دوستان عزیز، ایا تا به حال در مورد واژه ی اینفوگرافی (infographic) چیزی شنیده اید؟ شما تا چه حد با این مفهوم آشنایی دارید؟ اگر اطلاعات زیادی در مورد اینفوگرافی ندارید، بهتر است ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. در این مقاله می خواهیم شما را با این مفهوم آشنا کنیم.

اینفوگرافی (infographic) چیست؟

اینفوگرافی یک جلوه ی بصری است که در آن از الگوهای تصویری برای فهماندن زیرساخت های اطلاعاتی استفاده می شود. اینفوگرافی به دریافت و درک مفاهیم کمک می کند چرا که ما انسان ها الگوهای تصویری را سریع تر از الگوهای نوشتاری متوجه می شویم. به عبارت بسیار کوتاه تر، درک اینفوگرافی سریع است و درک متن آهسته است. شما فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد؟ علت این است که ذهن ما به طور طبیعی، متن را به صورت مرحله به مرحله آنالیز می کند، یعنی در آن واحد یک کلمه، اما ذهن ما عکس را به صورت یک جا تحلیل و آنالیز می کند. پس در این صورت ما اینفوگرافی را به کار گرفته ایم برای دریافت سریع اطلاعات. به علاوه اینفوگرافی به ما کمک می کند تا ذهن ما بسیار هوشمندانه تر عمل کند. اینفوگرافی در واقع یک نقشه است، یک نقشه ی قوی و غنی که اطلاعات را به صورت بصری و یک جا به ذهن ما منتقل می کند.

چرا اینفوگرافی (infographic)

مفهوم اینفوگرافی برای اولین بار درسال 1960 مطرح شد و بسیار مورد استقبال واقع شد به طوری که تا امروز نیز به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. علت چیست؟ علت اینکه اینفوگرافی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است این است که، اینفوگرافی ترکیبی است از داده و طراحی داده ها در قالب های بصری. در واقع اینفوگرافی یعنی ترکیب اطلاعات و گرافیک.

اینفوگرافی (infographic)

انواع اینفوگرافی (infographic)

بر اساس تکنیک ها و استراتژی های استفاده شد درطراحی اینفوگرافی، می توان آن را به انواع مختلف تقسیم کرد. در ادامه مواردی را  برای شما عزیزانبیان خواهیم کرد که بر اساس آن ها می توان اینفوگرافی را به انواع مختلف تقسیم کرد.

  1. سطح تعامل: از لحاظ سطح تعامل، اینفوگرافی به اینفوگرافی استاتیک، تعاملی، پویا تقسیم می شود.
  2. ساختار بصری: ازلحاظ ساختار بصری، اینفوگرافی می تواند قالب هندسی، قالب مبتنی بر شی، قالب مبتنی بر نمودار داشته باشد.
  3. فرمت فایل: فرمت فایل اینفوگرافی می تواند، تصویر ثابت (JPEG، PNG، PDF، SVG، GIF)، و صفحه وب
  4. نسبت ابعاد: ابعاد اینفوگرافی می تواند دسکتاپ، موبایل، فرمت های چاپی

بر اساس ساختار بصری، اینفوگرافی را می توان به یکی از این سه دسته تقسیم کرد:

  1. نمودارها
  2. نقشه ها
  3. نشانه ها

عملکرد اینفوگرافی (infographic)

اینفوگرافی، با تغییر ادراک بصری ما برای پرازش کارا تر تصاویر، کار می کند. اما بایدبدانید که هر نوع تصویری این خاصیت را ندارد و به طور مثال عکس های که در آن ها از تونالیته ی رنگی زیادی استفاده شده است، باعث می شود تا اینفوگرافی، خوانائی خود را از دست می دهد.

به طور خلاصه، برای ایجاد یک اینفوگرافی تاثیرگذار، استنتاج ناخودآگاه به ما می گوید که بر اساس تجارب قبلی خود، فرضیه سازی کن و نتیجه گیری ها را انجام بده. بنابراین در هنگام طراحی اینفوگرافی، باید به این فکر کنید که مشتریان شما بیشتر به چه چیز می اندیشند و در ذهن خود چه اطلاعاتی در زمینه ی مورد نظر ، دارند. در واقع آنچه آن ها در ذهن دارند، با آنچه شما در اینفوگرافی آورده اید ممکن است تضاد به وجود آورد و باعث سردرگمی برای بازدیدکننده شود.

اینفوگرافی (infographic)

المان ها یا عناصر اینفوگرافی (infographic)

با وجود اینکه انواع مختلف اینفوگرافی وجود دارد، المان های خاصی وجود دارد که کلید اصلی ایجاد یک نمایش بصری از داده ها (اینفوگرافی) هستند. در ادامه به این عناصر کلید در طراحی اینفوگرافی اشاره خواهیم کرد.

رنگ ها در اینفوگرافی (infographic)

رنگ ها یکی از مهم ترین عناصر چشم گیر در طراحی اینفوگرافی هستند. شمای رنگی که شما انتخاب می کنید، می تواند نقش مهمی در موفقیت یا شکست اینفوگرافی شما داشته باشد. فاکتورهای زیادی در طراحی اینفوگرافی وجود دارد که بر اساس میزان اهمیت آن ها، در طراحی اینفوگرافی می باسیت در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از جنبه های مهم انتخاب رنگ های اینفوگرافی، در نظر گرفتن کنتراست است. هنگام مقایسه اقلام، از رنگ هایی استفاده کنید که کنتراست قوی بین دو عنصر بصری را نشان دهد. به عنوان مثال، سیاه و سفید. هنگام انتخاب رنگ های متنوع، رنگ متن را در نظر بگیرید. متن سفید در یک پس زمینه زرد بسیار ناخوانا است. پس به طور کلی رنگ ها را متناسب با رنگ پس زمینه صفحه ای که در آن متن ارسال می شود انتخاب کنید.

انتخاب فونت در اینفوگرافی (infographic)

تعداد فونت ها در سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته اند. هر کدام از فونت ها با ویژگی های خاصی که دارند احساس و انرژی متفاوتی را به خوانندگان منتقل می کنند. درست مانند رنگها، تمام انواع فونت ها ممکن است با اینفوگرافی شما تطابق پیدا نکند و این را به عنوان یک قاعده کلی بدانید که فونت ها نیز نقش مهمی را در اینفوگرافی شما ایفا می کنند. میزان خوانایی فونت نیز یک مسئله ی حیاتی است. حتما این مورد را کنترل نمائید که متن شما در تنظیمات مختلف چگونه دیده می شود. چیزی است که در یک لپ تاپ قابل مشاهده است ممکن است در یک گوشی هوشمند قابل مشاهده نباشد.

انتخاب آیکون ها در اینفوگرافی (infographic)

انتخاب آیکون های اینفوگرافی (infographic) مناسب می تواند پیچیدگی متن و ابهام تصویر از بین برده و با ترکیب این دو جذابیتی خاص در برای بیننده ایجاد کند. .گاهی اوقات در حین جمع آوری اطلاعات، با آیکون هایی به صورت تصادفی برخورد می کنید که برخی از آن ها بسیار جذاب و گویا هستند. استفاده از یک آیکون به تنهایی می تواند به اندازه ی یک پاراگراف متن، گویا باشد و جایگزین متن شود. استفاده از آیکون مناسب نشان دهنده ی توانایی طراح گرافیک می باشد و او و هنر او را از سایرین متمایز می سازد.

همراهان عزیز، با مقاله ای دیگر در مورد اینفوگرافی (infographic) در خدمت شما بودیم، از اینکه تا پایان این مقاله با ما بودید از شما سپاسگزاریم. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.