اگر شما یک وب مستر یا مدیر وب سایت هستید، Google Search Console یا کنسول سرچ گوگل ابزاری اساسی برای درک عملکرد وب سایت ها در نتایج جستجوی ارگانیک Google است. داده های کنسول سرچ گوگل به مدیران وب کمک می کند تا خطاها ، پنالتی ها و سایر مواردی را که می توانند بر نمایان شدن یک وب سایت در صفحات نتایج جستجوی Google تأثیر بگذارند ، شناسایی کنند. Google به طور مرتب ویژگی های جدیدی را به کنسول جستجو اضافه می کند تا به مدیران وب سایتها کمک کند که عملکرد وب سایت های خود را تجزیه و تحلیل کنند. به منظور آشنایی با به روز رسانی های کنسول سرچ گوگل در سال 2021 با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

افزایش بازخورد در گوگل

گوگل سیگنال چیست؟

با به روز رسانی های کنسول سرچ گوگل آشنا شوید

در این بخش از مقاله مواردی را به شما معرفی کرده ایم که جدیدا به کنسول جستجوی گوگل اضافه شده است و برای مدیریت بهتر و تجزیه و تحلیل سایت های مختلف که مدیریت آن ها را بر عهده دارید، لازم است که از این موارد آگاه شوید. پس آن ها را به دقت مطالعه کنید.

کنسول سرچ گوگل

گزارش عملکرد Google News

گوگل از 12 ژانویه گزارش عملکرد خود را آغاز کرده است تا ناشران درک بهتری از رفتار کاربر در اخبار Google برای دستگاه های Android و IOS و همچنین news.google.com داشته باشند.

ناشران می توانند با کلیک روی گزینه Google News در بخش عملکرد مسیریابی سمت چپ کنسول سرچ گوگل ، به گزارش عملکرد خود دسترسی پیدا کنند.

این گزارش شامل معیارهای مهمی مانند کلیک ، میزان یا نرخ کلیک (CTR) و بازدیدهایی است که به ناشران کمک می کند تا پاسخ سوالاتی از قبیل اینکه چند بار مقاله آن ها در اخبار Google برای کاربران ظاهر شده است یا کدام مقاله ها عملکرد فوق العاده ای در Google داشته اند، را به دست آورند.

پشتیبانی Google AMP از Signed Exchange

Google AMP مدت هاست که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و یکی از موضوعات رایجی که مدیران وب سایت به آن توجه می کنند ، URL و سایر موارد انتساب است.

Signed Exchange یک سیستم پکینگ وب جدید است که ناشران را قادر می سازد تا بدون از دست دادن انتساب و یکپارچگی ، محتوای قابل حمل مانند AMP را تحویل دهند.

به طور کلی مدتی است که گوگل از این مشخصات پشتیبانی می کند؛ با این حال ، اکنون گفته است که گزارش بهبود AMP در Search Console به مدیران وب سایت ها کمک می کند تا مشکلات مربوط به ” Signed Exchange” را شناسایی کنند.

حتما بخوانید : گوگل پارتنر چیست؟

کنسول سرچ گوگل

API کنسول سرچ گوگل ارتقا پیدا کرده است

شرکت بزرگ گوگل اعلام کرده است که زیرساخت های مورد استفاده برای Search Console API به روز شده است. نسخه اصلاح شده Search Console API کم و بیش مشابه قبل خواهد بود با این تفاوت که یک قابلیت جدید به آن اضافه شده است.API با نسخه قبلی گذشته سازگار است و در حال حاضر هیچ تغییری در دامنه و عملکرد ایجاد نمی شود. اما یکسری نکات در مورد آن وجود دارد که باید بدانید. این تغییرات عبارتند از :

  • تغییرات در داشبورد Google Cloud Platform: این تغییرات ممکن است در گزارش استفاده از API قدیمی افت کرده و در گزارش جدید افزایش داشته باشید.
  • تغییرات محدودیت کلید API : امکان دارد محدودیت های کلید API قبلی کار نکنند و لازم باشد آن ها را تغییر دهید.
  • تغییرات سند Discovery : مدیران وبی که از کتابخانه واسطه API استفاده می کنند یا مستقیماً در سند Discovery وب مستر درخواست می دهند ، باید آن را تا پایان سال به روز رسانی کنند.

بروزرسانی اولین ایندکس گذاری موبایل

طبق گزارش جدید گوگل ، تاریخ برنامه ریزی شده برای استفاده از ایندکس گذاری موبایل به دلیل همه گیری کوید 19 به تعویق افتاده است.

گوگل پیش از این قصد داشت از ابتدای سپتامبر 2020 ایندکس گذاری موبایل را برای همه وب سایت ها فعال کند ، اما در آخرین گزارش اعلام شده است که این عملیات تا مارس 2021 یا شاید بیشتر، ادامه خواهد یافت.

مدیرانی که از طریق کنسول سرچ گوگل خطاهای اولین ایندکس گذاری موبایل را دریافت کرده اند اکنون زمان بیشتری برای رفع مشکلات دارند.

حتما بخوانید : چگونه در گوگل بازخورد بیشتری داشته باشیم؟

ابزار Rich Results با حذف Beta

همه ی ما می دانیم که Google از تمام داده های ساختاری پشتیبانی شده در Schema.org پشتیبانی نمی کند. اما ، ابزار Rich Results ساخت یافته از تمام Schema پشتیبانی می کند و به رفع تقریباً همه نشانه گذاری های Schema با خطا نیز کمک می کند.

