Power BI و Tableau دو ابزار مهم هوش تجاری (BI) برای جمع آوری، یکپارچه سازی، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات تجاری هستند که برای شما امکان تجزیه و تحلیل، دستکاری و تجسم داده ها را فراهم می کنند تا بتوانید اطلاعات مهم هر کسب و کار را درک کنید و بینش های مربوطه را به دست آورید. اغلب افرادی که به دنبال آموزش ابزارهای هوش تجاری هستند، از جمله پزشکان، محققان و … برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از این دو ابزارها برای آن ها مناسب تر است، دچار تردید می شوند. بر همین اساس در این مقاله به مقایسه Power BI  و Tableau پرداخته ایم و از جهات مختلف این دو ابزار قدرتمند هوش تجاری را با یکدیگر مقایسه کرده ایم. لطفا با مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

آموزش نصب و راه اندازی power bi report server

مقایسه Power BI  و Tableau : چرا از ابزارهای هوش تجاری استفاده کنیم؟

شاید این سوال را از خود پرسیده باشید که چرا از ابزارهای هوش تجاری استفاده کنیم و اصلا این گونه ابزارها و برنامه های کاربردی چگونه می تواند در کسب و کار ما موثر واقع شود؟ برای دریافت پاسخ خود این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید؛ قبل از پرداختن به مقایسه Power BI و Tableau ، مهم ترین مزیت های ابزارهای هوش تجاری را عنوان کرده ایم.

کاهش هزینه ها

اگرچه هزینه‌ های مرتبط با پیاده‌ سازی و بهره‌ برداری از هر ابزار هوش تجاری متفاوت خواهد بود، اما واقعیت این است که در نهایت نرخ بازگشت سرمایه به طور کلی آنقدر کافی است که بتواند آن هزینه‌ ها را جبران کند. به این دلیل که اتوماسیون ابزار BI به کاهش یا حذف هزینه های مرتبط با جمع آوری داده ها، تولید گزارش و برنامه نویسی و آموزش فناوری اطلاعات کمک می کند.

دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد و بهبود یافته

اگر چه همیشه میزان مشخصی از ریسک در تجارت وجود دارد، ابزارهای گزارش هوش تجاری در به حداقل رساندن این ریسک نقش موثری ایفا می کند. در واقع به واسطه ابزارهای هوش تجاری می توان گزارش‌ های بی‌ درنگ و بسیار دقیق ارائه کرد و از این طریق با کمک به سازمان‌ ها برای درک بهتر اطلاعات دقیق، نیاز به حدس و گمان از بین برد.

مقایسه Power BI  و Tableau

دسترسی به داده ها در زمان واقعی

مادامی که تیم تصمیم گیرنده، مجبور می شود منتظر بماند تا گزارش ها توسط تیم های فناوری اطلاعات یا سایر بخش ها جمع آوری شود، احتمال قدیمی شدن اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می شود، پیش از استفاده از آن ها افزایش پیدا می کند. امکان دسترسی مستقیم به داده های پالایش شده برای کاربران به این معنی است که گلوگاه های اطلاعاتی به طور موثر حذف می شوند و در دسترس بودن داشبوردهای اطلاعاتی این امکان را فراهم می کند تا حجم زیادی از داده ها و اطلاعات مرتبط، در یک نگاه درک شوند.

سازگاری با پلتفرم جهانی

با اتکای بیشتر کسب و کارها به سیاست های BYOD، استفاده از دستگاه های تلفن همراه در حین کار برای تصمیم گیرندگان کلیدی (و سایرین در سازمانشان) روز به روز رایج تر می شود. ابزارهای هوش تجاری مبتنی بر فضای ابری دارای مزیت افزوده قابل دسترسی در هر پلتفرم مجهز به اینترنت هستند که امکان دسترسی به اطلاعات حیاتی را در هر زمان و هر کجا که نیاز باشد، فراهم می کند.

بینش پیشرفته برای نتایج بهتر

در مجموع، بسیاری از این مزایای فردی منجر به یک مزیت واحد و فراگیر می شود، اعتماد حاصل از داشتن بینش پیشرفته. 51 درصد از پیشگامان هوش تجاری افرادی هستند که به تیم خود اعتماد می کنند. درک بهتر از خواسته ها و نیازهای مشتری، روندهای نوظهور، فرآیندهای جاری، هزینه های عملیاتی، و تعداد بی شماری از عوامل مهم دیگر می تواند به سازمان اعتماد به نفس لازم را بدهد تا بتواند به موفقیت مستمر دست یابد.

مقایسه Power BI  و Tableau : مختصری در مورد پاور بی آی و تبلو

معمولا کاربران قبل از دانلود نرم افزار tableau یا دانلود power bi report server از خود این سوال را می پرسند : ” کدام یک از این دو مناسب ترند؛ پاور بی آی یا تبلو ” ؟ به منظور کمک به این دسته کاربران برای انتخاب نرم افزار مناسب تر، به مقایسه Power BI و Tableau پرداخته ایم؛ پس همراه ما باشید و این مطالب را با دقت مطالعه کنید.

Power BI یک سرویس تجزیه و تحلیل کسب و کار، ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت است که قادر به تجزیه و تحلیل و تجسم داده هاست. این ابزار اطلاعات مربوط به هر بینش را استخراج می کند و آن را در بخش های مختلف آن سازمان یا کسب و کار به اشتراک می گذارد. در حالی که Tableau یک ابزار قدرتمند هوش تجاری است که جریان داده ها را مدیریت می کند و قادر است داده ها را به یکسری اطلاعات عملی تبدیل کند. تبلو امکان ایجاد طیف گسترده ای از تجسم داده ها را، برای ارائه و نمایش بینش ها، به صورت تعاملی، فراهم کرده است.

مقایسه Power BI  و Tableau

مقایسه Power BI  و Tableau

در این بخش از مقاله، از جنبه های مختلف به مقایسه Power BI  و Tableau پرداخته ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

مقایسه Power BI  و Tableau : تاریخچه پاور بی آی و تبلو

ران جورج در ابتدا power BI را در تابستان 2010 طراحی کرد و نسخه اولیه آن در 11 جولای 2011 برای دانلود عمومی در دسترس همگان قرار گرفت.

Tableau  در سال 2003 در Mountain View، کالیفرنیا طراحی شد؛ نسخه دسکتاپ آن یعنی Tableau Desktop 1.0 در سال 2004 منتشر شد و در 1 اوت 2019، Salesforce  ، تبلو را خریداری کرد.

کامپوننت های اصلی Power BI کامپوننت های Tableau
  • Power BI Desktop
  • Power Bi Service، Power BI Mobile Apps
  • Power BI Gateway
  • Power BI Report Server
  • Tableau Desktop
  • Tableau Server
  • Tableau Online
  • Tableau Vizable
  • Tableau Public
  • Tableau Reader

 Power BI  or Tableau : هزینه ها

نرم افزار Power BI ارزان تر از نرم افزار Tableau است. نسخه حرفه ای Power BI کمتر از 10 دلار در ماه برای هر کاربر هزینه دارد و اشتراک سالانه آن حدود 100 دلار است. Power BI Premium از امکانات مجوز محاسبات ابری و منابع ذخیره سازی اختصاصی برخوردار است و قیمت آن 4995 دلار در ماه است.

نرم افزار Tableau گران تر است، به طوری که نسخه حرفه ای Tableau با قیمت بیش از 35 دلار در ماه برای هر کاربر عرضه می شود. هزینه اشتراک سالانه آن حدود 1000 دلار است. Tableau Creator حدود 70 دلار در ماه هزینه دارد، در حالی که Tableau Viewer  حدود 12 دلار در ماه هزینه دارد. توصیه می شود که برای استارت آپ ها و یا کسب و کارهای کوچک Power BI را انتخاب کنید و در صورت نیاز سیستم هوش تجاری خود را به Tableau ارتقا دهید.

مقایسه Power BI  و Tableau : کارایی و عملکرد

به طور کلی استفاده از Power BI آسان است؛ همچنین زمانی که حجم داده ها محدود است، عملکرد سریع تر و بهتری دارد. اما هنگام مدیریت داده های انبوه، Power BI کمی کندتر عمل می کند.

Tableau می تواند حجم زیادی از داده ها را به سرعت مدیریت کند؛ سریع ‌تر است و ویژگی‌ های گسترده ‌ای برای تجسم داد ه‌ها فراهم می‌کند. Tableau تعداد نقاط داده را در تجسم محدود نمی کند یا محدودیت های ردیف یا اندازه را اعمال نمی کند و به شما یک نمای 360 درجه از داده ها ارائه می دهد.

مقایسه Power BI  و Tableau

مقایسه Power BI  و Tableau : رابط کاربری

رابط کاربری Power BI بصری است و به راحتی می توان آن را با سایر محصولات مایکروسافت ادغام کرد. یادگیری و درک رابط Power BI آسان و کاربر پسند است و برای شما ایم امکان را فراهم می دهد تا بتوانبد عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین Power BI Desktop دارای سه نمای مختلف می باشد که عبارتند از نمای گزارش، نمای داده و نمای مدل.

Tableau دارای یک رابط کاربری هوشمند است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا داشبوردها را مطابق با نیاز خود ایجاد و سفارشی سازی کنید. تبلو دارای نوعی فضای کاری است که شما را تشویق می‌کند تا داده ‌ها را آزمایش کنید و از آن ها نتایج هوشمندانه بگیرید. ناحیه فضای کاری تبلو دارای کارت ها و قفسه های مختلف، نوار ابزار، نوار کناری، صفحه منبع داده، نوار وضعیت و برگه ها می باشد.

