اغلب صاحبان کسب و کارها به دنبال راه ها و روش هایی هستند که بتوانند کسب و کار خود را بهبود بخشند و در کار خود موفق شوند. استفاده از انواع استراتژی های بازاریابی دیجیتال می تواند در این زمینه به آن ها کمک شایانی نماید. آن ها باید بدانند چگونه با ارائه ی خدمات به مشتریان می توانند به رشد کسب و کار خود کمک کنند یا چگونه با تبلیغات صحیح در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام به هدف خود نزدیک تر شوند. همچنین استفاده از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تاثیر به سزایی در رشد استارت اپ ها خواهد داشت. در این مقاله نیز به یکی دیگر از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ که به رشد کسب و کار شما کمک می کند اشار خواهیم کرد و شما را با مفهوم لید (Lead) و تولید لید (Lead Generation) آشنا خواهیم کرد. لطفا تا پایان این مقاله با مکعب همراه باشید.

اینباند مارکتینگ (inbound marketing) روش جدیدی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار با آن آشنا هستند و می توان گفت یکی از دلایل موفقیت استارت اپ ها، استفاده از اینباند مارکتینگ است. یکی از مهم ترین مفاهیم در این روش از بازاریابی، مفهوم لید (Lead) و تولید لید (Lead Generation) است. در ادامه به ذکر مطالب بیشتری در این زمینه برای شما خواهیم پرداخت. در ادامه برای شما خواهیم گفت که لیدسازی آنلاین چیست؟ چرا به لیدسازی احتیاج داریم؟ چگونه یک فرد را بعنوان یک لید ، شناسایی کنیم؟ چطور لیدسازی کنیم و اینکه چرا لیدسازی در اینباند مارکتینگ تأثیر بیشتری بر میزان فروش و میزان خرید مشتریان خواهد داشت.

لید

لید چیست؟

لید همان مشتری بالقوه و لیدسازی نیز فرایند جذب افراد و تبدیل آن‌‌ها به مشتری است. لید شخصی است که به هر نحوی به محصول یا خدمات شرکت شما علاقمند شده‌است. بعنوان یک لید شما مستقیماً از شرکتی که با آن ارتباط برقرار کرده‌اید تماس دریافت می‌کنید ، به جای آنکه تماس سرد و تصادفی کسانی را پاسخ دهید که اطلاعاتتان را خریداری کرده‌اند.

برای مثال شاید شما یک نظرسنجی آنلاین درباره‌ی مراقبت از ماشینتان انجام داده باشید.اگر از شرکت خودرویی که در وبسایتش درباره‌ی نحوه‌ی مراقبت از ماشین به شما اطلاعاتی دهد ، ایمیلی دریافت کنید ، آن‌را خیلی بی‌ربط و مزاحم نخواهید دانست. نسبت به اینکه کسی با شما تماس بگیرد بدون آنکه بداند مراقبت از ماشین برایتان اصلا اهمیتی دارد یا نه . درست است؟

و از دیدگاه تجاری ، اطلاعاتی که آن شرکت خودرو درباره‌ی شما از بررسی پاسخ‌های نظرسنجی بدست می‌آورد ، به آنان کمک می‌کند تا از این ارتباطات باز برای حل مشکلات شما استفاده کنند. ( درواقع به‌این‌صورت این شرکت شما را به خدمات خود طوری علاقمند می‌کند که شما برای حل مشکلات دیگرتان درباره‌ی ماشینتان به سراغ آن‌ّ‌ها بروید. )

لیدسازی چیست؟

لیدسازی فرایند جذب و تبدیل غریبه‌هاست به کسی که علاقمند محصولات یا خدمات شرکت شماست. برخی از نمونه‌های لیدسازها «برنامه‌های شغلی»،«پست‌های وبلاگ‌ها»،«کوپن‌ّها»،«رویدادهای زنده» و «محتواهای آنلاین» هستند.