Core WebVitals اعلام شد

Google سیگنال های جدیدی را برای تجربه کاربری اعلام کرده است که به زودی به یک سیگنال رتبه بندی تبدیل می شوند. این غول موتور جستجو مفهوم Core WebVitals را معرفی کرد که شامل سه فاکتور اساسی تجربه کاربر است که تجربه کاربر در زمان واقعی را ارزیابی می کند.

کنسول سرچ گوگل

از سال 2021 ، WebVital به بخشی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل تبدیل می شود و به لیست بیش از 200 سیگنال پیوست که غول جستجو برای رتبه بندی صفحات در SERP استفاده می کند، افزوده می شود.

سه  Web Vital که توسط گوگل تعریف شده است عبارتند از :

Largest Contentful Paint

سروری که زمان پاسخ آهسته ای داشته باشد، و اسکریپت های مسدود کننده رندر، می تواند منجر به پایین ترین امتیاز Largest Contentful Paint شود. Google 2.5 Sec را به عنوان نمره ایده آل برای Largest Contentful Paint پیشنهاد می کند.

تأخیر ورودی اول (First Input Delay)

نمره FID زمانی است که مرورگر برای پاسخ دادن به تعامل کاربر لازم دارد. Google 100 میلی ثانیه یا کمتر را به عنوان نمره ایده آل برای تأخیر ورودی اول توصیه می کند.

Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift تغییرات عنصر بصری وب سایت را پس از نمایش در اختیار کاربران قرار می دهد.

دستور العمل های راهنما در بهروز رسانی Google Assistant

تا ماه می سال 2020 ، صاحبان وب سایت ها باید قبل از دیدن به روزرسانی های Google Assistant ، منتظر پردازش مجدد سایت های Google باشند. اما گوگل اکنون پشتیبانی از دستورالعمل های راهنما را در کنسول سرچ گوگل و همچنین در ابزار Rich Results Test پشتیبانی کرده است.

این به روز رسانی برای صاحبان سایت شرایطی را فراهم می کند تا علامت گذاری را فوراً برای دستور العمل های جداگانه تأیید کنند و با دستور العمل های موجود در سایت خود هرگونه مشکلی را کشف کنند.

گزارش بهبود دستور العمل های راهنما

اکنون کاربران می توانند گزارش وضعیت Rich Result  را با خطاها ، هشدارها و صفحات کاملاً معتبر موجود در دستورالعمل های سایت خود در کنسول سرچ گوگل مشاهده کنند. این ویژگی همچنین شامل یک کادر تأیید برای نشان دادن روند نمایش جستجو است.

علاوه بر این ، می توان از این گزارش برای اطلاع رسانی به Google در مورد هرگونه تغییر ایجاد شده در یک صفحه وب استفاده کرد.

کنسول سرچ گوگل

خروجی بهتر داده ها در کنسول سرچ گوگل

تیم کنسول سرچ گوگل اعلام کرده است که از این پس داده های بیشتر و بهتری برای خروجی گرفتن در دسترس خواهد بود. اکنون کاربران می توانند تقریباً کل داده ها را در Search Console Reports بجای نمایش در قالب جدول خاصی بارگیری کنند. خواندن این داده ها در خارج از کنسول جستجو بسیار آسان تر خواهد بود و می توان آن ها را برای استفاده های بعدی ذخیره کرد.

تغییر ویژگی های آدرس

شما قطعا با گزینه تغییر آدرس سایت در کنسول سرچ گوگل آشنا هستید. این گزینه ، که در بخش تنظیمات وجود دارد، اکنون در حال به روزرسانی است. به زودی در بخش تغییر آدرس چند ویژگی جدید اضافه خواهد شد که به شما اطلاعات بیشتری در مورد موفقیت یا عدم موفقیت تغییر آدرس می دهد.

گزارش حذفی ها

گوگل اعلام کرد که ویژگی جدیدی در کنسول سرچ گوگل قرار گرفته است تا موتور جستجو موقتاً از نمایش نتایج سایت شما جلوگیری کند.

طبق یک گزارش رسمی ، اگر وب مسترها بخواهند صفحه خاصی را به طور موقت از نتایج جستجو حذف کنند ، گزارش جدید حذف در کنسول جستجو می تواند برای شما مفید باشد. علاوه بر این ، مدیران وب اطلاعات مربوط به درخواست حذف را که با استفاده از ابزارهای عمومی Google ثبت شده است ، دریافت می کنند.

Google سه نوع ابزار حذف را به کنسول سرچ گوگل جدید اضافه کرده است تا به مدیران وب سایت ها کمک کند URL های مورد بحث را گزارش ، بررسی و حذف کنند.

مدیران وب دو گزینه را در ابزار حذف موقت می توانند مشاهده کنند که عبارتند از :

  • برای شش ماه آینده صفحه / URL را موقتاً حذف کنید.
  • حافظه پنهان صفحه موجود ، شامل عنوان ، توضیحات و snippet را از فهرست Google پاک کنید تا زمانی که خزنده یا crawler دوباره صفحه را برای ایندکس گذاری بازدید کند.

کلام آخر

مواردی که در این مقاله گفته شد از جدیدترین تغییرات و به روز رسانی هایی بود که در کنسول سرچ گوگل انجام شده است. مدیران سایت و وب مسترها لازم است که از این تغییرات آگاه باشند و نکات مربوط به آن ها را بدانند.

امید است مطالب ذکر شده در این مقاله مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

در صورتی که با هر گونه سوال و یا مشکلی مواجه شدید، با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.