مقایسه Power BI  و Tableau : منابع داده

Power BI از منابع داده مختلف پشتیبانی می کند اما در مقایسه با Tableau دسترسی محدودی به پایگاه داده ها و سرورهای مختلف دارد. برخی از نمونه منابع داده عبارتند از Microsoft Excel، Text/CSV، MS SQL Server، Access DB، Oracle Database، IBM DB2، پایگاه داده MySQL، پایگاه داده PostgreSQL و غیره.

نرم افزار Tableau به منابع داده و سرورهای متعددی مانند Excel، Text File، PDF، JSON، Amazon Redshift، Cloudera Hadoop، Google Analytics، dropbox، google sheets، google drive و غیره دسترسی دارد.

مقایسه Power BI  و Tableau : استفاده از نرم افزار

Power BI به دلیل سهولت استفاده از آن یک نرم افزار برتر است، زیرا مبتنی بر یک رابط کاربری می باشد که ریشه در Microsoft Office 365 دارد و اکثر کاربران با محیط آن آشنا هستند.

Tableau برخی از مزایای اساسی، برای کاوش و تجسم داده ها را با جزئیات ارائه می دهد. Tableau همچنین قابلیت های زبان طبیعی را در نرم افزار خود گنجانده است که این ویژگی به یافتن راه حل برای مشکلات پیچیده با درک بهتر داده ها کمک می کند.

مقایسه Power BI  و Tableau : پشتیبانی از برنامه نویسی

Power BI از Data Analysis Expression و زبان M برای دستکاری و مدل سازی داده ها پشتیبانی می کند. همچنین می تواند به زبان برنامه نویسی R متصل شود، اما فقط برای کاربران سطح سازمانی در دسترس است.

در مقایسه با Power BI، Tableau بسیار بهتر با زبان R ادغام می شود. کیت توسعه نرم افزار Tableau را می توان با استفاده از هر یک از چهار زبان برنامه نویسی – C، C++، Java و Python پیاده سازی کرد؛ که با اتصال به این زبان های برنامه نویسی، می توانید تجسم قوی تری از داده ها داشته باشید.

مقایسه Power BI  و Tableau

مقایسه Power BI  و Tableau : تجسم داده

Power BI طیف گسترده ای از تجسم دقیق و جذاب داده ها را برای ایجاد گزارش و داشبورد ارائه می دهد. با استفاده از سرویس Power BI، می‌توانید در مورد داده ‌های خود سؤال بپرسید و بینش معنا داری دریافت کنید.

Tableau برای کاربران خود این امکان را فراهم کرده است تا داشبوردها را به طور خاص برای یک دستگاه سفارشی کنند و پرس ‌و ‌جو ها را به تصویر تبدیل کنند. کاربران همچنین می توانند روندها را مشخص کنند و فرصت‌ها را شناسایی کنند. جالب است بدانید برای کار با Tableau به هیچ دانش زمینه ای نیاز ندارید زیرا امکان انجام محاسبات جداول داخلی، برای ساخت گزارش ها و داشبورد ها در این نرم افزار فراهم شده است.

مقایسه Power BI  و Tableau : یادگیری ماشین

Power BI از مزایای تجزیه و تحلیل تجاری مایکروسافت برخوردار است که شامل پلتفرم هایی مانند یادگیری ماشین Azure، سرویس های تجزیه و تحلیل مبتنی بر SQL Server، جریان داده در زمان واقعی، و بسیاری از پایگاه های داده Azure است، که به درک داده ها و تجزیه و تحلیل روندها و الگوهای موجود در داده ها کمک می کند.

Tableau از ویژگی های یادگیری ماشین پایتون پشتیبانی می کند، که این برای کاربر شرایطی را فراهم می کند تا عملیات یادگیری ماشین را روی مجموعه داده ها انجام دهد.

مقایسه Power BI  و Tableau : سیستم پشتیبانی از کاربر

Microsoft Power BI نسبتاً جدیدتر از Tableau است، از این رو جامعه کوچک‌ تری دارد؛ در حالی که Tableau بیش از 160000 کاربر فعال در بیش از 500 گروه کاربر جهانی دارد و بیش از 150000 مشتری فعال در جامعه آنلاین Tableau شرکت دارند.

کلام پایانی : مقایسه Power BI  و Tableau

در این مقاله از جنبه های مختلف، به مقایسه Power BI  و Tableau پرداختیم و گفتیم نرم افزار تبلو و نرم افزار پاور بی آی دارای چه امکانات و مشخصاتی هستند، تا کاربرانی که نیاز به استفاده از ابزارهای هوش تجاری دارند، بتوانند راحت تر پلتفرم مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنند. امید است با مطالعه این مقاله بتوانید آنچه نیاز دارید و شما را به اهداف مورد نظرتان نزدیک تر می کند، انتخاب کرده، استفاده کنید و نتیجه ی مطلوب تری برایتان حاصل شود.

از همراهی همیشگی تان ممنون و سپاسگزاریم.