همانطور که می دانید ارتباط انسانی از طریق تبدل افکار، نیازها و ایده ها و به واسطه زبان (نوشتاری و گفتاری)، ژست ها یا حالات چهره بیان می شود. در جای دیگر، تعامل ما با سیستم های کامپیوتری، برنامه ‌ها و وب ‌سایت‌ ها از طریق رابط کاربری صفحه ‌نمایش، منوها و عناصر گرافیکی، صفحه‌کلید و ماوس امکان پذیر است. از سوی دیگر، نرم افزارها و کلا عناصر نرم افزاری برای گفتگو با یکدیگر نیازی به رابط کاربری گرافیکی ندارند بلکه برقراری ارتباط و تبادل داده ها در میان آن ها از طریق API ها امکان پذیر است. حتما قبلا نام API را شنیده اید؛ آیا می دانید دقیقا API چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به ذکر مطالبی در این خصوص بپردازیم. لطفا با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

برنامه نویسی تحت وب

زبان برنامه نویسی پایتون

برنامه نویسی HTML

مختصری در مورد اینکه API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface است. API مجموعه ای از کد های برنامه نویسی است که امکان انتقال داده ها را بین یک محصول نرم افزاری به محصول دیگر فراهم می کند. به علاوه API شرایطی دارد که این تبادل داده امکان پذیر شده است.

حقیقت این است که API یا رابط برنامه نویسی کاربردی کاملا با رابط کاربری یا UI متفاوت است. رابط کاربری داده‌ های کاربران را می‌پذیرد، آن‌ ها را برای پردازش به برنامه ارسال می‌کند و دوباره نتایج را به کاربر برمی‌گرداند. اما API با کاربر تعاملی ندارد و داده های دریافتی از یک ماژول برنامه را پردازش می کند و نتایج را به ماژول دیگر ارسال می کند.

نحوه عملکرد API  چیست؟

اصل کار یک API معمولاً از طریق ارتباط درخواست-پاسخ بین کلاینت  و سرور بیان می شود. کلاینت هر برنامه کاربردی front-end است که کاربر با آن تعامل دارد و سرور مسئولیت منطق backend  و عملیات پایگاه داده را بر عهده دارد. در این سناریو، یک API به عنوان یک لایه میانی بین کلاینت و سرور کار می کند و امکان ارسال درخواست ها و پاسخ های داده را فراهم می کند.

API ها گاهی اوقات حالت قراردادی پیدا می کنند که در آن توافقی بین طرفین برقرار می شود، به این ترتیب که “اگر طرف 1 یک درخواست از راه دور را با ساختار خاصی ارسال کند، نرم افزار طرف 2 نیز همانگونه پاسخ خواهد داد.”

بیایید نگاهی دقیق تر به معماری API بیندازیم.

API چیست

اجزای API چیست؟

رابط های برنامه نویسی کاربردی یا همان API ها از دو جزء اصلی تشکیل شده اند :

  • مشخصات فنی : این مشخصات عبارتند از گزینه های تبادل داده بین راه حل ها، با مشخصاتی در قالب یک درخواست، برای پروتکل های پردازش و تحویل داده.
  • رابط نرم افزار : برای مشخصاتی نوشته شده اند که قرار است نمایش داده شوند. نرم‌افزاری که نیاز به دسترسی به اطلاعات (برای مثال X نرخ اتاق ‌های هتل برای تاریخ ‌های خاص) یا عملکرد (برای مثال مسیری از نقطه A به نقطه B بر روی نقشه بر اساس موقعیت مکانی کاربر) از نرم ‌افزار دیگری دارد، ضمن مشخص کردن الزامات، API خود را فراخوانی می‌کند و رابطی که این دو برنامه با آن ارتباط برقرار می کنند همان چیزی است که API مشخص می کند.

انواع API چیست؟

تا این بخش از مقاله گفتیم API چیست و چه کاربردی دارد. اکنون قصد داریم انواع API را به شما معرفی کنیم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

 انواع مختلفی از API ها وجود دارد که می توان آن ها را بر اساس روش هایی که برای استفاده در دسترس هستند و با توجه به اهداف طراحی اولیه آن ها دسته بندی کرد.

