همراهان همیشگی مکعب، در مقالات قبلی مطالبی را در خصوص سئو و افزایش رتبه ی سایت مطالعه کردید، همچنین به شما آموزش دادیم که چگونه به صفحه ی اول گوگل بیائید. در این مقاله نیز مطالبی را در خصوص فاکتورهای رتبه بندی و فاکتورهای محتوا برای جستجوی هوش مصنوعی گوگل، برایتان در نظر گرفته ایم که بسیار مفید و کاربردی هستند و پیشنهاد می کنیم که این مقاله را هم تا پایان به دقت مطالعه نمائید.

این مطلب را از دست ندهید : افزایش رتبه سایت | چگونه ترافیک سایت را افزایش دهیم؟ | قسمت دوم

به منظور کسب اطلاعات دقیق و واقعی درباره ی فاکتورهای رتبه بندی سایت، نتایجی از پرس و جو از چند سئو کار حرفه ای به دست آمد و حاکی از آن بود که، الگوریتم های موتورهای جستجو به طرز چشم گیری در حال تغییر هستند و برای هماهنگی با موتور جستجو، نه تنها فاکتورهای رتبه بندی، بلکه فاکتورهای محتوایی نیز بسیار مهم هستند. در ادامه به مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی اشاره خواهیم کرد.

فاکتورهای رتبه بندی

تکامل فاکتورهای رتبه بندی سئو

موتورهای جستجو، بسیار سریع تر از صنعت سئو تکامل یافته اند. صنعت سئو در حال حاضر در یک حالت ثابت از روند پیشرفت خود قرار گرفته است. یک مثال خوب در این مورد، نتایج به دست آمده در سال 2005 در مورد نقش تحلیل های آماری در رتبه بندی سایت، می باشد.

تجزیه و تحلیل آماری(2005)

تجزیه و تحلیل آماری یک انقلاب بزرگ در الگوریتم های موتور جستجو بود. فاکتورهای رتبه بندی در کنار سئو، باعث تحول و تکامل بیشتر موتورهای جستجو شد. همانطور که می دانید لینک ها یکی از عوامل موثر در رتبه بندی است. تعداد لینک ها هنوز هم به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت نقش مهمی را ایفا می کند.

الگوریتم پنگوئن(2012)

الگوریتم پنگوئن، که در مورد رتبه بندی لینک ها می باشد، توانست جامعه ی سئو را شگفت زده کند. الگوریتم های رتبه بندی لینک، در واقع نقطه ی عطفی شد و پس از آن، رویکرد صنعت سئو درباره ی لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت، عوض شود.

فاکتورهای رتبه بندی هوش مصنوعی

ما هم اکنون در دوره ای هستیم که حدود 30 درصد از پرس و جوها در موتورهای جستجو از طریق هوش مصنوعی پاسخ داده می شود. هوش مصنوعی در الگوریتم های جستجوی گوگل نیز از ابتدای سال 2018 ب کار گرفته شد. حال سوالی که مطرح می شود این است که، چگونه رتبه بندی هوش مصنوعی می تواند بر فاکتورهای رتبه بندی تاثیرگذار باشد؟ در ادامه به پاسخ این سوال واهیم پرداخت.

تاثیر رتبه بندی هوش مصنوعی بر فاکتورهای رتبه بندی

با مطالعه در زمینه ی الگوریتم های هوش مصنوعی می توان دریافت که این الگوریتم ها تمایل دارند که بعد از الگوریتم های رتبه بندی مورد استفاده قرار گیرند و این نشان می دهد که هنوز فاکتورهای قبلی رتبه بندی از قبیل لینک ها و سرنویس ها برای ریشه کن کردن اسپم ها و هرزنامه ها و به طور کلی نتایج غیر مرتبط با کلمه ی کلیدی مورد جستجو، نقش اصلی را دارند. در روش های قدیمی، موتورهای جستجو به وب سایت ها در موتور رتبه بندی، برای یک درخواست جستجو، رتبه می دهند. پس از آن نتایج در یک الگوریتم تطبیق عصبی قرار داده می شود تا بر اساس فاکتورهای رتبه بندی قدیمی، نتایج نهایی استخراج شود. البته لینک ها هیچ نقشی در نتایج این بخش از عملکرد موتور رتبه بندی  ندارند.

الگوریتم دیگری برای موتور رتبه بندی وجود داردکه با استفاده از کلمات هم معنی و مشابه، رتبه بندی را انجام می دهد تا تعداد صفحات مورد جستجو را افزایش دهد و نتایج تنها به صفحاتی که شامل کلمات کلیدی هستند، محدود نشود.

فاکتورهای رتبه بندی

نکته ی کلیدی که همه متوجه آن شدیم این است که الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی، مایلند تا بعد از اینکه الگوریتم های رتبه بندی کار خود را انجام دادند، مورد استفاده قرار گیرند و این نشان می دهد که با وجودی که فاکتورهای قدیمی مانند : سرنویس ها، تگ عنوان و تگ alt و لینک ها  هنوز اهمیت دارند، اما از میزان اهمیت آن ها نسبت به گذشته، با و جود تکنیک های هوش مصنوعی، کاسته شده است.

 کلید طلائی کار این است که در واقع موتور جستجوی هوش مصنوعی تلاش می کنند تا به عنوان یک انسان عمل کنند. بدین معنا که، به طور مثال هنگامی که شما یک صفحه ی وب را جستجو می کنید تا پاسخ سوالتان را بیابید، آیا اصلا به سرنویس ها و تگ  alt و…توجه می کنید؟ قطعا خیر! شما فقط به دنبال پاسخ سوال خود می گردید. هوش مصنوعی گوگل نیز اینچنین عمل می کند. به زبان ساده می توان گفت : هوش مصنوعی دارای دو عملکرد اصلی می باشد:

  1. درک دقیق آنچه کاربر در درخواست جستجوی خود تایپ می کند.
  2. پیدا کردن صفحه ی وبی که دقیقا پاسخ سوال مخفی شده در درخواست جستجو را در خود داشته باشد.

درست مانند یک انسان واقعی، هوش مصنوعی تعداد تکرار کلمات کلیدی را نمی شمارد؛ حتی مترادف ها را هم پیدا نمی کند، بلکه او به دنبال پاسخ سوال می گردد تا مشکل را حل کند. بنابراین به جای تمرکز بر فاکتورهای جستجو که در گذشته استفاده می شد، به پاسخ سوال می اندیشد، حتی در تجارت الکترونیک. در تجارت الکترونیک، برخی برای انجام خرید جستجو می کنند. بنابراین این منطقی است که انتظار داشته باشیم در صفحه محتوای اطلاع رسانی به فرد وجود داشته باشد. که در این جا محتوا نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کند که در قسمت دوم همین مقاله به بحت در مورد فاتورهای محتوایی رتبه بندی خواهیم پرداخت. لطفا ما را در مقاله ی    قسمت دوم دنبال نمائید.