آیا تا کنون به بازاریابی از طریق یک استراتژی خاص فکر کرده اید؟ در مورد STP چه می دانید؟ استراتژی STP یک استراتژی مهم در مطالعه و کاربرد بازاریابی است. کلمه STP برگرفته از کلمات تقسیم بندی (segmentation)، هدف قرار دادن (targeting) و موقعیت یابی (positioning) است. استراتژی STP یک مفهوم اساسی در موفقیت بازاریابی است، زیرا بدون آن شرکت ها دارای استراتژی های بازاریابی نسبتاً عمومی هستند و نمی توانند به طور موثر رقابت کنند. در برخی از کتاب های درسی بازاریابی، از استراتژی STP اساساً با عنوان، نحوه ساخت استراتژی بازاریابی یاد شده است. زیرا هدف گذاری و موقعیت یابی در انتخاب بازار، از تصمیمات کلیدی و استراتژیک برای یک برند محسوب می شود. آیا مایلید تا در مورد استراتژی STP اطلاعات بیشتری به دست آورید؟ پس با مکعب همراه شوید.

ما در شرکت مهندسی مکعب ، کلیه ی کلاس های حوزه دیجیتال مارکتینگ، برندینگ، تولید محتوا، سئو، طراحی سایت و … را به صورت خصوصی توسط اساتید مجرب و متعهد، برای شما عزیزان برگزار می کنیم. در دوره های آموزشی شرکت مهندسی مکعب ، نه تنها مطالب را به صورت تئوریک خواهید آموخت، بلکه از تجربیات اساتید ما در دنیای دیجیتال مارکتینگ بهره مند خواهید شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های  ۰۳۱۳۷۷۷۰۳۷۷ و ۰۹۱۳۸۳۴۷۶۳۴ تماس حاصل فرمائید.

STP یک استراتژی یکپارچه

استراتژی STP معمولاً به یک فرایند گفته می شود که در آن ابتدا تقسیم بندی انجام می شود، سپس انتخاب یک یا چند بازار هدف وسرانجام موقعیت یابی انجام میگیرد. اگرچه حروف STP سه مفهوم مهم در بازاریابی را نشان می دهد، اما آنها در اصل یک فرایند یکپارچه هستند و برای ارائه یک استراتژی بازاریابی سطح بالا همکاری میکنند. هدف از استراتژی STP هدایت سازمان به سمت توسعه و اجرای یک ترکیب بازاریابی مناسب است.

استراتژی STP

استراتژی STP هنگام ایجاد برنامه های ارتباطاتی بازاریابی مفید است زیرا به بازاریاب ها کمک می کند تا کارها را اولویت بندی کنند و سپس پیام های شخصی سازی شده و مرتبط را تهیه و توزیع کنند تا بتوانند با مخاطبان متفاوتی ارتباط برقرار کنند.

استراتژی STP پاسخی به سوالات کلیدی بازاریابی

در بازاریابی، استراتژی STP و اجزای آن به چندین سوال مهم پاسخ می دهند. برای مثال:

  • کجا رقابت کنیم؟ این سوال با تقسیم بازار و سپس انتخاب بازار هدف پاسخ داده می شود.
  • چگونه رقابت کنیم؟ این سوال با استراتژی موقعیت یابی و اجرای یک ترکیب بازاریابی حمایتی پاسخ داده می شود.
استراتژی STP

همانطور که از نمودار بالا می بینید، استراتژی بازاریابی STP به تدریج تصمیمات استراتژی بازاریابی را برای یک شرکت تعریف می کند. در ابتدا ، شرکت باید در نظر بگیرد که در کدام بازار رقابت می کند (که با تقسیم یک بازار مشخص تعیین می شود). تقسیم بازار این اجازه را می دهد تا بخش های جذاب و پایدار مشخص شوند، فرآیندی که بعداً به شرکت اجازه می دهد تا تصمیمات بازاریابی خود را بهتر تنظیم کند و به این سؤال که “کجا باید رقابت کرد؟” پاسخ دهد. قسمت آخر فرآیند STP ، شناسایی موقعیت مناسب برای محصول یا برند در بازار هدف انتخابی است که به سؤال “چگونه می توان رقابت کرد؟” پاسخ می دهد.

تعاریف تقسیم بندی، هدف گذاری و موقعیت یابی در استراتژی STP

تقسیم بندی بازار

تقسیم بندی بازار به فرآیند تقسیم بازار به گروه های کوچکتر با نیاز های مشترک یا ویژگی های مشترک قابل تشخیص، به منظور انتخاب بازار های هدف مناسب، گفته میشود. شما میتوانید بازارهای خود را بر اساس هر متغیری (که موثر باشد) تقسیم بندی کنید:

  • جمعیتی
  • روانشناسی
  • سبک زندگی
  • باورها و ارزش ها
  • مراحل زندگی
  • جغرافیا
  • رفتار و اخلاق
  • سود

هدف گذاری (انتخاب بازار هدف)

انتخاب بازار هدف، انتخاب هوشمندانه از یک بخش (یا بخش های)مناسب در بازار میباشد. هدف از این کار متمرکز کردن فعالیت ها و پیشنهادات بازاریابی شرکت بر روی مصرف کنندگان مربوطه است. لیست زیر به آنچه برای ارزیابی جذابیت های بالقوه و تجاری مربوط به هر بخش لازم است، اشاره دارد.

  • اندازه معیارها: بازار باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تقسیم بندی را توجیه کند. اگر بازار کوچک باشد، ممکن است آن را کوچکتر نیز بکند.
  • تفاوت: باید بین بخش ها تفاوت های قابل اندازه گیری وجود داشته باشد.
  • پول: سود پیش بینی شده باید بیش از هزینه های مربوط به برنامه های بازاریابی اضافی و سایر تغییرات باشد.
  • دسترسی: هر بخش باید برای تیم شما قابل دسترسی باشد و بتواند پیامهای بازاریابی شما را دریافت کند.
  • تمرکز روی مزایای مختلف: بخش های مختلف باید مزایای متفاوتی داشته باشند.

موقعیت یابی (موقعیت یابی محصول)

موقعیت یابی، فرآیند درک بازار هدف از مزایا و ویژگیهای اصلی محصول نسبت به عرضه محصولات رقابتی است.

این استراتژی فوق العاده گفته میشود که شاه کلید موفقیت در بازاریابی به شمار می آید. همراهان گرامی درصورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است، با به اشتراک گذاشتن آن با دوستان خود ما را در تولید محتواهای با ارزش بیشتر یاری بفرمایید. در صورت داشتن هرگونه تجربه و نظری در مورد استراتژی STP آن را با ما به اشتراک بگذارید. نظرات شما همیشه برای ما الهام بخش و آموزنده بوده است.

از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی کردید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا با ما تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.