فیگما یک ابزار طراحی رابط کاربری مبتنی بر مرورگر است که برای کاربران این امکان را فراهم کرده است تا با همکاری یکدیگر نمونه ‌های اولیه رابط کاربری را بسیار جذاب و کاملا تعاملی ایجاد کنند. فیگما در سال ۲۰۱۶، منتشر شد و از همان زمان در میان طراحان گرافیک به یک ابزار محبوب هم در صنعت طراحی وب و هم در جوامع آنلاین تبدیل شد. با استفاده از این ابزار افراد می توانند با میلیون ها کاربر در سراسر جهان همکاری کنند؛ همچنین قالب ها، طرح ها و ویجت ها را به اشتراک بگذارند. در این مقاله خواهیم گفت که فیگما چیست و چه مزیت هایی دارد. لطفا با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

چند نمونه از بهترین طراحی های اینفوگرافیک

طراحی مونوگرام چگونه است؟

نکاتی مهم در طراحی کارت ویزیت

معرفی برنامه ی فیگما Figma

Figma یک نرم افزار مبتنی بر وب است که به طور خاص برای طراحی رابط های کاربری (UI) طراحی شده است. این برنامه در سال ۲۰۱۵ توسط تیم کوچکی از توسعه دهندگان شرکت بزرگ Google ایجاد شد؛ این افراد به دنبال پیدا کردن راه بهتری برای همکاری با یکدیگر در پروژه های UI بودند. توسعه دهندگان گوگل به این نتیجه رسیده بودند که ابزارهای موجود مانند Photoshop و Sketch به اندازه کافی انعطاف پذیر نیستند. بنابراین تصمیم گرفتند نرم افزار جدیدی ایجاد کنند تا به کاربران کمک کند که بتوانند کارهای بیشتری را در زمان کمتر و بسیارسریع تر انجام دهند.

نتیجه ی کار نرم افزار Figma بود که در سال ۲۰۱۶ به صورت عمومی راه اندازی شد. از آن زمان تاکنون، فیگما میلیون ها بار دانلود شده و توسط هزاران طراح حرفه ای مورد استفاده قرار گرفته است؛  از آنجا که فیگما دارای ترکیبی منحصر به فرد از ویژگی های مورد نیاز کاربران می باشد، به سرعت در میان طراحان وب و گرافیست ها محبوب شد.

اکنون که تا حدودی متوجه شدید که فیگما چیست و چه کاربردی دارد در ادامه همچنان همراه ما باشید تا با مزیت ها و نکات جالب دیگر در مورد این نرم افزار آشنا شوید.

فیگما

معرفی موارد کاربرد فیگما

اگر مایلید دقیقا بدانید کاربردهای فیما چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد، این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید.

  • Figma به کاربران این امکان را فراهم کرده است تا بتوانند در زمان واقعی برای نمونه سازی رابط های کاربری و برنامه های کاربردی وب با یکدیگر همکاری کنند.
  • با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک برداری فیگما ، تیم ‌های طراحی می‌توانند طرح ‌بندی ‌های پیچیده وایرفریم را برای وب ‌سایت ‌ها بسازند که اندازه آن ‌ها قابل تغییر است و می تواند برای صفحه ‌ها با اندازه های مشخص بهینه شوند.
  • از طریق فیگما کاربران می‌توانند عناصر تعاملی مانند قابلیت‌ های اسکرول و شناور را به طرح ‌های خود اضافه کنند؛ همچنین نمونه های اولیه صفحات وب خود را با قابلیت آزمون و خطا و تست به راحتی ایجاد کرده و برای طراحان این امکان را فراهم کند تا بتوانند بازخورد سریع دریافت کنند.
  • از آنجایی که Figma نوعی ابزار همکاری قدرتمند است، جامعه عظیمی از طراحان و توسعه دهندگان دائماً پلاگین ها، قالب ها و ابزارک های جدیدی را برای استفاده عمومی با استفاده از آن ایجاد می کنند.
  • از طریق وب ‌سایت Figma و سایر انجمن ‌ها، کاربران می‌توانند طرح‌ های جدید خود را به اشتراک بگذارند، درباره الگوها بازخورد ارائه کنند و عملکرد عناصر رابط کاربردی را به صورت تعاملی بهبود بخشند.
  • از دیگر امکانات فیگما این است که هر روز، منابع جدید و بیشتری از آن در حال توسعه است؛ منابعی که می‌تواند به کاربران کمک کند تا امکانات موجود را تغییر دهند و مجدداً هدف‌گذاری کنند تا با نیازهایشان مطابقت داشته باشند.

مواردی که گفته شد جز مهم ترین و اصلی ترین کاربردها و ویژگی های نرم افزار فیگم است که باعث شده تا این حد در میان کاربران وب محبوب گردد. در بخش بعدی شما را با مزیت های figma آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با مزایای فیگما

فیگما ، این پلتفرم دیجیتالی محبوب، برای کاربران شرایطی را فراهم کرده است تا طرح ‌های خود را با کارایی بیشتری ایجاد کنند، به اشتراک بگذارند و آن ها را به سادگی مدیریت کنند. این پلتفرم ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد که می توان از آن ها برای بهبود طراحی استفاده کرد. در این بخش از مقاله شما را با این ویژگی ها و مزایا آشنا کرده ایم. همچنان همراه ما باشید.