هرگاه کسی خارج از دنیای بازاریابی از من می‌پرسد که «چکار می‌کنم؟» نمی‌توانم به سادگی به او بگویم که «من برای لیدسازی تولید محتوا انجام می‌دهم.» این جمله آن‌ها را سردرگم می‌کند. به همین خاطر در جواب می‌گویم «من بر روی راه‌های مختلفی کار می‌کنم که مردم را به تجارتم علاقمند می‌کنند. من به آن‌ها امتیازهای مثبتی می‌دهم تا بطور طبیعی به شرکتم علاقمند شوند تا جایی که به برند من مشتاق شوند و دنبالش کنند.»

که معمولا این پاسخ بهتر است. و این دقیقا همان لیدسازی است: این روش مشتاق کردن مشتریان بالقوه به کسب‌وکارتان است و آن‌ها را در مسیری که به خرید منجر می‌شود ، قرار می‌دهد.

چرا به لیدسازی نیاز دارید؟

زمانی که یک غریبه علاقه‌ی خود را به کار شما نشان می‌دهد ، طبیعی‌ترین کار این است که او را از یک غریبه به یک مشتری تبدیل کنید.

لیدسازی در مرحله دوم اینباند مارکتینگ قرار دارد. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که شما فردی را جذب تجارت خود کرده‌اید و آماده‌اید که او را به یک لید برای تیم فروش خود تبدیل کنید.( یعنی منجر به یک فروش معقول شود.) همانطور که در جدول زیر می‌بینید،‌لیدسازی یک نقطه‌ی اساسی در سفر فرد به تبدیل شدن به یک مشتری راضی است.

لید

چطور لیدسازی کنیم؟

حالا که می‌دانیم جایگاه لیدسازی در روش بازاریابی ورودی کجاست،‌بهتر است که سراغ مراحل آن برویم.

  • اول یک مخاطب از طریق یکی از کانال‌های بازاریابی‌تان ، تجارت شما را کشف می‌کند؛ مانند وبسایتتان ، وبلاگ یا صفحه‌ی اجتماعی‌تان.
  • پس مخاطب یر روی CTA کلیک می‌کند( یک پیام تصویری یا پیامی که مخاطب را تشویق می‌کند تا عملی را انجام دهد.)
  • CTA مخاطب را به صفحه‌ی اصلی شما منتقل می‌کند، که یک صفحه‌ی وب است که به منظور گرفتن اطلاعات لید در ازای یک پیشنهاد طراحی شده.

«پیشنهاد» یک محتوا یا چیز باارزشی است که در صفحه‌ی اصلی به آن اشاره شده مانند یک کتاب اینترنتی یا یک دوره‌ی آموزشی یا یک قالب. پیشنهاد باید به قدری ارزشمند باشد که مخاطب را متقاعد کند که در ازای دسترسی به آن اطلاعات شخصی خودش را در فرم ثبت کند.

فرم صفحه‌ی اصلی شما شامل مجموعه‌ای از موضوع‌هاست (مانند مثالی که ذکر شد) که اطلاعات را در ازای یک پیشنهاد جمع‌آوری می‌کند. فرم‌ها بطور معمول در صفحه‌ی اصلی شما بارز هستند گرچه از نظر فنی می‌توانند در هرگوشه ای از صفحه بارگذاری شوند. زمانی که مخاطب این فرم را پر کند، شما یک لید جدید دارید.

می‌بینید چطور همه‌چیز باهم همخوانی دارند؟ مخاطب روی CTA کلیک می‌کند که او را به صفحه‌ی اصلی می‌رساند جایی که فرم را پر می‌کند تا به یک پیشنهاد دسترسی دپیدا کند. که در این نقطه به یک لید تبدیل می‌شود.

دوستان همیشه همراه مکعب، از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. امید است آنچه در قالب این مقاله برای شما گفته شد، مورد رضایتتان و اقع شده باشد. لطفا با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.