سئو یا بهینه سازی موتور جستجو یکی مهمترین مواردی است که شما می توانید از آن برای موفقیت سایت خود استفاده کنید. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که استفاده از این تکنیک ها دیگر برای بهبود رتبه در موتورهای جستجوی مختلف تاثیری ندارد، اما باید بدانید که سئو همچنان هم با اهمیت است، با این تفاوت که الگوریتم های رتبه بندی گوگل تغییر کرده اند. جالب است بدانید که موتورهای جستجوی مختلف روش های رتبه بندی سایت های مختلف را هیچوقت تماما مشخص نمی کنند، اما نگران نباشید چرا که با همین ابزارهای محدودی که در دست است، به راحتی می توان شرایط رتبه سایت را بهبود بخشید.

الگوریتم های رتبه بندی گوگل چیست؟

الگوریتم های رتبه بندی گوگل به کلیه قوانینی گفته می شود که موتور جستجو از آنها استفاده می کند تا یک رتبه خاص را به صفحه سایت شما به نسبت سایر رقبایتان اهدا کند. بنابراین تمام سایت هایی که در زمینه های مشابه کار می کنند، فیلتر شده و بر اساس درخواست کاربران، به آنها پیشنهاد داده می شوند. به همین دلیل است که سایت های مختلف با کلمه کلیدی مشابه، در جایگاه های مختلف قرار دارند.

4 مورد از مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل

مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل

الگوریتم گوگل پاندا یا GOOGLE PANDA

این الگوریتم که مربوط به بررسی محتواهای سایت است، از سال 2011 شروع به فعالیت کرده است که در سال 2016 به یکی از قسمت های اصلی الگوریتم های رتبه بندی گوگل تبدیل گشت.

الگوریتم گوگل پاندا چگونه کار می کند؟

این الگوریتم محتوای متنی هر یک از صفحات سایت شما را بررسی کرده و به آن رتبه ای اختصاص می دهد. که این رتبه در نهایت روی رتبه کلی سایت شما تاثیر گذار است. این الگوریتم به دنبال محتواهای جدید و منحصر به فرد و کاربردی است. پس سعی نکنید که سایت خود را با مطالب غیر ضروری پر کنید، چرا که این الگوریتم هوشمند است. و اگر گوگل استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی را در الگوریتم های خود توسعه دهد، هوشمندتر نیز خواهد شد. این الگوریتم در ابتدا به عنوان یک الگوریتم کمکی و اضافی برای تشخیص وب سایت های خوب از بد ارائه شد. اما همان طور که بیان شد، در سال 2016 به یکی از الگوریتم های اصلی گوگل تبدیل شد چرا که به خوبی می تواند تجزیه و تحلیل را انجام دهد البته نه به طور 100 درصد.

چگونه این الگوریتم را راضی نگهداریم؟

مهمترین کاری که برای راضی نگه داشتن این الگوریتم می توانید انجام دهید، این است که محتوای منحصر به فردی در متن سایت خود قرار دهید. بنابراین از هیچ گونه محتوای تکراری در هیچ کدام از متن های سایت خود استفاده نکنید.

مخطابان گرامی، اگر شما دارای سایت فروشگاهیی هستید که نمی توانید محتوای منحصر به فرد و یکتا در سایت قرار دهید، بهتر است که صفحه مورد نظر را برای ایندکس کردن گوگل ببندید. با استفاده از پلاگین Yoast می توانید این کار را انجام دهید.

الگوریتم پنگوئن گوگل یا Google Penguin

یکی دیگر از مواردی که به عنوان الگوریتم های رتبه بندی و سئو در نظر گرفته می شود، قرار دادن لینک های داخلی در سایت است. الگوریتمی که در گوگل مسئول چک کردن این پیوندهای داخلی است، الگوریتم پنگوئن گوگل نام دارد. این الگوریتم از سال 2012 شروع به فعالیت کرد و در سال 2016 نیز به یکی از بخش های اصلی گوگل تبدیل شد. این الگوریتم به صورت زمان واقعی و در تمامی لحظات در حال چک کردن است.