  • API های خصوصی : این رابط های نرم افزار کاربردی برای بهبود راه حل ها و خدمات سازمانی طراحی شده اند. توسعه ‌دهندگان یا پیمانکاران داخلی ممکن است از این API ها برای یکپارچه‌ سازی سیستم‌ ها یا برنامه ‌های IT یک شرکت و همچنین ساختن سیستم‌ های جدید یا برنامه ‌های سمت مشتری با استفاده از سیستم ‌های موجود، استفاده کنند. در این نوع API ها حتی اگر برنامه ‌ها برای عموم قابل دسترسی باشند، خود رابط نرم افزاری فقط برای کسانی که مستقیماً با ناشر API کار می‌کنند در دسترس باقی می‌ماند.
  • API های پارتنر یا شریک : این نوع API ها آشکارا تبلیغ می شوند اما با شرکای تجاری که توافق نامه ای با ناشر امضا کرده اند به اشتراک گذاشته می شود. مورد رایج استفاده از API های شریک ، ادغام نرم افزار بین دو طرف است. شرکتی که دسترسی شرکای خود به داده ها یا قابلیت ها را فراهم می کند، از جریان های درآمد اضافی سود می برد. در عین حال، می‌تواند نحوه استفاده از دارایی‌ های دیجیتال در معرض دید را نظارت کند.
  • API های عمومی : این API ها که به عنوان برنامه‌ نویس یا API های خارجی نیز شناخته می‌شوند، برای توسعه ‌دهندگان شخص ثالث در دسترس هستند. یک برنامه API عمومی امکان افزایش آگاهی از برند و دریافت منبع درآمد اضافی را در صورت اجرای صحیح، فراهم می کند.

API چیست

انواع API از لحاظ موارد کاربرد چیست؟

API ها را می توان بر اساس سیستم هایی که برای آن ها طراحی شده اند به چند دسته طبقه بندی کرد که عبارتند از :

API های پایگاه داده

 APIهای پایگاه داده ارتباط بین یک برنامه کاربردی و یک سیستم مدیریت پایگاه داده را امکان پذیر می کنند. توسعه دهندگان با نوشتن پرس و جو برای دسترسی به داده ها، تغییر جداول و غیره، با پایگاه های داده کار می کنند. برای مثال، API پایگاه داده دروپال 7 برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا پرکوئری های یکپارچه را برای پایگاه داده های مختلف، چه اختصاصی و چه منبع باز بنویسند.

API های سیستم عامل

این گروه از API ها نحوه استفاده برنامه ها از منابع و خدمات سیستم عامل ها را تعریف می کنند. هر سیستم ‌عامل مجموعه ‌ای از API های خود را دارد، به عنوان مثال، Windows API یا Linux API  .

API های راه دور

API های راه دور استاندارد های تعامل را برای برنامه های در حال اجرا بر روی ماشین های مختلف تعریف می کنند. به عبارت دیگر، از طریق این نوع API ها ، یک محصول نرم افزاری به منابع واقع در خارج از دستگاهی که آن ها را درخواست می کند دسترسی پیدا می کند. از آنجا که دو برنامه کاربردی از راه دور از طریق یک شبکه ارتباطی، به ویژه اینترنت، به هم متصل هستند، اکثر API های راه دور بر اساس استانداردهای وب نوشته شده اند. Java Database Connectivity API و Java Remote Method Invocation API دو نمونه از رابط های برنامه نویسی کاربردی از راه دور هستند.

API چیست

API های وب

این نوع API ها، جز رایج ترین نوع رابط برنامه نویسی کاربردی هستند. API های وب داده های قابل خواندن توسط ماشین و انتقال عملکرد را بین سیستم های مبتنی بر وب ارائه می دهند که معماری آن ها هم از نوع کلاینت- سرور است. این API ها عمدتاً درخواست ها را از برنامه های کاربردی وب و پاسخ ها را از سرورها با استفاده از پروتکل انتقال ابرمتنHTTP  ارائه می دهند.

توسعه دهندگان می توانند از API های وب برای گسترش عملکرد برنامه ها یا سایت های خود استفاده کنند. به عنوان مثال، Pinterest API دارای ابزارهایی برای اضافه کردن داده های Pinterest کاربران به یک وب سایت ارائه شده اند؛ یا Google Maps API اضافه کردن نقشه با مکان سازمان را امکان پذیر می کند.

کلام پایانی : API چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این مقاله گفتیم API چیست و چگونه انواع API برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته اکثر کسب و کارها از بیش از یک API برای اتصال برنامه ها و اشتراک گذاری داده ها استفاده می کنند، به طوری که  در نهایت گاهی به یک ابزار مدیریت API برای کمک به کنترل، توزیع و تجزیه و تحلیل API های مختلف نیاز پیدا می کنند.

امید است مطالعه ی این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. از توجه و همراهی تان تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم.