در این مقاله مکعب قصد دارد شما را با نوع دیگری ار سئو به نام سئو تکنیکال (سئو فنی) آشنا نماید. سئو تکنیکال (سئو فنی) ربطی به محتوا نویسی ندارد و مربوط به مواردی از قبیل : ریسپانسیو بودن سایت، سرعت لود صفحات، اتصال ایمن به وب سایت و … می باشد که بیشتر جنبه ی تکنیکال یا فنی دارد. لطفا همراه ما باشید و این مقاله را تا پایان مطالعه نمائید.

بیشتر بدانید :

کمپین سئو چیست؟

آنالیز و تحلیل سئو سایت

سئو تکنیکال (سئو فنی) چیست؟

به زبان ساده می توان گفت سئو تکنیکال به معنای بهبود جنبه های فنی وب سایت است که با هدف افزایش رتبه بندی صفحات آن در موتورهای جستجو انجام می شود. در حقیقت طراحی سایتی که از سرعت خوبی برخوردار باشد و فعالیت ربات های خزنده در آن به آسانی صورت گیرد،  و در کل قابل فهم برای موتورهای جستجو باشد، از ارکان بهینه سازی یا سئو تکنیکال سایت است.

چرا سئو تکنیکال (سئو فنی) اهمیت دارد؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره به دنیال این هستند که بهترین نتیجه ممکن را پس از جستجوی کاربران خود به آن ها ارائه دهند. بنابراین ، ربات های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلفی جستجو و ارزیابی می کنند.

سئو تکنیکال (سئو فنی)

به طور مثال برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است ، مانند سرعت بارگیری یک صفحه یا عواملی دیگر که به ربات های موتور جستجو کمک می کند تا در مورد صفحات وب اطلاعاتی کسب کنند که به آن ها داده های ساختار یافته گفته می شود.

بنابراین ، وقتی سئو صفحه از لحاظ تکنیکال بهبود یابد، به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت را بهتر درک کند و نتایج جستجو را دقیق تر به کاربر نشان دهد. به این ترتیب وقتی شما سئو تکنیکال (سئو فنی) را به خوبی در سایت خود انجام دهید، رتبه ی بهتری از موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد.

این موارد بیان کننده اهمیت سئو تکنیکال (سئو فنی) است.

چک لیست سئو تکنیکال

در این بخش از مقاله به مواردی اشاره کرده ایم که برای بهبود سئو تکنیکال در وب سایت خود باید آن ها را در نظر گرفته و رعایت کنید.

از SSL استفاده کنید

(Secure Sockets Layer) یا SSL ، یک فناوری امنیتی است که پیوند رمزگذاری شده ای را بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. با استفاده از SSL می توانید سایتی را به راحتی مشاهده کنید که در آن URL وب سایت به جای «http: //» با «https: //» شروع می شود.

سازگاری با موبایل

شما باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با موبایل سازگار است. طراحی وب سایت ریسپانسیو به این معنا است که ابعاد اجزا وب سایت شما به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی جستجو و مشاهده کرد. سازگاری با موبایل یا ریسپانسیو بودن صفحات وب از ارکان سئو تکنیکال (سئو فنی) است.

سرعت سایت خود را افزایش دهید

موتورهای جستجو سایت هایی را که سریع لود می شوند را به دیگر سایت ها ترجیح می دهد. سرعت صفحه به عنوان یک سیگنال مهم در رتبه بندی موتورهای جستجو در نظر گرفته می شود.

محتوای تکراری در سایت نداشته باشید

محتواهای تکراری می تواند برای کاربران گیج کننده باشد. در حقیقت الگوریتم های موتور جستجو به گونه ای است که برای محتواهای تکراری رتبه ی خوبی در نظر نمی گیرد.

نقشه XML سایت را ایجاد کنید

نقشه XML  سایت، فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا زمانی که ربات های خزنده را به سمت وب سایت شما می فرستند، آن ها بتوانند به درستی از این فایل مانند یک “نقشه راه جستجو” استفاده کنند و بخش های مختلف سایت را به طور دقیق جستجو کرده و به موتورهای جستجو اعلام کنند که دقیقاً هر صفحه کجاست.

سئو تکنیکال (سئو فنی)

فعال سازی AMP

AMP یک پروژه مورد پشتیبانی Google است که هدف آن سرعت بخشیدن به ارسال محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد ویژه معروف به AMP HTML است.

استفاده از نشانه گذاری داده های ساختار یافته (structured data)

نشانه گذاری داده های ساختار یافته (structured data) در حوزه سئو تکنیکال (سئو فنی) عبارتست از کدی که به وب سایت خود اضافه می کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند محتوای موجود در آن را بهتر درک کند تا سایت شما را به طور موثرتری ایندکس کند و نتایج مرتبط تری ارائه دهد.

سایت خود را با Google Search Console و Bing Webmaster Tools ثبت کنید

Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزارهایی رایگان از Google و Microsoft هستند که برای شما این امکان را فراهم می کنند تا وب سایت خود را برای ایندکس گذاری به موتورهای جستجوگر آن ها ارسال کنید.

نکته ی پایانی : با استفاده از فایل robots.txt می توانید ربات های خزنده را در سایت خود راهنمایی کنید. این یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت به کار گرفته شود و یک اشتباه کوچک ممکن است از عملکرد ربات ها در سایت شما جلوگیری کند.

کلام آخر

یکی از جنبه های بهینه سازی موتورهای جستجو مربوط می شود به سئو تکنیکال (سئو فنی) سایت. همانطور که گفته شده سئو تکنیکال مربوط می شود به جنبه های فنی سایت و چندان به محتوا نویسی ربطی ندارد.

با مطالعه ی دقیق این مقاله می توانید با فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در سئو تکنیکال (سئو فنی) آشنا شوید و آن ها را در طراحی وب سایت خود رعایت نمائید.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همرا بودید از شما سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید و سوالات و مشکلاتتان را مطرح نمائید.