زمانی که شما برای طراحی برند خود به شرکت های تبلیغاتی معتبر و البته حرفه ای مراجعه می نمائید، می بایست بین شما که مشتری محسوب می شوید و کارشناسان برندینگ، یک توافقنامه یا قراردادی تنظیم شود که طبق آن قرارداد، خواسته ها و نیازهای شما مشخص می شود و در مقابل تعهدات و موارد اجرائی توسط کارشناس و طراح برند تعیین می شود و همچنین زمان بندی و هزینه ها هم به موجب آن قرارداد تعیین  می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم ترین مواردی که می بایست در مورد قرارداد برندینگ (branding) آن ها اشاره شود و در آن ذکر شود، آشنا کنیم.

شرایط و اصطلاحات پایه قرارداد برندینگ (branding)

قرارداد : قرارداد عبارتست از کل محتوا، شرایط و سند پروپوزال و به طور کلی برنامه ی کلی برندینگ.

محتوای مشتری : به معنای تمام مواد، اطلاعات، عکاس ها، نوشته ها و سایر مطالب خلاقانه ارائه شده توسط مشتری برای استفاده در کار برندینگ می باشد.

حق نسخه برداری یا کپی رایت :  به معنای حقوق مالکیت در آثار اصلی است که در محیط محرمانه بیان شده است.

تحویل : تحویل، به معنی تحویل خدمات و محصول مشخص شده در قرارداد به مشتری، در قالب رسانه ی مشخص شده.

ابزار طراحی : ابزار طراحی به معنای تمام ابزارهای ارائه شده و به کار برده شده توسط ارائه دهنده ی کار، در انجام خدمات و تولید محصول می باشد؛ به طور مثال : نرم افزارها و ابزارهای طراحی وب و….

هنر نهایی : به معنی تمام محتوای خلاق است که توسط ارائه دهنده ایجاد شده یا به طور انحصاری برای این پروژه توسط ارائه کننده تعیین شده است.

تحویل نهائی : تحویل نهائی، به معنی نسخه نهایی ارائه شده توسط ارائه دهنده و پذیرفته شده توسط مشتری است.

خدمات : خدمات عبارتند از تمام سرویس ها و محصول کاری که توسط ارائه دهنده به مشتری ارائه می شود.

قرارداد برندینگ (branding)

پروپوزال

پروپوزال به مدت 14 روز پس از ارائه به مشتری، معتبر خواهد بود. در صورتی که این موافقتنامه در زمان مشخص شده توسط مشتری انجام نشده باشد، پروپوزال، همراه با شرایط و ضوابط مربوطه و نتایج ارائه شده، ممکن است تغییر کند یا جایگزین شود.

هزینه ها

  • هزینه ها با در نظر گرفتن خدماتی که توسط ارائه دهنده انجام می شود، مشتری باید هزینه ها را با توجه به برنامه پرداختی مشخص شده در پروپوزال و با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت نماید.
  • مشتری می بایستی طبق هزینه هایی که ارائه دهنده در ارتباط با این توافقنامه به صورت زیر متحمل شده است، مبالغی را بپرداز : هزینه های تلفنی ، پستی، حمل و نقل، پیک شبانه، دفاتر خدمات، چاپ، طرح ها، مدل ها ، فتوکپی، هزینه های کامپیوتر، هزینه های پارکینگ و عوارض، و تاکسی و….
  • هزینه های اضافی نیز شامل هزینه اجاره تجهیزات، هزینه های عکاسی و یا مصاحبه هنری، هزینه های تولید نمونه اولیه، مجوزهای موسیقی و دسترسی آنلاین یا هزینه های میزبانی و…صورتحساب تمام فاکتورها ظرف مدت  هفت روز از دریافت، قابل پرداخت است.

تغییرات

  • تغییرات کلی به غیر از آنچه که در پروپوزال ارائه شده است می بایست توسط مشتری پرداخت شود..
  • مشتری، ظرف مدت 5 روز کاری از دریافت هر تحویل، باید به صورت کتبی ارائه دهنده را  از هرگونه نقصی مطابق با مشخصات مندرج در پروپوزال مطلع سازد و درخواست اصلاح و یا تغییر نماید.

روابط  بین طرفین در قرارداد برندینگ (branding)

  • طبق این قرارداد، ارائه دهنده خدمات را تحت هدایت کلی سرویس گیرنده ارائه می دهد، در این توافقنامه هیچ یک از طرفین مجاز نیستند که به عنوان نماینده ی طرف مقابل عمل نماید، مگر اینکه به صراحت در این توافقنامه بیان شود. کلیه حقوق مربوط به مشتری به صورت قراردادی صورت می پذیرد و کاملا با موافقت نامه کتبی از هر دو طرف تعریف شده است.
  •  این موافقتنامه یک رابطه منحصر به فرد بین طرفین ایجاد نمی کند. مشتری می تواند از دیگران نیز تقاضای ارائه خدمات مشابه با آنچه ارائه شده است، داشته باشد.

قرارداد برندینگ (branding)

ضمانت نامه ها 

  •  مشتری باید به شرایط و ضوابط هر توافقنامه صدور مجوز پایبند باشد
  • مشتری باید به تمام قوانین و مقررات مرتبط با خدمات و تحویل ها مقید باشد.
  • ارائه دهنده موظف است، مطابق با اوراق و ضمانت نامه تنظیم شده، خدمات مشخص شده در توافقنامه را به شیوه ای حرفه ای و مطابق با تمام استانداردهای تعیین شده ارائه دهد.
  • به غیر از موارد بیان شده در این توافقنامه، ارائه دهنده هیچ گونه مسئولیتی دیگری نخواهد داشت.

تعیین مدت قرارداد و زمان پایان آن در قرارداد برندینگ (branding)

  • این موافقتنامه از تاریخ موثر تعیین شده آغاز می شود و تا زمانی که خدمات تکمیل شده و تحویل داده شود معتبر خواهد بود.
  • این موافقتنامه ممکن است در هر زمان توسط هر  کدام از طرفین  فسخ شود در این صورت:
  • در صورت فسخ توسط مشتری، مشتری می بایست کلیه هزینه هایی که ارائه دهنده پرداخت نموده است را به وی پرداخت کند.
  • در صورت فسخ توسط ارائه دهنده، کلیه هزینه ها و خسارات می بایست توسط وی به مشتری بازگردانده شود.
  • پس از فسخ قرارداد هر طرف می بایست متعهد شوند که اطلاعات محرمانه یکدیگر را تحت هیچ شرایط افشا ننمایند.

همراهان عزیز امید است مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد و با دانستن نکات مربوط به قرارداد برندینگ (branding) با دید بازتر و دانش بیشتری برای برندینگ کسب و کار خود اقدام نمائید.

بیشتر بخوانید :

قوانین برندینگ