اخیراً اخبار منتشر شده در مورد ChatGPT طوفانی به پا کرده است و حتما شما هم در مورد این پردازشگر زبان هوش مصنوعی مطالبی شنیده اید. از زمان رونمایی ChatGPT ، یعنی دسامبر 2022 تاکنون، تعداد کاربران فعال آن به 57 میلیون نفر رسیده است و این فوق العاده است. شما تا چه حد با هوش مصنوعی  ChatGPT آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه کار می کند و برای چه نوع مشاغلی بیشتر مناسب است؟ با مکعب همراه شوید تا با مطالب جالبی در مورد ChatGPT آشنا شوید.

حتما بخوانید :

چطور از هوش مصنوعی در کسب و کار بهره ببریم؟

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تاثیر هوش مصنوعی بر سئو سایت چیست؟

معرفی هوش مصنوعی ChatGPT

ChatGPT یک برنامه هوش مصنوعی است که توسط شرکتی به نام OpenAI توسعه یافته است. این شرکت که یک سازمان تحقیقاتی هوش مصنوعی است، در سال 2015، توسط ایلان ماسک، سام آلتمن، گرگ براکمن، ایلیا سوتسکور و وویچ زارمبا OpenAI، تأسیس شد.

طراحی و پیاده سازی ChatGPT بر اساس GPT-3، سومین مدل از پروژه پردازش زبان طبیعی می باشد. این برنامه، یک مدل زبانی از پیش آموزش ‌دیده و در مقیاس بزرگ است که از معماری GPT-3 برای غربال کردن مجموعه عظیمی از داده ‌ها و منابع اینترنتی برای ارجاع به عنوان پایگاه دانش خود استفاده می‌کند.

ChatGPT یک شبکه عصبی مبتنی بر ترانسفورماتور است که پاسخ ها و داده ها را بر اساس الگوهای نوشتاری انسان ارائه می دهد. این برنامه هوش مصنوعی، با مقادیر بی پایانی از داده های متنی برنامه ریزی شده است تا بتواند زمینه، پاسخ های انسانی به سوالات، ارتباط و نحوه ایجاد آن ها را درک کند.

ChatGPT

مهم ترین ویژگی های ChatGPT چیست؟

با برخی از ویژگی های برجسته ی برنامه ی ChatGPT آشنا شوید.

  • ChatGPT دارای یک مقیاس بزرگ است و بیش از 175 میلیارد پارامتر دارد که آن را به یکی از بزرگ ترین مدل های زبانی تبدیل می کند.
  • ChatGPT دارای عملکرد چند وظیفه ای می باشد. این برنامه بیش از یک تابع زبان دارد، بنابراین می‌تواند به طور همزمان ترجمه، خلاصه ‌نویسی و پاسخ به سؤالات را انجام دهد.
  • ChatGPT قادر به پاسخ دهی در زمان واقعی می باشد؛ مانند یک ربات چت که هنگام خرید آنلاین آن را پیدا می کنید، ChatGPT قادر است پس از پرسیدن یک سوال یا تکمیل یک کار، بسیار سریع پاسخ بدهد.

ChatGPT  چگونه کار می کند؟

ChatGPT از یک شبکه عصبی گسترده برای تولید زبانی شبیه زبان انسان استفاده می کند که از طریق آن بتواند با کاربر ارتباط برقرار کند. اما آیا می دانید این روند چگونه اتفاق می افتد؟ در ادامه همچنان همراه ما باشید.

نحوه عملکرد ChatGPT به صورت گام به گام :

  • پردازش ورودی : کاربر انسانی دستورات یا سؤالات را در نوار متن ChatGPT تایپ می کند.
  • Tokenization : در این مرحله متن وارد شده نشانه گذاری می شود، به این معنی که برنامه، آن را به کلمات جداگانه برای تجزیه و تحلیل تقسیم می کند.
  • تعبیه ورودی : متن نشانه گذاری شده در بخش ترانسفورماتور شبکه عصبی قرار می گیرد.
  • رمزگذار – رمزگشا : ترانسفورماتور ورودی متن را رمزگذاری می کند و یک توزیع احتمال برای همه خروجی های ممکن ایجاد می کند. سپس آن توزیع خروجی را تولید می کند.
  • تولید متن و خروجی : ChatGPT پاسخ خروجی خود را تولید می کند و کاربر انسانی پاسخ متنی را دریافت می کند.

ChatGPT

قابلیت های نرم افزار هوش مصنوعی  ChatGPT چیست؟

ChatGPT دارای قابلیت های گسترده ای است که می تواند چشم اندازهای بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار داده و تغییر و تحولات چشم گیری ایجاد نماید. قابلیت های ChatGPT را در ادامه برشمرده ایم.

  • تولید متن : این برنامه از یک پایگاه داده از پیش آموزش دیده برای دریافت ورودی ها و درخواست ها استفاده می کند و پاسخ مناسب را در یک ساختار متنی طبیعی و شبیه انسان ایجاد می کند.
  • تکمیل متن : اگر شروع متن را به ChatGPT وارد کنید، می تواند جمله وارد شده شما را بر اساس محتوا و معنی به پایان برساند.
  • پرسش و پاسخ : ChatGPT می تواند به هر سوال که جز دانش از پیش آموزش شده آن است، پاسخ دهد.
  • خلاصه سازی : اگر یک متن طولانی را در ChatGPT وارد کنید و دستور خلاصه نویسی را برای آن اجرا کنید، اطلاعات را خلاصه می کند و در خروجی به ما ارائه می دهد.
  • ترجمه متن : درست مانند Google Translate، ChatGPT می تواند از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند، از جمله زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، هلندی، روسی، چینی، ژاپنی، کره ای، عربی.
  • هوش مصنوعی مکالمه ای : یکی از بزرگ‌ ترین ویژگی ‌های ChatGPT این است که می‌تواند به زبانی شبیه انسان مکالمه کند و پاسخ دهد.
  • تحلیل احساسات : ChatGPT قادر است احساسات انسانی را هنگام تجزیه و تحلیل متن تعیین کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک مشتری در یک سایت تجارت الکترونیک نظری را ارائه می دهد، ChatGPT می تواند متن را تجزیه و تحلیل کند و تعیین کند که آیا نظر مشتری مثبت، منفی یا خنثی است.
  • شناسایی موجودیت های نامگذاری شده : ChatGPT می تواند نام افراد، سازمان ها و مکان ها را شناسایی کند.
  • برچسب گذاری بخشی از گفتار : اگر در متن به یک تجدید نظر در اسامی، افعال، صفت ها و ساختار جمله نیاز باشد، ChatGPT یک منبع عالی است.

کلام پایانی : هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک برنامه هوش مصنوعی قدرتمند است که گام مثبت در جهت پردازش زبان طبیعی برداشته است. برجسته ترین قابلیت آن، تولید خروجی، شبیه انسان، پس از تجزیه و تحلیل ورودی های ارائه شده توسط انسان ها می باشد.

امکانات این برنامه، شامل عملیات ساده از جمله ترجمه و خلاصه سازی متن تا عملیات پیچیده تر مثل تحقیق و اتوماسیون می باشد. ChatGPT می تواند در صنایع مختلف اعمال شود.

ناگفته نماند که مانند هر فناوری دیگری، ChatGPT نیز محدودیت هایی دارد، بنابراین بهتر است همیشه قبل از شروع هر کار، بررسی های لازم را انجام دهید. به علاوه توصیه می شود همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید.

از همراهی همیشگی تان تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.