بازاریابی دیجیتال روی داده ها رشد می کند. مهم نیست که چه نوع سایتی دارید، خواه یک سایت بزرگ تجارت الکترونیکی، یک وب سایت شخصی یا سایتی برای یک تجارت کوچک باشد، درک این نکته که مردم چگونه با سایت شما ارتباط برقرار می کنند ضروری است. Google Analytics می تواند بسیاری از بینش های مهم مورد نظر را ارائه دهد، اما هنگامی که به تنهایی استفاده می شود، محدودیت های خود را دارد. اما با برچسب زدن به سایت خود و استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) به همراه Google Analytics ، می توانید داده های بسیار بیشتری جمع کنید. با مکعب همراه باشید تا بیشتر به گوگل تگ منیجر و کارایی آن بپردازیم.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر چیست؟

تگ ها قطعه کد هستند که به یک سایت برای جمع آوری اطلاعات و ارسال آن ها به اشخاص ثالث اضافه می شوند. شما می توانید از انواع تگ ها برای هدف های مختلفی از جمله ردیابی پیمایش، ارسال فرم های نظارت، انجام نظرسنجی ها، بازاریابی یا ردیابی نحوه ورود افراد به سایت شما استفاده کنید. آنها همچنین برای نظارت بر رویدادهای خاص مانند بارگیری پرونده ها، کلیک بر روی لینک های خاص یا موارد حذف شده از سبد خرید استفاده می شوند.

سایت ها معمولاً از چندین تگ مختلف استفاده می کنند و میزان کد مورد نیاز برای ایجاد همه آنها می تواند بسیار زیاد باشد، به خصوص اگر بخواهید با ورود مستقیم به کد منبع سایت، برچسب ها را اضافه یا ویرایش کنید. گوگل تگ منیجر ابزاری با یک رابط کاربر پسند و مبتنی بر وب است که روند کار با تگ ها را ساده می کند. با گوگل تگ منیجر (GTM)، شما می توانید برچسب ها را اضافه ، ویرایش و غیرفعال کنید بدون اینکه مستقیما کد منبع را دستکاری کنید.

گوگل تگ منیجر

اگر چه GTM یک محصول گوگل است اما محدود به کار با سایر سرویس های گوگل مانند AdWords یا Analytics نمیشود. شما میتوانید از گوگل تگ منیجر برای مدیریت بسیاری از تگ های شخص ثالث مختلف مانند توییتر، تبلیغات بینگ، Crazy Egg و Hotjar استفاده کرد. اگر تگ دیگری وجود دارد که در GTM الگویی ندارد، می توانید کد دلخواه خود را اضافه کنید. فقط تعداد محدودی تگ وجود دارد که گوگل تگ منیجر با آنها خوب کار نمی کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین افزونه ها برای تبدیل سایت وردپرسی به اپلیکیشن موبایل

مزایا و معایب استفاده از گوگل تگ منیجر

کاهش نیاز به توسعه دهنگان وب:

میتوان گفت بیشترین مزیت گوگل تگ منیجر این است که امکان اعمال تگ ها را بدون نیاز به توسعه دهندگان فراهم میکند. معمولا توسعه دهندگان مشغول پروژه های با اولویت بیشتر هستند و به همین دلیل اجرای تگ ها همیشه به تاخیر میافتد.

نیاز به اجراهای فنی:

اگرچه گوگل تگ منیجر باعث کاهش نیاز به توسعه دهندگان میشود اما این نیاز را به طور کامل از بین نمیبرد. هنوز به کسی نیاز دارید تا کد را به هر صفحه از سایت شما اضافه کند. و در حالی که GTM دارای قالب های تگ زیادی است که یک فرد عادی بتواند با آن کار کند، اما تگ های سفارشی پیچیده تر احتمالاً به کمک کسی که واقعاً کد نویسی را درک کند نیاز دارد.

بیشتر مشاغل میتوانند از آن بهره ببرند:

مشاغل با هر اندازه می توانند از GTM بهره مند شوند. از آنجا که GTM افزودن و ویرایش تگ ها را بدون توسعه دهنده ممکن میکند، برای مشاغل کوچکتر که ممکن است دسترسی محدود به پشتیبانی فنی داشته باشند بسیار عالی است.

برای سایت های AMP و برنامه های تلفن همراه نیز قابل استفاده است:

شما حتی به استفاده از گوگل تگ منیجر با وب سایت های استاندارد محدود نمی شوید. GTM همچنین می تواند برای مدیریت تگ ها برای سایت های AMP و برنامه های تلفن همراه استفاده شود. در مورد برنامه های تلفن همراه ، GTM می تواند کمک بزرگی باشد.

گوگل تگ منیجر چیزهای زیادی برای ارائه دارد. در این مقاله ما به معرفی این سرویس گوگل و مزایای استفاده از آن پرداختیم تا شما را به شناخت هرچه بیشتر از این سرویس برسانیم. در واقع شما میتوانید با استفاده راحتی که این سرویس برای شما ممکن میکند بدون نیاز به توسعه دهندگان وب تگ های مورد نیاز خود را اعمال کنید. در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و اگر تجربه استفاده از گوگل تگ منیجر را داشته اید، این تجربه را با ما به اشتراک بگذارید.