در زندگی روزمره زمانی که شما تصمیم به انجام کاری می گیرید، در یک مرحله به سر انجام نمی رسد. به این معنا که شما باید گام های مختلفی بردارید تا نتیجه دلخواه خود را داشته باشید. این موضوع دقیقا برای طراحی یک وب سایت نیز صادق است. در فرآیند توسعه و طراحی وب سایت چندین مرحله وجود دارد. این مراحل از جمع آوری نخستین اطلاعات برای ایجاد وب سایت شما شروع می شود و در نهایت به نگهداری به روز و جاری وب سایت شما تمام می شود. در این مقاله می خواهیم به توضیح مراحل فرآیند طراحی و توسعه وب سایت بپردازیم.

فرآیند طراحی و توسعه وب سایت :

مرحله اول  : جمع آوری اطلاعات

طراحی و توسعه وب سایت

برای راه اندازی هر کاری قبل از شروع شما باشد اطلاعاتی را در مورد نحوه انجام کار، و رقیبان خود جمع آوری کنید. بنابراین شرکت مکعب برای این که بتواند بهترین طراحی سایت را برای شما انجام دهد، خیلی از موارد را باید در نظر داشته باشد. به همین منظور در جلسه ای سعی می کند موارد مورد نظر شما را بررسی کرده و بر اساس نیازهای شما و نیاز بازار، طراحی سایت را برای شما انجام دهد. اصلی ترین سوالاتی که در این زمینه از شما پرسیده می شود به صورت زیر هستند :

  • بررسی هدف از ایجاد سایت : این موضوع دارای بیشرین اهمیت است این که آیا قصد توسعه اطلاعات (محتوا گذاری) ، ارائه خدمات و یا محصولی را دارید. چرا که بسته به نوع کار ما، طراحی سایت متفاوت خواهد بود.
  • شناسایی مخاطب هدف : بعد از این که نوع خدمت رسانی شما با استفاده سایت مشخص شد، شما باید برای ما معین کنید که مخاطب هدف شما بیشتر از چه قشری هستند. با استفاده از این آگاهی به راحتی می توان نیاز مخاطب را پاسخ داد و بهترین بازده را از سایت دریافت کرد.
  • جزئیات : این که چه مطالبی در وب سایت شما جست و جو می شوند دارای اهمیت است. چرا که باز هم با استفاده از این مورد می توان نیاز مخاطب را شناخت و با ارائه خدمات وب سایت شما در زمان درست، مخاطب را در ارتباط با شما نگه داشت.

مرحله دوم : برنامه ریزی

طراحی و توسعه وب سایت

با استفاده از اطلاعاتی که در مرحله اول توسط تیم مکعب جمع آوری شد، در این مرحله به سراغ  طراحی اولیه سایت شما می پرازیم. به این معنا که یک طرح اولیه از عناوین اصلی سایت، زیر عنوان ها ایجاد می شود. با استفاده از این طرح اولیه ما یک مسیر ناوبری برای خود ایجاد می کنیم که در طول مسیر طراحی سایت با استفاده از این الگو، سیستم مدیریت محتوا، فرم ها و چگونگی کاربردی بودن سیستم معین می شود.

خواندن محبوب ترین مقالات ما را از دست ندهید : 

مرحله سوم : طراحی

طراحی و توسعه وب سایت

با استفاده از اطلاعایت که جمع آوری شده است ما می توانیم نیاز مخاطب شما و همچنین مخاطب هدف را شناسایی کنیم. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که طراحی سایت باید به گونه ای انجام شود که شخص با ورودش به سایت شما خیلی سریع و راحت بتواند مطلب و یا محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و از آن اتسفاده کنید. از طرفی بسته به نوع خدمت رسانی شما طراحی سایت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال سایتی که ارائه دهنده خدمات مالی است با سایتی که برای نوجوانان طراحی شده است کاملا متفاوت خواهد بود. بنابراین مسئله دیگری که در این مرحله باید به آن توجه شود زیبایی های ظاهری مانند رنگ و … است. در این مرحله تمام اجزای گرافیکی به منظور منحصر به فرد بودن وب سایت شما طراحی می گردند.

مرحله چهارم : توسعه

طراحی و توسعه وب سایت

بعد از این که طرح اولیه از سایت شما انجام شد و تمام اجزای درخواستی طراحی گریدند، شما می توانید سایت را مشاهده کرده و پیشنهادات و اصلاحات خود را بیان نمایید. سپس با توجه به درخواست هاش ما طراحی سایت توسعه می یابد.

مرحله پنجم : تست و تحویل

طراحی و توسعه وب سایت

این مرحله به عنوان تحیل نهایی سایت در نظر گرفته می شود. قبل از تحویل نهایی ما عملکرد اجزای مختلف سایت مانند فرم ها را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین برای کمک به بهبود سایت تنظیماتی در وردپرس و پلاگین ها انجام می دهیم و سپس فایل هایی را روی سرور آپلود کرده و از عملکرد درست آن اطمیان حاصل می کنیم. همچنین بررسی می کنیم که در مرورگرهای مختلف سایت دارای عملکرد مناسبی هست یا نه. بار دیگر تصویب نهایی شما را در این مرحله دریافت می کنیم. در نهایت سایت شما آماده است که در دید عموم قرار گیرد.

مرحله ششم : نگهداری

طراحی و توسعه وب سایت

در نهایت شما برای این که بتوانید کاربران را برای همیشه در ارتباط با خود نگه دارید نیازی نیست که بخواهید، ظاهر سایت خود را به زیباترین حالت ممکن نگه دارید. در بسیاری از موارد تنها با استفاده از یک ظاهر ساده همراه با کاربری آسان کاربر در ارتباط با سایت شما قرار می گرد به شزطی که بتوانید با محتوا و یا محصول جدیدخود نیاز کاربر را برطرف کنید. به این مرحله از طراحی سایت، نگهداری سایت گفته می شود که می توان گفت نسبت به سایر مراحل دارای اهمیت ویژه ای است.

همراهان عزیز اگر قصد توسعه و نگهداری وب سایت خود را دارید، در مکان درستی قرار دارید. شرکت مکعب می تواند پکیج های خاصی را متناسب با نیاز شما در اختیارتان قرار دهد تا با استفاده از آن ها بتوانید بیشترین بازده را از سایت خود داشته باشید.