان می داد.

اما با استفاده از الگوریتم رنک برین RankBrain ، موتور جستجوی گوگل می داند شما چه چیزی میخواهید و نتایج را با دقت بیشتری نمایش می دهد. بنابراین هنگامی که شما در حال تلاش برای جستجوی شرکت دیجیتال مارکتینگ دراصفهان هستید، نتایج مشابهی همچون انواع مختلف خدماتی که شرکت های دیجیتال مارکتینگ به بازار عرضه شده و شرکت هایی که در این زمینه در اصفهان فعالیت می کنند، نشان می دهد.

نکته ی بعدی که در مورد الگوریتم رنک برین وجود دارد این است که پس از درک کلمات مورد جستجو، نوبت به تجزیه و تحلیل و اندازه گیری می رسد که چگونه کاربران با این نتایج جستجو ارتباط برقرار کنند.
درک سیگنال های تجارب کاربر (سیگنال های UX) بخش قابل توجهی از الگوریتم رنک برین RankBrain است. اینکه چگونه یک کاربر جستجو می کند و بعدا با نتایج نمایش داده شده تعامل برقرار می کند، مربوط به این مبحث می باشد.

الگوریتم رنک برین RankBrain تجزیه و تحلیل نرخ کلیک، نرخ پرش و… را در حافظه خود نگه می دارد و نتایج مشابهی را نشان می دهد. به طور مثال اگر شما برای دوره بازاریابی دیجیتال جستجو کردید، گوگل برخی از نتایج جستجو را به شما نمایش می دهد.

شما بر روی لینک 1 کلیک می کنید و متوجه خواهید شد که این اطلاعات مفید نیستند. پس از آن بر روی لینک دوم کلیک می کنید و ناامیدی شما ادامه دارد چرا که لینک دوم نیز مفید نبود. پس از 2 پیوند دیگر، شما پیوند 5 را انتخاب می کنید تا آنچه که انتظار می رفت را داشته باشد. در این مرحله شما صفحه را نمی بندید و به مطالعه می پردازید و دیگر جستجو نمی کنید.

بنابراین الگوریتم رنک برین RankBrain این حرکات کاربر را بررسی می کند و می داند که صفحاتی که کاربر آن ها را ترک کرده، صفحات خوبی نبوده است و به پرس و جو و جستجوی خاصی که انجام شده است، مرتبط نیستند. در حال حاضر، زمانی که یک کاربر جدید دوباره برای یک پرس و جو جستجو می کند، تنها نتیجه جستجو که توسط کاربران قبلی مشاهده شده است نمایش داده می شود و این ها نتایجی است که که مربوط به آن موضوع  خاص بوده است و در حافظه موتور جستجو مانده است.

آیا الگوریتم رنک برین بخشی از الگوریتم جستجوی Google Hummingbird است؟

اگر چه این مورد در جایی ثابت نشده است اما امکان دارد که الگوریتم RankBrain جزئی از الگوریتم Hummingbird باشد. RankBrain در تمام زبان ها کار می کند و این یک خبر خوب برای همه کاربران در سراسر جهان است.

الگوریتم رنک برین RankBrain و تاثیر آن بر SEO

به طور کلی کاربران از کلمات کلیدی وعبارات پیچیده در جعبه های جستجو استفاده می کنند، که گوگل این کلمات کلیدی را رتبه بندی می کند و نتایج را نشان می دهد. به لطف الگوریتم رنک RankBrain حالا می توانیم هر چیزی را که می خواهیم جستجو کنیم. به مدد الگوریتم رنک برین RankBrain ، موتور جستجوی گوگل با دقت بالا ، بهترین نتایج را نشان می دهد.

قبل از اینکه الگوریتم رنک برین RankBrain ارائه شود، بهینه سازی وب سایت با تجزیه و تحلیل سیگنال های سنتی مانند لینک های مختلف، کلمات کلیدی همسان انجام می شد. پس از ورود RankBrain، سئو به طور کامل تغییر کرده است، زیرا در حال حاضر نتایج جستجوی بیشتر منافع کاربر را در نظر دارد تا بتواند بهترین پیشنهاد را به وی ارائه دهد. نتایج پرس و جو با توجه به هدف کاربر نمایش داده می شود و SEO نیز باید بر این اساس انجام شود. در واقع RankBrain مفاهیم کلی کلمه کلیدی را معرفی می کند.
روزهایی بودند که متخصصان SEO یک کلمه کلیدی برای هر صفحه می گذاشتند. اما امروزه ما از انواع کلمات کلیدی و عبارات در ساختار محتوا استفاده می کنیم و همه را در یک صفحه قرار می دهیم. RankBrain بر مفهوم کلی کلمه کلیدی متمرکز است که در آن تلاش می کند به درک آنچه کاربر جستجو می کند برسد و نتیجه را بر اساس نیاز کاربردر صفحات ارائه دهد.

الگوریتم RankBrain به طور مستقیم نتایج جستجو و رتبه بندی صفحات را تحت تاثیر قرار می دهد . به این ترتیب بازاریاب ها نیاز به استفاده ازمحتوا مناسب، سیگنال ها و تکنیک SEO دارند.

سخن آخر

روش های رتبه بندی و الگوریتم های موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند و موتور جستجوی Google به طور مداوم در حال به روز رسانی است . بنابراین لازم است که شما نیز با تمام تغییرات، به روز شوید. در غیر این صورت ممکن است رتبه و کاربران خود را از دست بدهید.