یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق، مرحله ی ثبت برند یا نام تجاری می باشد. اگر شما هم یکی از تازه واردان بازار کسب و کار می باشید و قصد ثبت کردن یک برند برای کسب و کار خود هستید، توصیه می کنیم که این مقاله را تا پایان مطالعه نمائید.

در ابتدا لازم است تا این نکته را به شما عزیزان متذکر شویم که ثبت نام شرکت شما، با ثبت نام تجاری یا برند شما، دو موضوع کاملا متفاوت می باشد و مجددا لازم به ذکر است که بدانید، ثبت نام تجاری کسب و کار شما به این معناست که، هیچ شرکت دیگری که در کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما فعالیت می کند، اجازه ندارد که نام تجاری خود را همانند نام تجاری شما انتخاب نماید.

چرا برند یا نام تجاری خود را ثبت کنیم؟

به طور مثال فرض کنید که شما یک شرکت تهیه لاستیک اتومبیل، با نام تجاری “وینگو” به ثبت رسانده اید. زمانی که شما شرکت خود را ایجاد می کنید، می بایست مالیات بپردازید. پس از آن فعالیت خود را آغاز نموده و مشتریان وفاداری پیدا می کنید و برند شما جایگاه خود را در بازار پیدا می کند، اما مشکل اینجاست که چنانچه شما برند تجاری خود را ثبت نکرده باشید، چند سال بعد ممکن است شرکت دیگری با نام تجاری خود فعالیت خود را آغاز نماید و شروع به فعالیت کند، در این صورت چنانچه آن شرکت، بخواهد خود را با نام تجاری شما به ثبت برساند، چون از قبل چنین نامی در جایی ثبت نشده است، حق این کار را خواهد داشت. بنابراین بهتر است حتما نام تجاری خود را به ثبت برسانید.

بنابراین در ادامه برای شما عزیزان خواهیم گفت که مزایای ثبت برند چیست و چه لزومی دارد که برند یا نام تجاری خود را ثبت کنید.

ثبت برند

مزایای ثبت برند یا نام تجاری

1- در صورت ثبت برند یا نام تجاری، شما لوگو و نام تجاری را فقط به خود خودتان اختصاص می دهید.

2- چنانچه نام تجاری خود را ثبت نمائید، می توانید از مزایای آن به طور اختصاصی بهره مند شوید.

3- در صورت ثبت برند یا نام تجاری، شما قادر به فروش و یا واگذاری آن خواهید بود.

حال که تا حدودی با مزایا و لزوم ثبت نام تجاری یا برند خود آشنا شدید، آیا می دانید برای ثبت نام تجاری خود می بایست چه فرایندی را طی کنید؟ آیا می دانید که برای ثبت برند خود می بایست از کجا شروع کنید و ملزومات آن چیست؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است و برای این کار نیاز به راهنمائی و کسب اطلاعات دارید، ادامه ی این مقاله را تا پایان همراهی نمائید. ما نکات مهمی را برای شما مطرح خواهیم کرد.

پیشنهاد ما برای شروع این است که، حتما با یک نیروی متخصص در زمینه ی تبلیغات، برندینگ و ساخت نام تجاری مشورت نمائید و راهنمائی های لازم را دریافت نمائید. پس از انجام مشورت و مشخص شدن نیازهای شما، می توان استراتژی های ثبت برند را به کار برد و فرایند مربوطه را آغاز نمود. برای این منظور می بایست از یک جستجوی اساسی کار را شروع کرد به این ترتیب که به این نتیجه برسید که برند یا نام تجاری که انتخاب کرده اید، توسط هیچ شرکت دیگری قبلا انتخاب نشده و یا به ثبت نرسیده باشد. این مرحله از فرایند ثبت برند، حدود یک الی چهار روز به طول می انجامد.

نکات مهمی که برای ثبت نام تجاری باید بدانید

  • شما باید به فکر انتخاب یک نام مناسب برای برند خود باشید.
  • سعی کنید اسامی مورد قبول و متناسب با شئونات اخلاقی و موازین اسلامی انتخاب نمائید.
  • نامی برند شما می بایست بسیار منحصر به فرد بوده و کاملا هوشمندانه انتخاب شود. در این صورت خیلی راحت تر به ثبت خواهد رسید.
  • استفاده از اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به هیچ وجه جاز نمی باشد و به ثبت نخواهد رسید.
  • در نام تجاری خود به هیچ عنوان از نام و نشان های دولتی استفاده ننمائید
  • کلمات عام مثل : کلماتی که معادل فارسی یکسری کلمات لاتین هستند که در گذشته استفاده می شدند، به ثبت نخواهند رسید.
  • مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.

ثبت برند

مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

  • کپی برابر با اصل از شناسنامه و کارت ملی و کدپستی ۱۰رقمی
  • ارائه مجوز برای کسب و کار مورد نظر
  • عکس علامت تجاری به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد

نکته : در صورتی که برند تجاری شما غیر فارسی است، ارائه ی کارت بازرگانی که به نام شخص دارنده ی جواز کسب می باشد، الزامی است.

عزیزان امید است که از مطالعه ی این مقاله استفاده لازم و کافی را برده باشید. از همراهیتان سپاسگزاریم.