به عنوان یک متخصص سئو، شما باید  KPI های هر وب سایت را تجزیه و تحلیل کنید، نقاط ضعف و قوت هر کسب و کار را شناسایی کنید تا بتوانید استراتژی های سئو را توسعه دهید. این کار قدری یکنواخت، گاهی غیرقابل تحمل و خسته کننده می شود و بخش زیادی از وقت شما را به خود اختصاص می هد. در نتیجه، ممکن است دیگر انرژی کافی برای رشد واقعی یک کسب و کار را نداشته باشید. پایتون یک زبان برنامه نویسی شگفت انگیز است که به شما کمک می کند سئو سایت خود را بهبود بخشید. حتما می پرسید چگونه؟ با مکعب همراه شوید تا شما را با کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت آشنا کنیم.

بیشتر بدانید :

کمپین سئو چیست؟

آنالیز و تحلیل سئو سایت

سئو تکنیکال چیست؟

حقیقت این است که شما می توانید اکثر این وظایف تحلیلی را به صورت خودکار نیز انجام دهید که این مهم از طریق برنامه نویسی پایتون میسر می شود. بسیاری از متخصصان و بازاریابان سئو از Python برای بهبود سئو استفاده می‌کنند تا وب‌سایت‌ها با رتبه بهتری در گوگل ایندکس شوند و کسب ‌وکارها توسعه یابند.

آشنایی مختصر با پایتون Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و یک ابزار اتوماسیون ضروری است و این توانایی را دارد که به متخصصان موفق سئو کمک کند تا بتوانند ده ها ساعت در زمان خود صرفه جویی کنند. اگر مایل هستید با تاثیری که کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت ها دارد، رتبه وب سایت ها را افزایش دهید، با دانش کمی در زمینه کدنویسی، می توانید اسکریپت های مفید پایتون را بنویسید یا دانلود کنید تا SEO را قوت بخشید.

یکی از مزایای اصلی انتخاب زبان برنامه نویسی پایتون، سهولت در ویرایش، تست و اشکال زدایی کدها است. پایتون سینتکس فوق‌العاده ساده ای دارد که یادگیری آن را آسان می‌کند.

کاربرد پایتون در بهیبود سئو

نقش و کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت چیست؟

به عنوان یک سئو کار حرفه ای، درک اصول اولیه HTML، CSS و JS مهم است. با این حال، به این دلیل کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت اهمیت دارد که این زبان برنامه نویسی فرصت‌هایی برای خودکارسازی برخی از کارهای سطح پایین‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد که معمولاً تکمیل آن ها ساعت‌ها زمان می برد. در واقع قابلیت اتوماسیون پایتون است که می تواند تاثیر مثبتی بر سئو سایت داشته باشد.

معرفی انواع اسکریپت های سئو در پایتون

اولین اسکریپت موجود در پایتون،    Python SEO Analyzer است. این اسکریپت برای شما این امکان را فراهم می کند که یک وب سایت را به صورت صفحه به صفحه تجزیه و تحلیل کنید تا مسائل مربوط به سئو را در هر صفحه شناسایی کنید، مانند: ابرداده از دست رفته، عنوان صفحات تکراری، نشانه گذاری های از دست رفته و موارد دیگر.

علاوه بر این، تحلیلگر سئو پایتون، تعداد کلمات کلید را در وب سایت شما تجزیه و تحلیل می کند و رایج ترین کلمات کلیدی استفاده شده در سایت را به شما نشان می دهد. به این ترتیب می توانید متوجه شوید که آیا از کلمات کلیدی اصلی خود بیش از حد استفاده کرده اید یا برعکس، به اندازه کافی از این کلمات استفاده نشده است.

کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت : اسکریپت Crawl404

این اسکریپت دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که کراولرهای موتورهای جستجو انجام می دهند؛ به این ترتیب که در وب ‌سایت جستجو می کند تا پیوند با خطای 404 را برسی کند.

برای این منظور تنها کاری که باید انجام دهید این است که کد را با نقشه سایتی که می خواهید بررسی شود، به روز رسانی کنید و سپس کد را اجرا کنید.

کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت : اسکریپت بهینه ساز تصویر

این اسکریپت Python صرفاً می‌تواند اندازه فایل مربوط به یک ‌تصویر یا تمام تصاویر موجود در فهرست فعلی شما را فشرده و بهینه سازی کند. اگر به دنبال راهی برای افزایش سرعت وب سایت خود با فشرده سازی تصاویر هستید، این روش احتمالاً سریع ترین و ساده ترین راه برای انجام این کار است.

کاربرد پایتون در بهبود سئو سایت : اسکریپت Screaming Frog

اکثر سئوکاران می دانند که Screaming Frog یکی از مهم ترین ابزارهایی است که به بهبود رتبه سایت و سئو کمک می کند.

Screaming Frog Shingling این امکان را فراهم می کند تا متن بدنه را در همه صفحات با یکدیگر مقایسه کنید و نتایج جستجوی کراولرها را به صورت سفارشی دریافت کنید.

هنگامی که مقایسه کامل شد، یک CSV جدید برای شما ایجاد می شود، که شامل یک امتیاز می باشد و این امتیاز میزان شباهت را مشخص می کند؛ همچنین URL مربوط به آن صفحه را به شما می دهد.

کاربرد پایتون در بهیبود سئو

بنابراین اگر در مورد محتوای تکراری در یک وب سایت نگران هستید ، این ابزار قطعا همان ابزار ارزشمندی است که به شما کمک خواهد کرد تا یو آر ال های حاوی محتواهای تکراری را در مقایسه با محتواهای صفحات وب سایت خود پیدا کنید.

چگونه پایتون را نصب کنیم؟

حال که با کاربرد پایتون در سئو سایت آشنا شدید، ممکن است ترجیح بدهید که برای بهبود رتبه وب سایت خود پایتون را نصب کنید و از مزیت های آن بهره مند شوید. در این صورت حتما می خواهید بدانید که پایتون را چگونه نصب کنید! پس همچنان با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز باید بدانید که نحوه نصب پایتون در سیستم عامل های مختلف متفاوت است؛ ما هر کدام را به صورت جداگانه برای شما عزیزان آورده ایم.

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید :

  • منوی Start را باز کنید و PowerShell را تایپ کنید. حالا را PowerShell را باز کنید.
  • دستورالعمل یا command که در ادامه مشاهده می کنید را وارد کنید و سپس کلید Enter یا کلید Return را بزنید. (– Python –version)
  • اگر پیغام خروجی شبیه به Python X.X.X را مشاهده کردید، به این معناست که پایتون روی سیستم شما نصب است. در غیر این صورت لازم است که پایتون را روی سیستم خود نصب کنید.

پس برای نصب پایتون مراحل زیر را دنبال کنید :

  • به بخش دانلودها در وب سایت رسمی پایتون بروید
  • آخرین نسخه موجود در زمان نصب را دانلود کنید. مطمئن شوید که روی گزینه Add Python to PATH کلیک کرده اید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
  • پس از اتمام نصب، PowerShell خود را ببندید، دوباره آن را باز کنید و دستورالعمل های بالا را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که نصب با موفقیت انجام شده است.

اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید :

  • Terminal خود را باز کنید. راحت ترین راه برای این کار باز کردن spotlight search است. پس از آن دستور cmd به اضافه ی spacebar را در ترمینال تایپ کرده و با فشرده اینتر اجرا کنید. حالا دستورالعمل– Python –version را تایپ کرده و با مجددا با فشردن کلید اینتر، اجرا کنید.
  • و مجددا اگر پیغام خروجی شبیه به Python X.X.X را مشاهده کردید، یعنی پایتون روی سیستم شما نصب است. در غیر این صورت لازم است که پایتون را روی سیستم خود نصب کنید.

برای نصب پایتون مراحل زیر را همراه با ما انجام دهید:

  • به بخش دانلودها در وب سایت رسمی پایتون بروید
  • آخرین نسخه موجود در زمان نصب را دانلود کنید.
  • پس از اتمام نصب، ترمینال را ببندید، دوباره آن را باز کنید و دستورالعمل های بالا را اجرا کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که پایتون به درستی روی سیستم شما نصب شده است.

کاربرد پایتون در بهیبود سئو

به این نکته توجه داشته باشید که نصب پایتون اندکی زمان بر است، اما استفاده از اسکریپت های آن چندان کار سختی نمی باشد و نیازی نیست که شما یک برنامه نویس با تجربه باشید. خبر خوب این است که شما می توانید تعداد زیادی از اسکریپت های پایتون که در بهبود سئو سایت کاربرد دارد را از منابع برنامه نویسی آنلاین مانند GitHub دانلود کنید.

کلام پایانی

پایتون یک ابزار قدرتمند برای آسان‌تر کردن پیاده سازی استراتژی های سئو و صرفه جویی در زمان است. با پایتون، می توانید به طور خودکار صفحات وب را مورد کنکاش قرار دهید، تصاویر را به صورت انبوه بهینه کنید، لینک های شکسته را شناسایی کنید و … ؛ و به این ترتیب سئو سایت خود را بهبود بخشید.

مهم ترین کاربرد پایتون در بهبود سئو این است که برای انجام این کار لازم نیست یک شما استاد برنامه نویسی باشید؛ بلکه تنها کاری که باید انجام دهید این است که پایتون را نصب کنید و اسکریپت های SEO مرتبط را دانلود و اجرا کنید.

امید است مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

از توجه و همراهی همیشگی تان صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم.