به طور کلی، یک دانشمند داده کسی است که از داده ها برای درک و توضیح پدیده های اطراف خود استفاده می کند و به سازمان ها در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. فعالیت به عنوان یک دانشمند داده می تواند از نظر فکری چالش برانگیز و از نظر تحلیلی رضایت بخش باشد و شما را در خط مقدم پیشرفت های جدید در فناوری قرار دهد. با توجه به اینکه این حرفه این روزها بسیار مورد تقاضا می باشد، در این مقاله به ذکر مطالبی در مورد اینکه دانشمند داده کیست ، پرداخته ایم و خواهیم گفت که چگونه می توان به یک متخصص داده تبدیل شد. لطفا تا انتهای این مقاله با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

دیتا ساینس چیست؟

مقایسه هوش تجاری و علم داده

کاربرد پایتون در علم داده

دانشمند داده چه نوع کارها و فعالیت هایی انجام می دهد؟

وظیفه ی کلی یک دانشمندان داده این است که سؤالات اصلی که لازم است برای توسعه یک کسب و کار پرسیده شود را تعیین کند و برای پاسخ صحیح به آن سوالات از داده ها به درستی استفاده کند؛ و در نهایت مدل های مربوطه را برای نظریه پردازی و پیش بینی توسعه دهد.

یک دانشمند داده ممکن است وظایف زیر را به صورت روزانه انجام دهد :

  • الگوها و گرایش‌ ها را در مجموعه داده‌ ها برای کشف بینش ‌ها پیدا می کند.
  • ایجاد الگوریتم ها و مدل های داده برای پیش بینی نتایج
  • استفاده از تکنیک های یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت داده ها یا محصولات ارائه شده
  • ابلاغ توصیه های خود به سایر تیم ها و کارکنان ارشد

لازم به ذکر است که یک متخصص داده از ابزارهایی داده مانند Python، R، SAS یا SQL و … در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند.

دانشمند داده

تفاوت تحلیلگر داده و دانشمند داده چیست؟

کار تحلیلگران داده و دانشمندان داده ممکن است اندکی مشابه به نظر برسد، چرا که هر دو روند ها یا الگوهایی را در داده ها پیدا می کنند تا راه های جدیدی برای سازمان ها جهت تصمیم گیری بهتر در مورد عملیات آشکار سازند. اما دانشمندان داده معمولا مسئولیت بیشتری دارند و عموماً در لول بالاتری نسبت به تحلیلگران داده در نظر گرفته می شوند.

یک دانشمند داده ممکن است زمان بیشتری را برای توسعه مدل ‌ها، استفاده از یادگیری ماشینی، یا ترکیب برنامه‌ نویسی پیشرفته برای یافتن و تجزیه و تحلیل داده‌ ها صرف کند.

چگونه به یک متخصص داده (data scientist) تبدیل شویم؟

به طور کلی تبدیل شدن به یک دانشمند داده نیاز به آموزش رسمی دارد و شامل چند مرحله می باشد. در این بخش از مقاله به این مراحل اشاره کرده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

مرحله اول : مدرک علوم داده کسب کنید

کار فرمایان معمولاً مایلند برخی از مدارک تحصیلی را ببینند تا اطمینان حاصل کنند که فرد از دانش و اطلاعات کافی برای تحلیل یک کسب و کار با استفاده از علم داده برخوردار است؛ البته ناگفته نماند که همیشه به داشتن مدرک نیاز نیست. با این حال، داشتن یک مدرک لیسانس مرتبط مطمئنا بهتر است؛ پس سعی کنید در رشته علوم داده، آمار یا علوم کامپیوتر مطالعه کنید تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید.

حتی اگر در حال حاضر مدرک کارشناسی دارید، برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی علم داده برنامه ریزی کنید. در دوره کارشناسی ارشد، می‌توانید درک عمیق تری از آمار، یادگیری ماشین، الگوریتم ‌ها، مدل ‌سازی و پیش ‌بینی ها به دست آورید و احتمالاً بهتر می توانید تحقیقات خود را در مورد موضوعی که به آن اهمیت می‌دهید انجام دهید.

مرحله دوم : مهارت های مرتبط را تقویت کنید

اگر احساس می کنید می توانید برخی از مهارت های خود در حوزه علوم داده را بهبود بخشید، به گذراندن یک دوره آنلاین یا ثبت نام در یک تیم علوم داده فکر کنید تا بتوانید مهارت های مرتبط با علم داده را تقویت نمایید. این مهارت ها عبارتند از :

زبان های برنامه نویسی : یک دانشمند داده باید بتواند باشند با استفاده از زبان های برنامه نویسی، مرتب سازی و تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهد و به این ترتیب مدیریت داده های بزرگ یا Big Data ها را در مدت زمان کمتری انجام دهد. زبان های برنامه نویسی محبوب برای علم داده عبارتند از:

  • پایتون
  • R
  • SQL
  • SAS

دانشمند داده

تجسم داده ها : از دیگر مهارت های یک متخصص داده ، توانایی ایجاد نمودارها و گراف ها می باشد و این مهارت، جز مهم ترین تونایی های یک دانشمند داده محسوب می شود. ابزارهایی که برای تجسم داده مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

  • Tableau
  • PowerBI
  • Excel

یادگیری ماشینی : استفاده از یادگیری ماشین برای یک دانشمند داده ، به معنای بهبود مستمر کیفیت داده هایی است که جمع آوری می شود؛ متخصص داده از این طریق می تواند به طور بالقوه یک پیش بینی عالی از مجموعه داده های آینده داشته باشد. بنابراین از دیگر تخصص هایی که یک دانشمند داده باید داشته باشد، می توان به یادگیری ماشین اشاره کرد.

کلان داده : تجزیه و تحلیل کلان داده ها از دیگر مهارت های لازم برای یک دانشمند داده است. برخی از چارچوب های نرم افزاری مورد استفاده برای پردازش داده های بزرگ شامل Hadoop و Apache Spark می باشد.

برقراری ارتباطات : بهترین و حرفه ای ترین دانشمندان داده اگر نتوانند یافته های خود را به خوبی بیان کنند، نمی توانند تغییری موثر ایجاد کنند. توانایی به اشتراک گذاشتن ایده ها و نتایج به صورت شفاهی و نوشتاری مهارتی است که اغلب برای دانشمندان داده لازم و ضروری است. بنابراین یک متخصص داده باید از قدرت بیان بالا و مهارت های لازم برای برقراری ارتباط برخوردار باشد.

مرحله سوم : یک شغل تجزیه و تحلیل داده در سطوح متوسط دریافت کنید

اگرچه راه ‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده وجود دارد، اما شروع کار با یک کسب و کار در سطح ابتدایی مرتبط می‌تواند گامی موثر باشد. بنابراین به دنبال موقعیت هایی باشید که به شدت با داده ها کار می کنند، مانند تحلیلگر داده، تحلیلگر هوش تجاری، آمارگیر یا مهندس داده. پس از آن با گسترش دانش و مهارت‌ های خود، می‌توانید به یک دانشمند داده تبدیل شوید.

مرحله چهارم : برای مصاحبه های علم داده آماده شوید

پس از چند سال تجربه و کار در حوزه تجزیه و تحلیل داده ها، اگر احساس می کنید آماده حرکت به سمت علم داده هستید، در مصاحبه های علم داده شرکت کنید. برای کسب نمره ی خوب و قابل قبول، پاسخ سوالات احتمالی مصاحبه را از قبل آماده کنید.

دانشمند داده

برای مثال از آنجا که موقعیت های دانشمند داده می تواند بسیار فنی باشد، ممکن است لازم باشد با سوالات فنی و رفتاری مواجه شوید. بنابراین آمادگی لازم برای هر دو نوع مصاحبه را داشته باشید و پیش بینی لازم را انجام دهید؛ پاسخ سوالات را بلند بگویید و مرتب با خود تمرین کنید. به علاوه، تهیه نمونه هایی از تجربیات کاری یا تحصیلی گذشته تان می تواند به شما کمک کند تا در نظر مصاحبه کنندگان با اعتماد به نفس و آگاه به نظر برسید.

چند سوال مهم که ممکن است با آن ها روبرو شوید عبارتند از :

  • مزایا و معایب مدل خطی چیست؟
  • جنگل تصادفی چیست؟
  • چگونه از SQL برای یافتن همه موارد تکراری در یک مجموعه داده استفاده می کنید؟
  • تجربه خود را در مورد یادگیری ماشین توضیح دهید.
  • زمانی که با مشکلی مواجه شدید و نمی‌دانستید چگونه آن را حل کنید. چه کار کردید؟

کلام پایانی : دانشمند داده کیست؟

در این مقاله گفتیم که دانشمند داده کیست و چه نوع کارها و فعالیت هایی را انجام می دهد؛ همچنین تفاوت تحلیلگر داده با دانشمند داده را عنوان کردیم. به علاوه گفتیم که طی چه مراحلی می توانید به یک دانشمند داده تبدیل شوید.

امید است آنچه گفتیم برایتان مفید واقع شده باشد؛ از توجه و همراهی همیشگی تان تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم.