قطعا شما صاحبان کسب و کار اولین باری نیست که در مقاله ای درمورد تست A/B  می خوانید. بدون شک تا کنون مطالب زیادی در این مورد و در مورد زمینه های بهبود وب سایت، مطالعه کرده اید ؛ اما آنچه ممکن است بحث برانگیز باشد این است که افراد زیادی با نتایجی که از این تست به دست می آورند به نتیجه ی مطلوب در کسب و کار خود ، نمی رسند و علت آن است که آن ها دچار اشتباه شده اند. پس چاره چیست؟ در این مقاله هر آنچه که شما لازم است در مورد تست A/B بدانید را برای شما، به منظور آشنایی هر چه بشتر شما با این نوع تست بسیار مفید، آورده ایم، مطالبی که برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد قطعا برایتان جذاب خواهد بود، پس تا پایان با ما باشید.

تست A/B چیست؟

برای شروع بعتر است که با تعریف تست A/B آغار کنیم.بیشتر اوقات ممکن است این نوع تست به عنوان یک تست بسیار ساده تلقی شود، چرا که آنچه در وهله ی اول با شنیدن نام تست به ذهن شما می رسد عبارتست از : مقایسه ی دو نسخه ی متفاوت از یک صفحه ی وب به منظور انتخاب یکی از آن دو که بازدهی بهتری داشته است. این فرایند در واقع به شما این اجازه را می دهد تا به بسیاری از سوالات مهم در زمینه ی کسب  وکار خود پاسخ دهید. همچنین به شما کمک می کند تا سود بیشتری از ترافیک به وجود آمده در وب سایت به دست آورید.

تست A/B

تست A/B چگونه کار می کند؟

برای انجام این تست ابتدا شما باید به این صورت عمل کنید : ابتدا ورژن A از صفحه ی وب خود را به 50 درصد از بازدیدکنندگان خود نشان دهید و به 50 درصد دیگر بازدیدکنندگان، ورژن B را نشان دهید و منتظر نتایج حاصل از هر دو بازدید باشید. آن ورژن از صفحه ی وب که بیشترین نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) را داشته باشد، به عنوان صفحه ی موفق محسوب می شود و از آن به بعد، کلیه ی مشتریان را به سمت آن صفحه می فرستید؛ سپس یک ورژن جدید دیگر از آن صفحه طراحی نموده و حال مقایسه ی ورژن برنده را ا با این ورژن برنده انجام می دهید.

تا چه مدت می بایست تست A/B را انجام داد و پی گیری کرد؟

تست A/B را برای حداقل یک یا دو بار در چرخه ی کامل کسب و کار انجام دهید. پیشنهاد ما این است که تا جایی که ممکن است انجام این تست را متوقف نکنید چرا که نتایج بسیار سودمندی از تست A/B به دست خواهید آورد که در موفقیت شما بسیار موثر است. همچنین فراموش نکنید که این تست را طی هفته های کامل و به طور پی در پی انجام دهید زیرا ترافیک سایت شما در روزهای مختلف فته و همچنین در ساعت های مختلف، متفاوت خواهد شدو در این صورت شما با انجان تست هفتگی به نتایج دقیق تری دست خواهید یافت. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا لازم است که این تست را حداقل در دو چرخه ی کامل کاری انجام دهیم؟ این مسئله دلایلی دارد که در ادامه برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

چرا لازم است تست A/B  را حداقل در دو چرخه ی کامل کاری انجام دهیم؟

  • دلیل اول این است که در این مدت زمان شما می توانید روی بازدیدکنندگانی که هنوز اقدام به خرید ننموده اند و کامنت “باید در مورد آن فکر کنم” را قرار داده اند هم حساب کنید.
  • در این صورت شما می توانید روی کلیه منابع ترافیک ساز از قبیل : فیسبوک، ایمیل، خبرنامه و…) نیز حساب کنید.

تست A/B

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چرا از تست A/B استفاده کنیم؟ بیائید پاسخ به این سوال با یک مثال آغاز کنیم. فرض کنید می خواهید ترافیک سایت خود را از طریق هزینه ای که به فیسبوک پرداخت می کنید، افزایش دهید. در این صورت شما در ازای هر 100 دلار که هزینه می کنید تنها 10 نفر را به سمت سایت خود می آورید و به طور متوسط برآورد شده است که هر نفر برای شما معادل 25 دلار سود دهی خواهد  داشت و جالب است بدانید که اگر از این 10 نفر، 8 نفرشان بدون اینکه خرید انجام دهند، سایت شما را ترک کنند، در قبال هزینه ای که کرده اید، تنها 50 دلار سود به دست آورده اید. که این اصلا مقرون به صرفه نیست. پس بهترین را ه این است که با استفاده از تبدیل بازدیدکننده به مشتری بتوانید به نتیجه ی مطلوب برسید و در این خصوص، همانطور که متذکر شدیم تست A/B می تواند بسیار برای شما کاربردی و مفید باشد.

بیشتر بخوانبد: 

ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد چیست

تفاوت ریتارگتینگ وریمارکتینگ چیست

در پایان باید بگوئیم که چنانچه بتوانید این امکان برای شما به وجود بیای که بتوانید میزان پیشرفت و موفقیت کار خود را در طول فعالیت خود بررسی کنید، بدانید که شما به اهداف کاری خود بسیار زودتر و بهینه تر دست خواهید یافت و تست A/B  این شرایط را برای شما فراهم کرده است تا به راحتی بتوانید نحوه ی عملکرد و پیشرفت کار خود را کنترل و بررسی کنید.

از توجه و همراهی شما گرامیان صمیمانه سپاسگزاریم. هر گونه سوال یا مشکلی را با ما در میان بگذارید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.