یکی از راه های مدیریت مقادیر قابل توجهی از داده ها، مدیریت از طریق روش های بصری است. اینفوگرافی (infographics) این قدرت را دارد که دانشی در مورد یک موضوع خاص را بسیار سریع تر و موثرتر از متن خالص انتقال دهد. در واقع، به نظر می رسد که جذابیت اینفوگرافی درطبیعت آن و در درون آن نهفته است، چرا که بازدیدکنندگان  را به سمت تصاویر، ترکیب رنگی و به طور کلی ویژگی های بصری خود جذب می کند. با این حال، این شرایط بسته به کیفیت ارائه و طراحی اینفوگرافیک (Infographic design) می تواند متفاوت باشد.

زمینه های کاربردی طراحی اینفوگرافیک (Infographic design)

  • اینفوگرافی (infographics) در زمینه های فرهنگی نیز توانسته است که نفوذ کند، و جایگاه خود را به عنوان فرم پیشرو در نمایش اطلاعات و ارتباطات، یافته است.
  • اینفوگرافی را می توان در همه زمینه های کسب و کار، اخبار، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و..دید.
  • اینفوگرافی (infographics) یک تجسم منحصر به فرد است، چرا که آیتم های جذاب و زیبای بصری را با یک روش تاثیر گذار برای ارائه اطلاعات به طور مستقیم ترکیب می کنند و همچنین می تواند به عنوان ابزار یادگیری در آموزش و پرورش برای معلمان و دانش آموزان مورد استفاده واقع شود.
  • شواهد نشان داده شده است که اینفوگرافیک می تواند برای مشاوره دادن به مخاطبان غیر متخصص مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانند به طورآگاهانه درباره پیام هایی که می خواهند براساس نیازهای خودشان ارائه دهند، تصمیم گیری نمایند.
  • اینفوگرافی (infographics) به عنوان بخش تجسمی و بصری اطلاعات در نظر گرفته می شود. این یک زمینه پژوهشی است که بر روی الگوهای و روند در مجموعه داده های انتزاعی متمرکز شده و می تواند برای طراحی اینفوگرافی (infographics) برای تأثیر حداکثر پشتیبانی کند. زمینه تجسم اطلاعات ترکیبی از مفاهیم از علوم رایانه، داده کاوی، علوم شناختی و طراحی گرافیک است. این به این معنی است که توانایی جمع آوری، ذخیره و مدیریت داده ها به سرعت افزایش می یابد، توانایی ما در درک آن نسبتا ثابت است.
  • اینفوگرافی (infographics) می تواند زمانی که دانش آموزان با داده های بزرگ سر و کار دارند، مورد استفاده قرار گیرد. مفاهیمی که آموزش آن ها ممکن است برای آموزگاران بسیار دشوار به نظر برسد، به طرز حیرت انگیزی، با به کارگیری اینفوگرافی های قوی، بسیار سریع و کاربردی، آموزش داده می شود. می توان از اینفوگرافی، به طور گسترده ای در زمینه های آموزشی زیر استفاده کرد : برای انجام مقایسه، نمودار جریان، جدول زمانی، فرایند های مبتنی بر تصویر و ….
  • اینفوگرافی به عنوان اطلاعات تجسمی و بصری محسوب می شود.

طراحی اینفوگرافیک (Infographic design)

طراحی اینفوگرافی عبارتست از بصری سازی داده ها به وسیله ی ترکیب داده با علامت، نقشه، نمودار و گرافیک برای انتقال و درک سریع اطلاعات و انتقال واضح و روشن یک پیام به بازدیدکننده. خط مشی طراحی اینفوگرافیک، این روزهابه طور گسترده ای در زیر چتر قوائد مربوط به semiotics و طراحی گرافیکی قرار گرفته است.

به عنوان یک آموزگار طراحی اینفوگرافی، باید اظهار داشت که، استفاده و ایجاد اینفوگرافی (infographics) ،مهارت های سواد بصری را توسعه خواهد داد که به معلمان کمک خواهد کرد تا دانش آموزان را برای باور، درک و ارزیابی اطلاعات بصری از طریق اینفوگرافی، بهتر و مفید تر یاری رسانند. علاوه بر این، از طریق طراحی یک نمایش بصری با استفاده از ایده های پیچیده، می توان بازدیدکنندگان را با محتوا به صورت پایدار درگیرکرد، که این باعث عمیق تر شدن درک آنها از مسائل بیان شده و داده های درون اینفوگرافی (infographics) خواهد شد.

طراحی اینفوگرافیک (Infographic design)

ویژگی های یک طراحی اینفوگرافیک (Infographic design)

  • طراحی اینفوگرافی (infographics) باید با انتقال داده های تجسمی، جزئیات طراحی که داده ها را به درستی منعکس کند و طراحی عمومی جذاب و قابل درک  که عملکرد اصلی اینفوگرافی (infographics) است، همراه باشد. یک طراحی فوق العاده خوب، با ترکیب طراحی تجسم داده ها و طراحی گرافیک، که مرتبط با موضوع اصلی می باشد، همراه است.
  • در طراحی اینفوگرافی (infographics) ، تاثیر برتری تصویر بر یک متن ساده با وجود نمودارها و داده های تجسمی کاملا مشهود است. طراحان اینفوگرافی (infographics) از تجسم داده ها و تصاویر به عنوان بخش ویژوال طراحی، برای ایجاد اثری منحصر به فرد، استفاده می کنند که می تواند منجر به موفقیت های باورنکردنی در زمینه ی قدرت جذب مخاطبان به خود ایجاد کند، به طوری که بازدیدکننده هیچگاه آن اثر را از یاد نبرد. بسیاری از طراحان حرفه ای، یک فرمت و فرایند اصلی و ساده ی سه بخشی را دنبال می کنند: مقدمه، پیام کلیدی و نتیجه گیری.
  • طراحان اینفوگرافیک، می بایست ابتدا ساختار اولیه، جزئیات، قابلیت اطمینان، عمق و عملکرد طرح خود را مد نظر قرار دهند، سپس در مورد شاخ و برگ دهی به کار، تفکر کنند. اینفوگرافی (infographics) نیاز به تحلیل، ارزیابی و ایجاد دارد. برای ارائه اطلاعات عظیم در مجموعه وسیعی از داده ها، نمودار ها و نمودار آماری یا زمینه جغرافیایی به یک داستان با یک نقشه باید اعمال شود. این اینفوگرافی (infographics) به عنوان ابزار تجسم داده نامیده می شود.
  • اینفوگرافی (infographics) نیاز به تحلیل و ارزیابی دارد. برای ارائه اطلاعات عظیم و مجموعه وسیعی از داده ها، می بایست نمودار ها و داده های آماری مربوط به یک موضوع خاص، با یک نقشه از پیش تعیین شده اعمال شود.

دوستان گرامی و همراهان عزیز، با مقاله ای دیگر در مورد طراحی اینفوگرافیک (Infographic design) با شما عزیزان بودیم. امید است مطالب ارائه شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. در صورت هر گونه سوال یا مشکل، با ما تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.