الگوریتم پنگوئن گوگل چگونه کار می کند؟

این الگوریتم شروع به بررسی کردن درستی تمام لینک های داخلی شما می کند. بنابراین اگر یکی از آنها غیر مرتبط یا خراب باشد، رتبه سایت را کاهش می دهد. فراموش نکنید که استفاده از لینک های خارجی بین وب سایت های مختلف، همچنان هم می تواند بهترین گزینه برای بهتر شدن رتبه باشد.

این الگوریتم روی کلمه هایی که برای لینک دهی انتخاب می کنید نیز حساسیت خاصی به خرج می دهد. بنابراین شما به عنوان یک نویسنده محتوا، باید سعی کنید بین این کلمات و سایر عبارت هایی که به کار می برید، تمایز قائل شوید.

چگونه این الگوریتم را راضی نگهداریم؟

سعی کنید از درست کار کردن تمامی لینک هایی که استفاده می کنیدف اطمینان حاصل نمایید. همچنین بهتر است که از چند لینک خارجی برای بهبود رتبه سایتتان استفاده نمایید.

اگر می خواهید از درست بودن لینک های داخلیتان اطمینان حاصل کنید، می توانید از ابزاری نظیر Majestic یا Link Research Tools استفاده کنید.

4 مورد از مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل

الگوریتم زرین بال گوگل یا Google Hummingbird

این الگوریتم که به عنوان یکی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل شناخته می شود، ادعا می کند که می تواند میزان علاقه مندی کاربر به محتوای سایت شما را تشخیص دهدو این الگوریتم از سال 2013 تا کنون در حال فعالیت است. جالب است بدانید که اگر سایت شما تناسبی با معیارهای این الگوریتم نداشته باشد، شما را جریمه نخواهد کرد و تنها به کمک شما می آید.

الگوریتم زرین بال گوگل چگونه کار می کند؟

این الگوریتم در سطح اینترنت به دنبال گزینه هایی است که با سابقه علاقه مندی کاربر تطابق بیشتری دارد. بنابراین نحوه کار آن مشابه با الگوریتم های پرسش و پاسخ است.

چگونه توجه الگوریتم زرین بال گوگل را به سایت خود جلب نماییم؟

برای موفق بودن از دید این الگوریتم شما باید بدانید که محتوای هر صفحه از سایت شما به دنبال پاسخ دادن به کدام نیاز کاربر است. اگر بدانید که صورت مسئله چیست، قطعا پیدا کردن راه حل نیز کار ساده ای خواهد بود. بنابراین سعی کنید که محتوای خود را به صورت پرسش و پاسخی تنظیم کنید تا نشان دهید که به سوالات کاربر اهمیت می دهید.

الگوریتم کبوتر گوگل یا Google Pigeon

این الگوریتم نیز یکی دیگر از الگوریتم های رتبه بندی گوگل است که به کاربر کمک می کند تا نتیجه ای متناسب با موقعیت جغرافیایی که دارد دریافت نماید. این الگوریتم که از سال 2013 تا کنون شروع به فعالیت کرده است، جریمه ای برای وب سایت هایی که پارامترهای آن را رعایت نکرده اند، در نظر نگرفته است و تنها برای محتواهای انگلیسی به کار برده می شود.

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند؟

این الگوریتم نتایج پیشنهادی گوگل را بر اساس موقعیت جغرافیایی که کاربر در آن است، فیلتر می کند. که در واقع زمانی به درستی کار می کند که کاربر اطلاعات مورد نیاز را با موتور جستجو به اشتراک بگذارد.

هدف اصلی این الگوریتم، بهتر کردن شرایط جستجوی افراد از طریق تلفن های همراه است. بنابراین با استفاده از لیست محلی که آماده کرده است، بررسی رتبه بندی را انجام داده و بهترین گزینه ها را به کاربر پیشنهاد می دهد.

چگونه توجه الگوریتم کبوتر گوگل را به سایت خود جلب نماییم؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که کسب و کارتان را به لیست حرفه های محلی اضافه کنید و سپس نشان دهید که به نظر و نیاز مشتری احترام می گذارید. به عنوان مثال استفاده از کلمات کلیدی محلی، مانند تولید محتوا در اصفهان، می تواند منجر به بهبود شرایط رتبه شما شود.

نظر شما در مورد الگوریتم های رتبه بندی گوگل چیست؟ آیا هنگام تولید محتوا، حواستان به جلب نظر این الگوریتم ها هست؟