سهولت در ایجاد یک موکاپ وب سایت

بارزترین مزیت Figma این است که شما نیازی به دانستن کدنویسی ندارید و به همان سادگی که اشیاء را روی بوم می کشید، می توانید طرح ها و نمونه های اولیه را ایجاد کنید.

رابط کاربری ساده

اگر قبلاً تجربه ی استفاده از فتوشاپ را داشته اید، متوجه خواهید شد که رابط کاربری فیگما بسیار ساده تر از فتوشاپ است؛ برای مثال افزودن یک شی در فیگما فقط به یک کلیک ساده نیاز دارد.

فیگما

پشتیبانی از سیستم های دسکتاپ و تلفن های همراه

اگر Figma را انتخاب می کنید، دیگر هیچ نگرانی در مورد مشکلات سازگاری با سیستم های مختلف ندارید. به این دلیل که فیگما هم از سیستم های دسکتاپ و هم از تلفن های همراه پشتیبانی می کند؛ به علاوه شما می توانید به راحتی از هر کجا به فایل های خود دسترسی داشته باشید.

طراحی ریسپانسیو

هنگامی که یک وب ‌سایت ایجاد می‌کنید، اغلب باید اندازه عناصر صفحه خود را تغییر دهید. اگر قابلیت ریسپانسیو بودن را در نظر نداشته باشید، ممکن است این عناصر در صفحه نمایش کوچک ‌تر به ‌هم ریخته و غیر قابل تشخیص به نظر برسند. به همین دلیل است که طراحی ریسپانسیو بسیار مهم است. اما با Figma، نگران این موضوع نباشید. این برنامه به طور خودکار طرح شما را با توجه به اندازه صفحه تنظیم می کند.

پشتیبانی از چندین پلتفرم

Figma با چندین پلتفرم از جمله Windows، Mac OS X، iOS، Android و Linux سازگار است.

به اشتراک گذاری سریع فایل ها

پس از اتمام طراحی پروژه با فیگما ، می توانید آن را مستقیماً از طریق مرورگر خود به اشتراک بگذارید. این امر ارسال طرح را برای مشتریان آسان می کند.

قالب های قابل تنظیم

با Figma می توانید قالب ها را بر اساس نیاز خود سفارشی سازی کنید. به عنوان مثال، می توانید رنگ ها، فونت ها و پس زمینه ها را تغییر دهید تا سبک منحصر به فرد خود را بسازید.

امکان همکاری با دیگران

از آنجایی که Figma مبتنی بر کلود است، می توانید با به اشتراک گذاری فایل های خود به صورت آنلاین با دیگران همکاری کنید.

یادگیری آسان

یادگیری Figma در مقایسه با سایر نرم افزارهای طراحی گرافیک بسیار آسان است. حتی مبتدیان نیز می توانند در عرض چند دقیقه کار با آن را یاد بگیرند.

فیگما

سرعت بارگذاری سریع

یکی دیگر از دلایل محبوبیت Figma در بین طراحان این است که سریع بارگذاری می شود. برای مثال، باز کردن یک فایل جدید روی فیگما کمتر از دو ثانیه طول می کشد.

سازگار با مرورگرهای مختلف

Figma به طور کامل در مرورگرهای مختلف آزمایش شده است؛ بنابراین هنگام استفاده از آن هیچ مشکلی را تجربه نخواهید کرد.

به راحتی در دسترس است

اگرچه Figma یک نرم افزار نسبتا جدید است، اما در حال حاضر بیش از میلیون ها کاربر دارد و هر روز به تعداد کاربران آن اضافه می شود.

خدمات پشتیبانی عالی

اگر کاربران فیگما با مشکلی مواجه شوند یا سوالی داشته باشند، تیم خدمات مشتری آن ها همیشه برای کمک به کاربران در دسترس است.

کلام پایانی : فیگما چیست؟

در این مقاله ، تصویر واضحی از FIGMA همراه با مزایا و ویژگی های کلیدی آن مطرح شد. اکنون می دانید که فیگما یک پلت فرم توسعه نرم افزاری منبع باز و مشارکتی، برای طراحی و ساخت برنامه های کاربردی وب است. به علاوه، فیگما یک ویرایشگر متن غنی، یک ویرایشگر کد و یک ابزار تست عالی دارد.

 FIGMA بر اساس الگوی طراحی Model-View-Controller (MVC) می باشد و با وجود اینکه دارای معایبی هست، اما مزایای آن بیشتر است و شما می تواند به راحتی آن را یاد بگیرید. کار با فیگما یک شروع عالی برای ساختن طرح های گرافیکی می باشد و شما می توانید از همان روز اول از آن به عنوان یک ابزار توسعه نرم افزار به راحتی استفاده کنید.