تاثیر شبکه های اجتماعی را نمی توان روی رشد کسب و کار و فروش شما نادیده گرفت. بر اساس آخرین آماری که منتظر شده است بیش از 22 درصد از افراد جهان از شبکه اجتماعی فیسبوک و بیش از 450 میلیون نفر از لینکداین استفلده می کنند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اصلا نباید از این جامعه غافل بمانید. برای موفق بودن در شبکه های اجتماعی داشتن تنها یک پروفایل کاربری کافی نیست شما باید یک استراتژی و راهکار تولید محتوای شبکه اجتماعی داشته باشید. چیزی که در این مقاله ما به شما آموزش می دهیم با استفاده از این استراتژی و راهکار شما متوجه می شوید که کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب تر است و چه محتوایی باید در آن گذاشته شود.

بیشتر بخوانید : 

تعیین استراتژی و راهکار تولید محتوای شبکه اجتماعی یعنی چی؟

اهداف شبکه اجتماعی خود را با اهداف تجاری تطبیق دهید.

شما باید به گونه ای برای تولید محتوا شبکه اجتماعی برنامه ریزی کنید که همگی نمایان گر اهداف تجاری شما باشند. به این ترتیب وقت و هزینه ای که برای تولید محتوا انجام می دهید را هدر نداده اید و هم این که اهداف خود را به کاربران نشان داده اید و اعتمادشان را جلب نموده اید. پس در راستای رسیدن به اهداف تجاری خود تولید محتوا کنید. برای انجام این کار می توانید از ابزاری مانند Sprout Social استفاده کنید. به عنوان انواع اهداف رایجی که شما می توانید داشته باشید عبارت هستند از :

بهبود نام تجاری :

برای این کار باید به تعداد فالوورهای خود در شبکه های اجتماعی، تعداد به اشتراک گذاری پست ها و … توجه داشته باشید و سعی کنید این اعداد را بالا ببرید.

افزایش کلیک و رتبه سایت :

برای رسیدن به این هدف باید پست هایی را پیدا کنید، که بیشترین بازدید را داشته و محبوبیت بیشتری نزد کاربران دارند. برای این کار می توانید از گوگل آنالایتیکس استفاده کنید.

استراتژی و راهکار تولید محتوای شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید.

استراتژی و راهکار تولید محتوای شبکه اجتماعی زمانی موثر است که شما شبکه اجتماعی درستی را انتخاب کرده باشید. برای این که بفهمید کدام شبکه مناسب است باید ببینید که مخاطبان شما به کدام شبکه علاقه بیشتری دارند و از آن بیشتر استفاده می کنند. به عنوان مثال در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام از بیشترین محبوبیت برخوردار است. اینکه چند شبکه اجتماعی داشته باشید ولی روی هیچ کدام درست تمرکز نداشته باشید برای رشد شما فایده ای ندارد. روی یکی از شبکه اجتماعی زیر متناسب با کسب و کار خود تمرکز کنید :

فیسبوک :

76 درصد از افراد بزرگسال در این شبکه هستند و از زمانی که ویژگی لایو بودن را به امکانات خود اضافه کرده است حدود 700 درصد افزایش بازدید ویدئو پیدا کرده است.

توییتر :

319 میلیون کاربر فعال در توییتر وجود دراد که حدود 80 درصد آنها از تلفن همراه خود استفاده می کنند. همین موضوع این فرصت را به شما می دهد تا به جمعیت بسیار زیادی از کاربران دسترسی داشته باشید.

لینکداین :

یکی از ابزارهای خوب برای بسیاری از کسب و کارهایی است که در حوزه علمی فعالیت دارند. این شبکه اجتماعی در بیش از 200 کشور فعالیت دارد و برای توسعه برندینگ شخصی بسیار موثر است.

اینستاگرام :

این شبکه اجتماعی را می توان محبوب ترین شبکه در بین ایرانیان دانست که تقریبا حدود 800 مییلون کاربر فعال ماهیانه دارد.

پس برای این که بتوانید شبکه اجتماعی درست را پیدا کنید باید دید درستی نسبت به کاربران خود داشته باشید. به عنوان مثال پارامترهایی مانند سن، موقعیت جغرافیایی و … .

فرآیند تولید محتوای خود را آغاز کنید.

حال که مخاسب و شبکه اجتماعی مناسب خود را شناخته اید نوبت به تولید محتوا می رسد. همواره باید در نظر داشته باشید که برای هر شبکه اجتماعی باید یک محتوای یونیک ایجاد کنید. یعنی نمی توانید چیزی که برای اینستاگرام درست کرده اید برای فیسبوک نیز استفاده کنید چرا که هر کدام دارای ساختار مختلفی هستند. برای تولید محتوا باید به سه نکته زیر توجه داشته باشید :

هدف خود را بیان کنید :

شما باید با استفاده از محتوای خود خدمتی را که انجام می دهید به افراد معرفی کنید.به عبارت دیگر باید محتوای خود را هدفمندانه ایجاد کنید.

ساختار شبکه اجتماعی را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال در شبکه اجتماعی لینکدیان نباید محتوایی با محتوای خنده و شوخی قرار دهید چرا که محتوا در این شبکه حالت رسمی دارد. برای شبکه اجتماعی اینستاگرام محدودیت خاصی وجود ندارد و می توانید هر مطلبی با هر مفهومی قرار دهید.

رقبای خود را شناسایی کنید.

برای این که بتوانید تولید محتوای شبکه اجتماعی درستی داشته باشید که نظر کاربران را به خود جلب کنید باید بدانید رقبای شما به چه صورتی محتوای خود را تولید می کنند. آیا زمان بندی و یا ساختار خاصی را برای این کار در نظر گرفته اند یا نه.

استراتژی و راهکار تولید محتوای شبکه اجتماعی

استفاده از کلمات کلیدی را فراموش نکنید.

حال که نوع محتوای خود را شناخته اید باید محتوایی را تولید کنید که کلمات کلیدی مورد نظر در آن استفاده شده اند. با استفاده از این کلمات کلیدی است که شما می توانید کاربر هدف خود را پیدا کنید. استفاده از هشتگ در بسیاری از شبکه های اجتماعی این کار را برای شما انجام می دهد.

محتوای خود را با برنامه به اشتراک بگذارید.

برای این که کاربر را به محتوای خود و برندتان عادت دهید باید طبق یک برنامه منظم محتوای خود را در شبکه های اجتماعی قرار دهید. به این صورت نظم و هدفمندی خود را به کاربران نشان داده اید.

بعد از این که راهکار و استراتژی تولید محتوای شبکه اجتماعی را تعیین کردید برای این که مطمئن باشید همه چیز طبق میلتان پیش رفته است باید حتما آنالیز انجام دهید. شرکت مهندسی مکعب با ابزاری که در اختیار دارد می تواند به راحتی مدیریت شبکه های اجتماعی شما را به عهده بگیرد. برای آشنایی با نمونه کارهای ما می توانید از لینک های زیر استفاده کنید :