امروزه موتورهای جستجوگر جزئی از زندگی همه ی افراد جامعه شده اند. همه ی ما به محض نیاز به اطلاعات در هر زمینه ای، در اکثر مواقع در ابتدای امر به سراغ موتورهای جستجوگر می رویم. در این مقاله قصد داریم شما را با برترین موتورهای جستجوگر آشنا کنیم. تا پایان کار با ما باشید.

یک موتور جستجوگر وب، یک سیستم نرم افزاری است که به گونه ای طراحی شده است که قادر است در شبکه جهانی وب، به جستجوی اطلاعات مختلف بپردازد. پس از آنکه عملیات جستجو توسط موتور جستجوگر به اتمام رسید، مطالب با عنوان (search engine results pages(SERPs یا “صفحات نتایج موتور جستجو” ظاهر می گردد. نتایج جستجو ممکن است شامل : ترکیبی از صفحات وب، تصاویر و انواعدیگر فایل ها و اسناد باشد. برخی دیگر از انواع موتورهای جستجوگر نیز به کاوش داده در پایگاه داده ها و یا دایرکتوری های باز می پردازند.

خزندگان وب یا عنکبوت ها، یک نوع ربات اینترنتی هستند که شبکه جهانی وب را جهت ایندکس گذاری وب سایت ها، جستجو می نماید. موتورهای جستجوگر، از این خزندگان وب، برای به روز رسانی محتوای وب و یا ایندکس گذاری سایت ها، استفاده می کنند.

انواع مختلفی از موتورهای جستجوگر اینترنتی وجود دارد. در این مقاله به معرفی 12 عدد از برترین موتورهای جستجوگر اینترنت می پردازیم و در ادامه شما را با اسامی و نحوه عملکرد آن ها و اینکه موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند آشنا خواهیم کرد. تا پایان مقاله با ما باشید.

برترین موتورهای جستجوگر جهان

در اینجا به معرفی 12 موتور جستجوگر برتر جهان خواهیم پرداخت.

موتور جستجوگر بهینه ساز گوگل

موتور جستجوگر بهینه ساز گوگل، بهترین موتور جستجو در جهان است و همچنین یکی از محبوب ترین محصولات گوگل به شمار می رود. تقریبا 70 درصد بازار موتورهای جستجو در دستان این موتور جستجوگر می باشد. با این وجود در حال حاضر یوتیوب برای کامپیوترهای دسکتاپ، محبوب تر از گوگل می باشد.

موتور جستجوگر بینگ Bing

موتور جستجوگر بینگ پاسخ مایکروسافت به گوگل بود  و در سال 2009 راه اندازی شد. بینگ موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر وب مایکروسافت است. Bing، همیشه تلاش می کنند تا موتور جستجوی برتر شناخته شود، اما نمی تواند به سادگی با گوگل رقابت کند. موتورهای جستجوی مایکروسافت خدمات مختلفی از جمله: جستجوی تصویر، وب و ویدئو همراه با نقشه ارائه می دهد.

موتور جستجوگر یاهو

یاهو و بینگ هردو با گوگل رقابت می کنند. یاهو سهم بازار خود را به 7.68 درصد رسانده است. اگر چه به عنوان پیشتاز سرویس دهنده ایمیل رایگان به حساب می آید، اما به علت اطلاعات کاربری و رمزهای عبور آن که در سال گذشته هک شده بود، این سهم بازار کاهش قابل ملاحظه یافته است.

برترین موتورهای جستجوگر

موتور جستجوگر Baidu

موتور جستجوگر Baidu یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در چین است و در ژانویه 2000 توسط یک کارآفرین چینی، ارائه شد. این موتور جستجو برای جستجو وب سایت، فایل های صوتی و تصاویر ساخته شده است. برخی از خدمات دیگر آن شامل نقشه ها، اخبار، ذخیره سازی ابری و غیره می باشد.

موتور جستجوگر Aol

Aol.com نیز در میان موتورهای جستجو، جز برترین ها است. کاربرد اصلی این دسته از موتورهای جستجوگر ارسال اطلاعاتی است که شما بر روی کامپیوتر خود برای نصب نرم افزار مرورگر و مودم خود بارگذاری کرده اید. Aol در حال حاضر سهم بازار خود را به 0.59 درصد افزایش داده است.. Aol در سال 1983 به عنوان Control Video Corporation آغاز به کار کرد. در سال  1991 به نام America Online و در سال 2009 به عنوان AOL  نامگذاری شد. AOL یک شرکت رسانه ای جهانی است که در نیویورک مستقر است. این شرکت همچنین خدمات تبلیغاتی از قبیل : AOL Advertising، AOL mail و AOL Platform را ارائه می دهد.

موتور جستجوگر Ask

موتور جستجوگر Ask.com، که در گذشته با نام “Ask Jeeves” شناخته شده بود، در سال 1995 تاسیس شد. مفهوم کلیدی آن این بود که، نتایج جستجو بر اساس یک فرم ساده پرسش به علاوه پاسخ آن در قالب یک صفحه وب داده شود. پاسخ سوال بر اساس ادغام حجم زیادی از اطلاعات بایگانی شده می باشد. توجه نمائید که نتایج به همان اندازه که شما در Google، Bing و یاهو دریافت می کنید، باکیفیت نخواهد بود.

موتور جستجوگر Excite

موتور جستجوگر Excite هنوز به طور گسترده ای شناخته نشده است. اما جز ده موتور جستجوی برتر اول قرار دارد. Excite یک پورتال سرویس آنلاین می باشد که سرویس های اینترنتی مانند ایمیل، موتور جستجو، اخبار، پیام های فوری و به روز رسانی های اطلاعات هوا شناسی را ارائه می کند.

موتور جستجوگر DuckDuckGo

موتور جستجوگر DuckDuckGo یک موتور جستجوی محبوب شناخته شده برای محافظت از حریم خصوصی کاربران است. این موتور جستجو با Yahoo، Bing و Yummly همکاری داشته است و در سال 2008 توسط گابریل وینبرگ در کالیفرنیا ارائه شده است و درآمد آن از شبکه جستجوی وابسته به یاهو و بینگ است.

برترین موتورهای جستجوگر

موتور جستجوگر Wolfram Alpha

موتور جستجوگر Wolfram Alpha یک موتور جستجوی محاسباتی است که نتایج جستجوی آن یک فهرستی از اسناد و صفحات وب نمی باشد بلکه  نتایج بر اساس حقایق و اطلاعات مربوط به یک درخواست می باشد. شعر آن این است که همه ی مطالب سیستماتیک را قابل محاسبه و در دسترس عموم قرار دهد. Wolfram Alpha یک ابزار عالی برای بازار به شمار می آید.

موتور جستجوگر Yandex 

Yandex که در سال 1997 آغاز شد، بیشترین موتور جستجو در روسیه است. یانداکس همچنین حضور زیادی در اوکراین، قزاقستان، بلاروس و ترکیه دارد. خدماتی مانند نقشه های Yandex، موسیقی Yandex، مترجم آنلاین، Yandex Money و بسیاری از خدمات دیگر را فراهم می کند.

موتور جستجوگر Lycos

موتور جستجوگر Lycos شهرت خوبی در صنعت موتورهای جستجو دارد. زمینه های اصلی کاربرد آن عبارتند از ایمیل، میزبانی وب، شبکه های اجتماعی و وب سایت های سرگرمی.

موتور جستجوگر Chacha

موتور جستوگر Chacha.com در دسامبر 2016 به روزرسانی شد ولی به علت کاهش درآمدهای تبلیغاتی و به دلیل محدودیت در معاملاتش، متوقف شد. Chacha.com یک موتور جستجوی مبتنی بر انسان است و در سال 2006 ارائه شد. با استفاده از موتور جستجوگر  Chacha شما می توانید هر عنوانی را در کادر جستجوی خود نوشته و در زمان واقعی پاسخ بگیرید. این موتور جستجوگر همچنین خدمات جستجوی تلفن همراه و بازاریابی را فراهم می کند. شما همچنین می توانید نسخه موبایل آن را بر روی iPhone، iPad و Android نصب کنید.

دوستان گرامی از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی کردید از شما بسیار سپاسگزاریم. امید است که با ذکر لیست برترین موتورهای جستجوگر ،به خوبی توانسته باشیم شما عزیزان را با انواع آن ها آشنا کرده باشیم. عزیزان چنانچه هم اکنون سوالی به ذهنتان در زمینه برترین موتورهای جستجوگر و مرورگرها و تفاوت بین آن ها خطور کرده است، مطالعه مقالات بیشتر را در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم.

 

بیشتر بخوانید :

فرق بین مرورگر و موتور جستجو

چگونه به صفحه اول گوگل(رتبه اول گوگل) بیاییم؟

گوگل آنالایتیکس چیست؟